AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Hei! Skal legge klar førsteplassen for mine studieønsker nå, og da står det mellom bachelor i spesialpedagogikk og barnevern. Har listet noen fordeler og ulemper med begge. Vil gjerne høre fra dere som har disse utdanningene. 🙂 Hvordan ser arbeidsmarkedet ut? Hvor raskt kom dere i jobb etter dere var ferdig utdannet? Hva jobber dere med og hvor jobber dere? Fordel med spesialpedagogikk: - Studiested der jeg og samboer allerede bor. Allsidig utdanning når det kommer til arbeid (mange mulige arbeidsplasser). Gode muligheter for videreutdanning. Mindre mentalt krevende enn barnevern. Ulempe med spesialpedagogikk: - Jeg hører at man helst burde ha en master i denne graden for å få jobb. Er det riktig? Jeg vet mindre om denne utdanningen enn barnevern. Fortell meg gjerne om hva dere med denne graden jobber med. Fordel med barnevern: - Har alltid hatt et stort ønske om å kunne hjelpe barn. Også allsidig når det kommer til arbeid (mange mulige arbeidsplasser). Også gode muligheter for videreutdanning (og da mener jeg at man ikke nødvendigvis trenger å være låst til barnevern) Ulempe med barnevern: - Jeg er ikke så stødig på jus, og tror at det kan bli en stor utfordring. Litt redd for at jeg ikke takler dette yrket. Må mest sannsynlig flytte fra min samboer for å studere (bodd sammen i fire år så det er kjipt, men ingen krise) Det jeg har listet her er bare inntrykk som jeg har fått av studiene. Si ifra hvis jeg tar feil! Det er viktig for meg at jeg kan komme raskt i jobb etter jeg er ferdig utdannet. Hvilken av disse utdanningene tror dere det er mest behov for? Jeg er rimelig sikker på at jeg kan få studieplass begge steder. Jeg kjenner ikke veldig godt til noen av utdanningene, så jeg setter pris på deres tilbakemeldinger! Anonymkode: 19f7a...d72
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Tror begge studier er like bra og at det er like stort behov for de. Kunne du trives med å jobbe med barn med spesielle behov, f.eks. autisme? Det gjør man som spesialpedagog i tillegg til flere andre arbeidsoppgaver helt sikkert. Anonymkode: 62b02...4c6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 Mitt beste tips er å undersøke studiene nærmere. Hvilke fag er det, pensum, praksis, osv. Spesialpedagoger jobber med barn som har behov for tilrettelegging i barnehage/skolehverdagen. Det kan være på grunn av svært mye forskjellig, alt fra funksjonsnedsettelse til psykososiale problemer. Spesialpedagoger kan jobbe i barnehager, skoler, PPT, NAV, BUP, boliger, barne/ungdomshjem, kommunen, osv. Det finnes veldig mange arbeidsplasser og i min by trengs det veldig mange spesialpedagoger. Men man burde ha en mastergrad, helt klart! Jussen som barnevernspedagog tror jeg ikke du får noen problemer med. Det er noen paragrafer som går igjen i yrket, men det tror jeg man blir godt kjent med etter hvert. Man skal jo lære! Om du vil takle yrket eller ikke kan jeg ikke svare på. På mange måter er det nok veldig vanskelig. Samtidig er det nok ingen tvil om at det også er givende. Barnevernet har sine rutiner for undersøkelsessaker og tiltak. Husk at det meste av jobben barnevernet gjør er å hjelpe familier med tiltak. Jeg har også troen på at du kommer deg raskt i jobb som barnevernspedagog. Man kan også jobber flere steder enn kun barnevernet som vil være mange av de samme stedene som en spesialpedagog. Begge yrker hjelper barn, helt klart. Men det er forskjell på hvilken måte. Som spesialpedagog er du mer i forkant, mens som barnevernspedagog hjelper du med andre typer vansker. Tips: Jeg vet as ved NTNU kan barnevernspedagoger ta 30 stp pedagogikk og kvalifisere til opptak på master i spesialpedagogikk. Da blir du "begge deler" og det vil nok være en styrke både i jobb som barnevernspedagog og spesialpedagog. Anonymkode: 33673...a80 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #4 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har fullført en bachelorgrad i pedagogikk, og sikter meg mot master i spesialpedagogikk. Hvis jeg ikke hadde hatt denne planen, ville barnevernspedagog studie vært svært aktuelt. Hvis du først sikter deg mot spesialpedagog, anbefaler jeg master - for da du mange flere muligheter enn bare med bachelor i spesialpedagogikk. Synes at AB over skrev et godt innlegg! Anonymkode: 0c292...f5e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Skal legge klar førsteplassen for mine studieønsker nå, og da står det mellom bachelor i spesialpedagogikk og barnevern. Har listet noen fordeler og ulemper med begge. Vil gjerne høre fra dere som har disse utdanningene. 🙂 Hvordan ser arbeidsmarkedet ut? Hvor raskt kom dere i jobb etter dere var ferdig utdannet? Hva jobber dere med og hvor jobber dere? Fordel med spesialpedagogikk: - Studiested der jeg og samboer allerede bor. Allsidig utdanning når det kommer til arbeid (mange mulige arbeidsplasser). Gode muligheter for videreutdanning. Mindre mentalt krevende enn barnevern. Ulempe med spesialpedagogikk: - Jeg hører at man helst burde ha en master i denne graden for å få jobb. Er det riktig? Jeg vet mindre om denne utdanningen enn barnevern. Fortell meg gjerne om hva dere med denne graden jobber med. Fordel med barnevern: - Har alltid hatt et stort ønske om å kunne hjelpe barn. Også allsidig når det kommer til arbeid (mange mulige arbeidsplasser). Også gode muligheter for videreutdanning (og da mener jeg at man ikke nødvendigvis trenger å være låst til barnevern) Ulempe med barnevern: - Jeg er ikke så stødig på jus, og tror at det kan bli en stor utfordring. Litt redd for at jeg ikke takler dette yrket. Må mest sannsynlig flytte fra min samboer for å studere (bodd sammen i fire år så det er kjipt, men ingen krise) Det jeg har listet her er bare inntrykk som jeg har fått av studiene. Si ifra hvis jeg tar feil! Det er viktig for meg at jeg kan komme raskt i jobb etter jeg er ferdig utdannet. Hvilken av disse utdanningene tror dere det er mest behov for? Jeg er rimelig sikker på at jeg kan få studieplass begge steder. Jeg kjenner ikke veldig godt til noen av utdanningene, så jeg setter pris på deres tilbakemeldinger! Anonymkode: 19f7a...d72 hadde ikke vært i tvil, hadde tatt barnevern. Jussen lærer du grundig på studiet, det er ikke noe stress i det hele tatt. Anonymkode: fe6db...36d 2
vesla1985 Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Skal legge klar førsteplassen for mine studieønsker nå, og da står det mellom bachelor i spesialpedagogikk og barnevern. Har listet noen fordeler og ulemper med begge. Vil gjerne høre fra dere som har disse utdanningene. 🙂 Hvordan ser arbeidsmarkedet ut? Hvor raskt kom dere i jobb etter dere var ferdig utdannet? Hva jobber dere med og hvor jobber dere? Fordel med spesialpedagogikk: - Studiested der jeg og samboer allerede bor. Allsidig utdanning når det kommer til arbeid (mange mulige arbeidsplasser). Gode muligheter for videreutdanning. Mindre mentalt krevende enn barnevern. Ulempe med spesialpedagogikk: - Jeg hører at man helst burde ha en master i denne graden for å få jobb. Er det riktig? Jeg vet mindre om denne utdanningen enn barnevern. Fortell meg gjerne om hva dere med denne graden jobber med. Fordel med barnevern: - Har alltid hatt et stort ønske om å kunne hjelpe barn. Også allsidig når det kommer til arbeid (mange mulige arbeidsplasser). Også gode muligheter for videreutdanning (og da mener jeg at man ikke nødvendigvis trenger å være låst til barnevern) Ulempe med barnevern: - Jeg er ikke så stødig på jus, og tror at det kan bli en stor utfordring. Litt redd for at jeg ikke takler dette yrket. Må mest sannsynlig flytte fra min samboer for å studere (bodd sammen i fire år så det er kjipt, men ingen krise) Det jeg har listet her er bare inntrykk som jeg har fått av studiene. Si ifra hvis jeg tar feil! Det er viktig for meg at jeg kan komme raskt i jobb etter jeg er ferdig utdannet. Hvilken av disse utdanningene tror dere det er mest behov for? Jeg er rimelig sikker på at jeg kan få studieplass begge steder. Jeg kjenner ikke veldig godt til noen av utdanningene, så jeg setter pris på deres tilbakemeldinger! Anonymkode: 19f7a...d72 En kollega av meg fullførte nettopp bachelor i spesialpedagogikk fordi hun trodde det førte til jobb. Dersom du ønsker å bli spesialpedagog må du ha master. Da ville jeg tatt lærer først tror jeg. Hun må ta lærer nå så i stede for blir det 5 år ekstra. Så gå barnevern om du ønsker å bli ferdig etter 3 år 😊
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har bachelor i spes.ped., lite jobbmuligheter, etter 6 år på arbeidsmarkedet, har jeg fortsatt ikke fast jobb. Vet ikke hva jeg vil videre, men vurderer lærerutdanning. At det er mindre mentalt krevende enn barnevern, kommer helt an på hva en jobber med innenfor de forskjellige yrkene. Spesialpedagogikk kan være mentalt krevende det også, spesielt i jobb med barn som er multifunksjonshemmede eller barn med sterk grad av autisme blant annet. Da er det lite toveis-kommunikasjon i løpet av en dag på jobb, og det er mentalt krevende i lengden. Samme med enkelte barn som har psykososiale vansker f.eks. Spes.ped. er et bredt spekter, hvor man kan møte på mye forskjellig. Det er mentalt krevende, men på en annen måte. Jeg har i løpet av disse seks årene hatt jobber som krever mye av meg mentalt, og jeg har vært utkjørt etter jobb, men jeg har også hatt jobber hvor jeg ikke merker så mye i hodet etter endt arbiedsdag. Typen arbeid du jobber med har mye og si. Anonymkode: 1a159...97a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Mange gode svar her. Velg barnevern eller gå for master i spesped, bare ikke på UiO. Jeg har tatt bachelor i pedagogikk på UiO og glad for det. Jeg tok noen spespedemner, og makan til rot og dårlig tilrettelegging når man trenger det, nedprating av andre forelesere, en sier en ting og neste sier noe annet om hvordan gjennomføring av obligatoriske oppgaver skal gjennomføres osv. Lykke til 🍀 Anonymkode: 764ca...bf0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #9 Skrevet 12. juni 2020 På 8.6.2020 den 6.35, AnonymBruker skrev: Mange gode svar her. Velg barnevern eller gå for master i spesped, bare ikke på UiO. Jeg har tatt bachelor i pedagogikk på UiO og glad for det. Jeg tok noen spespedemner, og makan til rot og dårlig tilrettelegging når man trenger det, nedprating av andre forelesere, en sier en ting og neste sier noe annet om hvordan gjennomføring av obligatoriske oppgaver skal gjennomføres osv. Lykke til 🍀 Anonymkode: 764ca...bf0 Jeg tok hele bachelorløpet mitt i spes.ped. ved UiO, og alle medstudenter som gikk videre på master tok det der, veldig fornøyd med løpet alt i alt. Mulig det er mer rot ved enkeltemner? Anonymkode: 1a159...97a
Mariell1995 Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 Hva endte du med å velge? Og hvordan går det nå som du går andreåret? 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå