AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Stekeovnen min har gått i stykker, og jeg behøver en ny. Synes det er vanskelig å orientere seg, så spør dere matinteresserte om råd. Har fram til nå hatt en Ikea-ovn, og pleid å bruke pizzafunksjon, grill, varmluft i tillegg til vanlig. Bruksområder: - jeg baker mye, også surdeigsbrød og pizza. Ønsker mulighet for høy temperatur og damp. Finnes det noen som kan varmes opp til 300 grader? - lager mange grønnsaksretter, ovnsbaker ofte grønnsaker og lager gratenger, pai etc. - liker å teste nye oppskrifter og tilberedningsmåter - er vegetarianere, så tilbreder aldri kjøtt eller fisk, behøver altså ikke noen spesialprogram tilpasset dette Anonymkode: f23c2...785
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har ingen konkret å foreslå, men har kjøpt ny for ikke så lenge siden og hadde en IKEA en fra før så kan jo dele det jeg erfarte Kjøp en med pyrolyse for det gjør faktisk rengjøringen mye enklere. Det eneste man fortsatt må skrubbe på gamlemåten, er glasset som uansett er lett å komme til. Teleskopstenger virker kanskje praktisk når man står i butikken og når de forteller at det er supert for å snu og krydre mat osv, men i praksis synes jeg de er mer irriterende enn nyttig, fordi når man skal løfte ut stekebrettet, kan man ikke gripe det fra sidene (fordi man da griper rundt teleskopskinnene) men kun i front. Gjør det lettere å brenne seg eller miste ned mat når det løftes fordi man ikke får et balansert tak på stekebrettet. I praksis tar jeg nesten alltid ut brettet og opp på benken når jeg skal gjøre noe med maten uansett så får ingen nytte av teleskopgreiene. Mange av de dyre flotte ovnene bruker ofte evigheter på oppvarming, bortimot 15-20 min, så det er greit å sjekke at ovnen enten har hurtigoppvarmingsfunksjon, eller varmer seg fort. De billigste ovnene har ofte ikke alle kombinasjonene av å kunne bruke overvarme, undervarme, varmluft samtidig og slikt. Anonymkode: 138bb...577 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 Takk for tips! Setter pris på slike innspill også, så om flere har, er det kjekt:) Det med teleskopskinner er interessant. Tror jeg må teste litt i en butikk. Når jeg baker brød og skal få dem over på bakestål, hadde det vært fint å kunne dra ut, men ellers er det jo langt bedre å holde på siden, særlig når det er tyngre former. Hmmm, der ga du meg noe nytt å tenke på. Anonymkode: f23c2...785 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 Jeg er veldig glad i min Finsmakare fra ikea! Elsker teleskopskinnene, særlig ved retter som lasagne, nachos ol. siden jeg ikke risikerer å tippe de tunge formene over når jeg sjekker hvor godt stekt de er. Dessuten veldig greit om du skal krydre noe som allerede er i ovnen, som pommes frites eller squash ol. Liker også pizza-funksjonen med damp veldig godt, særlig på pizza som har ligget noen dager i kjøleskap for da blir de som nye Og ja, pyrolyse er genialt! Skal aldri noensinne ha en ovn igjen uten en slik funksjon. Ikke bakt noe særlig brød i den, kun mye rundstykker, burgerbrød og boller men de stekes jevnt og fint. Anonymkode: 26055...eb2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå