Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tilbudt en stilling i det offentlige forrige uke, og har betenkningstid frem til i morgen. Det er en typisk « medarbeider» stilling på kontor. 
Er nå i en jobb hvor bedriften har varslet nedbemanning. 

Har 4 års høyere utdannelse, ti års relevant erfaring, og lønnstilbud fra ny jobb: 390k 😳

Men det kan jo være vanskelig å få seg ny jobb i disse tider, og dette er en offentlig trygg stilling. Så jeg klarer ikke bare slå den fra meg slik jeg ville gjort i « gode tider» Og jeg er nesten garantert å miste jobben i nåværende stilling i løpet av høsten...

Klarer å leve på denne lønna, men det blir lite til overs. Og jeg går ned over 200 k. Men å nave er jo heller ikke noe jeg ønsker.

Virker ikke mulig å forhandle stort heller siden det går på lønnstrinn. 

Noen tanker? 

Anonymkode: 2e815...ea4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt jobben, lettere å få ny jobb når man er ansatt enn arbeidsledig 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

helt ærlig så hadde jeg gått for dagpenger i den situasjon.  jeg vil også tro du har god sjangs til å få en bra jobb i løpet av det året du går på dagpenger. hadde ikke takket ja til slik lønn med så mye erfaring, hvis jeg vet andre lignende jobber betaler så mye bedre

Anonymkode: 22d4a...f13

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde du å forhandle om bedre lønn?

Anonymkode: 85255...c5b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Sa du ikke at det ville innebære en stor nedgang i lønn? Var det ikke noe å diskutere i det hele tatt? 

Anonymkode: 9bdbf...656

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble tilbudt en stilling i det offentlige forrige uke, og har betenkningstid frem til i morgen. Det er en typisk « medarbeider» stilling på kontor. 

Har 4 års høyere utdannelse, ti års relevant erfaring, og lønnstilbud fra ny jobb: 390k 😳

Men det kan jo være vanskelig å få seg ny jobb i disse tider, og dette er en offentlig trygg stilling. Så jeg klarer ikke bare slå den fra meg slik jeg ville gjort i « gode tider» Og jeg er nesten garantert å miste jobben i nåværende stilling i løpet av høsten...

Klarer å leve på denne lønna, men det blir lite til overs. Og jeg går ned over 200 k. Men å nave er jo heller ikke noe jeg ønsker.

Virker ikke mulig å forhandle stort heller siden det går på lønnstrinn. 

Noen tanker? 

Det virker å være lavt med tanke på utdannelse / ansienniteten din. Har du spurt hva andre i tilsvarende stilling i etaten/avdelingen har? Det har du krav på å få se når du har startet der uansett.

Svaret du får på det spørsmålet ville jeg latt bestemme hva du gjorde videre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagpenger helt klart, men du kan jo forhandle opp lønna. Eller vurdere en 50%, så du kan få 50% dagpenger på resten.

En lagerjobb er jo over den lønna.

Anonymkode: 75f21...2fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde takket nei.

Anonymkode: ddae2...571

• Liker 2
Skrevet

Blir ikke det dårligere betalt enn dagpenger? 

AnonymBruker
Skrevet

Latterlig lav lønn. Bare svar nei.

Anonymkode: 42459...8c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke forhandle om høyere lønn?

Anonymkode: d279a...9ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen tanker? 

Men...men...men det offentlige er jo så godt betalt!!1111 Offentlige ansatte hever god lønn uten å måtte jobbe for det mens i det private så jobber man hardt hele tiden og fortjener alt sammen. 

Sarkasme til side.....håper folk merker seg dette neste gang de skal klage over hvor godt man har det i offentlig sektor. 

Anonymkode: c5e12...988

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får faktisk bedre betalt på dagpenger, I følge dagpengekalkulator på nav. Har hatt en god lønn de siste 12 mnd. 

Er bare redd for å ikke få noe annet, det nedbemannes mye i min bransje for tiden, hører jo om høye ledighetstall etc. Tenker at  siden det er ei ledighetskrise nå, så burde jeg bare takke ja. Det ble diskutert lønn, men dette var visstnok høyeste lønnstrinn. Men jeg skal spørre på nytt i morgen.

Har ei venninne som jobber i resepsjon, med null utdannelse og mange hull i CV, hun har 410k....

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

helt ærlig så hadde jeg gått for dagpenger i den situasjon.  jeg vil også tro du har god sjangs til å få en bra jobb i løpet av det året du går på dagpenger. hadde ikke takket ja til slik lønn med så mye erfaring, hvis jeg vet andre lignende jobber betaler så mye bedre

Anonymkode: 22d4a...f13

Vi har historisk høy arbeidsledighet og du råder vedkommende til å snylte på staten isteden for å ta seg jobb? Du burde skamme deg. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig tatt jobben!! Vet du hvorfor som ikke har jobb i dag, om du prøver å forhandle, så er det mange andre som står i køen for å ta den til den lønna. Lønnen er grei i forhold til den situasjonen vi er i og erfaringen din!

Du er heldig som har en jobb.

Anonymkode: 90e00...b5f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sarkasme til side.....håper folk merker seg dette neste gang de skal klage over hvor godt man har det i offentlig sektor. 

Man kan ha det godt i offentlig sektor, jeg er nyutdannet med 500K i lønn. Det spørs veldig hva man er utdannet og om man får lønn for utdanningen. Men TS du bør prøve på litt lønnsforhandling, ellers er det bedre å ta jobben så er det lettere å få en annen jobb senere. 

Anonymkode: 89299...26d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok forhandle deg opp to lønnstrinn nå i tilsettingen, det har jeg sett mange eksempler på.

Jeg tok en sånn medarbeider-jobb i staten for ti år siden og gikk ned 100K i lønn da jeg begynte. Brukte tre år på å karre meg opp til samme lønn som forrige jobb, men etter det har det gått lett å forhandle seg oppover. Flere år har jeg fått et lønnstrinn helt av seg selv, de andre årene har jeg forhandlet meg til det ved å påta meg mere kompliserte oppgaver og på den måten argumentert med å få bedre lønn, og har også flyttet meg litt internt i organisasjonen. Det tok litt tid, men i dag har jeg en godt betalt bombesikker jobb i staten.

Anonymkode: be32f...5b3

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde selvfølgelig tatt jobben!! Vet du hvorfor som ikke har jobb i dag, om du prøver å forhandle, så er det mange andre som står i køen for å ta den til den lønna. Lønnen er grei i forhold til den situasjonen vi er i og erfaringen din!

Du er heldig som har en jobb.

Anonymkode: 90e00...b5f

Hva babler du om, menneske?

4 års høyere utdannelse og 10 (!!) års relevant erfaring for 390.000? Det var det jeg fikk som uerfaren kundeservicemedarbeider for 7 år siden UTEN utdanning. 

Nå må du slutte å fable! :dany:

Anonymkode: 3ba02...884

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Dersom 390 000,- er «høyeste lønnstrinn» så kan jo dette umulig være en jobb som krever utdanning. Uttelling for ansienniteten din kan du heller ikke ha fått. Så det her var veldig pussig. 

Når det er sagt er det lettere å f ny jobb mår du alt har en jobb, og i prøvetiden har du 2 ukers oppsigelsestid...

Anonymkode: 9a4a4...47e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer, det er en type medarbeiderstilling som ikke krever høyere utdannelse. Den et likevel ganske fagspesifikk, så jeg stusser over at ikke erfaringen teller mere. Utdannelsen er også relevant. Men siden det ikke er et krav om utdannelse, så teller det kanskje ikke heller inn på lønnstrinn? 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...