Gå til innhold

Er det best å få barn som student, nyutdannet eller som vikar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det best å bli gravid/få barn?

1. Som student
2. Som nyutdannet
3. I vikariat

Og hvorfor?

På forhånd takk for alle svar :)

Anonymkode: 850de...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4. I fast jobb med stabil inntekt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som nyutdannet/utdannet i fast jobb såklart - med stabil økonomi, buffer, i et stabilt forhold/med støtteapparat.

Anonymkode: 37c5a...446

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Student. :) 

Anonymkode: 968e9...a72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Student. :) 

Med mindre man har stabil økonomi, stabilt forhold/størreapparat og en stabil livssitusajon er jo det ekstremt egoistisk og uansvarlig...

• Liker 2
Skrevet

Er man klar for å få barn, spiller det ingen rolle hva man er. Men jeg er glad jeg fikk mine tidlig, ellers hadde jeg ikke hatt barn. Så av valgene må jeg si student. Greit med alt som er unnagjort🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, pia mater skrev:

4. I fast jobb med stabil inntekt.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nyutdannet/utdannet i fast jobb såklart - med stabil økonomi, buffer, i et stabilt forhold/med støtteapparat.

Vil bare nevne at fast jobb ikke blir et alternativ dessverre derfor listet jeg kun opp de 3 😊 vi har bestemt oss for å få barn nå, ellers må jeg forvente å bli godt oppi 30-årene før det skjer og det ønsker jeg ikke! Men vi kan eventuelt vente til nyutdannet eller vikariat, i verste fall. Men vet ikke hva som er best økonomisk, og hadde satt pris på innspill!

TS

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Mumsmums skrev:

Er man klar for å få barn, spiller det ingen rolle hva man er. Men jeg er glad jeg fikk mine tidlig, ellers hadde jeg ikke hatt barn. Så av valgene må jeg si student. Greit med alt som er unnagjort🙈

Syns det er greit med unnagjorte studier, jeg.

Selvfølgelig går det an å fullføre studiene selv om man får barn, men vet av mange som sluttet eller fullførte på mye lengre tid enn nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Som pensjonist... Neida, som vikar!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare nevne at fast jobb ikke blir et alternativ dessverre derfor listet jeg kun opp de 3 😊 vi har bestemt oss for å få barn nå, ellers må jeg forvente å bli godt oppi 30-årene før det skjer og det ønsker jeg ikke! Men vi kan eventuelt vente til nyutdannet eller vikariat, i verste fall. Men vet ikke hva som er best økonomisk, og hadde satt pris på innspill!

TS

Da er det vartfall best å vente til etter studier. Så lenge dere har stabil økonomi

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man har stabil økonomi, stabilt forhold/størreapparat og en stabil livssitusajon er jo det ekstremt egoistisk og uansvarlig...

Men man kan jo ha alle disse tingene som student? Eventuelt mangle dem med de andre alternativene. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, pia mater skrev:

Syns det er greit med unnagjorte studier, jeg.

Selvfølgelig går det an å fullføre studiene selv om man får barn, men vet av mange som sluttet eller fullførte på mye lengre tid enn nødvendig.

Brukte ett år lenger på studier da jeg fikk mitt andre barn. Man vet aldri hva fremtiden bringer. Nå sitter jeg her syk med en utdanning jeg ikke får bruk for pg heldigvis barn som jeg valgte å få i studietiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid det siste året på studiet. Det var genialt. Jeg fikk fødselsstipend fra Lånekassen og engangsstønad. Engangsstønaden er høy nå, så du får greit å leve for. Jeg fikk jobb rett etter permisjon. Mannen min hadde fast jobb med god lønn hele tiden da.

Anonymkode: 88484...e3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Staten har lagt til rette for at studenter skal kunne få barn i studietiden, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: 69a3e...3a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går for student. Har fått to barn ila masterstudiet og et tredje da jeg hadde fast jobb. 

Hvorfor? 

På grunn av muligheten til å prioritere barnet i småbarnsperioden. Jeg hadde muligheten til kortere dager i barnehage og i større grad ta fridager hjemme sammen med barnet. Hadde mye mer overskudd også siden jeg slapp unna alt maset ifbm jobb. 

Nå har jeg en fast jobb som krever mye av meg, og jeg savner virkelig forholdene jeg hadde som student i småbarnsperioden. Livet er veldig travelt må småbarn og en krevende 100 % stilling. 

Anonymkode: af7de...c72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man kan jo ha alle disse tingene som student? Eventuelt mangle dem med de andre alternativene. 

Ja var derfor jeg skreiv "med mindre"

Staten har lagt til rette for at studenter skal kunne få barn i studietiden, så hvorfor ikke? 

Når man lever livet basert på hvor mye man kan snylte på staten/andre og få gratis er man ikke klar for voksenlivet i min mening. Man burde prøve så godt det lar seg gjøre å dekke alle utgifter selv, og ha ting på stell og være klar om noe uforutsett skulle skje. Skal man attpåtil bli forelder burde man vartfall være sikker på egen økonomi og stabilitet, og ikke beregne seg på hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på situasjonen til mannen din. Har han fast jobb og dere har grei økonomi er det ikke så farlig hva dere velger. Men ville unngått rett etter utdannelse, da får du vel minst økonomisk. Ville valgt som vikar. Da får du jo full lønn og mest permisjonspenger. 

Anonymkode: 941c4...b58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En av dere bør hvertfall ha ei fast inntekt. 
Da jeg ble gravid gikk jobben konkurs, og jeg sto på bar bakke. Fikk maks permisjonspenger, og fikk meg jobb på et sykehjem etter permisjonen som tilkallingsvikar.. holdt ut der i 8 samtidig som jeg tok utdanning og fikk meg ny jobb i en barnehage. Mye stress ang jobb, men hadde alltid vakter og greie lønninger.

nå er barna ungdommer og jeg har Utdannelse og fast jobb..

anbefaler å få fast jobb først 

Anonymkode: c0bec...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint ha stabilt forhold, støtteapparat, livssituasjon og økonomi selv om man er student 😅 

Jeg var student, gift med mannen min i fem år, på tredje året av mastergraden min, og hadde deltidsjobb. Jeg fødte rett før fjerde og og tok permisjon i ett år. Jeg fikk da 10.000 kr i mnd i foreldrestipend, i tillegg til 15.000 kr i mnd foreldrepenger fra NAV. Så fullførte jeg fjerde året. Fikk et nytt barn, gikk gjennom samme greia, med samme utbetalinger og kom tilbake til studiene rett før jeg skrev masteroppgaven. Helt tipp topp. Hadde fleksible dager som student både i svangerskapet, og i tiden far hadde permisjon, og var ferdig med babytiden når jeg søkte jobb da barnet var litt over året. Da kunne jeg satse fullt på karriere. Ville ikke gjort det på noen annen måte.

Anonymkode: 60cfd...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja var derfor jeg skreiv "med mindre"

Når man lever livet basert på hvor mye man kan snylte på staten/andre og få gratis er man ikke klar for voksenlivet i min mening. Man burde prøve så godt det lar seg gjøre å dekke alle utgifter selv, og ha ting på stell og være klar om noe uforutsett skulle skje. Skal man attpåtil bli forelder burde man vartfall være sikker på egen økonomi og stabilitet, og ikke beregne seg på hjelp

Det er ikke snylting når STATEN har lagt til rette for at studenter skal få barn i studietiden nei.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...