AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har en mellomstor fredslilje som bladene stadig gulner på og som ikke gror så godt. Den har nok plass i potten. Potten står nå i en vanlig havdyp bolle slik at det er tett rundt, men litt rom under selve potten. Jeg så det var litt vann i denne bollen i dag. Potten har et lite lag med pimpstein nederst, etterfulgt av frisk blomsterjord. Jeg har gitt den flytende næring én gang. Vanner den når den henger eller er tørr. Planten står innerst i et rom, men får litt lys fra vinduer, bare litt på avstand. Den får også lys fra en stålampe som står nesten rett over (er redd kanskje det lyset er for sterkt og brenner bladene?). Planten får nye blader, men bladene ser ut til å bli gule og visne etter litt tid. Hvorfor skjer dette? Anonymkode: f11e8...bd8
Hoppetaujenta Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Er det kanskje litt ujevn vanning, for lite eller for mye og for lite lys?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 Gulner hele bladet, eller bare tuppen? Anonymkode: 54fea...e93
Million Skrevet 7. juni 2020 #4 Skrevet 7. juni 2020 Det er vanlig at potteplanter gulner i bladene om røttene deres blir stående i vann. Få planter liker dette, da det gjør at røttene får dårlig med oksygen, og de "kveles". Alltid når du vanner planten, pass på å ta den ut av potteskjuleren, tøm potteskjuleren for overflødig vann, og sett planten tilbake igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 Fredslilje er en myrplante, den vil ha fuktig jord konstant. Den tåler til og med å stå i vann. Ikke vann den så sjelden at jorda tørker. Den liker også litt høy luftfuktighet så du kan med fordel dusje bladene med en dusjeflaske innimellom. Anonymkode: 6f765...a15
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #6 Skrevet 7. juni 2020 Jeg vanner fredslilja mi sjeldent. Ikke mer enn 1 gang i uken, sannsynligvis sjeldnere. Den tåler fint å tørke litt ut, så lenge den får godt med vann når den begynner å henge litt. Min har vært "døden nær" mange ganger, blir like fin etter litt vann 😊 Anonymkode: 50ae5...024 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #7 Skrevet 7. juni 2020 Høres ut som røttene har begynt å råtne. Anonymkode: 02d12...320
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Gi mindre vann en periode og se om det hjelper. Jeg vanner min store fredslilje når bladene begynner å henge litt, da får den ganske mye vann (passer på at den ikke blir stående med vann i ytterpotta. Vanner sjeldnere enn en gang i uka, kanskje annenhver uke. Den står ved siden av en verandadør, så får ikke direkte lys eller sol på seg. Anonymkode: cc2a9...711 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå