Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor ofte tar ppt feil/feildiagnotiserer ppt?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

PPT kan teste barn for dysleksi og gi diagnose på den. Ellers kan de ta tester som viser: språkvansker, lærevansker o.l dette er tester som de tar på PC, og som måler ulike nivåer, dette er en metode til å finne ut av om hva barnet strever med. De kan skrive sakkyndig rapport som barnehage/ skole må følge opp mtp rett til individuell opplæringsplan (IOP) da får barnet krav på ekstra ressurs i ulike fag, eller Ekstra ressurs i barnehagen. 
mer det snakk om ADHD, Tourette, Asperger osv. henvises det til BUP til utredning.
 

mange blir redd, usikker, bekymret når de hører PPT.. men husk at PPT er bhg og skolens høyre hånd. 
barn som sliter med ulike ting får kartlagt dette, og det blir satt inn ressurs tidlig, hvis det er behov for det. nettopp for å gi barnet den beste utviklingen det kan få, og at ting blir tilrettelagt. 
mange foreldre går gjennom en sorgprosess og føler det er tungt om det er noe med barnet sitt, og mange fornekter problemene og håper at de vokser det av seg, og unnskylder det. Og det er helt normalt. Men har barnet Lærevansker eller utfordringer som krever ekstra oppfølging kommer man ikke utenom, hvis man ikke tar imot hjelpen, vil problemene bli vanskelig for barnet da de ikke får tilpasset hjelp, og det blir lettere å falle fra. 
 

Anonymkode: 1a450...8ae

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Kolfinna skrev:

Saksbehandler i PP-tjenesten som vurderer om barn har rett på spesialpedagogisk hjelp eller om elever har rett på spesialpedagogisk undervisning er ikke de samme som jobber med barna og eleven i barnehage og skoler. PP-tjenesten kan selvfølgelig veilede bhg og skole med tanke på tiltak, men det er bhg og skoler som har ansvar for fatte enkeltvedtak basert på sakkyndig vurdering og å ivareta det. 

Jeg er fullstendig klar over hvordan saksgangen i utarbeiding av sakkyndig vurdering fungerer. Det endrer dog ikke det faktum at et det et økonomisk ressursutløsende middel. PPT er avhengig av å støtte seg på bhg/skole for informasjon om hvordan barnet fungerer der. Den tre, fire timers lange «observasjonen» står som regel ikke alene. 
 

23 minutter siden, Kolfinna skrev:

Vil anbefale deg å lese på den aktuelle kommunen sin hjemmeside. Der står det ofte beskrevet hvordan pp-tjenesten i din kommune arbeider. Der finner man også kontaktinfo hvis man har spørsmål om saksgang. Som det er blitt nevnt er det jo ofte forskjeller på store og små kommuner. Enkelte kommuner praktiserer at de ulike skolene og barnehagene har faste kontaktpersoner i PPT som gjerne er en del på enhetene for å jobbe med tidlig innsats og system, andre ikke. Enkelte pp-tjenester har inntaksmøter hvor det avgjøres hvilke henvisninger som skal bli tatt inn og hvilke saksbehandlere som skal følge saken, i andre kommuner er alle ansatte med på å avgjøre dette. I noen kommuner avslutter de sakene etter at kartlegging og evt sakkyndig vurdering er ferdig og man må henvise på nytt hvis det skulle bli noen endringer, i andre kommuner holdes sakene åpne over lengre tid. Dette avhenger jo også av hver enkelt sak med tanke på hvor mye veiledning ppt bidrar med. 

Du burde opplyse om at store kommunale og fylkeskommunale forskjeller er noe Udir er vel bekjent med. Forskjellene er så store at i enkelte kommuner får kanskje 2 % av barna spes.ped. hjelp og i andre kommuner får nesten 20 % hjelp. Dette har ingenting med barnas «læringspotensial» å gjøre men ulik fortolkning av loven. Spes.ped hjelp i barnehagen er sikret vis barnehageloven paragraf 19. Den kan slik jeg tidligere har sagt, tolkes ganske så vidt forskjellig. Når selve loven viser til «skjønnsmessig vurdering» så er det fritt frem. Dette er et stort problem som regjeringa selv er klar over og har forsøkt å komme til livs i mange tiår, uten å lykkes. Hvilken hjelp ditt barn får er dermed avhengig av den «skjønnsmessige vurderinga» til de som foretar sakkyndig vurdering i din aktuelle kommune. Igjen: det er ganske personrelatert hva man får for hjelp. 
 

56 minutter siden, Kolfinna skrev:

Jobber selv i PPT. Leser her at det er mye feilinformasjon og misoppfatninger. Er selvfølgelig noen ulikheter fra kommune til kommune med tanke på hvordan man jobber, men de samme loven er gjelden uavhengig. Ta gjerne en titt her: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/samarbeid/pp-tjenesten/hva-gjor-pp-tjenesten/ for en fin forklaring på hva ppt gjør.

Hva slags feilinformasjon er det du mener du leser her i tråden? Greit å spesifisere fremfor å bare avfeie all kritikk fordi den er rettet mot din arbeidsgiver. Ingrnting jeg har sagt er «feilinformasjon». 
 

Vil anbefale alle å lese seg opp på Udir sine egne nettsider. Der finner man statistikk over spes.ped.hjelp/tilbud. Som sagt så er det store kommunale forskjeller (kun fordi loven fortolkes så forskjellig) og; 
Majoriteten av de som mottar spes.ped hjelp er (lite overraskende) - gutter. 
 

Anonymkode: 37ece...b6c

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullstendig klar over hvordan saksgangen i utarbeiding av sakkyndig vurdering fungerer. Det endrer dog ikke det faktum at et det et økonomisk ressursutløsende middel. PPT er avhengig av å støtte seg på bhg/skole for informasjon om hvordan barnet fungerer der. Den tre, fire timers lange «observasjonen» står som regel ikke alene. 
 

Du burde opplyse om at store kommunale og fylkeskommunale forskjeller er noe Udir er vel bekjent med. Forskjellene er så store at i enkelte kommuner får kanskje 2 % av barna spes.ped. hjelp og i andre kommuner får nesten 20 % hjelp. Dette har ingenting med barnas «læringspotensial» å gjøre men ulik fortolkning av loven. Spes.ped hjelp i barnehagen er sikret vis barnehageloven paragraf 19. Den kan slik jeg tidligere har sagt, tolkes ganske så vidt forskjellig. Når selve loven viser til «skjønnsmessig vurdering» så er det fritt frem. Dette er et stort problem som regjeringa selv er klar over og har forsøkt å komme til livs i mange tiår, uten å lykkes. Hvilken hjelp ditt barn får er dermed avhengig av den «skjønnsmessige vurderinga» til de som foretar sakkyndig vurdering i din aktuelle kommune. Igjen: det er ganske personrelatert hva man får for hjelp. 
 

Hva slags feilinformasjon er det du mener du leser her i tråden? Greit å spesifisere fremfor å bare avfeie all kritikk fordi den er rettet mot din arbeidsgiver. Ingrnting jeg har sagt er «feilinformasjon». 
 

Vil anbefale alle å lese seg opp på Udir sine egne nettsider. Der finner man statistikk over spes.ped.hjelp/tilbud. Som sagt så er det store kommunale forskjeller (kun fordi loven fortolkes så forskjellig) og; 
Majoriteten av de som mottar spes.ped hjelp er (lite overraskende) - gutter. 
 

Anonymkode: 37ece...b6c

Min erfaring er at hjelpen kommer for sent. Jobber i barneskole og behovet for hjelp øker med trinnene, og det nærmest eksploderer når elevene kommer til mellomtrinnet. Det er alt for mye «vente og se»-holdning ute og går. Når en elev ikke kan stave navnet sitt på slutten av 3. trinn kan vi ikke vente lenger! Men beskjeden fra PPT er at vi må ta ny kartlegging til høsten for å se om noe har endret seg... slik PPT har sagt hvert halvår siden 1. klasse. 

At PPT sier at en elev ikke har behov for ekstra ressurser, og de som ser eleven til vanlig mener det motsatte, er ikke uvanlig. Og etter min mening et langt større problem enn at PPT anbefaler tiltak der det ikke er behov. 

Anonymkode: e1086...0a4

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2020 den 20.41, AnonymBruker skrev:

PPT har feildiagnostisert så utrolig mye at jeg ikke stoler på de lenger...

Anonymkode: 25a2a...05f

De diagnostiserer ikke.. De vurderer og sendes henvisning videre til Bup for utredning. 
Så hvordan kan du ha erfaring med at de «feildiagnostiserer så utrolig mye»? 

Anonymkode: 75b66...e72

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å fjerne en feil diagnose enn å få den.

Anonymkode: 9180e...5a3

Hvorfor skulle man fjerne det. Det er jo bare å slutte å kreve de rettighetene man har og slutte å fortelle folk at du har diagnosen. Hvis det er en diagnose satt av ppt alene er det ikke «verre» diagnoser enn typ dysleksi. Hvorfor skulle noen ønske å fjerne den? 

Anonymkode: 26f72...47b

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle man fjerne det. Det er jo bare å slutte å kreve de rettighetene man har og slutte å fortelle folk at du har diagnosen. Hvis det er en diagnose satt av ppt alene er det ikke «verre» diagnoser enn typ dysleksi. Hvorfor skulle noen ønske å fjerne den? 

Anonymkode: 26f72...47b

Hvorfor skal man ha på seg en diagnose som er feil og som kommer til å følge alle viktige papirer?

Anonymkode: 9180e...5a3

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ha på seg en diagnose som er feil og som kommer til å følge alle viktige papirer?

Anonymkode: 9180e...5a3

De følger ikke alle viktige papirer med mindre du vil det selv. Du velger helt selv om du vil bruke de papirene. 

Anonymkode: 26f72...47b

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De følger ikke alle viktige papirer med mindre du vil det selv. Du velger helt selv om du vil bruke de papirene. 

Anonymkode: 26f72...47b

Det er uansett ikke noe man ønsker å ha på seg, spesielt hvis diagnosen er feil så kan den være en ulempe å ha på seg. Bl. a Helsepersonell vil dømme deg utifra diagnosen.

Anonymkode: 9180e...5a3

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er uansett ikke noe man ønsker å ha på seg, spesielt hvis diagnosen er feil så kan den være en ulempe å ha på seg. Bl. a Helsepersonell vil dømme deg utifra diagnosen.

Anonymkode: 9180e...5a3

Men du trenger ikke «ha det på deg» hvis du ikke vil det selv. Legg de papirene i en skuff, kast de, brenn de. Du bestemmer helt selv! Hva i all verden skulle  helsepersonell dømme deg for? «Verste»  diagnosen ppt setter er dysleksi, det er ikke snakk som store psykiske vansker eller store lærevansker her, det er det andre instanser som står for. 

Anonymkode: 26f72...47b

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ha på seg en diagnose som er feil og som kommer til å følge alle viktige papirer?

Anonymkode: 9180e...5a3

På 80 tallet var det en massiv økning i antall barn som fikk ADHD diagnose. Det viser seg at det de har til felles er at majoriteten av dem er gutter, og født sent på året. Sammenligner du en gutt født sent på året med eksempelvis en jente født tidlig på året (nesten ett år i forskjell og ulik modning) så kan gutten fremstå som at han «feiler noe» (les: konsentrerer seg dårligere, mer urolig osv) noe som også er typisk hos yngre barn enn eldre, (modning) 

Jeg kjenner personlig menn som idag har fått denne diagnosen fjernet. Og jo: det har faktisk mye å si. Det har noe å si for hvordan man ser på seg selv, hvordan lærere og omsorgspersoner oppfatter en og behandler en. Hvordan ens foreldre forholder seg til en. 
Jeg hører stadig folk som arbeider med barn (uten helsefaglig bakgrunn) slenge ut endel begreper. «Litt typisk autisme» osv. Å bruke «diagnoselignende begrep» har dessverre blitt en del av hverdagsspråket vårt. Og det er ikke bra. Det er en måte å stemple/kategorisere barn på, som åpenlyst kan ha uheldige konsekvenser. 
 

Og igjen, selv når diagnoser blir satt av fagpersoner så kan de faktisk være feil. Spesielt om den støtter seg for mye på utsagn fra andre. 

Anonymkode: 37ece...b6c

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På 80 tallet var det en massiv økning i antall barn som fikk ADHD diagnose. Det viser seg at det de har til felles er at majoriteten av dem er gutter, og født sent på året. Sammenligner du en gutt født sent på året med eksempelvis en jente født tidlig på året (nesten ett år i forskjell og ulik modning) så kan gutten fremstå som at han «feiler noe» (les: konsentrerer seg dårligere, mer urolig osv) noe som også er typisk hos yngre barn enn eldre, (modning) 

Jeg kjenner personlig menn som idag har fått denne diagnosen fjernet. Og jo: det har faktisk mye å si. Det har noe å si for hvordan man ser på seg selv, hvordan lærere og omsorgspersoner oppfatter en og behandler en. Hvordan ens foreldre forholder seg til en. 
Jeg hører stadig folk som arbeider med barn (uten helsefaglig bakgrunn) slenge ut endel begreper. «Litt typisk autisme» osv. Å bruke «diagnoselignende begrep» har dessverre blitt en del av hverdagsspråket vårt. Og det er ikke bra. Det er en måte å stemple/kategorisere barn på, som åpenlyst kan ha uheldige konsekvenser. 
 

Og igjen, selv når diagnoser blir satt av fagpersoner så kan de faktisk være feil. Spesielt om den støtter seg for mye på utsagn fra andre. 

Anonymkode: 37ece...b6c

Nettopp.

Anonymkode: 9180e...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også hatt veldig god hjelp fra PPT med våre barn. 
Av en eller annen grunn var barnehagen på med tidlig involvering av PPT for å få hjelp, noe som førte til at problemer forsvant før skolestart. (Ingen diagnose på noen av dem, selv om vi fikk tilbud om å gå videre til BUP med det ene barnet. Men i barnehagen ville ikke det utløst mer støtte å få en diagnose. Tiltakene ble gjort på de observerte utfordringene og ikke på bakgrunn av noen diagnose.) 

Skolen har derimot vært veldig på "vent og se" og "dette er helt innenfor normalen" holdningen. Der opplevde vi at terskelen for å teste selv og å involvere PPT har vært ekstremt lav. Så vi har måttet gå inn og kreve at det ble gjort tester og at PPT involveres slik at det kan avdekkes om barna har utfordringer som bør tas tak i. 

Men det kan være lærerspesifikt også. Den ene læreren vi har hatt med å gjøre har hatt en holdning om at man dekker over problemer på kartleggingsprøver. Muligens fordi de ville avslørt at det var altfor mange i klassen som hang etter, og at det kunne skyldes undervisningen. Så da får elevene som ikke kommer innenfor normalen på kartleggingsprøven gjøre deler av prøven om igjen alene med lærer, der lærer "leder barnet" til å gjøre oppgavene bedre. 

Det er mulig det er andre erfaringer andre steder, men alle fra PPT jeg har hatt med å gjøre har vært flinke folk som har hatt barnets beste i tankene.

Anonymkode: f99df...019

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du trenger ikke «ha det på deg» hvis du ikke vil det selv. Legg de papirene i en skuff, kast de, brenn de. Du bestemmer helt selv! Hva i all verden skulle  helsepersonell dømme deg for? «Verste»  diagnosen ppt setter er dysleksi, det er ikke snakk som store psykiske vansker eller store lærevansker her, det er det andre instanser som står for. 

Anonymkode: 26f72...47b

Sånn fungerer det ikke. Det dokumenteres i ulike system og informasjon deles videre. Skal du stoppe dette må du faktisk gå inn for å hindre at informasjon blir gitt videre. Det er ikke sånn at du får papirene i hånda og må selv vise den frem hver gang du møter en ny person. Det deles via PPT, barnehage til barneskole. Barneskole til ungdomsskole. Opp til VGS. Helsesøster kan også inkluderes. Kanskje drar man inn BUP/HABU, og vipps, nå har fastlegen din et eksemplar. Så jo: dette kan risikere å følge et barn videre i livet om man er så ukritisk som du viser til. 

Anonymkode: 37ece...b6c

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 80 tallet var det en massiv økning i antall barn som fikk ADHD diagnose. Det viser seg at det de har til felles er at majoriteten av dem er gutter, og født sent på året. Sammenligner du en gutt født sent på året med eksempelvis en jente født tidlig på året (nesten ett år i forskjell og ulik modning) så kan gutten fremstå som at han «feiler noe» (les: konsentrerer seg dårligere, mer urolig osv) noe som også er typisk hos yngre barn enn eldre, (modning) 

Jeg kjenner personlig menn som idag har fått denne diagnosen fjernet. Og jo: det har faktisk mye å si. Det har noe å si for hvordan man ser på seg selv, hvordan lærere og omsorgspersoner oppfatter en og behandler en. Hvordan ens foreldre forholder seg til en. 
Jeg hører stadig folk som arbeider med barn (uten helsefaglig bakgrunn) slenge ut endel begreper. «Litt typisk autisme» osv. Å bruke «diagnoselignende begrep» har dessverre blitt en del av hverdagsspråket vårt. Og det er ikke bra. Det er en måte å stemple/kategorisere barn på, som åpenlyst kan ha uheldige konsekvenser. 
 

Og igjen, selv når diagnoser blir satt av fagpersoner så kan de faktisk være feil. Spesielt om den støtter seg for mye på utsagn fra andre. 

Anonymkode: 37ece...b6c

Men PPT kan ikke diagnostisere noen med ADHD. De fra PPT jeg har møtt har ikke villet bruke noen som helst diagnose-begreper. De har kun sett på hvilke utfordringer barnet har, og hva som kan settes inn av tiltak for å hjelpe på disse utfordringene.

Vi forsto ut fra det de testet at de jaktet på evt. symptomer på velkjente diagnoser (som Asperger) Men de brukte kun ord om hva de hadde observert, og nevnte ikke diagnosen. (Jeg forsto det kun fordi jeg kjenner andre med denne diagnosen, og vet en del hva den går på.) 

Anonymkode: f99df...019

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du trenger ikke «ha det på deg» hvis du ikke vil det selv. Legg de papirene i en skuff, kast de, brenn de. Du bestemmer helt selv! Hva i all verden skulle  helsepersonell dømme deg for? «Verste»  diagnosen ppt setter er dysleksi, det er ikke snakk som store psykiske vansker eller store lærevansker her, det er det andre instanser som står for. 

Anonymkode: 26f72...47b

Dette er også feil. PPT omtaler barnets adferd, det kan da beskrives ting som:

»konsentrasjonsvansker»

»Dårlig samspill»

»Unnvikende adferd»

»Utagerende adferd»

»Ukritisk»

»Emosjonelt ustabil»

osv osv.

Les linken jeg la ved. PPT er undersøkt for nettopp dette og konklusjonen er at de bruker «diagnoselignende begrep». Det er ikke bare dysleksi de skriver i papirene sine. Det er mye annet! Og foreldre risikerer å si at de kjenner ikke igjen beskrivelsen av barnet sitt. Men det har lite å si, fordi «foreldrene er ikke i barnehagen/skolen».

Begynner du å krangle med PPT og barnehagen, så risikerer du å være «vanskelig foreldre». Og da kan du jo bare forestille deg hvordan det kan utvikles i fullstendig feil retning.. 

Anonymkode: 37ece...b6c

  • Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men PPT kan ikke diagnostisere noen med ADHD. De fra PPT jeg har møtt har ikke villet bruke noen som helst diagnose-begreper. De har kun sett på hvilke utfordringer barnet har, og hva som kan settes inn av tiltak for å hjelpe på disse utfordringene.

Vi forsto ut fra det de testet at de jaktet på evt. symptomer på velkjente diagnoser (som Asperger) Men de brukte kun ord om hva de hadde observert, og nevnte ikke diagnosen. (Jeg forsto det kun fordi jeg kjenner andre med denne diagnosen, og vet en del hva den går på.) 

Anonymkode: f99df...019

Nei, men de kan henvise videre til bup og da er man i systemet.

Anonymkode: 9180e...5a3

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 80 tallet var det en massiv økning i antall barn som fikk ADHD diagnose. Det viser seg at det de har til felles er at majoriteten av dem er gutter, og født sent på året. Sammenligner du en gutt født sent på året med eksempelvis en jente født tidlig på året (nesten ett år i forskjell og ulik modning) så kan gutten fremstå som at han «feiler noe» (les: konsentrerer seg dårligere, mer urolig osv) noe som også er typisk hos yngre barn enn eldre, (modning) 

Jeg kjenner personlig menn som idag har fått denne diagnosen fjernet. Og jo: det har faktisk mye å si. Det har noe å si for hvordan man ser på seg selv, hvordan lærere og omsorgspersoner oppfatter en og behandler en. Hvordan ens foreldre forholder seg til en. 
Jeg hører stadig folk som arbeider med barn (uten helsefaglig bakgrunn) slenge ut endel begreper. «Litt typisk autisme» osv. Å bruke «diagnoselignende begrep» har dessverre blitt en del av hverdagsspråket vårt. Og det er ikke bra. Det er en måte å stemple/kategorisere barn på, som åpenlyst kan ha uheldige konsekvenser. 
 

Og igjen, selv når diagnoser blir satt av fagpersoner så kan de faktisk være feil. Spesielt om den støtter seg for mye på utsagn fra andre. 

Anonymkode: 37ece...b6c

Men det har jo ingenting med ppt å gjøre De setter ikke ADHD diagnoser. Hvis du vil diskutere feildoagnostisering, generelt, så gjør gjerne det, men ikke i en tråd om ppt. 

Anonymkode: 26f72...47b

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men PPT kan ikke diagnostisere noen med ADHD. De fra PPT jeg har møtt har ikke villet bruke noen som helst diagnose-begreper. De har kun sett på hvilke utfordringer barnet har, og hva som kan settes inn av tiltak for å hjelpe på disse utfordringene.

Vi forsto ut fra det de testet at de jaktet på evt. symptomer på velkjente diagnoser (som Asperger) Men de brukte kun ord om hva de hadde observert, og nevnte ikke diagnosen. (Jeg forsto det kun fordi jeg kjenner andre med denne diagnosen, og vet en del hva den går på.) 

Anonymkode: f99df...019

Igjen:
«Voksne må slutte å lete etter feil i barnet».

En logoped har ikke faglig kompetanse til å sitte å «jakte på symptomer» Og hele opplegget er groteskt! Selv om de ikke setter «diagnosen» autisme så skjønner jo absolutt alle hva slags «baner» de er inne på om de beskriver alle trekk som tilhører autisme og klistrer disse merkelappene på barnet. Ser du ikke det selv? 

Anonymkode: 37ece...b6c

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også feil. PPT omtaler barnets adferd, det kan da beskrives ting som:

»konsentrasjonsvansker»

»Dårlig samspill»

»Unnvikende adferd»

»Utagerende adferd»

»Ukritisk»

»Emosjonelt ustabil»

osv osv.

Les linken jeg la ved. PPT er undersøkt for nettopp dette og konklusjonen er at de bruker «diagnoselignende begrep». Det er ikke bare dysleksi de skriver i papirene sine. Det er mye annet! Og foreldre risikerer å si at de kjenner ikke igjen beskrivelsen av barnet sitt. Men det har lite å si, fordi «foreldrene er ikke i barnehagen/skolen».

Begynner du å krangle med PPT og barnehagen, så risikerer du å være «vanskelig foreldre». Og da kan du jo bare forestille deg hvordan det kan utvikles i fullstendig feil retning.. 

Anonymkode: 37ece...b6c

Beskrive, ja, men ikke diagnostisere. Da må du rette kritikken mot andre enn ppt. Beskrivelsene er nødvendig for å kunne hjelpe barnet i hverdagen sin. Hvirdan skulle de kunne hjelpe barnet uten å beskrive hva barnet strever med? 

Anonymkode: 26f72...47b

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det har jo ingenting med ppt å gjøre De setter ikke ADHD diagnoser. Hvis du vil diskutere feildoagnostisering, generelt, så gjør gjerne det, men ikke i en tråd om ppt. 

Anonymkode: 26f72...47b

PPT bruker «diagnoselignende begreper». Og som anonym ...019 beskriver: «de jakter på evnt. Symptomer på bekjente diagnoser (Som Asperger) Det er en kompetanse som egentlig går langt over hodet på dem, og overhodet ikke mandatet de har! 

Anonymkode: 37ece...b6c

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...