AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #81 Skrevet 9. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Beskrive, ja, men ikke diagnostisere. Da må du rette kritikken mot andre enn ppt. Beskrivelsene er nødvendig for å kunne hjelpe barnet i hverdagen sin. Hvirdan skulle de kunne hjelpe barnet uten å beskrive hva barnet strever med? Anonymkode: 26f72...47b Ppt legger opp til at dette blir tatt videre med bup som igjen betyr = diagnose, hva er det du ikke forstår? Anonymkode: 9180e...5a3 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #82 Skrevet 9. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen: «Voksne må slutte å lete etter feil i barnet». En logoped har ikke faglig kompetanse til å sitte å «jakte på symptomer» Og hele opplegget er groteskt! Selv om de ikke setter «diagnosen» autisme så skjønner jo absolutt alle hva slags «baner» de er inne på om de beskriver alle trekk som tilhører autisme og klistrer disse merkelappene på barnet. Ser du ikke det selv? Anonymkode: 37ece...b6c Logopeder er eksperter (med mastergrad) på språk og språkutvikling. Det er det de uttaler seg om i ppt. Logopedene kan diagnostisere dysleksi og uttale seg om språklige vansker. De jobber ikke med Asperger eller autisme. Mulig rollene logoped og pp-rådgiver blandes litt i små kommuner med få ansatte, men det er ikke hovedregelen. Anonymkode: 26f72...47b 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #83 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Beskrive, ja, men ikke diagnostisere. Da må du rette kritikken mot andre enn ppt. Beskrivelsene er nødvendig for å kunne hjelpe barnet i hverdagen sin. Hvirdan skulle de kunne hjelpe barnet uten å beskrive hva barnet strever med? Anonymkode: 26f72...47b Problemet er at de risikerer å ilegge barnet flere «problemer» og «strever med» enn hca som er realistisk. Barnet risikerer å få ei smørbrødliste med «strevelser» fordi en logoped sitter å kartlegger (les: «jakter på diagnoser«) ut ifra et webseminar vedkommende har betalt 2500,- for. Dette barnet kan være nede i 2 års alderen! Ser du ikke hvor sykt det er? Barnet ilegges masse negative karakteristikker som ikke nødvendigvis er særlig reelle en gang. Det er jo livsfarlig! Anonymkode: 37ece...b6c 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #84 Skrevet 9. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: PPT bruker «diagnoselignende begreper». Og som anonym ...019 beskriver: «de jakter på evnt. Symptomer på bekjente diagnoser (Som Asperger) Det er en kompetanse som egentlig går langt over hodet på dem, og overhodet ikke mandatet de har! Anonymkode: 37ece...b6c Selvsagt bruker de «diagnoselignende begreper,» de må jo beskrive problemet. De kan ikke da bruke folkelige og upresise begreper, de bruker fagterminologien de er opplært i igjennom sin utdannelse. Det er overhodet ikke «kompetanse som går over hodet på dem,» det er mye av de samme faggruppene som jobber i bup og ppt, forskjellen er bare hvor de jobber. Anonymkode: 26f72...47b 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #85 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Logopeder er eksperter (med mastergrad) på språk og språkutvikling. Det er det de uttaler seg om i ppt. Logopedene kan diagnostisere dysleksi og uttale seg om språklige vansker. De jobber ikke med Asperger eller autisme. Mulig rollene logoped og pp-rådgiver blandes litt i små kommuner med få ansatte, men det er ikke hovedregelen. Anonymkode: 26f72...47b Nettopp! Dermed kan en logoped som har NULL helsefaglig kompetanse sitte med et «adferdsskjema» og score og teste små barn! Etter hele ADHD bølgen ble det faktisk nesten automatisk satt aldersgrense for når ADHD diagnose kunne stilles! Det stilles i dag sjeldent en slik diagnose om barnet er under 12 år! Dette er da en erfaringsbasert avgjørelse, fordi det ble en overdiagnostisering av små barn! Og hvor starter denne prosessen hen da? Jo: i skolen og barnehagen! Hvor PPT kobles inn. Også ruller ballen på seg. Det er naivt å ikke være kritisk til dette. Anonymkode: 37ece...b6c 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #86 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt bruker de «diagnoselignende begreper,» de må jo beskrive problemet. De kan ikke da bruke folkelige og upresise begreper, de bruker fagterminologien de er opplært i igjennom sin utdannelse. Det er overhodet ikke «kompetanse som går over hodet på dem,» det er mye av de samme faggruppene som jobber i bup og ppt, forskjellen er bare hvor de jobber. Anonymkode: 26f72...47b Nei, det må de faktisk ikke. Det er derfor sakkyndige vurderinger vil fases ut. Les deg opp på siste NOU’er! Anonymkode: 37ece...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #87 Skrevet 9. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ppt legger opp til at dette blir tatt videre med bup som igjen betyr = diagnose, hva er det du ikke forstår? Anonymkode: 9180e...5a3 Bup jobber uavhengig av ppt, det er faktisk påfallende lite samarbeid i mellom de to instansene. Bup eller habiliteringstjenesten gjør sin egen uavhengige utredning. Anonymkode: 26f72...47b 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #88 Skrevet 9. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Dermed kan en logoped som har NULL helsefaglig kompetanse sitte med et «adferdsskjema» og score og teste små barn! Etter hele ADHD bølgen ble det faktisk nesten automatisk satt aldersgrense for når ADHD diagnose kunne stilles! Det stilles i dag sjeldent en slik diagnose om barnet er under 12 år! Dette er da en erfaringsbasert avgjørelse, fordi det ble en overdiagnostisering av små barn! Og hvor starter denne prosessen hen da? Jo: i skolen og barnehagen! Hvor PPT kobles inn. Også ruller ballen på seg. Det er naivt å ikke være kritisk til dette. Anonymkode: 37ece...b6c Logopeder er faktisk definert som helsepersonell, så det der er en merkelig påstand. De sitter dog ikke med atferdsskjema og skårer, det er det psykologer eller på-rådgivere som gjør. Logopeder i ppt jobber med språk, ikke atferd. Jeg fatter ikke hvorfor du fremdeles snakker om ppt og ADHD diagnostisering, ppt setter ikke ADHD diagnoser, du får klage på rett instans! Anonymkode: 26f72...47b 9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #89 Skrevet 9. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det må de faktisk ikke. Det er derfor sakkyndige vurderinger vil fases ut. Les deg opp på siste NOU’er! Anonymkode: 37ece...b6c Så du mener barn med problemer skal få tilfeldig hjelp uten at problemet deres beskrives eller spesifiseres på noen måte? Anonymkode: 26f72...47b 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #90 Skrevet 9. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Feildiagnostisering i Norge kan gi verre konsekvenser enn eventuelle utfordringer 😞 Med den massive misbruk av sterke medisiner og overdiagnostisering av for eksempel ADHD. Norge er en av de landene som har høyeste forbruk av ritalin hos små barn. TS, vær forsiktig! Jeg har veldig uheldig opplevelse at psykologen prøvde å jukse med testen ved å presse min urolige 4-åring til å ta test i 40 (!!!) minutter uten pause. Heldigvis er jenta mi veldig smart, men da ble hun sliten til slutt og begynte å si "jeg vet ikke" ble alle disse svarene registrert som "feil" (så til slutt ble summen av poengene lik gjennomsnitt). Andre rapportene ble også jukset for å gjøre det se ut som at hun har autistiske trekk (som hun ikke har). Og det var veldig vanskelig å bli kvitt dem før skolen, de prøvde å presse oss til å ha en "ekstraresurs" som skulle sitte med henne å ødelegge hennes skoleopplevelse, de skremte oss med at jenta kommer til å bli mobbet og truet med barnevernet. Vi takket nei og aldri angret på det. Jenta er veldig flink på skolen og har mange venner. Anonymkode: 027a4...6fa Dette! Barnehagen var bekymret for vår sønn som da ikke engang var 4 år, og ville ha inn tverrfaglig samarbeidsteam i kommunen. Dette pga at han slet litt sosialt og motorisk. Dette skjedde mens mor var høygravid med lillesøster, og ble en ekstra belastning på oss som foreldre når lillesøster i tillegg var prematur. Mor måtte være på sykehuset i 4 uker, og i tillegg fikk ikke sønnen min se henne noe særlig, og han fikk heller ikke møte lillesøster. Når tverrfaglig samarbeid kom inn, gikk det nesten et år fra barnehagen tok kontakt med de første gang, til vi ble henvist til PPT. Det var et år med mye bekymring, men hos PPT ble vi møtt med respekt og forståelse, og sønnen min fikk støttepedagog 5 timer i uka siste året. I tillegg ble vi henvist til habiliteringstjenesten pga at fysioterapeuten som fulgte han opp pga motorikken mente at vi måtte finne ut hvorfor han var forsinket motorisk. Et halvt år før han skulle begynne på skolen, flyttet vi tilbake til mitt hjemsted, som var i en annen kommune enn der barnehagen var, men fant ut at han like godt kunne gå ferdig barnehagen der han hadde gått i 5 år, fremfor å skifte for et halvt år. Da han skulle slutte i barnehagen, fikk vi en sluttrapport fra PPT hvor de nevnte hvilke tiltak de hadde gjort i barnehagen, og at de anbefalte at han skulle ha ekstra oppfølging på skolen. Vi var uenig i dette, og valgte derfor å ikke levere rapporten til skolen. Siden han skulle begynne på skole i en annen kommune enn barnehagen, så kunne vi gjøre dette. Det viser seg at ting har gått veldig bra med han på skolen uten ekstra oppfølging. Han kunne lese en måned etter skolestart, og er en av de flinkeste i klassen til dette. Han har mange gode venner som han er med både på skolen og fritiden, og han spiller fotball, hvor han faktisk er den raskeste på laget. På høsten i 1.klasse avsluttet vi også hos habiliteringstjenesten. De fant ikke noe galt, han er rett og slett en helt normal gutt på 9 år Anonymkode: 097bc...418 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #91 Skrevet 9. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Logopeder er faktisk definert som helsepersonell, så det der er en merkelig påstand. De sitter dog ikke med atferdsskjema og skårer, det er det psykologer eller på-rådgivere som gjør. Logopeder i ppt jobber med språk, ikke atferd. Jeg fatter ikke hvorfor du fremdeles snakker om ppt og ADHD diagnostisering, ppt setter ikke ADHD diagnoser, du får klage på rett instans! Anonymkode: 26f72...47b PPT bruker negative og stigmatiserende diagnoselignende begrep som de ikke har kompetanse til. Det er en pediatriker som eventuelt må stille diagnose. Problemet er at «utredningene» som en sakkyndig vurdering er, går langt utenfor det som er «problemet» hos barnet. Barnet kan våre litt språklig forsinket, men etter en sakkyndig vurdering skulle man tro barnet var psykisk utviklingshemmet. Barnets identitet risikerer å «rives i filler». Les lengre opp i tråden her hvor en person beskriver egne utfordringer som lett kunne la seg løse (synsvansker) via praktiske hjelpemidler. Likevel ble fokus noe helt annet. Har du lest linken jeg har delt i tråden? En forsker har gjennomgått over 150 sakkyndige vurderinger, og konklusjonen er klinkende klar: barnet/eleven overkjøres og stigmatiseres. Det brukes «diagnoselignende begrep» hvor fokus ikke ser ut til å være »en elev som trenger hjelp med læring» men «et barn som skal diagnostiseres». Det er fullstendig feil fokus, og en av årsakene til at PPT nå vil gjennomgå massive reformer. Anonymkode: 37ece...b6c 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #92 Skrevet 9. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener barn med problemer skal få tilfeldig hjelp uten at problemet deres beskrives eller spesifiseres på noen måte? Anonymkode: 26f72...47b Fokus skal være barnets ressurser og eventuelt hva spesifikk miljøet rundt skal legge til rette som barnet har behov for. »Peder bør ha ekstra tid og støtte i veiledet lesing». Ferdig! Ikke: »Peder har et flakkende blikk. Fremstår ukonsentrert og emosjonelt ustabil. Peder Ditt og Peder datt. [sett inn masse negativt stigmatiserende diagnoselignende svada]» Anonymkode: 37ece...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #93 Skrevet 9. juni 2020 Her var det mange sinte mødre som er sure fordi staten ikke kaller ungene demmes perfekt. Anonymkode: aebce...279 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #94 Skrevet 9. juni 2020 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stine-var-ikke-psykisk-utviklingshemmet-likevel-1.14958063 https://www.nrk.no/innlandet/tolga-saken_-krever-ekstern-gransking-1.14242164 https://www.tv2.no/a/8846262/ Her ser vi flere eksempeler på hva som faktisk kan skje om et menneske får en feilaktig diagnose. Liv blir ødelagt for alltid, da å få en diagnose som psykisk utviklingshemmet er så inngripende på et menneskets liv og selvbestemmelsesrett. Anonymkode: 097bc...418 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #95 Skrevet 9. juni 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stine-var-ikke-psykisk-utviklingshemmet-likevel-1.14958063 https://www.nrk.no/innlandet/tolga-saken_-krever-ekstern-gransking-1.14242164 https://www.tv2.no/a/8846262/ Her ser vi flere eksempeler på hva som faktisk kan skje om et menneske får en feilaktig diagnose. Liv blir ødelagt for alltid, da å få en diagnose som psykisk utviklingshemmet er så inngripende på et menneskets liv og selvbestemmelsesrett. Anonymkode: 097bc...418 Helt grusomt at dette kan skje i Norge. Det burde gjøres en opprydding i disse diagnose-kåte etatene!! Anonymkode: 9180e...5a3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #96 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: PPT bruker negative og stigmatiserende diagnoselignende begrep som de ikke har kompetanse til. Det er en pediatriker som eventuelt må stille diagnose. Problemet er at «utredningene» som en sakkyndig vurdering er, går langt utenfor det som er «problemet» hos barnet. Barnet kan våre litt språklig forsinket, men etter en sakkyndig vurdering skulle man tro barnet var psykisk utviklingshemmet. Barnets identitet risikerer å «rives i filler». Les lengre opp i tråden her hvor en person beskriver egne utfordringer som lett kunne la seg løse (synsvansker) via praktiske hjelpemidler. Likevel ble fokus noe helt annet. Har du lest linken jeg har delt i tråden? En forsker har gjennomgått over 150 sakkyndige vurderinger, og konklusjonen er klinkende klar: barnet/eleven overkjøres og stigmatiseres. Det brukes «diagnoselignende begrep» hvor fokus ikke ser ut til å være »en elev som trenger hjelp med læring» men «et barn som skal diagnostiseres». Det er fullstendig feil fokus, og en av årsakene til at PPT nå vil gjennomgå massive reformer. Anonymkode: 37ece...b6c Det har sikkert skjedd, men det er absolutt ikke normen hos ppt. ja, jeg har lest den, det er én forskers mening, og den meningen er definitivt omstridt. Anonymkode: 26f72...47b 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #97 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fokus skal være barnets ressurser og eventuelt hva spesifikk miljøet rundt skal legge til rette som barnet har behov for. »Peder bør ha ekstra tid og støtte i veiledet lesing». Ferdig! Ikke: »Peder har et flakkende blikk. Fremstår ukonsentrert og emosjonelt ustabil. Peder Ditt og Peder datt. [sett inn masse negativt stigmatiserende diagnoselignende svada]» Anonymkode: 37ece...b6c Og det er det, men HVA barnet strever med må beskrives og det må gjøres på en presis måte, dermed brukes fagterminologi. at Peder bør ha ekstra tid, punktum, gir ikke skolen verdifull informasjon om hvordan de kan gjøre Peders situasjon bedre. Å kun komme med tiltak uten å beskrive problemene ville gjøre det veldig vanskelig for skolen å legge opp et praktisk opplegg. Anonymkode: 26f72...47b 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #98 Skrevet 9. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er det, men HVA barnet strever med må beskrives og det må gjøres på en presis måte, dermed brukes fagterminologi. at Peder bør ha ekstra tid, punktum, gir ikke skolen verdifull informasjon om hvordan de kan gjøre Peders situasjon bedre. Å kun komme med tiltak uten å beskrive problemene ville gjøre det veldig vanskelig for skolen å legge opp et praktisk opplegg. Anonymkode: 26f72...47b Nå er vel ikke skolens spesialpedagogiske opplegg stort sett noe å hoppe i taket over heller, utføres gjerne ute av klasserommet av ufaglærte etter instrukser som stort sett unservurderer eleven i tråd m diagnosene stakkaren har fått.. Anonymkode: 85a3f...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #99 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stine-var-ikke-psykisk-utviklingshemmet-likevel-1.14958063 https://www.nrk.no/innlandet/tolga-saken_-krever-ekstern-gransking-1.14242164 https://www.tv2.no/a/8846262/ Her ser vi flere eksempeler på hva som faktisk kan skje om et menneske får en feilaktig diagnose. Liv blir ødelagt for alltid, da å få en diagnose som psykisk utviklingshemmet er så inngripende på et menneskets liv og selvbestemmelsesrett. Anonymkode: 097bc...418 Ja det er trist at noen feilaktig får en psykisk utviklingshemmet diagnose, men det er ikke ppt som setter slike diagnoser, så hva har det med tråden å gjøre? Anonymkode: 26f72...47b 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #100 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er vel ikke skolens spesialpedagogiske opplegg stort sett noe å hoppe i taket over heller, utføres gjerne ute av klasserommet av ufaglærte etter instrukser som stort sett unservurderer eleven i tråd m diagnosene stakkaren har fått.. Anonymkode: 85a3f...0e6 Det er en helt annen diskusjon. Anonymkode: 26f72...47b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå