AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Har inntrykk av at det er vanlig. Men hvis han ikke gjør det kan mor få alle 12 måneder da? Anonymkode: 46db5...539
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Vet om flere der fars arbeidsgiver betaler for at mor tar ulønnet permisjon og far fortsetter å jobbe Anonymkode: d487e...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har inntrykk av at det er vanlig. Men hvis han ikke gjør det kan mor få alle 12 måneder da? Anonymkode: 46db5...539 Nei, mor kan ikke få de ukene. Og det er heller ikke snakk om 12 måneder. Far skal ta 15 uker (19 ved 80% dekning), hvis ikke mister dere retten på de ukene. Anonymkode: 8a674...a53
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #4 Skrevet 7. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Har inntrykk av at det er vanlig. Men hvis han ikke gjør det kan mor få alle 12 måneder da? Anonymkode: 46db5...539 Hele greia med fedrekvote er jo at far må ta sine 15 uker. Om mor fikk dem hvis far ikke har lyst hadde det ikke vært så mye baluba rundt dette de siste årene. Anonymkode: 33775...24f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 Alle fedrene jeg kjenner har tatt pappapermisjon, og noen få har hatt mer enn minstekvota. Anonymkode: 79043...f8b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #7 Skrevet 7. juni 2020 Her tar far fullmakten for perm Anonymkode: 0e90b...39f
Rosa Sitron Skrevet 7. juni 2020 #8 Skrevet 7. juni 2020 De fleste, om ikke alle fedre jeg kjenner har tatt sin kvote de siste 5 år. Flere også mer enn sin kvote.
Rosa Sitron Skrevet 7. juni 2020 #9 Skrevet 7. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Her tar far fullmakten for perm Anonymkode: 0e90b...39f Fullmakten?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Skrevet 7. juni 2020 Min mann tar ikke alle ukene. Han kommer til å ta 8 uker, har ikke mulighet til mer, da mister han kundegrunnlaget sitt. Vi slet økonomisk i 6 mnd. sist gang han tok permisjon. Jeg tar ulønnet. Det er ofte det som er resultatet av den nye tredelingen. Anonymkode: 62bd6...e64 1
Nymerïa Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 Dette trenger vi ikke å gjette på, statistikken er klar https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fedrekvoten-forsetter-a-fenge 71% i 2018 tok ut hele eller mer, så langt jeg kan se. Sogn og Fjordane, Akershus og Trøndelag på topp. Jeg hadde egentlig trodd tallet var høyere, ettersom absolutt alle i min omgangskrets har tatt ut fedrekvote, men det ser ut til at vi er mer likestilte enn normalen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #12 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, NymeriaRhoynar skrev: Dette trenger vi ikke å gjette på, statistikken er klar https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fedrekvoten-forsetter-a-fenge 71% i 2018 tok ut hele eller mer, så langt jeg kan se. Sogn og Fjordane, Akershus og Trøndelag på topp. Jeg hadde egentlig trodd tallet var høyere, ettersom absolutt alle i min omgangskrets har tatt ut fedrekvote, men det ser ut til at vi er mer likestilte enn normalen. Handler ikke nødvendigvis om at dere er mer likestilte enn andre. Familien mister jo de ukene dersom far ikke tar sin kvote, så vil tro det handler mer om hva man faktisk har mulighet til. Anonymkode: eb507...45a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #13 Skrevet 7. juni 2020 Er det ikke forsket på dette da, og resultatet er at de fleste menn "tar kvota", verken mer eller mindre? Mannen min er et godt eksempel i så måte. Da permisjonen var 8 uker tok han 8 uker, da den var 12 uker tok han 12 uker, da den ble 10 uker tok han det igjen også. Typisk karrieremann i et moderne,men travelt firma som absolutt har forståelse for at fedre tar pappaperm, men ikke så mye mer. Noen fedre tar selvsagt også mer enn pappaukene, noen deler likt med mor, og særlig på KG florerer det av fedre som er så uunnværlige at de ikke kan ta pappaperm i det hele tatt. Men mener jeg har lest at det store, stumme flertallet bare tar det de får tildelt, verken mer eller mindre, og det selv om det endrer seg. Anonymkode: d9f62...981 2
Brunello Skrevet 7. juni 2020 #14 Skrevet 7. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet om flere der fars arbeidsgiver betaler for at mor tar ulønnet permisjon og far fortsetter å jobbe Anonymkode: d487e...cdd Tapere! Lar penger bety mer enn å være sammen med barnet. Tipper det stort sett er innen finans.
Brunello Skrevet 7. juni 2020 #15 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke forsket på dette da, og resultatet er at de fleste menn "tar kvota", verken mer eller mindre? Mannen min er et godt eksempel i så måte. Da permisjonen var 8 uker tok han 8 uker, da den var 12 uker tok han 12 uker, da den ble 10 uker tok han det igjen også. Typisk karrieremann i et moderne,men travelt firma som absolutt har forståelse for at fedre tar pappaperm, men ikke så mye mer. Noen fedre tar selvsagt også mer enn pappaukene, noen deler likt med mor, og særlig på KG florerer det av fedre som er så uunnværlige at de ikke kan ta pappaperm i det hele tatt. Men mener jeg har lest at det store, stumme flertallet bare tar det de får tildelt, verken mer eller mindre, og det selv om det endrer seg. Anonymkode: d9f62...981 Det du skriver er slik det fungerer for de aller fleste. Beviser at pappapermisjon må være lovbestemt for å bli reell. 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Skrevet 7. juni 2020 3 minutter siden, Brunello skrev: Det du skriver er slik det fungerer for de aller fleste. Beviser at pappapermisjon må være lovbestemt for å bli reell. Klart det. Synes det er så rart hvor uunnværlig mannfolk er på jobb, mens damer kunne vært hjemme i et år uten problem. Anonymkode: c16b2...9bb 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #17 Skrevet 7. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mann tar ikke alle ukene. Han kommer til å ta 8 uker, har ikke mulighet til mer, da mister han kundegrunnlaget sitt. Vi slet økonomisk i 6 mnd. sist gang han tok permisjon. Jeg tar ulønnet. Det er ofte det som er resultatet av den nye tredelingen. Anonymkode: 62bd6...e64 Kanskje han kan fordele permisjonen over flere måneder? Kjenner flere som har jobbet 2 eller 3 dager og hatt permisjon resten. Det mest ekstreme var én dag i uka over et par år(?). Veldig dumt å miste tid sammen med barnet sitt ved å ikke ta pappapermisjonen. Anonymkode: 79043...f8b 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #18 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje han kan fordele permisjonen over flere måneder? Kjenner flere som har jobbet 2 eller 3 dager og hatt permisjon resten. Det mest ekstreme var én dag i uka over et par år(?). Veldig dumt å miste tid sammen med barnet sitt ved å ikke ta pappapermisjonen. Anonymkode: 79043...f8b Nei, det hjelper ikke. Han har 100% provisjonslønn, og når han jobber må han jobbe over 100% og være tilgjengelig hele tiden. Veldig dumt, men det er det denne ordningen tvinger frem. Anonymkode: 62bd6...e64
Brunello Skrevet 7. juni 2020 #19 Skrevet 7. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart det. Synes det er så rart hvor uunnværlig mannfolk er på jobb, mens damer kunne vært hjemme i et år uten problem. Anonymkode: c16b2...9bb For en del menn er det også et problem at barnets mor mener seg berettiget til all permisjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #20 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det hjelper ikke. Han har 100% provisjonslønn, og når han jobber må han jobbe over 100% og være tilgjengelig hele tiden. Veldig dumt, men det er det denne ordningen tvinger frem. Anonymkode: 62bd6...e64 Avvikler han ferie samtidig med permisjon? , det kan lønne seg. Får utbetalt både feriepenger og foreldrepenger samtidig. Anonymkode: 8a674...a53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå