AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Del Skrevet 7. juni 2020 På 80 tallet og sikkert før var de jo veldig imot disse lekene. Men jeg og mange jeg kjenner har hatt Barbie, my little pony, osv og har ikke akkurat tatt skade av det. Hvordan er dette i dag? Ville du gitt barbie til datteren din? Anonymkode: d708f...fcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Del Skrevet 7. juni 2020 Dattera mi liker godt å leke med barbie og my little pony. Lekte med barbie selv på 90 tallet. Har ikke tatt skade av det! Anonymkode: a0e21...4a2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Del Skrevet 7. juni 2020 Bare tull at det er skadelig. Jeg likte aldri Barbie selv og hadde på grunn av det aldri kjøpt det til min datter på eget initiativ, men dersom hun selv ønsket det så hadde hun fått det. Anonymkode: 7328e...301 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #4 Del Skrevet 7. juni 2020 Jeg tror ikke akkurat det er lek med Barbie som gir unge jenter et forvaklet selvbilde eller spiseforstyrrelser. Så ja, jeg hadde latt min datter leke med det. Anonymkode: 71c6f...74f 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 7. juni 2020 #5 Del Skrevet 7. juni 2020 Jeg husker barbie var kjempegøy! Jeg fant opp forskjellige historier til barbien, og lekte ting voksne gjorde. Gikk på jobb, laget mat, fikk barn, giftet meg, kjørte barbie-bil osv. Det var bare fantasien som satte grenser. Jeg kan se hvorfor noen bekymrer seg over at barbie er veldig tynn og har urealistiske kroppsidealer. Og hadde litt dårlig utvalg av etnisitet og forskjellige kroppsfasonger. Nå har jeg hørt de har lansert flere kroppsfasonger som kanskje er mer naturlig. Jeg tenkte også mye før at de kanskje sender feil holdning til kropp og slikt, men endret litt mening da jeg så en dukumentar om Barbie. Den ligger ute gratis på NRK TV. Legger ved link til de som vil se. https://tv.nrk.no/program/KOID24001118 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenelz Skrevet 7. juni 2020 #6 Del Skrevet 7. juni 2020 Helt ærlig tror jeg at det er voksne mennesker som sammenligner seg selv med barbie, ikke barn. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 7. juni 2020 #7 Del Skrevet 7. juni 2020 Jeg syns Barbie-leker er glorete, så ingen Barbie-leker her i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #8 Del Skrevet 7. juni 2020 10 minutter siden, DislayName skrev: Jeg syns Barbie-leker er glorete, så ingen Barbie-leker her i huset. Enig i at de ikke er pene men ville ikke nektet mine børn at leke med dem. Anonymkode: ecf56...b88 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuglemor Skrevet 7. juni 2020 #9 Del Skrevet 7. juni 2020 10 minutter siden, DislayName skrev: Jeg syns Barbie-leker er glorete, så ingen Barbie-leker her i huset. Mhm.. Har bare kjøpt retro leker som står til interiøret her også. Skal hun ha barbie får hun gå til naboen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Del Skrevet 7. juni 2020 Hvorfor er det skadelig? Fordi man kan ta av hodet og svelge det? Anonymkode: 87ff4...5ff 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UnderCover Skrevet 7. juni 2020 #11 Del Skrevet 7. juni 2020 1 time siden, Fuglemor skrev: Mhm.. Har bare kjøpt retro leker som står til interiøret her også. Skal hun ha barbie får hun gå til naboen Som står til interiøret? 😂 nå har jeg lest det og. Herregud.. Og selvfølgelig er det ikke skadelig å leke med Barbie! Barbie er gull, og helt fantastisk gøy for unger. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #12 Del Skrevet 7. juni 2020 8 minutter siden, UnderCover said: Som står til interiøret? 😂 nå har jeg lest det og. Herregud.. Og selvfølgelig er det ikke skadelig å leke med Barbie! Barbie er gull, og helt fantastisk gøy for unger. Ungen her må gjerne leke med Barbie hos andre, men kommer aldri til å få det. Ikke av meg ihvertfall. Det må da være akseptabelt. Jeg er ikke den som skrev lekene må stå i stil til interiøret, men syns estetiske og etisk korrekte leker er innafor, mens Barbie ikke er det. Vi har noen få plastleker, men stort sett treleker, instrumenter i tre, mye tegne-male-og formingsutstyr. Kan ikke skjønne at det er noe galt med det. Anonymkode: a88ee...a45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenelz Skrevet 7. juni 2020 #13 Del Skrevet 7. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ungen her må gjerne leke med Barbie hos andre, men kommer aldri til å få det. Ikke av meg ihvertfall. Det må da være akseptabelt. Jeg er ikke den som skrev lekene må stå i stil til interiøret, men syns estetiske og etisk korrekte leker er innafor, mens Barbie ikke er det. Vi har noen få plastleker, men stort sett treleker, instrumenter i tre, mye tegne-male-og formingsutstyr. Kan ikke skjønne at det er noe galt med det. Anonymkode: a88ee...a45 Om det har det sånn at barnet virkelig ønsker seg barbie og faktisk må dra til nabohuset for å få lekt med de så tenker jeg at det blir litt dumt å ikke ha en eller to liggende hjemme hos foreldrene. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #14 Del Skrevet 7. juni 2020 Barbie og dukker er helt fantastisk for barn å leke med. Ungene skaper en fantasiverden, og kan være skikkelig kreative. Ja til Barbie og andre dukker! 😁 Anonymkode: 023fc...a73 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #15 Del Skrevet 7. juni 2020 Hva mener du med skadelig, TS? Jeg tenkte først at du mente det ga unge jenter et feil bilde av kropp osv., men så trakk du frem My Little Pony... Skjønner ikke hvordan det kan være skadelig...? Med mindre man får dårlig selvbilde fordi man ikke ligner nok på en ponni, da. Anonymkode: 69b48...76b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Del Skrevet 7. juni 2020 Eg likte godt å leike med Barbie som liten, men er ikkje begeistra for dokkene no. I tillegg til at dei har ein forferdelig unaturlig kroppsfasong, er alt tilbehør rosa. Eg liker rosa altså, men det får da vere grenser 😊 Eg ville ikkje ha kjøpt det, viss ikkje jenta mi kommer til å ønske seg det (ho er ikkje interessert enno). Er ikkje så imot at eg nektar ho Barbie viss ho vil ha. Eg trur eigentlig at det er vaksne som legg merke til at dokkene er ekstremt tynne og pene, med svære bryster. Eg kan ikkje hugse at eg tenkte over det som liten? Jenta mi blir uansett eksponert for Barbie hos besteforeldrene, som har tatt vare på heile samlinga til syster mi og meg fra tidlig 90-tall. Anonymkode: 6720a...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #17 Del Skrevet 7. juni 2020 Datteren min liker godt å leke med Chelsea, som er Barbies lillesøster eller datter eller noe sånn. Litt mer uskyldig enn lange barbie med de giga puppene osv. Anonymkode: e5ef9...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #18 Del Skrevet 7. juni 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med skadelig, TS? Jeg tenkte først at du mente det ga unge jenter et feil bilde av kropp osv., men så trakk du frem My Little Pony... Skjønner ikke hvordan det kan være skadelig...? Med mindre man får dårlig selvbilde fordi man ikke ligner nok på en ponni, da. Anonymkode: 69b48...76b På Barbie tenkte jeg kanskje de mente feil billde av kropp, og leste et sted at barnepsykologer på 80 tallet var imot figurene på Sky channel, og at det var feil leker for barna, og spesielt my little ponni med brudekjole av en eller annen grunn, det måtte vist være treleker og hjemmesydde tøydukker. Jeg husker at jeg har lest det, men husker ikke hvor. Er kanskje litt annerledes nå en det var den gangen... Jeg har selv ikke noe imot Barbie, My little ponni og andre figurer. Og gir gjerne det til barnet mitt. Anonymkode: d708f...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UnderCover Skrevet 8. juni 2020 #19 Del Skrevet 8. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungen her må gjerne leke med Barbie hos andre, men kommer aldri til å få det. Ikke av meg ihvertfall. Det må da være akseptabelt. Jeg er ikke den som skrev lekene må stå i stil til interiøret, men syns estetiske og etisk korrekte leker er innafor, mens Barbie ikke er det. Vi har noen få plastleker, men stort sett treleker, instrumenter i tre, mye tegne-male-og formingsutstyr. Kan ikke skjønne at det er noe galt med det. Anonymkode: a88ee...a45 Vel, jeg elsket hvertfall Barbie, og ser absolutt ingenting feil med dem. Ble folk av meg og. Ser ingen feil i plastleker eller treleker heller for den saks skyld. Men at folk kjøper leker etter interiøret ser jeg på som meget sært, og langt verre enn om Barbie rir på my little pony. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 8. juni 2020 #20 Del Skrevet 8. juni 2020 Skadelig mtp. kroppsidealet? Neh... Man slutter å leke med Barbie tidlig nok før slike tanker kommer på banen. Media og miljø kan være "skadelig". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå