Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har blitt gravid mens dem gikk på prednisolon? 

Anonymkode: f3b59...735

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og måtte ha tett oppfølging gjennom svangerskapet. 

Anonymkode: 30612...849

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og måtte ha tett oppfølging gjennom svangerskapet. 

Gikk det bra med barnet? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gikk det bra med barnet? 

Lav fødselsvekt, men ellers frisk og fin så vidt vi vet. Er 3 måneder nå. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lav fødselsvekt, men ellers frisk og fin så vidt vi vet. Er 3 måneder nå. 

Så godt å høre:) måtte du bruke prednisolon under hele svangerskapet? Hvorfor? Hvor stor dose gikk du på?

Startet du på prednisolon før du ble gravid?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre:) måtte du bruke prednisolon under hele svangerskapet? Hvorfor? Hvor stor dose gikk du på?

Startet du på prednisolon før du ble gravid?

Stod på 15 mg mesteparten, var oppi 30 mg noen uker. Har en autoimmun sykdom. Måtte begynne på det da jeg ville bli gravid, noe som tok 2 år. Nå skal jeg endelig vekk fra den, har valgt å avstå fra amming for å kunne gå over på en annen medisin. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stod på 15 mg mesteparten, var oppi 30 mg noen uker. Har en autoimmun sykdom. Måtte begynne på det da jeg ville bli gravid, noe som tok 2 år. Nå skal jeg endelig vekk fra den, har valgt å avstå fra amming for å kunne gå over på en annen medisin. 

Okei:) så godt å høre du ble gravid og at alt gikk bra. Gjorde denne sykdommen det vanskelig å bli gravid?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei:) så godt å høre du ble gravid og at alt gikk bra. Gjorde denne sykdommen det vanskelig å bli gravid?

Nei, ingen sammenheng mellom sykdom og graviditet. 

Lykke til, håper du slipper Prednisolon. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen sammenheng mellom sykdom og graviditet. 

Lykke til, håper du slipper Prednisolon. 

Men du skriver at det tok deg 2 år å bli gravid? Hvorfor tok det så lang tid? Hører flere forteller om at dem har prøvd i flere år og plutselig blir dem gravid med å bruke prednisolon

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Prednisolon i det siste svangerskapet. Jeg hadde abortert fire ganger før (ivf-forsøk), tidlig, rundt uke 9-12, på det siste forsøket ble det friske og flotte tvillinger.

Anonymkode: 7ee8c...4ea

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du skriver at det tok deg 2 år å bli gravid? Hvorfor tok det så lang tid? Hører flere forteller om at dem har prøvd i flere år og plutselig blir dem gravid med å bruke prednisolon

Hadde jo stått på Prednisolon fra jeg prøvde å bli gravid, så kan ikke akkurat si at den hjalp noe særlig. Oppdaget at jeg hadde pco og måtte gjennom ivf for å bli gravid. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker prednisolon fast og har et helt friskt barn. Ble gravid kjapt uten hjelp, ingen problemer i svangerskapet eller etterpå.. Bruker 5 mg/dag

Anonymkode: e79bf...938

Skrevet (endret)

Jeg er satt på 20 mg fra stimuleringsdag. Nedtrapping til 10 mg på innsettsdag. Dette pga aborter og mislykkede innsett av gode blastoer. Ble også funnet forhøyet nivå av NK-celler på en nylig vevsprøve av endometriet. Etter å ha lest en annen tråd her inne om prednisolon ytret jeg økt bekymring for ivf-legen. En dyktig lege med veldig lang erfaring. Velger å lene meg helt til deres vurdering. Hadde det vært en uforsvarlig risiko, hadde de ikke satt meg på det. Orker ikke mer bekymringer for verken meg selv eller et ev. kommende barn. 

Jeg sliter litt med innsoving på denne dosen føler jeg (har hatt lavere doser før), ellers er kroppen normal, jeg har ikke blitt dårlig. 

Så, nei. Har ikke blitt gravid de forsøkene jeg har gått på det, men ny klinikk prøver nå med økt dose med oppstart lengre tid i forkant. 

Endret av Fiiol
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Fiiol skrev:

Jeg er satt på 20 mg fra stimuleringsdag. Nedtrapping til 10 mg på innsettsdag. Dette pga aborter og mislykkede innsett av gode blastoer. Ble også funnet forhøyet nivå av NK-celler på en vevsprøve av endometriet. 
Etter å ha lest en annen tråd her inne om prednisolon ytret jeg økt bekymring for ivf-legen. En dyktig lege med veldig lang erfaring. Velger å lene meg helt til deres vurdering. Hadde det vært en uforsvarlig risiko, hadde de ikke satt meg på det. Orker ikke mer bekymringer for verken meg selv eller et ev. kommende barn. 

Jeg sliter litt med innsoving på denne dosen føler (har hatt lavere doser før), ellers er kroppen normal, jeg har ikke blitt dårlig. 

Det er ikke helt ufarlig å stå på Prednisolon, å tro noe annet er å stikke hodet i sanden. Er i første trimester alt dannes på fosteret og det er den mest kritiske fasen. 

Men vi er fryktelig mange som MÅ ta Prednisolon i svangerskapet for å overleve, og det er meget sjelden det skjer noe. Og da er det gjerne snakk om høyere dose. 

Og et tips, ikke ta den etter klokken fem på ettermiddagen, det ødelegger søvnen din. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt ufarlig å stå på Prednisolon, å tro noe annet er å stikke hodet i sanden. Er i første trimester alt dannes på fosteret og det er den mest kritiske fasen. 

Men vi er fryktelig mange som MÅ ta Prednisolon i svangerskapet for å overleve, og det er meget sjelden det skjer noe. Og da er det gjerne snakk om høyere dose. 

Og et tips, ikke ta den etter klokken fem på ettermiddagen, det ødelegger søvnen din. 

Nei, jeg har lest mine studier, legen er også ærlig og har veiet for og imot. Stikker ikke hodet i sanden, men velger å la legen ta avgjørelser på mine vegne. Tar den på morningen ja, men takk. :) 

Og forresten, siden det høres ut som du har en del erfaring med medisinen. Vet du hvor grensen for det som regnes som høy dose går? Over 10?

Endret av Fiiol
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fiiol skrev:

Nei, jeg har lest mine studier. Stikker ikke hodet i sanden, men velger nå å la legen ta avgjørelser på mine vegne. Tar den på morningen ja, men takk. :) 

Du vet det er Relis du skal lese og forholde deg til når det gjelder medisiner under svangerskapet? 

De har informasjon om dette https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-2260

Jeg tror dessverre ikke en fertilitetslege har nok kompetanse, det merket jeg tydeligvis da jeg gikk igjennom ivf. Her har jeg to overleger som er spesialist i hvert sitt felt, men begge jobber med immundempende medisiner. Disse måtte jeg forholde meg til, ikke han på fertilitetsklinikken som dessverre ikke hadde snøring. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Fiiol skrev:

Nei, jeg har lest mine studier, legen er også ærlig og har veiet for og imot. Stikker ikke hodet i sanden, men velger å la legen ta avgjørelser på mine vegne. Tar den på morningen ja, men takk. :) 

Og forresten, siden det høres ut som du har en del erfaring med medisinen. Vet du hvor grensen for det som regnes som høy dose går? Over 10?

Tror ikke det er noen grense på hva som regnes som høy dose. Det er mulig å stå på opp mot 1000 mg i ekstreme tilfeller, så sånn sett er 10 mg ingenting. 

Det sies at 15 mg er en beskjeden dose, er det jeg står på akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Fiiol skrev:

legen er også ærlig og har veiet for og imot.

Flott. Så lenge du er informert om risikoen, selv om den er lav, så er det det viktigste. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flott. Så lenge du er informert om risikoen, selv om den er lav, så er det det viktigste. 

Ja, jeg har tillit til ham. Han har drevet med dette i flere år. Takk for svar :)

Har vært innom Relis, og mange andre sider. Har nylig kommet til et punkt der jeg ikke orker å grave mer, men innrømmer at det dukker opp bekymringer når jeg blir minnet på det. 

Godt det ordnet seg for deg med ivf og pco, hvis jeg forsto riktig, selv om det ikke var prednisolon som var utslagsgivende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...