Gå til innhold

Hvordan svarer jeg når barnet sier hun savner mormor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 4 år. I fjor brøt jeg kontakt med min mamma av ulike grunner. Vi har ikke hatt kontakt i det hele tatt i løpet av ett år. 

Den siste tiden har datteren min sagt at hun savner mormor, selv om hun ikke har truffet mormor på nærmere to år. Hun sier det er så lenge siden hun har vært hos mormor. 

Mamma har aldri tatt del i datteren min sitt liv, hun ville ikke passe datteren min da jeg skulle til legen og ville være borte en halvtime fordi hun holdt på å lakke negler... Hun elsker tittelen som bestemor, men hun vil ikke være bestemor. 

Jeg har forøvrig aldri nektet barnet å treffe mormor, men at dette skal foregå gjennom barnets far. Faren til datteren min har fortalt mamma at hvis hun ønsker å treffe barnet vårt, så får hun ta kontakt med ham og at han ikke vil nekte henne å treffe barnebarnet sitt. Min mor har likevel ikke kontaktet ham bortsett fra bursdagen til barnet og jul. 

Jeg blir bare så usikker på hva jeg skal si når barnet sier hun savner mormor. Til nå har jeg bare svart "ja, det skjønner jeg at du gjør" (selv om jeg egentlig ikke skjønner det med tanke på at barnet mitt kun har truffet mormor rundt 20 ganger i løpet av 4 år). Jeg kan ikke forklare en 4-åring hvorfor det er slik det er. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. 

Foreløpig prøver jeg å gjøre det jeg føler er riktig for at savnet over å egentlig ikke ha en mormor skal være så stort. Vi finner på aktiviteter, vi er mye sammen med morfar og stemoren min, vi har ofte kontakt med farmor og farfar (besøk hver måned selv om de bor langt unna, og facetime hver uke). 

Anonymkode: 653dc...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes du gjør det på en veldig fin måte. Er ikke alle relasjoner som er gode, så syntes det det er veldig bra at du ikke legger dine følelser over på barnet ditt, men at du møter hun. Noen barn glemmer med tiden mens andre kan holde på i årevis å savne personen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare fortsatt med å si anerkjenne personen. Og ikke  snakk om det iallefall med mindre barnet bringer det på banen selv. 

Det kan forresten like godt bety «jeg vil også ha en mormor» som at det betyr at barnet savner din mor helt spesifikt, tenker jeg. De ser andre unger i bhg bli hentet av mormor og ser slike ting på TV osv.

hadde ikke lagt så mye i det. 

Hvis barnet spør hvorfor hn ikke ser mormor hadde jeg bare sagt at hun er veldig opptatt med sånn og slikt. Ferdig.

Anonymkode: 8b863...41e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare fortsatt med å si anerkjenne personen. Og ikke  snakk om det iallefall med mindre barnet bringer det på banen selv. 

Det kan forresten like godt bety «jeg vil også ha en mormor» som at det betyr at barnet savner din mor helt spesifikt, tenker jeg. De ser andre unger i bhg bli hentet av mormor og ser slike ting på TV osv.

hadde ikke lagt så mye i det. 

Hvis barnet spør hvorfor hn ikke ser mormor hadde jeg bare sagt at hun er veldig opptatt med sånn og slikt. Ferdig.

...så DEG har hun ikke tid til. Ferdig. 

Anonymkode: ebb66...9aa

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

...så DEG har hun ikke tid til. Ferdig. 

Anonymkode: ebb66...9aa

Barnet skjønner jo det da ja. Men det er det jo nesten mormor som må stå for. Det er jo hun som velger vekk barnet. Ikke mor som har valgt vekk sannheten. 

Skulle mor lyve? Det syns jeg ikke. Sårt og trist men sånn er det jo hvis ingen endrer på noe. 

Har du bedre forslag til hva hun skal si når hvorfor kommer om 1 års tid får du jo bare skrive det.

Skrevet

Kan ikke bare din stemor ta over den rollen som mormor? Hun husker nok ikke mormor, men savner den rollen fordi hun ser og hører om det i bhg osv. Min 4 åring savner farfar, men han døde lenge før jeg traff mannen min. Kan likevel gråte og bli lei seg.. så da trøster vi og viser forståelse, hun savnet ikke HAN men EN farfar..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! Godt å høre jeg gjør det riktige. Min stemor har fått tittel, noe tilsvarende som mormor, slik at hun vet at hun på en måte har en mormor. Jeg prøver å møte henne så godt jeg kan, vise forståelse og omsorg. Samtidig viser jeg at hun har mange som er det for henne og som er glade i henne selv om ikke mormor er der. Jeg snakker aldri negativt om hennes mormor i nærheten av min datter. Jeg vil heller ikke lyve, selv om jeg ikke forteller om hvorfor vi ikke treffer mormor.

Hun har heldigvis ikke spurt om å treffe mormor ennå. Da får jeg nok forklare at det ikke passer, at vi skal gjøre noe annet. Det kan nok være at hun bare savner noen å kalle mormor, selv om hun ikke kjenner henne, så jeg får trøste meg med det da :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere som er slik at de elsker tittelen som bestemor, men når det kommer til stykket er det lite med tid de ønsker å investere i barnebarnet sitt, når det er tid man trenger for å få en gjensidig og god relasjon. 

Det viktigste, tror jeg, er å være ærlig.

Jeg tror det er bedre å si at "bestemor er ikke snill, så derfor skal ikke vi være med henne. Når du blir større kan jeg fortelle mer." heller enn å si at "bestemor er opptatt".

Anonymkode: 56270...c1a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var like gammel som ditt barn da min mor kuttet kontakten med sin egen mor. Som barn og ungdom var det veldig vondt, for jeg fikk aldri en forklaring, og trodde lenge det var min feil. 

Anonymkode: 6196d...212

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var like gammel som ditt barn da min mor kuttet kontakten med sin egen mor. Som barn og ungdom var det veldig vondt, for jeg fikk aldri en forklaring, og trodde lenge det var min feil. 

Anonymkode: 6196d...212

Jeg skjønner godt at det er vondt for barnet. Men å utsette meg selv for mer av det min mor har gjort mot meg i alle år, er vondt både for meg og barnet mitt på sikt. Jeg kan rett og slett ikke utsette meg selv for det lenger. Jeg kommer likevel til å være ærlig når den tid kommer. Da jeg var barn, vokste jeg opp uten morfar som døde før jeg ble født, og jeg husker jeg savnet å ha en morfar i livet mitt. Det er bare et vanskelig scenario når jeg ikke kan ha kontakt med henne uten at jeg vil gå i detaljer på det her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...