Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor ofte tar ppt feil/feildiagnotiserer ppt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som har fått tilbud om ppt, jeg lurer derfor på om det er noen her som har erfaringer med ppt/jobber i ppt som kan fortelle om hvor ofte ppt tar feil ang. et barn? 

Del deres erfaringer :) 

Anonymkode: 9180e...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Og hva slags utdanning og arbeidserfaring har de ansatte som driver med observasjoner, tester og som skriver sakkyndige vurderinger? 

Anonymkode: 05347...573

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig ofte, så hold dere unna. Ingen skal gi et barn stempel som de gjør.

Kjenner ikke din situasjon dog.

Anonymkode: bcf1a...449

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ofte, så hold dere unna. Ingen skal gi et barn stempel som de gjør.

Kjenner ikke din situasjon dog.

Anonymkode: bcf1a...449

Dette er det som gjør meg bekymret. Har fått tilbud om å involvere ppt men er redd for at de kan komme til feil konklusjon.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det som gjør meg bekymret. Har fått tilbud om å involvere ppt men er redd for at de kan komme til feil konklusjon.

ts

Hva er utfordringene til barnet? Mange ganger blir det satt inn hjelp fra ppt uten at barnet får en diagnose. Sønnen min fikk oppfølging av PPT siste året i barnehagen pga at han slet litt sosialt. På skolen har han ikke noe ekstra oppfølging

Anonymkode: 097bc...418

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme. Og hva slags utdanning og arbeidserfaring har de ansatte som driver med observasjoner, tester og som skriver sakkyndige vurderinger? 

Anonymkode: 05347...573

Det sier seg jo selv: «pedagogisk psykologisk tjeneste» består naturlig nok av pedagoger og psykologer. Arbeidserfaringen er forskjellig fra person til person.

Anonymkode: 26f72...47b

• Liker 14
Skrevet

Hvis PPT tror noe feiler barnet, henviser de videre til BUP. Det er ev BUP som stiller diagnose. Ikke PPT.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men her i kommunen har alle i PPT minst mastergrad, samt flere års erfaring. Dyktige folk. PPT diagnostiserer dysleksi, dyskalkuli, andre lærevansker og språkvansker. Er det mistanke om andre ting, f.eks ADHD eller autisme, kartlegger de gjerne symptomer, men man må til BUP for å få diagnosen. 

Anonymkode: c790f...740

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, Helgeline skrev:

Hvis PPT tror noe feiler barnet, henviser de videre til BUP. Det er ev BUP som stiller diagnose. Ikke PPT.

Signerer!

PPT tar tester, og kan komme frem til mistanke om div diagnoser, men de kan IKKE sette diagnoser. Ved mistanke om diagnose henvises det til BUP, dit sendes alle tester, observasjoner og evt mistenkte diagnoser. Men av erfaring så bryr ikke BUP seg om hva PPT tror, de tar egne tester og observasjoner. Så du trenger ikke tenke på PPT tror og mener om en evt diagnose.

Sånn gjøres det her ihvertfall, er i gang med utredning hos BUP nå (barnet mitt). Men PPT er flinke til å hjelpe til og guide barnehage og skoler.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men her i kommunen har alle i PPT minst mastergrad, samt flere års erfaring. Dyktige folk. PPT diagnostiserer dysleksi, dyskalkuli, andre lærevansker og språkvansker. Er det mistanke om andre ting, f.eks ADHD eller autisme, kartlegger de gjerne symptomer, men man må til BUP for å få diagnosen. 

Hvilken kommune gjelder dette? 

ts

Gjest theTitanic
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du bør takke ja til dette. Tilbud om å involvere PPT betyr at barnet trenger hjelp og tilrettelegging. PPT jobber for barns beste. PPT kartlegger utvikling, lærevansker og sosial kompetanse. Jeg vet ikke om de gir diagnoser i det hele tatt eller ikke. Trodde BUP tok seg av all diagnostisering. Den som sier nei til hjelp av PPT vil jeg oppfatte som lite samarbeidsvillig og som ikke vil barnets beste. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

At barnet får tilbud om ppt betyr ikke at barnet skal få en diagnose. Dette er jo for å kartlegge om barnet har noen utfordringer og kan trenge støtte, ikke for at det skal få et stempel som forfølger barnet i all tid. Har selv utelukkende positive erfaringer med ppt, sønnen vår hadde støttepedagog 6 timer i uken i barnehagen. Gode samarbeidsmøter hele veien sammen med barnehagen. Har vært en god støtte for barnet vårt. 

Anonymkode: 57f58...a59

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler deg usikker så må du etterspørres mer informasjon fra de som ville involvere PPT, evt fra den PP-Tjenesten du tilhører. 

Anonymkode: 75755...f97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kommune gjelder dette? 

ts

En liten kommune i Rogaland. 

AnonymBruker
Skrevet

PPT setter ingen diagnoser, kun dysleksi. Men de utreder for behov for spesialundervisning og sosiale behov. 

Anonymkode: 3b7d3...fc7

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

PPT har feildiagnostisert så utrolig mye at jeg ikke stoler på de lenger...

Anonymkode: 25a2a...05f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pussig problemstilling. Da vårt barn var sen med å prate måtte jeg mase flere ganger både på helsestasjon og barnehage for å få henvisning til PPT.

Anonymkode: bd66c...53c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Rogaland har generelt et dårlig rykte på seg når det kommer til PPT. De vil jo alltid henvise for av en eller annen grunn tror de at alle barna de for på bordet har ADHD og så vil de absolutt henvise de til BUP som selvsagt sier nei til henvisningen fordi den er for dårlig begrunnet osv. Ille nok i Stavanger men i de mindre kommunene så er det enda verre for fagmiljøet er mindre...

Anonymkode: 7e545...ca7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn som har fått tilbud om ppt, jeg lurer derfor på om det er noen her som har erfaringer med ppt/jobber i ppt som kan fortelle om hvor ofte ppt tar feil ang. et barn? 

Del deres erfaringer :)

Min opplevelse er at blir man henvist dit så er de på utkikk etter å sette en diagnose. Om barnet ikke får en diagnose så får de ikke videre hjelp sv ppt da det er ett kriterie. Jeg ble svært overrasket over dette da barnet vårt hadde opplevd store omveltninger i livet og vi ønsket hun skulle få noen å snakke med. Var overhodet ikke klar over fremgangsmåten deres og at en diagnose var ett kriterie for videre hjelp. Vi avbrøt prosessen og fikk en privat psykolog til barnet. Hun har overhodet ingen diagnoser som terapien har vist, kun hatt vanskelige opplevelser som trengs å bearbeides. Trist at det er blitt ett slik diagnose samfunn, uten mer fokus på at også barn kan trenge terapi av forskjellige grunner, uten at det «feiler» dem noe.

Anonymkode: 4b5ec...341

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

PPT setter ingen diagnoser, kun dysleksi. Men de utreder for behov for spesialundervisning og sosiale behov. 

Anonymkode: 3b7d3...fc7

Dette stemmer rett og slett ikke. Ppt er en instans FOR å sette diagnoser.

Anonymkode: 4b5ec...341

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...