AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har et finansieringsbevis på at jeg totalt kan kjøpe for 2 750 000. Av dette er 570 000 egenkapital, og resten lån. Dersom jeg kjøper en leilighet til 2 300 000, med 400 000 fellesgjeld, så har jeg skjønt at jeg da må ha 405 000 i egenkapital. Kan jeg da velge å bare bruke 405 000 av egenkapitalen, og låne resten av kjøpesummen? Eller må jeg bruke de 570 000 som står oppført på finansieringsbeviset? Anonymkode: 59330...d1f
addict Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Så lenge du kan spytte i egenkapital opp mot det kravet banken har så bestemmer du selv hva du gjør med det resterende. Det kommer an på hva slags betingelser banken har satt for lånet ditt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 24 minutter siden, addict said: Så lenge du kan spytte i egenkapital opp mot det kravet banken har så bestemmer du selv hva du gjør med det resterende. Det kommer an på hva slags betingelser banken har satt for lånet ditt. Har ikke hørt om noen spesielle betingelser? Anonymkode: 59330...d1f
Dupers Skrevet 7. juni 2020 #4 Skrevet 7. juni 2020 Så lenge du kan stille med 15% av kjøpesummen må du ikke bruke resten av egenkapitalen din, men et lån på 85% er ganske mye selv om det er innafor. Hilsen 84% lån
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 Husk at du må stile med 15% av totalsummen, altså fellesgjeld inkludert. Den leiligheten du skisserer koster 50.000 under finansieringen din, og i tillegg må du dekke omkostninger ved kjøp. Du sitter med andre ord ikke igjen med så mye til overs. Anonymkode: 7926c...a38
addict Skrevet 7. juni 2020 #6 Skrevet 7. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke hørt om noen spesielle betingelser? Anonymkode: 59330...d1f 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at du må stile med 15% av totalsummen, altså fellesgjeld inkludert. Den leiligheten du skisserer koster 50.000 under finansieringen din, og i tillegg må du dekke omkostninger ved kjøp. Du sitter med andre ord ikke igjen med så mye til overs. Anonymkode: 7926c...a38 Da er det mest sannsynlig 15% som gjelder, men da vi kjøpte huset og da vi nå kjøpte tomt så fikk vi beholde 100 000 kr på konto for å ikke bruke hele bufferen vår selv om vi ikke var innenfor finansieringskravet. Jeg fikk også beholde bsu men de brukte den som sikkerhet. Så det er ikke alltid de tar alt bare for å komme innenfor 15% heller.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #7 Skrevet 7. juni 2020 59 minutter siden, addict skrev: Da er det mest sannsynlig 15% som gjelder, men da vi kjøpte huset og da vi nå kjøpte tomt så fikk vi beholde 100 000 kr på konto for å ikke bruke hele bufferen vår selv om vi ikke var innenfor finansieringskravet. Jeg fikk også beholde bsu men de brukte den som sikkerhet. Så det er ikke alltid de tar alt bare for å komme innenfor 15% heller. Ganske vanlig, og i tråd med retningslinjer å få lov til å beholde bsu som sikkerhet. Det er noe annet enn å tro at man ikke må ha ek for fellesgjeld. Anonymkode: 7926c...a38
addict Skrevet 7. juni 2020 #8 Skrevet 7. juni 2020 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske vanlig, og i tråd med retningslinjer å få lov til å beholde bsu som sikkerhet. Det er noe annet enn å tro at man ikke må ha ek for fellesgjeld. Anonymkode: 7926c...a38 Som sagt, jeg sier bare at vi fikk beholde en del penger på konto selv om vi ikke var innenfor kapitalskravet. Dette var utenfor bsu. Hadde 93% belåninggrad på huset. Så det kommer an på hva banken sier, rett og slett. Men man må jo selvfølgelig regne med 15% og ta resten man kanskje kan beholde som en bonus. Endret 7. juni 2020 av addict 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå