Gå til innhold

Har sagt ja til videre vikariat i jobben min som pedagog. Kan jeg likevel si opp om jeg finner noe annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke skrevet kontrakt ennå, kun den jeg allerede har kontrakt på frem til rett før jul.

Jeg har en stilling som det jeg er utdannet som, jobbet som det i mange år, men er likevel på utkikk etter noe nytt. 

Fantastiske kollegaer og sjef, arbeidsmiljø og kort vei til jobb, men er ingen utviklingsmuligheter, jeg er lei og har vært det de siste to årene. Byttet arbeidsplass i fjor (gikk fra fast jobb til vikariat), for å være helt sikker på at jeg ikke bare kaster utdannelsen ut av vinduet og gir opp. Har tatt ett års studie det året her og ser om det evnt dukker opp noe innen det. 

Jeg er veldig lojal, og det knyter seg i magen at jeg muligens sier opp jobben før vikariatet har gått ut (har mulighet for mer jobb videre, men usikkert ennå). Men er det lov selv om jeg har takket ja muntlig? Hvis jeg skriver kontrakt da, gjelder det samme da? 

Vet jeg har én måneds oppsigelsestid så regner med at det er lov, men uff.. har noen lignende erfaringer her? 

Anonymkode: 840dd...0dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har du lov å si opp når som helst, av hvilken som helst årsak. Som du sier har du en oppsigelsestid på en mnd hvor det forventes at du jobber ut den perioden. Jeg slet også veldig når jeg fikk tilbud om ny jobb, et halv år etter at jeg ble fast ansatt et sted. Følte jeg sviktet dem skikkelig dersom jeg sa opp. Men noen fortalte meg at hele organisasjonen sto ikke på mine skuldre, og de hadde klart seg uten meg før og ville klare det igjen. Er det en god arbeidsgiver ønsker de selvfølgelig det beste for deg. Dette fikk meg til å føle meg litt bedre, og når jeg sa opp fikk jeg stor forståelse for det! De ønsket meg alt det beste i fremtiden og hadde en fin avslutning for meg når jeg sluttet. 

Anonymkode: 144bd...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har du lov å si opp når som helst, av hvilken som helst årsak. Som du sier har du en oppsigelsestid på en mnd hvor det forventes at du jobber ut den perioden. Jeg slet også veldig når jeg fikk tilbud om ny jobb, et halv år etter at jeg ble fast ansatt et sted. Følte jeg sviktet dem skikkelig dersom jeg sa opp. Men noen fortalte meg at hele organisasjonen sto ikke på mine skuldre, og de hadde klart seg uten meg før og ville klare det igjen. Er det en god arbeidsgiver ønsker de selvfølgelig det beste for deg. Dette fikk meg til å føle meg litt bedre, og når jeg sa opp fikk jeg stor forståelse for det! De ønsket meg alt det beste i fremtiden og hadde en fin avslutning for meg når jeg sluttet. 

Anonymkode: 144bd...415

OK, takk for svar! 😊

Enig med deg - føler jeg svikter dem når/hvis jeg sier opp. Har fått veldig gode tilbakemeldinger av sjef, kollegaer og foresatte som ble veldig glad for at jeg takket ja videre. Det var visst så voldsomt som «jubel i personalgruppen», som en kollega sa, så jeg føler meg jo bare dritt om jeg sier opp. Samtidig er de klar over at jeg har studert det siste året, så det hjelper litt. 

Men takk for svar! 

Anonymkode: 840dd...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...