Gå til innhold

18 mnd, lite ro under måltider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 18 mnd, og vi strever litt rundt måltidene,og har gjort det i 6-8 mnd. Problemstillingen er at hun lett blir lei under måltidene. Standard middag er at hun spiser noen biter selv i begynnelsen, kanskje i 5 minutter, før hun begynner å tulle med maten og det virker som hun mister interessen. Opplever henne ikke som mett når hun er lei, for dersom vi avleder henne (noe vi har gjort) med en leke eller en sjelden gang TV spiser hun videre en god stund til (blir da gjerne matet av oss. Sier fra når hun er mett også dersom hun blir avledet, så har ikke inntrykk av at vi overforer henne. Hun følger kurven sin fint, er aktiv og går i barnehage. Spiser godt i barnehagen, da gjerne med mindre tøys og tull. Er ikke særlig kresen, men merker at når favorittmaten serveres er det mindre tull.

En typisk dag ser som regel slik ut:

7.30: frokost, enten en porsjon grøt eller en skive. Frukt på siden

11.00: lunsj, to brødskiver, frukt og litt yoghurt

14.00: frukt

16.00: middag, som regel en halv voksenporsjon av det samm vi spiser. 

18.15: kveldsmat, grøt, bananlapper, egg eller lignende. Ofte også 50-100 ml melk på flaske

Noen tips til hvordan gå videre? Forsøke å bare la henne styre selv og se om interessen øker når hun skjønner at det ikke blir noe mer "show"? Noen som har lignende erfaringer? Føler vi er inne i en skikkelig dårlig sirkel nå, og mange måltider ender opp med veldig mye styr, og det begynner å bli ubehagelig å holde på sånn når vi er sammen med andre.

Anonymkode: 15937...a63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 18 mnd, så dette er helt normalt. Hadde ikke laget noe styr ut av måltidene. Stress ned. Ville unngått tv og leker ved bordet. 

Anonymkode: c92a7...064

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det også slik. Unngår å bruke leker eller tv for distrahering til middag, men har brukt tv i ny og ne til frokost eller kvelds. Middag er viktigere for oss at det læres at det foregår ved spisebordet og uten "moro", mens frokost og kvelds spiser vi i stua av og til uansett. 

Vår er også 18 mnd, og det er sykt irriterende/slitsomt med den tullingen ved middag, men vi prøver nå å ikke bry oss om alt som gjøres som ikke er "farlig". Typ hiver hun skjeia på gulvet tar vi den opp uten noen spesiell mine og gir den tilbake, leker hun med maten får hun styre på osv. Men kaster hun skjeia igjen, eller maten går på gulvet, så vasker vi henda hennes og tar henne ut av stolen. 

Anonymkode: 593a6...87d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn regulerer dette selv. Ikke bekymre deg! Helt vanlig atferd i den alderen. Ikke tving barnet til å spise.

Klarer hun virkelig å spise en halv voksenporsjon med middag? Min 4- åring klarer ikke det engang. Da er det i alle fall ikke noe galt m matlysten. La henne spise det hun klarer, ikke introduser leker inn i måltider. 

Anonymkode: 617c0...282

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn regulerer dette selv. Ikke bekymre deg! Helt vanlig atferd i den alderen. Ikke tving barnet til å spise.

Klarer hun virkelig å spise en halv voksenporsjon med middag? Min 4- åring klarer ikke det engang. Da er det i alle fall ikke noe galt m matlysten. La henne spise det hun klarer, ikke introduser leker inn i måltider. 

Anonymkode: 617c0...282

Ja, hun spiser ca halvparten av det jeg spiser,men jeg er ikke veldig storspist da. Har vi f.eks fiskeboller som er en av favorittene spiser hun lett 3 fiskeboller,1 potet og en halv gulrot f.eks. så nei, ikke småspist, bare inntrykk av at hun er utålmodig

Gjest Albbas
Skrevet

Hun spiser jo godt da. Kanskje hun faktisk er mett? At hun spiser mer ved distraksjon er ikke tegn på at hun fortsatt er sulten, alle mennesker spiser mer når de distraheres. Det er ikke en sunn vane. 

Prøv å utsette middag en halvtime-time? Eller bytte om på kvelds og middag? Kanskje hun trenger mer tid med dere etter barnehagen før hun er klar for et langt og rolig måltid? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Albbas skrev:

Hun spiser jo godt da. Kanskje hun faktisk er mett? At hun spiser mer ved distraksjon er ikke tegn på at hun fortsatt er sulten, alle mennesker spiser mer når de distraheres. Det er ikke en sunn vane. 

Prøv å utsette middag en halvtime-time? Eller bytte om på kvelds og middag? Kanskje hun trenger mer tid med dere etter barnehagen før hun er klar for et langt og rolig måltid? 

Har tenkt tanken, men hun er såpass tydelig når hun er mett, så har egentlig ikke tenkt at det er det. Og det kan være veldig lite som har gått ned når den tullinga ved bordet starter, typ 1/4 brødskive.

Men skjønner i alle fall at vi skal roe litt ned og la henne styre spisinga mer selv fremover👍

Gjest Albbas
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tenkt tanken, men hun er såpass tydelig når hun er mett, så har egentlig ikke tenkt at det er det. Og det kan være veldig lite som har gått ned når den tullinga ved bordet starter, typ 1/4 brødskive.

Men skjønner i alle fall at vi skal roe litt ned og la henne styre spisinga mer selv fremover👍

Mine barn har hvertfall faser der de spiser mye, andre faser der de spiser lite, faser der det er gøyest å kaste ting, og faser der de er mer rolige. Så det går seg til! Bare fokuser på gode vaner dere vil ha rundt bordet og å ha det hyggelig, og er hun ferdig etter 5 minutter så greit. Har selv en ettåring nå som bare reiser seg i stolen når hun er ferdig, utrolig plagsomt og skummelt, men da plasseres hun på golvet og der koser hun seg i fred med maten hun mista på gulvet. 😂

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 18 mnd spiser også stort sett godt, men noen ganger har hun rett og slett ikke tid. Distraherer aldri med TV eller leker, men tar henne ut av stolen om hun kaster skjea, maten eller på andre måter viser at hun ikke vil ha mat. Hun er garantert mer sulten, men når de er så små spiser de så ofte uansett, så det er ingen krise om det ene måltidet blir litt lite. Lite til frokost, betyr større snack før lunsj, eller større lunsj, og lite middag betyr ekstra kvelds en time senere. Det er ikke farlig å spise litt lite til middag. Vi fokuserer heller på at de måltidene vi har skal være positive, og ikke på hvor mye som faktisk går ned. 

Anonymkode: fb3df...be5

Skrevet

Har samme problem med mitt barn, men han spiser kanskje 1/5 på en dag av det ditt barn spiser. Hadde mitt barn spist så mye som ditt, hadde jeg vært overlykkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd dere. Ja, mengden mat er jo ikke noe problem, men er jo måten det gjøres på. 

Men skal slapp litt mer av og la henne regulere mer selv og kutte ut distraksjonene. Regner med hun spiser mer til neste måltid dersom det blir lite til et måltid

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for å si at mini her støtt og stadig får nettbrett fremfor seg når han skal spise . Han har ikke ro i kroppen til å sitte stille lenge nok til å spise seg mett, og ja vi har prøvd lange perioder uten for å se hvordan det går. Og nei, han spiser faktisk ikke om han er sulten. Kunne fint gått en dag uten mat om det tilsier å få leke istedenfor. Tenker at vi velger våre kamper, og når vi er hjemme så prioriterer jeg at han spiser seg god og mett. Om det betyr 15min med Barne-TV så helt greit! Forstår ikke problemet i det hele tatt. 

Anonymkode: a5859...63c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...