Gå til innhold

Måltidsstørrelse og hyppighet ved vektøkning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått mye ned i vekt pga depresjon og diverse, og må opp en del kilo. Jeg spiser vanligvis ikke frokost og av praktiske årsaker er det lettere å spise litt senere. Spiller det noen rolle om man spiser større måltider innenfor et kortere tidsrom med tanke på hva man legger på seg? Jeg vil jo ikke bare legge på meg fett heller. Periodisk faste er jo så populært, men det er jo gjerne for vektnedgang eller vedlikehold. Bør man spre maten mer utover dagen når man skal opp? 

Anonymkode: 7c4fc...957

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått mye ned i vekt pga depresjon og diverse, og må opp en del kilo. Jeg spiser vanligvis ikke frokost og av praktiske årsaker er det lettere å spise litt senere. Spiller det noen rolle om man spiser større måltider innenfor et kortere tidsrom med tanke på hva man legger på seg? Jeg vil jo ikke bare legge på meg fett heller. Periodisk faste er jo så populært, men det er jo gjerne for vektnedgang eller vedlikehold. Bør man spre maten mer utover dagen når man skal opp? 

Vet mange kroppsbyggere som spiser ut ifra periodisk faste så det skal ikke ha noe å si. 

Anonymkode: 6068b...e41

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle hvordan du fordeler måltidene dine, så gjør det du liker best.

Men hvis du skal legge på deg, må du vel regne med at i alle fall noe av det må komme i form av fett? Eller skal du bare bygge muskler?

Anonymkode: 71e25...aca

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hvordan du spiser. Og det finnes heller ingen «sunn» fordeling av måltider innad i et døgn - å spise 1 digert måltid er like greit som å spise annenhver time. Fordøyelsen vår er designet for at vi er en ape - den er ikke spesielt komplisert eller storforlangende. At frokost er sunnere enn andre måltider er også en myte. Men dersom du blir dårlig av måten du spiser på, så må den endres. Ulike mennesker tåler ulike ting.

Tips til vektøkning: ikke gå for den enkle utveien med mye fett og søtt. Å øke vekta på bekostning av helsa er poengløst. Putt heller inn kaloririke sunne måltider, eller sunne kaloririke matvarer i måltidene. Feks: du spiser havregrøt til lunsj. Ha i en Ts olje og top den med en neve eller to med nøtter. Eller bruk nøtter som snack mellom måltidene. Å drikke kalorier er også effektivt: juice eller smoothie inneholder gjerne med i kalorier enn de metter, og du får dermed «gratis» sunne kalorier innabords.

Anonymkode: 5ee88...a6c

AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2020 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Vet mange kroppsbyggere som spiser ut ifra periodisk faste så det skal ikke ha noe å si. 

Anonymkode: 6068b...e41

Ja jeg er klar over det, men det føles likevel litt ekkelt å skulle spise så store mengder på én gang😅 og så mye fett og karbohydrater i ett måltid, tenker liksom at alt blir lagret som fett😌 men sånn som dagene mine ser ut er det vanskelig å få til på noen annen måte.. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er klar over det, men det føles likevel litt ekkelt å skulle spise så store mengder på én gang😅 og så mye fett og karbohydrater i ett måltid, tenker liksom at alt blir lagret som fett😌 men sånn som dagene mine ser ut er det vanskelig å få til på noen annen måte.. 

Men hvorfor er det så ille å legge på deg fett hvis du vil gå opp i vekt? Hva mener du ellers skal skje?

Anonymkode: 71e25...aca

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil legge på deg bør du spise lite og ofte, og gjerne fett- og karbohydratrikt samtidig. Type smultringer og potetgull.

Anonymkode: c4121...e17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problemet, og for meg var det helt essensielt å begynne å spise frokost. Om det bare et noe kjapt, så starter det fordøyelsessystemet for dagen, og fører til mer appetitt. Dropper jeg frokosten, blir jeg ofte ikke sulten før langt utpå dagen. Men spiser jeg frokost blir jeg sulten igjen til vanlig lunsjtid.

Sult styres nok mye av tilgang på mat. Så jeg ville absolutt (av erfaring) satset på å spise rimelig ofte. Rundt 4 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider. Sliter man med appetitten føles mindre mengder også mindre overveldende. 

Det er ikke sånn at man kan bestemme seg for å legge på seg fett eller muskler ut ifra hva og hvor ofte man spiser. Muskler dannes ved trening/aktivitet, som forresten er utrolig viktig for å få opp appetitten (uansett hvor kjedelig det høres ut). 

Så ja:

1 Spis ofte

2 Beveg deg 

Anonymkode: c4b2b...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...