Gå til innhold

Dagpenger når jeg har vanlig jobb og er selvstendig næringsdrivende samtidig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan det blir. 

Hvis jeg har 100 % jobb som jeg mister, men også har enkeltpersonsforetak der jeg har mulighet til å tjene penger, har jeg fortsatt rett på dagpenger? 

ENK gir ikke timesbetaling og er svært usikker inntektskilde, men kan potensielt også tjene mye på kort tid. Hvordan føres det i meldekortet i så fall? får jeg mindre dagpenger?

Anonymkode: f4ae4...619

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, dette vet jeg jo. 

Det jeg lurer på er vel kanskje heller om det jeg tjener gjennom firmaet mitt på noen måte har konsekvenser for utbetaling av dagpenger. 

Hvis inntekten ikke regnes som lønn, trenger jeg vel heller ikke å oppgi den på meldekortet til nav? Og utbetalingen av dagpenger blir den samme uavhengig av hvor mye jeg tjener ved siden av?

AnonymBruker
Skrevet

jeg har aap stønad, og et enk. fikk beskjed om å føre antall timer jeg jobber på meldekortet. og at om timesatsen ble 150 eller 1000 ikke spiller noen rolle. så når jeg jobber mer blir jeg og trekt mer. er det ikke samme opplegg med dagpenger og? for meg fungerer det fint, da jeg har en svært varierende helsesituasjon, og hyppige sykehusbesøk.

Anonymkode: 0c4a4...cc0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får redusert inntekt pga. inntekt fra ENK vil det påvirke dagpengeutbetalingen.

Anonymkode: d67c2...f7e

Skrevet

Det er vel slik at det også ved ENK er antall timer jobbet som betyr noe, ikke inntekt mht. dagpenger.

Skrevet

Hvordan kan inntekten hos enk ikke regnes som lønn? 🤔

Hvis du utelater å føre opp inntekt, så kan du bli anmeldt for svindel...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få dagpenger for den vanlige jobben. Men alle timene du jobber for ENK, selv om du ikke får lønn for de timene, må skrives opp på meldekortet.

Anonymkode: ec898...975

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, SmithID skrev:

Man har inntekt fra eget enk, ikke lønn.

Man skal heller ikke føre opp inntekt til nav ifbm dagpenger, det gjelder kun amdre trygdeytelser. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, SmithID said:

Det regnes ikke som lønn. Man opparbeider seg f.eks. ikke rett til dagpenger eller sykepenger. Dessuten skal man ikke føre opp inntekt. Hvorfor svarer du når du ikke aner hva du prater om.

Skrevet

Inntekt har ingen betydning på meldekortet, men timer du har arbeidet skal føres opp. 
Det vil si at dersom du jobber 2 timer med oppgaver knyttet til ENK skal dette føres opp på meldekortet og vil føre til reduksjon av dagpenger. Det har ingen betydning om du faktisk tjener penger på denne jobben eller ikke. 
Kort fortalt så er det timer du er opptatt med andre ting og ikke er tilgjengelig for NAV som skal føres på meldekort, altså all jobbing, både betalt og ubetalt. 
Dersom du har et ENK under etablering kan du søke om å få beholde dagpenger under etablering, da behøver du ikke føre på timene du jobber i ENKet. Men du må få søknaden godkjent først, da.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal føre opp antall timer du jobber i ENK. Om de timene gir deg 0 kr eller 1 million kr spiller i utgangspunktet ingen rolle. Det er timene som avgjør.

Men det er likevel viktig å huske å være ærlig. Hvis nav får vite at du har hatt 100.000kr i inntekt i egen næring og kun ført opp 1 time på meldekortet, klarer de å legge sammem 2+2 = lite sannsynlig. Og da blir det anmeldelse,

Anonymkode: e7e1d...130

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvordan det blir. 

Hvis jeg har 100 % jobb som jeg mister, men også har enkeltpersonsforetak der jeg har mulighet til å tjene penger, har jeg fortsatt rett på dagpenger? 

ENK gir ikke timesbetaling og er svært usikker inntektskilde, men kan potensielt også tjene mye på kort tid. Hvordan føres det i meldekortet i så fall? får jeg mindre dagpenger?

Selvfølgelig skal du føre de timene du arbeider på meldekort et, uavhengig av om timelønnen din er 0 eller flere tusen

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det regnes ikke som lønn. Man opparbeider seg f.eks. ikke rett til dagpenger eller sykepenger. Dessuten skal man ikke føre opp inntekt. Hvorfor svarer du når du ikke aner hva du prater om.

https://www.jithomassen.no/enkeltpersonforetak-og-lonn/#:~:text=Som innehaver av et enkeltpersonforetak,vil være din skattepliktige inntekt.

Forøvrig anbefaler jeg ingen å opprette enk et AS er enklere og ikke minst tryggere.

AnonymBruker
Skrevet

informativ artikkel☺️litt off topic, men jeg har enk og er så usikker på om jeg bør ha AS. selv om det er litt mer (feks) trygdeavgift, så slipper jeg AGA på meg selv. og det er mer tungvindt og dyrere(jeg har regnskapsfører) å ha AS. akkurat økonomisk føler jeg at det blir ett fett. har minimal risiko i firmaet, og alle forsikringer er i orden. betyr lite at jeg ikke har dagpengerettigheter, da jeg er syk og har vel rundt 80% aap og 20% «lønn» fra enk. skattbart resultat. så jeg kvalifiserer ikke til noe dagpenger. hvis jeg blir så bra at jeg kan leve av firmaet vil jeg ha privat sykeforsikring på NAV.

uansett om det bare er 70% jobb.

Anonymkode: 0c4a4...cc0

Skrevet

Det NAV egentlig følger med, er at ikke dagpengeutbetalinga di de facto blir en subsidiering av enkeltmannsforetaket ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...