Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor ofte tar ppt feil/feildiagnotiserer ppt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke denne redselen for fagpersoner, hvis barnet ditt trenger hjelp må du jo nesten bare prøve - eller forte deg og ta utdanningen selv. Vi har et barn som etter en hendelse fikk store utfordringer. Barnehagen var veldig «påkoblet» og hentet raskt inn ppt. Ppt var også fantastiske, henviste veldig raskt til bup. Samtidig hjalp ppt barnehagen med oppfølging, de hjalp med henvisning og de bidro til og med ved å ta initiativ til å snakke med kulturskolen, som nektet jenta å ha med en voksen inn på time (som hun trengte da). 

Forøvrig ble hun diagnostisert med angstlidelse etter et traume og ptsd. Kjipt, men nå får hun hjelpen hun trenger. Ikke sjans i havet til at vi hadde klart å lese oss opp til den kompetansen hun trenger for å få det bedre og bli trygg i livet igjen. 

Anonymkode: faaad...8ee

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke denne redselen for fagpersoner, hvis barnet ditt trenger hjelp må du jo nesten bare prøve - eller forte deg og ta utdanningen selv. Vi har et barn som etter en hendelse fikk store utfordringer. Barnehagen var veldig «påkoblet» og hentet raskt inn ppt. Ppt var også fantastiske, henviste veldig raskt til bup. Samtidig hjalp ppt barnehagen med oppfølging, de hjalp med henvisning og de bidro til og med ved å ta initiativ til å snakke med kulturskolen, som nektet jenta å ha med en voksen inn på time (som hun trengte da). 

Forøvrig ble hun diagnostisert med angstlidelse etter et traume og ptsd. Kjipt, men nå får hun hjelpen hun trenger. Ikke sjans i havet til at vi hadde klart å lese oss opp til den kompetansen hun trenger for å få det bedre og bli trygg i livet igjen. 

Hvor gammel er barnet? 

Anonymkode: 37ece...b6c

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver så utrolig mye bra, har tenkt på mye av disse tingene selv.

Må bare skrive noe om disse testene: Har selv tatt en av disse WISC-testene som brukes til utredning av barn da jeg var barn/ungdom. Jeg slet en del med matematikk, og også motorisk. Sosialt syntes jeg selv jeg klarte meg fint, men slet litt med enkelte sosiale koder, men fungerte alt for bra til at jeg skulle være i nærheten av å ha Asperger.

Jeg tok opp tidligere i tråden flere saker om unge mennesker som hadde fått en feilaktig diagnose som psykisk utviklingshemmet. Jeg vil tippe at de tok en liknende test som den jeg tok(jeg scoret selv godt innenfor normalområdet).

Disse testene består blant annet av figurer med ulike firkanter hvor man skal se etter mønstre, hvilket mønster som er det neste osv. Om man har dårlig forståelse for slike mønstre kan man altså risikere å gjøre det dårlig på en slik test, og dermed komme ut som psykisk utviklingshemmet. Og som jeg skrev tidligere, som psykisk utviklingshemmet mister du mer eller mindre alle rettigheter til å styre ditt eget liv, og om du får barn blir de tatt fra deg.

Så enkelt sagt så kan man si at hvis man ikke forstår figurmønstre, så mener hjelpeapparatet at du ikke er kapabel til å ha ansvar for barn eller å styre ditt eget liv...

Anonymkode: 097bc...418

Som du skriver, du lå godt innenfor normalområdet. De som har ordentlige problemer vil jo følgelig score lavere enn normalområdet - altså vil det være flere flere oppgaver enn de med figurmønstre som er berørt. Disse kartleggingstestene er velutprøvd, og normert for norske barn. Man får stort sett ikke et dårlig resultat uten at det er noe "som skurrer". Men jeg foretrekker å gjennomføre kartleggingsprøver sammen med en voksen som kjenner barnet godt. Da kan den voksne fortelle meg etterpå om dette er representabelt for barnet, eller om barnet bare har hatt en veldig dårlig dag og underprestert. Om jeg får vite at barnet har underprestert, så vil jeg gjennomføre testen på nytt senere. 

Anonymkode: cabee...7d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du skriver, du lå godt innenfor normalområdet. De som har ordentlige problemer vil jo følgelig score lavere enn normalområdet - altså vil det være flere flere oppgaver enn de med figurmønstre som er berørt. Disse kartleggingstestene er velutprøvd, og normert for norske barn. Man får stort sett ikke et dårlig resultat uten at det er noe "som skurrer". Men jeg foretrekker å gjennomføre kartleggingsprøver sammen med en voksen som kjenner barnet godt. Da kan den voksne fortelle meg etterpå om dette er representabelt for barnet, eller om barnet bare har hatt en veldig dårlig dag og underprestert. Om jeg får vite at barnet har underprestert, så vil jeg gjennomføre testen på nytt senere. 

Jeg tok testen to ganger, en da jeg var 13, og en da jeg var 19. Tror det var ca samme test, og jeg scoret ca likt på begge. Figurmønstrene var oppgaven jeg presterte klart dårligst, der lå jeg i det lavere normalområdet, men jeg scoret såpass høyt på de andre at jeg kom ut med en testscore mellom 85 og 90. Dette er nesten 20 år siden, hvis det er relevant.

Det jeg stusser på er hvorfor figurmønstre er så viktig for å måle intelligens? Hva er det med slike mønstre som gjør at dette er avgjørende for om personen er utviklingshemmet eller ikke. For å ta meg selv igjen da, så er jeg meget kunnskapsrik, følger med på det som foregår i samfunnet, og har klart å fullføre en 3-årig utdanning innenfor pedagogikk. Burde ikke slike ting telle mer på intelligens enn figurmønstre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok testen to ganger, en da jeg var 13, og en da jeg var 19. Tror det var ca samme test, og jeg scoret ca likt på begge. Figurmønstrene var oppgaven jeg presterte klart dårligst, der lå jeg i det lavere normalområdet, men jeg scoret såpass høyt på de andre at jeg kom ut med en testscore mellom 85 og 90. Dette er nesten 20 år siden, hvis det er relevant.

Det jeg stusser på er hvorfor figurmønstre er så viktig for å måle intelligens? Hva er det med slike mønstre som gjør at dette er avgjørende for om personen er utviklingshemmet eller ikke. For å ta meg selv igjen da, så er jeg meget kunnskapsrik, følger med på det som foregår i samfunnet, og har klart å fullføre en 3-årig utdanning innenfor pedagogikk. Burde ikke slike ting telle mer på intelligens enn figurmønstre?

Figurmønstre har med logisk resonnement å gjøre. Man trenger jo ikke å ha en sterk matematisk og logisk hjerne for å kunne gjøre det bra på andre områder, som f.eks utdanning i voksen alder. Men det er summen av deltestene som teller, ikke den ene med figurmønstre. Hver deltest tester ulike ferdigheter, noen er gode på orientering i rom og figurmønstre, andre er gode på hukommelse. Vi mennesker har jo forskjellige styrker og svakheter, selv vi som er innenfor normalområdet. Derfor bør du ikke henge deg så opp i akkurat det med figurmønstre, det er bare én av flere deltester som utgjør en helhetlig vurdering til slutt 🙂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt trengte hjelp. PPT kartla hva han trengte hjelp til, og han fikk spesialpedagog og fysioterapeut og barnehagen fikk veiledning. Det har han hatt god nytte av 😊 I skolen merket vi at han hadde bruk for mer hjelp. Vi hadde selv sett autistiske trekk, og skolen var enig. Bup landet på barneautisme (høytfungerende).

Anonymkode: 09296...74c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Og med mange diagnoser følger det rettigheter. Heller et barn med diagnosen ADHD, enn et barn med samme problematikk men uten diagnosen. Diagnoser er ikke bare negativt. 

Anonymkode: 26f72...47b

Feil diagnose kan blant annet medføre at eventuelle adferdproblemer barnet har handler om diagnosen, slik at andre mulige forklaringer og undersøkelser som burde blitt gjennomført ikke blir vurdert engang. Det som er skummelt, er at omsorgssvikt og misbruk medfører symptomer som ligner på adhd og aspberger. Disse diagnosene kan medføre mye skade og mangel på hjelp i slike tilfeller. Forøvrig er det heller ikke bra å henge seg for mye opp i en diagnose selv om den er rett, en diagnose sier veldig lite om et menneske, to med samme diagnose kan være like forskjellige som natt og dag.

Forøvrig tenker jeg at Ts ikke trenger å bekymre seg angående ppt. Jeg ville vært mer bekymret for barnet mitt og vært opptatt av å gi den hjelpen han/hun trengte. 

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=328504

Anonymkode: 1b1c9...40e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi. Høy temperatur i denne tråden. Først vil jeg bare si at jeg forstår godt de som er redde for at barnet skal få et «stempel» som kanskje ikke er rett engang. 
Vil fortelle om min erfaring med PPT. Av grunner jeg ikke skal gå inn på her kom vår familie i barnevernets søkelys. De hengte seg raskt opp i minstemann, som er noget «spesiell». Dvs at han er ekstremt kreativ, tenker på en annen måte enn andre unger og lever litt i sin egen verden. Barnevernet brukte diagnoselignende begrep de!

Det var autismelignende symptomer klistret over hele rapporten deres. Pga dette ble selvsagt PPT involvert. Det ble kjørt tester, som kokte ned til at han var normal på alt, men kanskje trenger litt ekstra støtte på språk og det sosiale. PPT sa at det var så små avvik at det var opp til OSS FORELDRE om det skulle henvises til BUP. Noe vi valgte å ikke gjøre, ettersom vi fikk forsikring om at ekstra oppfølging i skole IKKE avhang av en satt diagnose. 
Sønnen vår går nå på skolen, og har kommet seg enormt, ikke minst sosialt. Han får litt oppfølging fra PPT i forbindelse med lesing. Har fått veldig god hjelp av kontaktpersonen vår i PPT ❤️ I motsetning til BV, som var til mer belastning enn støtte. 
Da jeg leste opp sluttrapporten fra BV til PPT ble kontakten vår der så sjokkert at hun anbefalte oss å klage. Nettopp pga at det var brukt begrep som var snublende nær diagnoser. 
Bare gode erfaringer med PPT her altså! Mulig vi bare har vært heldige.

Anonymkode: a6847...3e8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Figurmønstre har med logisk resonnement å gjøre. Man trenger jo ikke å ha en sterk matematisk og logisk hjerne for å kunne gjøre det bra på andre områder, som f.eks utdanning i voksen alder. Men det er summen av deltestene som teller, ikke den ene med figurmønstre. Hver deltest tester ulike ferdigheter, noen er gode på orientering i rom og figurmønstre, andre er gode på hukommelse. Vi mennesker har jo forskjellige styrker og svakheter, selv vi som er innenfor normalområdet. Derfor bør du ikke henge deg så opp i akkurat det med figurmønstre, det er bare én av flere deltester som utgjør en helhetlig vurdering til slutt 🙂

Ok, så de som kommer ut som utviklingshemmede gjør det dårlig på alle delstatene da?

AnonymBruker
Skrevet

*deltestene

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så de som kommer ut som utviklingshemmede gjør det dårlig på alle delstatene da?

Ja. Men det er ikke en evnetest alene som avgjør om en person har utviklingshemming eller ikke. Du kan lese mer her, syns denne teksten var god: https://psykologeninnstrand.no/hvordan-diagnostiseres-lett-psykisk-utviklingshemming/

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke denne redselen for fagpersoner, hvis barnet ditt trenger hjelp må du jo nesten bare prøve - eller forte deg og ta utdanningen.

Jeg skal svare siden jeg er en av de kraftigste kritikerne i denne tråden.

Som sagt så handler det ikke om at barnet ikke skal få hjelp, det handler om verktøyene og arbeidsprosedyren som skal til for at barnet får hjelp. Dvs, kritikken er rettet mot systemet, ikke menneskene som arbeider i systemet. 

Som andre forklarer så "slumpes" barna med spes.ped. behov i samme boks, selv om det er massive variasjoner imellom dem. I tilfeller hvor det er kjent lidelse/diagnose/utfordring (Jeg bruker alle disse begrepene men de er ikke synonymer, tvert imot, jeg are konstaterer at "noe er kjent" og gjerne helst "bevist vitenskapelig", altså da medisinsk) - Så er ofte problemet/utfordringen at hverken PPT eller bhg/skole kjenner nok til diagnosen/utfordringen, og/eller barnet/foreldren får ikke nok hjelp. De ønsker ofte mer enn hva de får. 

Så har du det andre ytterpunktet, hvor det er snakk om barn der foreldre og/eller barnet selv, mener utfordingen/lidelsen/diagnosen enten er ikke-eksisterende, og eller mye mindre alvorlig, enn hva PPT, BHG og skole mener.

I forhold til denne siste gruppa mener jeg det er særdeles uheldig med et system som forsøker å "kategorisere" barnet negativt (stigmatisere) ut ifra et system de egentlig ikke har nok kompetanse om (diagnosesystem) Barna burde få hjelp til det de trenger, helst uten noen som helst skriftlig "sakkyndig vurdering". Og det er fullt mulig å gjennomføre, og vil bli innført i nærmeste fremtid (kanskje er det allerede innført visse steder i landet for alt jeg vet)

"Men hva er problemet med en sakkyndig vurdering"? - Jo, via å ilegge barnet potensielt flere negative egenskaper enn hva det reelt sett har, og/eller trekke frem adferd som kanskje er "negativ" men likevel innenfor en normal, og sette fokus på dette, så risikerer man at det man "fremmer" med barnet er dets manglende potensial og begrensninger. Det spesialped. tilbudet er faktisk grundig kritisert nettopp for å ikke se potensialet i barn men heller begrensninger. Slik som en AB i tråden skriver, så "kjempet" foreldrene for å la barnet få ordinære karakterer, hvor "systemet" mente barnet skulle ha "fritak" i alle fag. Dette er en kjent problematikk. Foreldre og "systemet" antar og/eller "aksepterer" at barnet ikke skal evne å  oppnå visse ting, fordi barnet har en utfordring.  Du kan lese barneombudets " uten mål og mening" fra 2017:

https://barneombudet.no/for-voksne/vare-publikasjoner/uten-mal-og-mening/  

Her er en oppsummering av hva de konkluderer med: 

" Barneombudets funn i dette prosjektet tyder på at mange av elevene som mottar spesialundervisning, ikke får et forsvarlig utbytte av opplæringen, at de har et dårligere psykososialt skolemiljø enn andre elever, og at de verken blir hørt eller får medvirke i opplæringen.1 Barnekonvensjonen2 , Salamanca-erklæringen3 og FNs konvensjon for rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne4 (CRPD) understreker elevers rett til et forsvarlig og individuelt tilpasset skoletilbud i en inkluderende skole. Vi er bekymret for det vi har sett av brudd på FNs barnekonvensjon og opplæringsloven gjennom dette prosjektet".

Det er ganske graverende konklusjoner. Og dermed er kritikk av systemet absolutt på sin plass. 

Ja. Men det er ikke en evnetest alene som avgjør om en person har utviklingshemming eller ikke. Du kan lese mer her, syns denne teksten var god: https://psykologeninnstrand.no/hvordan-diagnostiseres-lett-psykisk-utviklingshemming/

Jeg har sjekket ut linken din, og som flere av disse produsenter av evnetester, så er dette en privatperson. Det vil si at det er private aktører som "skor seg rik" på å evneteste barn. Nå skal vel utdanningsdirektoratet utarbeide en egen kartleggingstest for lese og språkfunksjonen hos små barn. Det er langt mere "legitimt" i min verden, at disse testene som er utarbeidet kommer fra en mer nøytral part en private selskap/aktører. 

Det positive med linken din er at den viser til at det skal gjøres nevrologiske tester. Her er vi 100 % enig. Som jeg sier innledningsvis i dette innlegget er det et klart skille mellom barn der har påviselige diagnoser/utfordringer, og de som er mer diffuse. Min personlige mening er at ingen barn under en viss alder bør få noen som helst diagnose med mindre disse kan medisinsk (nevrologisk) "bevises". Det skal "sitte dypt" å stille diagnose på barn under 10-12 år, men dessverre er "systemet" alt for opptatt av denne arbeidspraksisen. 

Mange av disse diagnosene er såpass diffuse, at jeg (personlig) har stor motforestilling når jeg leser/hører om at de stilles/gis til barn under en viss alder. Som sagt, så bør det være klare medisinske bevis som rettferdiggjør bruken av dem. Vi bør lære, spesielt av "AD/HD generasjonen", at det var faktisk uheldig, å sette dette stempelet på så mange. Barna kan faktisk få hjelp, uten at de har fått en diagnose. Derfor bør det være et skifte av fokus.

Diagnose bør stilles ut ifra medisinske forhold/behov, ikke pedagogiske:

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig er det heller ikke bra å henge seg for mye opp i en diagnose selv om den er rett, en diagnose sier veldig lite om et menneske, to med samme diagnose kan være like forskjellige som natt og dag.

Som vedkommende påpeker så kan to ulike individ ha samme diagnose men fullstendig ulike behov. Spesielt pedagogiske. Derfor bør pedagogikken være mer opptatt av individrettet tilbud, fremfor medisinsk/diagnose. Og, som samme AB...40e påpeker: 

Feil diagnose kan blant annet medføre at eventuelle adferdproblemer barnet har handler om diagnosen, slik at andre mulige forklaringer og undersøkelser som burde blitt gjennomført ikke blir vurdert engang. Det som er skummelt, er at omsorgssvikt og misbruk medfører symptomer som ligner på adhd og aspberger. Disse diagnosene kan medføre mye skade og mangel på hjelp i slike tilfeller.

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=328504

Dette har vi (dessverre) sett gode eksempler på i Alvdal saken. 

Forøvrig tenker jeg at Ts ikke trenger å bekymre seg angående ppt. Jeg ville vært mer bekymret for barnet mitt og vært opptatt av å gi den hjelpen han/hun trengte. 

Ja, her er vi uenig. Om TS mener hennes barn "sykeliggjøres" og opplever at personalet beskriver barnet hennes med "diagnoselignende begrep" ville jeg tatt barnet og løpt! Helst til en fastlege, helsesykepleier, noen med faktisk reell kompetanse, og beskrevet mine bekymringer. Det er vel nettopp disse som kan tilby TS og barnet støtte, om de nå har møtt en eller flere saksbehandlere/pedagoger som opererer langt utenfor sitt fagfelt. Det finnes dessverre alt for mange "diagnosestillere" i dagens samfunn. For et lite barn kan det være særdeles uheldig, om det er disse som skal bistå i utformingen av barnets første leveår, identitet og barndom. 

Anonymkode: 37ece...b6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

b6c, jeg er så imponert over din kunnskap i dette tema 🙂  (og beundrer din tålmodighet)

Er det profesjonell interesse eller var det egen uheldig erfaring?

Jeg kan tilføye at en veldig uheldig moment her er at de psykologene som bruker disse testene forstår ikke matematiske verktøyet bak og ser derfor ikke testens svakheter. 

Resultatene av testen burde aldri brukes for å sette endelig diagnose eller fjerne barna fra foreldre. 

Anonymkode: 027a4...6fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svært god kjennskap til PPT, og jeg har utelukkende gode erfaringer med dem. I PPT jobber stort sett folk med samme bakgrunn og kompetanse som i BUP. I "min" PPT er det psykologer, spesialpedagoger, logopeder osv. Det heter tross alt pedagogisk, psykologisk tjeneste, så at de "bare" skal konsentrere seg om pedagogikk, stemmer ikke. Selv om de IKKE setter diagnoser som f.eks ADHD, er de ofte involvert i fasen før, og samarbeider tett med BUP underveis.

Når et barn henvises PPT, er det PPT sin jobb å utrede barnet, for så å anbefale tiltak. For å finne ut hva som er vansken (eller "lete etter problem" som noen beskriver det som), må man nødvendigvis kartlegge bredt. Et urolig barn må man f.eks sjekke om har språkvansker, fagvansker eller symptom på andre typer vansker, som f.eks ADHD. PPT bruker ofte ulike kartleggingsverktøy for å se om det er mye som tyder på f.eks ADHD. Dersom det er store utslag på sånne skjema vil PPT ofte anbefale en henvisning til BUP. MEN; det er foreldrenes valg om de ønsker det, det er IKKE PPT som henviser til PPT.

I de aller fleste tilfeller ønsker foreldrene å finne ut hva vansken er. Det er jo derfor de blir henvist til PPT. Hvis de "bare" trenger litt hjelp til lesing, trenger da ikke barnet gjennomgå en utredning hos PPT. Skolen kan og er pliktet til å hjelpe barn som strever, uavhengig av PPT. 

Foreldrene står fritt til å takke nei til både henvisning til PPT, og sakkyndig vurdering. I de aller fleste tilfeller er det sånn at foreldrene ønsker dette. De vil vite mest mulig om barnets vansker, slik at tiltakene kan treffe så godt som mulig. PPT må dokumentere hva de gjør i skriftlig for, og så klart brukes fagbegreper. Strever barnet sosialt, med impulsivitet osv, kan jo ikke PPT la være å beskrive dette, i fare for å tråkke foreldrene på tærne. Målet er jo at barnet skal få best mulig hjelp, da må jo vanskene beskrives.

Anonymkode: c790f...740

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

c790f...740, du skriver det slik som ting skal være, men i praksis er det dessverre ikke slik 😞 

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldrene står fritt til å takke nei til både henvisning til PPT, og sakkyndig vurdering. 

Anonymkode: c790f...740

Det første vi hørte da vi kom til møte med ppt var trusler for barnevernet 😞 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi. Høy temperatur i denne tråden. Først vil jeg bare si at jeg forstår godt de som er redde for at barnet skal få et «stempel» som kanskje ikke er rett engang. 
Vil fortelle om min erfaring med PPT. Av grunner jeg ikke skal gå inn på her kom vår familie i barnevernets søkelys. De hengte seg raskt opp i minstemann, som er noget «spesiell». Dvs at han er ekstremt kreativ, tenker på en annen måte enn andre unger og lever litt i sin egen verden. Barnevernet brukte diagnoselignende begrep de!

Det var autismelignende symptomer klistret over hele rapporten deres. Pga dette ble selvsagt PPT involvert. Det ble kjørt tester, som kokte ned til at han var normal på alt, men kanskje trenger litt ekstra støtte på språk og det sosiale. PPT sa at det var så små avvik at det var opp til OSS FORELDRE om det skulle henvises til BUP. Noe vi valgte å ikke gjøre, ettersom vi fikk forsikring om at ekstra oppfølging i skole IKKE avhang av en satt diagnose. 
Sønnen vår går nå på skolen, og har kommet seg enormt, ikke minst sosialt. Han får litt oppfølging fra PPT i forbindelse med lesing. Har fått veldig god hjelp av kontaktpersonen vår i PPT ❤️ I motsetning til BV, som var til mer belastning enn støtte. 
Da jeg leste opp sluttrapporten fra BV til PPT ble kontakten vår der så sjokkert at hun anbefalte oss å klage. Nettopp pga at det var brukt begrep som var snublende nær diagnoser. 
Bare gode erfaringer med PPT her altså! Mulig vi bare har vært heldige.

Anonymkode: a6847...3e8

Godt sagt! Min barndom minnet om det du beskriver, bare at barnevernet ikke var inne i bildet. Skulle ønske jeg kunne fått litt ekstra tilrettelegging og oppfølging i den perioden det var nødvendig, uten å måtte dras med den belastende diagnosen videre.
Med en diagnose er det ofte lettere å få hjelp i det hele tatt, men dersom diagnosen ikke er helt riktig, er det vanskeligere å få riktig hjelp.  

Anonymkode: 43943...81a

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne teksten beskriver jo bare en jente som har litt utfordringer i hverdagen sin. Hvis det ikke skal mer til for å få en diagnose som utviklingshemmet, så skjønner jeg at mange vegrer seg for å få hjelp. Jeg mener at man ikke er utviklingshemmet så lenge man klarer seg selv i de fleste av livets ulike daglige gjøremål.

Som jenta i denne saken beskrev det, så kom diagnosen som et sjokk for henne, fordi de fleste forbinder utviklingshemming med folk som sitter i en rullestol, sikler og lager lyder dagen lang, og ikke med en oppegående jente med mange venner og gode praktiske evner, men som trenger hjelp til å ta enkelte avgjørelser

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne teksten beskriver jo bare en jente som har litt utfordringer i hverdagen sin. Hvis det ikke skal mer til for å få en diagnose som utviklingshemmet, så skjønner jeg at mange vegrer seg for å få hjelp. Jeg mener at man ikke er utviklingshemmet så lenge man klarer seg selv i de fleste av livets ulike daglige gjøremål.

Som jenta i denne saken beskrev det, så kom diagnosen som et sjokk for henne, fordi de fleste forbinder utviklingshemming med folk som sitter i en rullestol, sikler og lager lyder dagen lang, og ikke med en oppegående jente med mange venner og gode praktiske evner, men som trenger hjelp til å ta enkelte avgjørelser

Og trist er det at hun har fått diagnosen for den vil hemme henne mer enn at den gir henne fordeler. Vi lever i et veldig stigmatiserende samfunn der man omtrent er «defekt» om man skiller seg ut på noen som helst måte. Og da kan et slikt stempel som utviklingshemmet gi mange problemer bl. a hvis hun evt. får barn så vil bvtj. Bli automatisk koblet inn, og da spiller det ingen rolle at hun er helt oppegående, for de forholder seg til det som er skrevet på papiret, nemlig diagnosen.

Anonymkode: 9180e...5a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

... psykologene som bruker disse testene forstår ikke matematiske verktøyet bak og ser derfor ikke testens svakheter. 

Resultatene av testen burde aldri brukes for å sette endelig diagnose eller fjerne barna fra foreldre. 

Vil bare utdype litt en viktig poeng:

IQ test er ikke diagnostisk test men bare en assosiasjons verktøy. 

For å utarbeide en diagnostisk test, må nøyaktigheten til testen studeres og valideres grundig, altså hvor ofte testen gir falsk positiv/negativ resultat.

Mens en assosiasjons studie studerer bare gjennomsnitte tendenser, outliers are ofte ekskludert, og fordelen av varians i data forklart av modellen trenger ikke å være høy (for psykologisk studie). 

At en IQ test kunne være avgjørende for menneskets skjebne er rett og slett en katastrofe.

AnonymBruker
Skrevet

Og trist er det at hun har fått diagnosen for den vil hemme henne mer enn at den gir henne fordeler. Vi lever i et veldig stigmatiserende samfunn der man omtrent er «defekt» om man skiller seg ut på noen som helst måte. Og da kan et slikt stempel som utviklingshemmet gi mange problemer bl. a hvis hun evt. får barn så vil bvtj. Bli automatisk koblet inn, og da spiller det ingen rolle at hun er helt oppegående, for de forholder seg til det som er skrevet på papiret, nemlig diagnosen.

Anonymkode: 9180e...5a3

Nettopp. Derfor er det tragisk at slike evnetester avgjør om du er psykisk utviklingshemmet eller ikke. Som om det å forstå figurmønstre avgjør hvor god forelder du blir...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...