Gå til innhold

Cipralex virketid og dose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var fått en mild til moderat depresjon. 

har begynt på cipralex etter at jeg ikke ble bedre på noen måneder. Er skeptisk. Nettopp trappet opp til 10 mg. 

hvor lang tid tok det før de virket og hvilken dose går dere på? Tar de bort gode følelser også?

Anonymkode: 0efb7...250

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1380533-cipralex-virketid-og-dose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så masse cipralextråder det er på forumet nå, så tror jeg landets leger har gått fra forstanden og har konkurranse om hvor mange folk de får på det middelet der... Eller er det bare meg? 

Til ditt spørsmål TS. Jeg tok cipralex i 5 uker. Begynte rett på 10mg og merket effekt etter ca. 4 uker. Stoppet som sagt etter 5 uker, men det var fordi medikamentet hadde noen uheldige bivirkninger hos meg. Tok vekk det verste av depresjonen da, dvs at jeg faktisk sto opp av senga og fikk mer energi. Følelsmesdig ble det ikke stort bedre. Forskjellig effekt hos forskjellige mennesker... 

Anonymkode: 62e80...621

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så masse cipralextråder det er på forumet nå, så tror jeg landets leger har gått fra forstanden og har konkurranse om hvor mange folk de får på det middelet der... Eller er det bare meg? 

Til ditt spørsmål TS. Jeg tok cipralex i 5 uker. Begynte rett på 10mg og merket effekt etter ca. 4 uker. Stoppet som sagt etter 5 uker, men det var fordi medikamentet hadde noen uheldige bivirkninger hos meg. Tok vekk det verste av depresjonen da, dvs at jeg faktisk sto opp av senga og fikk mer energi. Følelsmesdig ble det ikke stort bedre. Forskjellig effekt hos forskjellige mennesker... 

Enig. Har sett det er flere. Følte ikke jeg hadde noe annet valg. Gråter bare på jobb (blitt sykemeldt) og klarer ikke at noen snakker til meg nesten. Ble desperat etter hjelp. 

går til psykolog fra før fordi ting har vært vanskelig men det smalt nå etter brudd med en jeg ønsket forhold til. 

ts

AnonymBruker

Det virker forskjellig og har forskjellige bivirkninger på forskjellige folk. Det beste er å vente og se hvordan det virker akkurat for deg, Ts. Nytter ikke å spørre alle andre. En blir bare mere forvirret av det. 

Anonymkode: 34686...f09

AnonymBruker
20 minutter siden, LiljaMarie skrev:

Enig. Har sett det er flere. Følte ikke jeg hadde noe annet valg. Gråter bare på jobb (blitt sykemeldt) og klarer ikke at noen snakker til meg nesten. Ble desperat etter hjelp. 

går til psykolog fra før fordi ting har vært vanskelig men det smalt nå etter brudd med en jeg ønsket forhold til. 

ts

Skjønner. Håper cipralexen vil hjelpe deg i kombinasjon med psykolog. ❤️

Det kan ta noen uker før det skjer noe da, særlig siden du først nå nylig har justert opp dosen. 

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Håper cipralexen vil hjelpe deg i kombinasjon med psykolog. ❤️

Det kan ta noen uker før det skjer noe da, særlig siden du først nå nylig har justert opp dosen. 

PS! Kjenner du et snev av forbedring, så blås i hva som er årsaken. Om det er medikamentet eller "deg selv" så spiller det ingen rolle, hovedsaken er håpet. Vet ikke hvorfor jeg sier det 😂 Kanskje fordi jeg selv ikke torde tro på bedring før det var gått så og så mange uker. Placebo er ikke så galt det heller. Ingenting å være redd for 🍀🥳

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var fått en mild til moderat depresjon. 

har begynt på cipralex etter at jeg ikke ble bedre på noen måneder. Er skeptisk. Nettopp trappet opp til 10 mg. 

hvor lang tid tok det før de virket og hvilken dose går dere på? Tar de bort gode følelser også?

Anonymkode: 0efb7...250

Jeg har veldig god effekt av Cipralex ☺️ Går på 20 mg.  Blir i bedre humør, gråter mindre, mindre sårbar osv. Føler meg heller ikke "flat", og har ikke gått opp i vekt☺️

Endret av Lisaaaaa
  • Liker 1
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

obs Den medisinen er det mange som legger på seg sv. 

Anonymkode: d8671...d21

Jeg gikk ned masse, så finnes forskjellige eksempler. Vet ikke om depresjonen eller cipralexen var årsaken, men man hår ihvertfall ikke opp automatisk av å gå på det... 

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Antiderepssiva har blitt utskrevet alt for mye i årevis. I verste fall kan feilaktig bruk av antidepressiva forlenge og forverre depresjon. Men det skrives ut som om det er paracet til litt vondter

Anonymkode: e758f...21b

Jeg går på Cipralex 10mg, og har gjort det i 7 år, etter en alvorlig depresjon.  Før den alvorlige hadde jeg flere milde til moderate gjennom flere år. 

Det tok tid å få god virkning, men når den først kom var den suveren.  Etter 3 måneder var jeg ganske bra, men våknet fortsatt nedstemt hver morgen.

Etter 6 måneder var jeg helt bra, og har vært det siden. I 7 år. 

Kommer aldri til å slutte. 

På 7.6.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Tar de bort gode følelser også?

Nei langt ifra. De gode følelsene kom jo tilbake med Cipralex.  Det eneste som er endret i følelseslivet mitt er:

• At jeg ikke er redd for alt mulig lenger. Flyskrekk og høydeskrekk forsvant, sammen med annen generell angst. 
  • At jeg ikke lenger blir deprimert. Jeg kan bli bekymret, redd og urolig - men nå går det raskt over, og drar meg ikke ned i mørket lenger.  

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...