AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 I over 1 år har legginge vært en drøm. Helt siden jeg benyttet Lilleminis inn-og-ut-metode har barnet vårt sovnet selv i løpet av 5 minutter. Men for 2 mnd siden tok det slutt.. nå er det roping/gråting etter mamma og/eller pappa i opp imot 1 time etter legging. Noen som har råd og tips? Hvor lenge bør jeg vente imellom turene inn? Hva bør jeg si? Skal jeg gå helt inn eller bare stå i døra? Han spør ofte om å få gå på do (ble bleiefri på dagtid for snart 3 mnd siden). Vi har faste leggerutiner, føler ikke vi bør endre noe der. Er hvordan jeg skal få han til å forstå at det ikke er noen grunn til å skrike, at vi passer på hele tiden og at han er trygg (sier alltid det ved legging). Han kan være stille i noen minutter etter at vi har vært inne før han gråter igjen. Kan være stille i 20 minutter også før han plutselig gråter/roper. Virker ikke redd men frustrert fordi vi ikke kommer med en gang. Anonymkode: 6af50...60e
bolla92 Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Hva med å være der med han til han sovner? Selv om han har greid å sovne uten dere det første året, kan det jo hende han har mer behov for å ha dere der nå🙂. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 Da dette skjedde hos meg viste det seg at hen var litt overtrøtt (Mye inntrykk i bhg og stimuli), så la enten litt tidligere ellers kuttet jeg ned, noen ganger ut, dagduppen. Sistenevnte hjalp veldig. Anonymkode: 6da41...682
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Da dette skjedde hos meg viste det seg at hen var litt overtrøtt (Mye inntrykk i bhg og stimuli), så la enten litt tidligere ellers kuttet jeg ned, noen ganger ut, dagduppen. Sistenevnte hjalp veldig. Anonymkode: 6da41...682 Har vært inne på tanken på det siste der...Han har behov for dagdupp for han er så trøtt rundt 12tiden. Men den trenger nok ikke være så lang. Anonymkode: 6af50...60e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Han tester grenser. Dere må ikke gi etter. Anonymkode: 9bf3e...59f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han tester grenser. Dere må ikke gi etter. Anonymkode: 9bf3e...59f Herregud 🙈 Anonymkode: 5c670...adb 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Sleep regression. Helt vanlig og en fase de fleste går igjennom.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Det har skjedd mye i livet hans siste tiden med bleieslutt og endrede dager i barnehagen. Hva med å gi han litt ekstra nærhet denne perioden der han tydeligvis har behov for litt mer trygghet, også gå tilbake til de gamle rutinene når han har funnet trygghet? Anonymkode: 03d4c...abe 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #9 Skrevet 8. juni 2020 Begynte det da han ble 2 år? Her ble legginga bare tull med begge to da de fylte 2 år. Helt merkelig egentlig. Gikk seg til etter hvert, men gikk lang tid. Anonymkode: a9d94...cc0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 Vær inne med han, han trenger nærhet og trygghet, se om det hjelper? Her har treåringen begynt å skrike og ville opp hver kveld, sier klart fra at han ikke vil sove. I går kveld snakket jeg mer med han, og han sa etterhvert «jeg vil ikke drømme mamma». Det viste seg altså at han sikkert har hatt noen drømmer i det siste som gjør han utrygg/redd for å sove. Jeg forklarte da at jeg skulle ligge ved siden av han og passe på han. At drømmer ikke er farlige og bare «på liksom». Han var fortsatt urolig ved leggetid, og «ville ikke drømme», men holdt meg i hånden og jeg forsikret han om at jeg var der. Sovnet uten hyl og skrik og opp tusen ganger. En toåring klarer kanskje ikke å forklare hva som gjør at han ikke vil sove, men stort sett er nærhet og trygghet rette veien å gå. Mener jeg. Man kommer alltids inn i rutinen igjen for de som er veldig opptatt av det. Anonymkode: daeb9...aca 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 Ville ikke fulgt rådene om å ligge/sitte ved han til han sovner - det er en stygg uvane som et vanskelig å endre, få slutt på. Anonymkode: e3fc5...8af
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 Supernanny Jo Frost har en god løsning på dette. Ungene prøver seg, men gir seg når de skjønner at du mener alvor. Anonymkode: 9bf3e...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå