Gå til innhold

Hvor ofte tar ppt feil/feildiagnotiserer ppt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer rett og slett ikke. Ppt er en instans FOR å sette diagnoser.

Anonymkode: 4b5ec...341

Jeg har jobbet i PPT. Man setter ikke diagnoser der utover språk og dyskalkuli. 

Anonymkode: 4ab9b...7ee

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de ikke. Det er BUP som setter diagnoser, ikke ppt. 

Anonymkode: 57f58...a59

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er BUP som er stedet for diagnoser ikke PPT, heldigvis.

Anonymkode: 7e545...ca7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min opplevelse er at blir man henvist dit så er de på utkikk etter å sette en diagnose. Om barnet ikke får en diagnose så får de ikke videre hjelp sv ppt da det er ett kriterie. Jeg ble svært overrasket over dette da barnet vårt hadde opplevd store omveltninger i livet og vi ønsket hun skulle få noen å snakke med. Var overhodet ikke klar over fremgangsmåten deres og at en diagnose var ett kriterie for videre hjelp. Vi avbrøt prosessen og fikk en privat psykolog til barnet. Hun har overhodet ingen diagnoser som terapien har vist, kun hatt vanskelige opplevelser som trengs å bearbeides. Trist at det er blitt ett slik diagnose samfunn, uten mer fokus på at også barn kan trenge terapi av forskjellige grunner, uten at det «feiler» dem noe.

Diagnose er på ingen måte kriterie for å få hjelp av ppt. Her aner du virkelig ikke hva du snakker om. Vi har selv hatt hjelp av ppt, ingen diagnose og heller aldri snakk om noe utredning videre for å få noen diagnose. Vi fikk innvilget støttepedagog i barnehagen. Hvis barnet deres trengte noen å snakke med, som feks psykolog, er ppt uansett ikke riktig instans. Ppt driver ikke med terapi eller utredning av diagnoser som ikke går på språk. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Diagnose er på ingen måte kriterie for å få hjelp av ppt. Her aner du virkelig ikke hva du snakker om. Vi har selv hatt hjelp av ppt, ingen diagnose og heller aldri snakk om noe utredning videre for å få noen diagnose. Vi fikk innvilget støttepedagog i barnehagen. Hvis barnet deres trengte noen å snakke med, som feks psykolog, er ppt uansett ikke riktig instans. Ppt driver ikke med terapi eller utredning av diagnoser som ikke går på språk. 

Der tar du feil. De driver ikke med utredning sv diagnoser som ikke går på språk? Det var den helt direkte beskjeden vi fikk. Om vi ikke var interessert i utredning som førte til diagnose var det heller ingen hjelp å få. Vi fikk også beskjed om at om vi sendte henne til privat psykolog var det ingen poeng i å snakke med barnet videre.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. De driver ikke med utredning sv diagnoser som ikke går på språk? Det var den helt direkte beskjeden vi fikk. Om vi ikke var interessert i utredning som førte til diagnose var det heller ingen hjelp å få. Vi fikk også beskjed om at om vi sendte henne til privat psykolog var det ingen poeng i å snakke med barnet videre.

Kanskje du skal lese svarene til flere her? Som både har jobbet i ppt eller hatt barn med tiltak fra ppt? At du har fått en beskjed som ikke stemmer overens med ppts vanlige praksis eller har misforstått noe, betyr ikke at jeg tar feil nei. Høres mer ut som du har vært i kontakt med BUP enn ppt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i ppt. Ppt er en lovpålagt kommunal tjeneste. Ppt kan være ulikt organisert i de ulike kommunene, men ppt sitt mandat er det samme (utredning av elevers faglige utbytte av undervisning).

ansatte i ppt har master og tilleggsutdanning/kurs, ppt er organisert i team/fagområder som har spisskompetanse innen ulike temaer.

ppt setter kun diagnosene dysleksi og dyskalkuli, men ppt kan også vurdere at barnet har spesifikke eller generelle språkvansker (hvilket ikke er en diagnose). Dersom ppt mistenker en medisinsk diagnose (ofte ADHD, tourette syndrom, autismespekteret osv), henviser ppt til BUP. Ppt har IKKE utredende kompetanse for medisinske diagnoser. Ppt har IKKE lov til å sette medisinske diagnoser. 

ppt sin jobb er å veilede skolen/barnehagen slik at de skal legge til rette for barn som har spesielle behov.

i skolen vil ppt vurdere om skolen kan tilrettelegge for barnet innenfor tilpasset opplæring eller om barnet trenger spesialundervisning og eller assistent. Dette formuleres i en sakkyndig vurdering. Vurderingen bygger på samtaler med eleven, foresatte og lærere, evt andre instanser som jobber rundt barnet. Skolen/barnehagen skal i forkant ha kartlagt barnet, men ppt kan utføre egne tester. Barnet skal også observer i undervisningen/barnehagen. 

Ppt vurderes barnets behov og tilråder/anbefaler tiltak. Det er skolemyndighetene som fatter vedtaket basert på ppt sin utredning. Ppt er ofte med på videre samarbeidsmøter med skole eller barnehage. 

ppt forholder seg til opplæringslova, barnehageloven, og forvaltningsloven. Ppt er ikke regulert av et eget lovverk slik som for eksempel barneverntjenesten.

Dersom man skal søke om utsatt eller tidlig skolestart eller søknad til VGS på særskilt grunnlag er ppt også riktig instans. 

Anonymkode: 8feba...1fb

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet både i PPT og BUP, så tror jeg vet dette bedre enn deg. 

Anonymkode: 3b7d3...fc7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet både i PPT og BUP, så tror jeg vet dette bedre enn deg. 

Anonymkode: 3b7d3...fc7

Du har helt rett. De setter ikke diagnoser, men kan anbefale at barnet henvises til BUP hvis de etter testing og observasjon mistenker noe slikt. 
Jeg jobber ikke i PPT, men har et barn som sliter litt med språk og sosialisering. PPT har vært til god hjelp. Det er foreløpig ikke snakk om diagnose, men de har bidratt med råd både til oss foreldre og barnehage/skole om hvordan vi kan legge til rette. Opplever ikke at de er opptatt av å sette en merkelapp på barnet, han får nå tilrettelagt undervisning i et fag og det var ikke avhengig av å ha diagnose. 
Har bare godt å si om instansen, slik den fungerer her. 

Anonymkode: a6847...3e8

• Liker 5
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Pussig problemstilling. Da vårt barn var sen med å prate måtte jeg mase flere ganger både på helsestasjon og barnehage for å få henvisning til PPT.

Anonymkode: bd66c...53c

PPT er førstelinjetjeneste, du trenger ikke henvisning dit. Du kan ringe selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

PPT er en tjeneste foreldre, barnehage eller skolen kan be om hjelp eller veiledning fra hvis et barn har behov som går utover det ordinære tilbudet til skolen/barnehagen. PPT er som regel første instans man søker råd fra. De kan vurdere barn og gi veiledning til barnehagen, skolen eller foreldrene om det er grunn for "bekymring" eller om det ser ut til at barnet klarer seg fint. Dersom barnet har behov for tilrettelegging kan PPT observere, undersøke, foreta tester, osv, og til slutt skrive en sakkyndig vurdering. Den sakkyndige vurderingen vil gjennomgå barnets sterke områder, barnets behov for tilrettelegging, en veileder for bhg/skole, og foreslå hvor mye spesialpedagogisk tilrettelegging barnet har behov for. Den sakkyndige vurderingen legges som regel til grunn når barnehage eller skole skal fatte enkeltvedtak. Dette gir barnet rett til å få den tilretteleggingen barnet har behov for. PPT setter ikke diagnoser, men kan foreslå og bistå i henvisning videre. 

Dessverre virker det som om mange her er mistroisk ovenfor PPT. Jeg forstår ikke hvorfor? PPT skal ikke vurdere dere som foreldre eller grave i privatlivet, de vurderer hvilke behov barnet eventuelt har utover det ordinære opplæringstilbudet i skole og barnehage. Dette fungerer best om man samarbeider godt og har samme mål som PPT og Bhg/skole - at barnet skal ha det bra i hverdagen. 

Jeg har to barn som har hatt behov for spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehage og på skolen. Alle ganger jeg har hatt noe som helst med PPT å gjøre har de samarbeid veldig godt, sett barna helt utmerket og kommet med svært gode råd til barnehage og skole når det gjelder veiledning ut fra vanskene til barna. Jeg har opplevd at PPT har observert og forstått barna riktig, og ikke kommet med noe som var uriktig eller feil. PPT har kommet inn som rådgivende tjeneste og gjort det de skulle gjøre. Deretter har de vært tilgjengelig for oss hvis vi hadde noe vi lurte på eller behov for å gjenoppta vurdering. Jeg har aldri opplevd PPT som noe annet enn veldig dyktige mennesker som virkelig gav god råd og veiledning når det gjaldt mine barn. Jeg kan jo ikke garantere for at det ikke finnes noen som ikke er så god i jobben sin, men utgangspunktet er at PPT ikke er noe skummelt og faglig - det er utelukkende positivt for barnet ditt. Dessuten diskuterer man alltid det man kommer frem til med PPT. Hvis det blir skrevet noe om barnet ditt du er uenig i eller mener er uriktig, så er det ingen problem å ta det opp med PPT. Vi har alltid måtte lese gjennom og godkjenne alt som noen gang har blitt skrevet om barna våre før det blir "gjeldende" dokument. 

De fleste som jobber i PPT har mastergrader og gjerne med videreutdanning når det kommer til tekstkompetanse, osv. Jeg har utelukkende kun positivt å si om PPT. 

Anonymkode: 3c11f...8e9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PPT er en tjeneste foreldre, barnehage eller skolen kan be om hjelp eller veiledning fra hvis et barn har behov som går utover det ordinære tilbudet til skolen/barnehagen. PPT er som regel første instans man søker råd fra. De kan vurdere barn og gi veiledning til barnehagen, skolen eller foreldrene om det er grunn for "bekymring" eller om det ser ut til at barnet klarer seg fint. Dersom barnet har behov for tilrettelegging kan PPT observere, undersøke, foreta tester, osv, og til slutt skrive en sakkyndig vurdering. Den sakkyndige vurderingen vil gjennomgå barnets sterke områder, barnets behov for tilrettelegging, en veileder for bhg/skole, og foreslå hvor mye spesialpedagogisk tilrettelegging barnet har behov for. Den sakkyndige vurderingen legges som regel til grunn når barnehage eller skole skal fatte enkeltvedtak. Dette gir barnet rett til å få den tilretteleggingen barnet har behov for. PPT setter ikke diagnoser, men kan foreslå og bistå i henvisning videre. 

Dessverre virker det som om mange her er mistroisk ovenfor PPT. Jeg forstår ikke hvorfor? PPT skal ikke vurdere dere som foreldre eller grave i privatlivet, de vurderer hvilke behov barnet eventuelt har utover det ordinære opplæringstilbudet i skole og barnehage. Dette fungerer best om man samarbeider godt og har samme mål som PPT og Bhg/skole - at barnet skal ha det bra i hverdagen. 

Jeg har to barn som har hatt behov for spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehage og på skolen. Alle ganger jeg har hatt noe som helst med PPT å gjøre har de samarbeid veldig godt, sett barna helt utmerket og kommet med svært gode råd til barnehage og skole når det gjelder veiledning ut fra vanskene til barna. Jeg har opplevd at PPT har observert og forstått barna riktig, og ikke kommet med noe som var uriktig eller feil. PPT har kommet inn som rådgivende tjeneste og gjort det de skulle gjøre. Deretter har de vært tilgjengelig for oss hvis vi hadde noe vi lurte på eller behov for å gjenoppta vurdering. Jeg har aldri opplevd PPT som noe annet enn veldig dyktige mennesker som virkelig gav god råd og veiledning når det gjaldt mine barn. Jeg kan jo ikke garantere for at det ikke finnes noen som ikke er så god i jobben sin, men utgangspunktet er at PPT ikke er noe skummelt og faglig - det er utelukkende positivt for barnet ditt. Dessuten diskuterer man alltid det man kommer frem til med PPT. Hvis det blir skrevet noe om barnet ditt du er uenig i eller mener er uriktig, så er det ingen problem å ta det opp med PPT. Vi har alltid måtte lese gjennom og godkjenne alt som noen gang har blitt skrevet om barna våre før det blir "gjeldende" dokument. 

De fleste som jobber i PPT har mastergrader og gjerne med videreutdanning når det kommer til tekstkompetanse, osv. Jeg har utelukkende kun positivt å si om PPT. 

Anonymkode: 3c11f...8e9

Jeg tror folk er mest redde for at ppt skal feildiagnotisere barn og deretter sette de inn i et system de ikke kommer seg ut av. La oss si at ppt feiltolker noe ved et barn, henviser det videre til bup som igjen «henger seg fast» i det ppt feiltolket, da er mølla i gang.

Anonymkode: 9180e...5a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med ppt er positiv. Jeg har henvist flere barn dit i årene mine som pedagogisk leder, som trenger ekstra oppfølging vi ikke klarer å gi med ressursene vi har tilgjengelig. Det har sjelden vært snakk om diagnoser, men barn som kanskje har forsinket språk, eller feks sosiale vansker og som får timer med ekstra ressurser på seg. De som tar disse timene er ofte pedagogene i barnehagen. Mitt inntrykk er at foreldrene er positive og blir glad for hjelp når jeg nevner ppt som et alternativ. Du virker som en god forelder og en god forelder tar imot hjelp til barnet sitt så tidlig som mulig. Mange trenger bare hjelpen i barnehagen også har de kommet seg på et høyere nivå til skolen starter og noen trenger oppfølging videre.

Anonymkode: 89b11...ed7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ufattelig at dere er mer redd for en feildiagnostisering enn dere er redde for at barnet har en utfordring det aldri vil få hjelp for fordi dere er så skeptiske til PPT. Stakkars barn.

Anonymkode: bd12a...8b8

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufattelig at dere er mer redd for en feildiagnostisering enn dere er redde for at barnet har en utfordring det aldri vil få hjelp for fordi dere er så skeptiske til PPT. Stakkars barn.

Nettopp! Og med mange diagnoser følger det rettigheter. Heller et barn med diagnosen ADHD, enn et barn med samme problematikk men uten diagnosen. Diagnoser er ikke bare negativt. 

Anonymkode: 26f72...47b

• Liker 5
Skrevet

PPT bidrar også med søknader til Statped, som gir veiledning, kurs m.m. innenfor 6 fagområder, der en ikke kan forvente at kommunene innehar kompetanse selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Feildiagnostisering i Norge kan gi verre konsekvenser enn eventuelle utfordringer 😞 

Med den massive misbruk av sterke medisiner og overdiagnostisering av for eksempel ADHD. Norge er en av de landene som har høyeste forbruk av ritalin hos små barn.

TS, vær forsiktig! Jeg har veldig uheldig opplevelse at psykologen prøvde å jukse med testen ved å presse min urolige 4-åring til å ta test i 40 (!!!) minutter uten pause. Heldigvis er jenta mi veldig smart, men da ble hun sliten til slutt og begynte å si "jeg vet ikke" ble alle disse svarene registrert som "feil" (så til slutt ble summen av poengene lik gjennomsnitt). Andre rapportene ble også jukset for å gjøre det se ut som at hun har autistiske trekk (som hun ikke har).

Og det var veldig vanskelig å bli kvitt dem før skolen, de prøvde å presse oss til å ha en "ekstraresurs" som skulle sitte med henne å ødelegge hennes skoleopplevelse, de skremte oss med at jenta kommer til å bli mobbet og truet med barnevernet. Vi takket nei og aldri angret på det. Jenta er veldig flink på skolen og har mange venner.

Anonymkode: 027a4...6fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

PPT bruker "diagnoselignende" begrep, foreldre har liten/ingen makt, og de bruker "tester" som tilbys av private aktører. 

Sakkyndige vurderinger er en stempling av barn og burde fjernes! TS; ikke gå naivt inn i dette og anta at det ikke kan medføre negative konsekvenser for ditt barn. Hva er årsaken til at BHG ønsker sakkyndig vurdering fra PPT?

Barnehagen er lovpålagt å gjøre interne tiltak, før PPT kontaktes. Har de gjort det?

Det sies at alle ansatte i PPT har mastergrad. Det kan være en logoped som har tatt videreutdanning. Logoped! Altså ikke eksperter innen psykologi og utvikling.

Du må lese dette TS, før du går videre: 

https://forskning.no/partner-barn-og-ungdom-skole-og-utdanning/pp-tjenesten-lar-ikke-elevene-komme-til-orde/263042   

Anonymkode: 37ece...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at mitt barn fikk påvist dysleksi har jo kun vært en fordel. Var jo en diagnose vi viste barnet hadde. Det å få diagnose på at man ikke er dum fordi man ikke ser bokstaver på samme måte som andre er da kun positivt.

Mitt barn har også gått på BUP og til og med de setter ikke diagnoser uten en grunn. Mitt barn trengte en samtalepartner en stund i sitt liv, og fikk god hjelp derifra.

Anonymkode: 0c786...2f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PPT bruker "diagnoselignende" begrep, foreldre har liten/ingen makt, og de bruker "tester" som tilbys av private aktører. 

Sakkyndige vurderinger er en stempling av barn og burde fjernes! TS; ikke gå naivt inn i dette og anta at det ikke kan medføre negative konsekvenser for ditt barn. Hva er årsaken til at BHG ønsker sakkyndig vurdering fra PPT?

Barnehagen er lovpålagt å gjøre interne tiltak, før PPT kontaktes. Har de gjort det?

Det sies at alle ansatte i PPT har mastergrad. Det kan være en logoped som har tatt videreutdanning. Logoped! Altså ikke eksperter innen psykologi og utvikling.

Du må lese dette TS, før du går videre: 

https://forskning.no/partner-barn-og-ungdom-skole-og-utdanning/pp-tjenesten-lar-ikke-elevene-komme-til-orde/263042   

Anonymkode: 37ece...b6c

En logoped har barnehagelærer i grunn, master i logopedi. Har logopeder da videreutdanning i tillegg sitter man ikke med en dårlig cv. 

Dessuten så diagnostiserer ppt hovedsaklig språkvansker, og kan bidra med kunnskap for å tilrettelegge for andre vansker. Logoped har derfor ALT i ppt å gjøre 

Anonymkode: d1783...200

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...