Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ung kvinne med IBS. For meg betyr det blant annet at jeg ofte kan få mye luft i magen, og det eneste jeg kan gjøre for å unngå det er å ikke spise i det hele tatt samme dag som jeg skal på date og sånt. Det er jo ikke et reelt alternativ å ikke spise, så da er jeg nødt å spise og håpe på det beste. Må planlegge mye, som f.eks at jeg tar imogas tre ganger daglig i minimum 2 dager før samt at jeg spiser lettfordøyelig mat samme dag, sånn som f.eks fint brød eller suppe nesten uten grønnsaker. Likevel kan jeg plutselig få masse luft i magen, og det virker som at det blir mer av det når jeg er nervøs i forbindelse med dating. 

Dette er egentlig utviklet seg til et psykisk problem hos meg, for alt jeg tenker på er at jeg er livredd for at jeg skal slippe ut luft med et uhell eller at daten min hører at magen min holder på å boble over. Jeg har erfaring med at menn ikke bryr seg om sånne uhell og at jeg selvsagt ikke selv kan noe for at magen min lager masse lyder, men vi alle ønsker vel å fremstå som attraktive for en helt fersk partner.. Når den tid kommer for hjemmedate også så bor jeg selvfølgelig i en leilighet der det er kjempelytt fra badet til stua, og å skru på vasken hjelper ikke særlig mye.

Jeg lurer på om det er andre som har erfaringer med dette og ønsker å dele, evt hva dere menn tenker om å date noen med IBS :) Og om dere har tips så tar jeg imot det med takk. 

Anonymkode: 607fc...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS og sa ifra til daten om det da vi spiste. At jeg var spent på om jeg tålte dette, siden jeg hadde IBS og av og til visste jeg ikke om jeg måtts styrte på do eller ikke 😂

Så da sbakket vi litt om det og lo :P Jeg sa det i en humoristisk tone og ikke noe føltes kleint :)

Tåler han ikke det, er det ikke mitt problem. Har hatt IBS i mange år og vent meg til å ikke spise noe om jeg skal på møter i forbindelse med jobben , eller hos lege, sykehuset og andre tilstelninger. Familien vet jo om at jeg har det da.

Anonymkode: 9220e...41e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har også IBS. Dating var et mareritt, og jeg får også ekstra mye luft når jeg er nervøs.

Prøvd lavfoodmap? Alt av rent kjøtt tåler magen min helt fint (ikke marinader og diverse krydder).

Jeg spiser rett og slett rent kjøtt om jeg skal ut å reise, eller lignende. Alternative er faste.

Anonymkode: ef853...55b

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har IBS og sa ifra til daten om det da vi spiste. At jeg var spent på om jeg tålte dette, siden jeg hadde IBS og av og til visste jeg ikke om jeg måtts styrte på do eller ikke 😂

Så da sbakket vi litt om det og lo :P Jeg sa det i en humoristisk tone og ikke noe føltes kleint :)

Tåler han ikke det, er det ikke mitt problem. Har hatt IBS i mange år og vent meg til å ikke spise noe om jeg skal på møter i forbindelse med jobben , eller hos lege, sykehuset og andre tilstelninger. Familien vet jo om at jeg har det da.

Anonymkode: 9220e...41e

Jeg har også hatt IBS i mange år. 15 år faktisk. Fikk diagnosen da jeg var 10. Alle rundt meg vet om det. Likevel er jeg ikke sånn at jeg greier å si sånt som at jeg kanskje må styrte på do etter å ha spist til en date, fordi jeg er litt innadvendt av meg og får meg selv ikke til å si sånt rett og slett, men det er selvsagt heller ikke sånn at jeg aktivt skjuler det. Men takk for tips. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også IBS. Dating var et mareritt, og jeg får også ekstra mye luft når jeg er nervøs.

Prøvd lavfoodmap? Alt av rent kjøtt tåler magen min helt fint (ikke marinader og diverse krydder).

Jeg spiser rett og slett rent kjøtt om jeg skal ut å reise, eller lignende. Alternative er faste.

Anonymkode: ef853...55b

Lav foodmap fungerer ikke for meg, da tarmen min rett og slett er overaktiv og jeg heller må ha kosthold lavt på fiber. Jo mer usunt det jeg spiser er, jo bedre er det for magen min egentlig. Det med å spise rent kjøtt var faktisk en god ide. Kjøtt, fisk og potet er de tingene magen min tåler helt fint faktisk, så jeg kan kanskje prøve å kun spise det før date. 

Takk for råd!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann her, ibs er NULL problem 

Forteller hun det til meg vitner det om karakter og om å være sårbar, flott!

Mye fising hadde ikke brydd meg eller do besøk eller hva det nå måtte være, jeg hadde forstått det

Anonymkode: ef226...0b5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye fising hadde ikke brydd meg eller do besøk eller hva det nå måtte være, jeg hadde forstått det

Takk :hjerte:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mannen sin det 👍

Anonymkode: f54c1...805

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ibs her og, spis bare ting du tåler 100% før første date hvis det plager deg. Og hvis dere går på flere dater så fortell om det. Litt lyd på do hjemme hos deg får han tåle, ellers er han uansett ikke noe å samle på for deg. Neste.

Ironisk nok endte jeg opp med samboer med ulcerøs kolitt, så veldig høy toleranse for mageplager og dobesøk i dette hjemmet 🤣 Jeg lærte også at jeg er heldigere som har ibs enn han som har ulcerøs kolitt.

Anonymkode: 5b24f...572

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men spørsmål: kan personer med ibs ha analsex ? Har alltid lurt på dette 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men man må jo selvfølgelig sørge for at magen er mest mulig tømt for luft og avføring... 

Anonymkode: 29b7c...1f5

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går fint. Kommer kanskje litt an på dagsformen. 

Anonymkode: 7ad0e...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi har morbus crohns og har ONS med bremsespor i trusa og kroppen full i operasjonsarr. Og mannfolka vil som regel treffe henne igjen, men hun gidder ikke. Man må liksom bare eie seg selv og sin situasjon. 

Anonymkode: b50b2...195

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninna mi har morbus crohns og har ONS med bremsespor i trusa og kroppen full i operasjonsarr. Og mannfolka vil som regel treffe henne igjen, men hun gidder ikke. Man må liksom bare eie seg selv og sin situasjon. 

Anonymkode: b50b2...195

Så herlig! Uff, chrons er enda verre enn kolitt igjen, så bra at hun ikke lar det hemme seg mer enn nødvendig👌

Anonymkode: 5b24f...572

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...