Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er i mitt første år i full jobb etter utdanning, samme sted som jeg jobbet ved siden av studiene i fjor. Tjente rundt 200 000 i fjor. Har kun opparbeidet meg 1 uke ferie, og skal ikke ta ut noe mer i sommer. Har skjønt det sånn at de som er i jobb og har full opptjening på feriedager kun får feriepenger i juni, og ikke lønn? Hvordan blir det da meg meg, får jeg lønn (har fastlønn) i tillegg til ca 20 000 i feriepenger?

Anonymkode: 145e1...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får den utbetalingen som er høyest - altså enten feriepenger (som alle får i juni) eller den ordinære lønnen hvis trekket er lavere enn denne. Ingen skal tape på dette.

Anonymkode: 4f5fb...61d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er feriepenger du opparbeider deg, ikke ferie. 

Det varierer hvordan utbetalingene gjøres, det kan være at du både får lønn og feriepenger utbetalt. 

Endret av Tarmegenbolle
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev:

Det er feriepenger du opparbeider deg, ikke ferie. 

Stemmer dette. Alle har rett på full ferie. Opptjente feriepenger er noe annet.

Anonymkode: 4f5fb...61d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

OK, TS, dette er det masse forvirring rundt.

Slik det gjøres (forutsatt at de som kjører lønna vet hva de driver med) er at du får vanlig lønn i juni pluss feriepenger og trekk for det du skal avvikle av ferie. Når du avvikler ferie går lønna som normalt.

Hvis de påstår at de har et annet system får du komme tilbake til oss, så skal vi se på om det er i orden.

Vennlig hilsen autorisert regnskapsfører i over 10 år.

Anonymkode: fe8a1...91f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får lønn + feriepenger minus trekk for eventuell avvikler ferie

Anonymkode: 6795b...b33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra 50% stilling til 100% stilling året etter. Da var min opptjening første året i 100% stilling basert i kroner for 50%. Jeg meldte fra i god tid at jeg bare ville ha trekk for de feriedagene som var lønnet, så fikk jeg resten av lønna + feriepenger utbetalt.  Som en annen skrev her, du skal få det som lønner seg mest for deg. 

Anonymkode: 9814d...929

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

OK, TS, dette er det masse forvirring rundt.

Slik det gjøres (forutsatt at de som kjører lønna vet hva de driver med) er at du får vanlig lønn i juni pluss feriepenger og trekk for det du skal avvikle av ferie. Når du avvikler ferie går lønna som normalt.

Hvis de påstår at de har et annet system får du komme tilbake til oss, så skal vi se på om det er i orden.

Vennlig hilsen autorisert regnskapsfører i over 10 år.

Anonymkode: fe8a1...91f

Her trekker de all feire i juni, uavhengig om hva du har avtalt. Jobber i et stort norsk firma. Startet her i april. Så jeg får vel egentlig negativ lønn nå i juni 😅

Anonymkode: d68e2...9b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...