AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #21 Skrevet 8. juni 2020 Har dere nylig flyttet inn? Vi flyttet inn i 200 kvm hus omtrent samtidig som vi fikk første barn, så jeg ble fullstendig overveldet av hvor mye jobb det var med både baby og hus, hage og katt. Det tok tid å komme inn i rutiner, rett og slett. Nå har vi ny baby i tillegg til 2-åring og har mye mer å gjøre enn vi hadde da, men jeg føler likevel at jeg har mer kontroll 🙂 Og det til tross for at babyen ikke sover på dagtid uten at vogna er i konstant bevegelse, så jeg får ikke gjort noe mens hun sover. Av de oppgavene du nevner gjør jeg støvtørking, blomstervanning (både ute og inne), luking, rydding og søppeltømming med babyen i bæresele, mens far er på jobb og 2-åringen er i barnehage. Støvsuging passer jeg på å få tatt mens babyen pludrer fornøyd på lekematta si. Støvsuger kanskje 2-3 ganger i uka. Oppvaskmaskinen tømmer og fyller jeg mens babyen ligger på kjøkkengulvet og leker. Kattekasse, middagslaging og resterende klesvask tas når mannen kommer hjem fra jobb. En av oss gjør oppgavene mens den andre passer begge barna. Plenklipp, vasking av bad, gulvvask o.l. tas i helgen. Mannen pleier å ta med begge barna ut en lang tur hver lørdag, så får jeg tid til å gjøre alt sånt mens babyen sover i vogna og 2,5-åringen leker på lekeplassen. Anonymkode: 905b5...997 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #22 Skrevet 8. juni 2020 De lar stueplantene visne og hagen fylles av ugress. Seriøst, det går bra om ikke alt er på stell. (Tror forresten ikke vi vannet planter på et par måneder etter at mini kom, men de levde jo faktisk over likevel..) Vi støvsuger ved behov og vasker badet når vi blir flaue over skiten. Av huslige ting så prioriterer vi å lage middag og rydde/vaske kjøkken hver dag. Anonymkode: 5ba9e...148 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #23 Skrevet 8. juni 2020 Kjøp en avent flaskeserilisator og en vannkoker med tempraturstyring. Vannet kan koses opp og kjøles ned på vannkokeren og stå inntil ett døgn, varm vannet opp til 40 grader ved behov. Avent flaskesterilisatoern steriliserer på null komma niks. Beste bruk av penger jeg har hatt av babyutstyr hvertfall! Anonymkode: f1948...f70 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #24 Skrevet 8. juni 2020 Det går overraskende greit. Jeg har blitt mer og mer avslappet med antall barn. Jeg merker ikke lenger hva jeg gjør. Det går på automatikk. Vi har tre. Anonymkode: 05380...8b9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #25 Skrevet 8. juni 2020 Her får hagen klare seg selv og huset flyter til tider. Vi har en baby og en på to år og jeg er mye alene med dem. Jeg var til tider litt glad for at vi ikke fikk noe besøk mens babyen var helt fersk pga. koronasituasjonen, og det hender jeg er flau over at gresset på plena er så langt. Men stort sett prøver jeg å tenke at ting er som de er. Jeg prioriterer å ha det rent på kjøkken og bad, og å moppe skikkelig kjapt over stuegulvet når eldste har lagt seg så det holder seg halvrent der. Ellers er det forskjell på babyer. Det er mye lettere å gjøre husarbeid med den babyen vi har nå enn det var med storesøster. Hun her liker å se på at jeg tar oppvasken, så da kan jeg jo faktisk sitten ned med en kaffe nå mens hun sover (i senga si, storesøster måtte jeg trille eller bære). Anonymkode: e4422...f93
Blue Berry Skrevet 8. juni 2020 #26 Skrevet 8. juni 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Støvsuge 100 kvm annenhver dag står det respekt av, rolig baby eller ei😂 Anonymkode: 489ad...6e0 Jeg støvsuger 250 kvm hver dag. Har også støv på hjernen haha. Blir helt utslitt av det. Men har ikke baby, men barn på skolen og er heldigvis sykmeldt nå.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #27 Skrevet 8. juni 2020 Jeg lurte på det samme som deg (har tre barn da, og stort hus og hage). Og folk har jo i tillegg tid til å gjøre alt mulig annet i helgene! Kapitulerte til sist og bestilte vaskehjelp annenhver uke. For en åpenbaring - det er rett og slett det beste vi har gjort, både for huset, forholdet vårt og barna våre. Og guess what? Alle naboene med barn har det. Har faktisk omtrent ikke truffet noen her som ikke har! Så derfor er det pent og rent hos folk, og derfor har de tid til å gjøre andre ting. Vasker klær noen dager i uken, rydder inn og ut av oppvaskmaskinen, Feier over gulvet og rydder generelt - men det føles som en ferie når det blir vasket skikkelig annenhver uke her, for det rekker rett og slett ikke å bli skikkelig skittent 🤩 Når det gjelder klesvask anbefaler jeg å kjøpe inn nok klær til at du ikke må vaske konstant. Gå på finn og finn klespakker, det holder i massevis! 😊 Anonymkode: f34f8...418
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #28 Skrevet 8. juni 2020 Det er lov å ikke få tid til alt. Man er sliten i kropp og hodet og det er et nytt liv. Jeg synes det var enklere med nr 2, selv om jeg da hadde to bleiebarn. Jeg var litt mer innstilt på hva jeg måtte gjøre, jeg var vant til at det aøltid var baby der. Med førstemann så bysse jeg forsiktig i søvn og dalte i sofaen med en puh åh herregud jeg håper han sover mer enn en halvtime... Men med andremann så bysset jeg i søvn og plukket med litt rot ut av stua, pratet med eldste og fikk hjelp av eldste til å ta ut av oppvaskmaskin, og brukte null energi eller bekymring på å tenke på hvor lenge babyen sover, eller kjenne på at jeg var sliten. Jeg bare gjorde det, for det var en vane. Sammenligne det med å starte et helt nytt yrke, med nye rutiner, nye kollegaer og lære nye oppgaver. Etter ett år på den arbeidsplassen, så fikser du plutselig mange fler ekstraoppgaver i en periode - uten å bli like "kjørt" og satt ut som da du var ny. Det som blir en vane, det koster mindre energi og du blir mer effektiv. Så ikke sammenligne deg med andre. Gjør det du må, hvil deg når du kan og bli kjent med ditt nye liv - i ditt tempo. Hilsen trebarnsmor med røytende kjæledyr og stor hage, og fulljobb. Alt går - etter en innkjøringsfase. (Og med pauser og hvile!) Anonymkode: 9decd...3b4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #29 Skrevet 8. juni 2020 Man må lære seg å se hva som er viktig her på denne jord. Jeg har lært meg å overse ltt støv, skit og hybelkaniner. Det betyr lite på lang sikt. Mine barn blir ikke lykkeligere av å ha en mamma med støv på hjernen. Det blir heller ikke jeg!:) Anonymkode: c14c0...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #30 Skrevet 8. juni 2020 18 minutter siden, Absurdah skrev: Jeg støvsuger 250 kvm hver dag. Har også støv på hjernen haha. Blir helt utslitt av det. Men har ikke baby, men barn på skolen og er heldigvis sykmeldt nå. Har du regnet ut hvor stor en andel av livet du bruker på å støvsuge? Bare 1 time om dagen i 60 år tilsvarer 912 dager, altså 2,5 år! Og du bruker vel kanskje mer tid enn det? Anonymkode: f34f8...418 1
Blue Berry Skrevet 8. juni 2020 #31 Skrevet 8. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du regnet ut hvor stor en andel av livet du bruker på å støvsuge? Bare 1 time om dagen i 60 år tilsvarer 912 dager, altså 2,5 år! Og du bruker vel kanskje mer tid enn det? Anonymkode: f34f8...418 Shit! Ikke regnet på det før.. Bruker ikke 1 time på støvsuging, men generelt med litt her og der blir det fort det. Tror jeg må gå til innkjøp av en robotstøvsuger 🤣
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #32 Skrevet 8. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så sliten! Har en baby på 11 uker og jeg føler dagene går i ett med å passe henne, holde huset i stand og ordne i hagen. Vi har 150kvm hus og relativt stor hage. Mannen og jeg er flinke med å fordele oppgaver, så det står ikke på det, men det er så mye å gjøre! Jeg føler heller ikke vi gjør mer en maks nødvendig. En gang i uka: Støvsuge Støvtørke hele huset Vaske begge bad Vanne planter inne Klippe plen Luke ugress Storhandel Hver dag: Lage middag Rense kattesand Vanne blomsterbed rundt huset Vaske og henge klær Tømme søppel Rydde huset Vaske skitne overflater og søl Ta oppvask og rydde oppvaskmaskin Og selvfølgelig hele tiden passe baby... mate, koke flasker, skifte bleier, trøste, bade, skifte gulpeklær... Jeg elsker livet mitt og vet jeg er veldig privilegert, men herlighet som dagene går i ett med gjøremål... Fatter ikke hvordan dere med flere barn, eller mindre hjelp fra partner, klarer å holde hodet over vannet😂 Anonymkode: 489ad...6e0 Min liste er veldig lik din (utenom at jeg vasker klær en dag i uka), og babyen kommer i august. Er mildt sagt spent på hvordan det skal gå. Har fått robot støvsuger da, og det er fantastisk. Og robot klipper til plenen er bestilt! Og så tenker jeg vaskedame og gartner (har alt for stor have) må være back up løsningen;) Anonymkode: 39c16...0a8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #33 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, Absurdah skrev: Jeg støvsuger 250 kvm hver dag. Har også støv på hjernen haha. Blir helt utslitt av det. Men har ikke baby, men barn på skolen og er heldigvis sykmeldt nå. Det virker ikke friskt, men mer som tvang. Søk hjelp? Anonymkode: 2edba...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #34 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker ikke friskt, men mer som tvang. Søk hjelp? Anonymkode: 2edba...5a4 Det er helt normalt å støvsuge hver dag. Akkurat nå blir det annenhver dag her fordi vi har en baby. Anonymkode: 476e3...bbc
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #35 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt å støvsuge hver dag. Akkurat nå blir det annenhver dag her fordi vi har en baby. Anonymkode: 476e3...bbc Vil ikke si det er normal å støvsuge HELE huset hver dag med mindre man sitter like mye inne på alle rom nei. Anonymkode: 2edba...5a4 3
Blue Berry Skrevet 8. juni 2020 #36 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker ikke friskt, men mer som tvang. Søk hjelp? Anonymkode: 2edba...5a4 Ikke friskt? Fordi jeg lufter mye og det dannes 100 hybelkaniner daglig? Er ikke like mye på vinterstid. Hvor ofte støvsuger du? 1 gang i måneden?
Taffel Skrevet 8. juni 2020 #37 Skrevet 8. juni 2020 Den første ungen bader man hver kveld, den andre annenhver, den tredje støvsuger man;-) Neida, men en må bestemme hvor lista legges. Rutiner på det nødvendigste, og et godt tips, hvis alt i huset har en fast plass, så er det lettere å rydde. Det er jo i praksis umulig, så i tillegg har jeg har en roteskuff på kjøkkenet der alle dingser havner, og et gjesterom på hovedplan som jeg bare skufler alt som står av poser, ryggsekken etter fjellturen og annet som ligger og slenger, inn på, slik at sosialsonen (gang, kjøkken, stue) ser ok ut om det kommer besøk, + at jeg slipper å se det. Så tar jeg et skippertak på det der inne, når jeg gidder. Lekekassen i stuen innehold ikke alt for mye, slik at det var lett å plukke opp før en roet seg for kvelden. En klarer ikke å ha alt perfekt til en hver tid, men det er ok at det ser bra ut der en er mest.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #38 Skrevet 8. juni 2020 Kjøp robotstøvsuger Skaff støvkost som er lett å dra raskt over tingene med, i stedet for å bruke støvklut som må vætes og vris opp til stadighet. Det er faktisk også helt greit at du har noe støv i huset med en liten baby. Det er også veldig begrenset hvor mye støv det blir på én uke, de fleste har denne lille mengden støv i huset sitt til en hver tid. Jeg syns ikke jeg ser noe forskjell på om det er 1 eller 7 dager siden jeg tørket støv. Vask dusj eller badekar mens dere selv dusjer. Ta med en passende spray og klut og start eller avslutt dusjen med dette. Man sparer en del tid fremfor å gjøre dette til en egen oppgave. Anonymkode: 19492...295 1
Nuka Skrevet 8. juni 2020 #39 Skrevet 8. juni 2020 Det blir en vanesak snakk om rutine som må kjøres inn. Tungt og slitsomt ja, men om ikke alt går etter planen en dag så la det gå. Baby er faktisk ikke bare bare å venne seg til om det så er første eller tredje. Mange får det til å fungere og noen sliter. Ingen er dårligere av den grunn. Her støvsuges det 1. Etg en dag og 2. Etg dagen etter osv. Samme med vask. Tar det værste, men støvsuger og vasker 1-2 ganger i uka og ferdig med det! 😊 holder det noenlunde ryddig og greit ellers så kommer det perioder jeg må ha hjelp av personlige grunner og at gubben ikke alltid kan hjelpe til så mye av sine personlige grunner. Det er ALDRI skittent og flyt av klær eller ting, men til tider værre enn normalen og sånn er det og det er helt greit! 😊🌺
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #40 Skrevet 8. juni 2020 33 minutter siden, Absurdah skrev: Ikke friskt? Fordi jeg lufter mye og det dannes 100 hybelkaniner daglig? Er ikke like mye på vinterstid. Hvor ofte støvsuger du? 1 gang i måneden? Støvsuger 2-3 ganger i uka, det holder lenge. Slapp av 😊 Anonymkode: 2edba...5a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå