Gå til innhold

Ferievanner, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd tuppene man kan få kjøpt hos mestergrønn som man skrur på brusflasker og setter i plantene for vanning når man reiser bort?  https://www.mestergronn.no/blomster/ferievanner/#.U5mRqfl_t1A

Vi lagde egne i fjor med tøystykke runt flaskeåpningen, men tenkte det hadde vært kjekt å slippe styret og bare skru på en sånn tupp. Og tar mindre plass i jorden også. Funket veldig bra med flasken i fjor. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, har prøvd! Vi var dog lenge borte, og glemte å få noen til å fylle på flaska 🙈  En plante døde, de andre var litt mer hardføre og klarte seg.

Anonymkode: c4d5f...134

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jepp, har prøvd! Vi var dog lenge borte, og glemte å få noen til å fylle på flaska 🙈  En plante døde, de andre var litt mer hardføre og klarte seg.

Takk! Hva er lenge borte? Vi tenker oss 3 uker bort, men kan sikkert få en nabo til å fylle på flaskene.

Brukte dere 0.5L eller 1.5L flaske?

AnonymBruker
Skrevet

Har slike, men har ikke prøvd dem enda. Men har brukt flasketrikset flere ganger med stort hell. Da klippet jeg i stykker en strømpebukse og festet en lapp på hver flaske med en strikk. Flaskene var 1.5 liter og gjorde jobben sin. Nå var vi borte bare 6 dager, men det var over 30 grader de dagene og stekende sol. Vi har sørvendt terrasse. Alle plantene var like fine da vi kom hjem, de hadde drukket alt vannet på flaskene. Tror jeg brukte små flasker på de store pottene (gikk tom for store), men da tok jeg 3-4 i hver store potte. Det gikk også veldig bra. 

Anonymkode: 6a619...e51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Kajo skrev:

Takk! Hva er lenge borte? Vi tenker oss 3 uker bort, men kan sikkert få en nabo til å fylle på flaskene.

Brukte dere 0.5L eller 1.5L flaske?

Var borte iallefall 3 uker, kanskje 4. Brukte 1,5 l flaske, men det er veldig mye sol på den siden hvor jeg da hadde en plante som tok kvelden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å bruke 1.5 liters flasker jeg også, men bruker med kork. Stikker 2-3 hull i korken og setter 2 stk i hver urne opp ned i godt fuktet jord. Urnene flytter jeg til et sted med kun morgensol. Da har det holdt planter i live i opptil 5 ukers ferie.

Anonymkode: 4a667...acd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men har nettopp kjøpt et liknende produkt et annet sted. Tenkte til ferie, men også som «vanningsavlastning» til noen planter som er ekstremt tørste, og blir slappe bare de tørker bittelitt. 

Så tenkte jeg at det kanskje var lurt å klippe av bunnen på flasken, slik at jeg bare kunne fylle på nytt uten å ta ut hele greia. Men alt vannet bare rant rett ut i potta. Så da tenkte jeg at det kanskje er et poeng at flasken er hel, så det blir et slags «vakuum» som bremser vannet litt...? Mulig dette er helt åpenbar fysikk? Jeg aner ikke, men kanskje noen andre vet?

Anonymkode: 7b36d...9ad

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men har nettopp kjøpt et liknende produkt et annet sted. Tenkte til ferie, men også som «vanningsavlastning» til noen planter som er ekstremt tørste, og blir slappe bare de tørker bittelitt. 

Så tenkte jeg at det kanskje var lurt å klippe av bunnen på flasken, slik at jeg bare kunne fylle på nytt uten å ta ut hele greia. Men alt vannet bare rant rett ut i potta. Så da tenkte jeg at det kanskje er et poeng at flasken er hel, så det blir et slags «vakuum» som bremser vannet litt...? Mulig dette er helt åpenbar fysikk? Jeg aner ikke, men kanskje noen andre vet?

Anonymkode: 7b36d...9ad

Ja, jeg tror nok det er et vesentlig poeng at det er vakuum fra flasken ja. Tror også det er lurt med flasker i mykere plast slik at de kan bøye seg. Hvertfall det vi erfarte da vi brukte tøystykker. Litt derfor jeg tenkte at disse var kjekkere, enklere å fylle opp på nytt. 

Skrevet

Hvis noen lurer, jeg har fått testet litt mens vi enda er hjemme og disse funker fint.

Har funnet ut at det er viktig at man fjerner den lille plastringen fra korken som er igjen på flasken før man setter på ferievanner-tuppen. Hvis denne ringen er på så får man ikke skrudd tuppen helt på og det blir ikke skikkelig vakuum effekt. ;)

• Liker 2
  • 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Kajo skrev (På 16.6.2020 den 19.22):

Hvis noen lurer, jeg har fått testet litt mens vi enda er hjemme og disse funker fint.

Har funnet ut at det er viktig at man fjerner den lille plastringen fra korken som er igjen på flasken før man setter på ferievanner-tuppen. Hvis denne ringen er på så får man ikke skrudd tuppen helt på og det blir ikke skikkelig vakuum effekt. ;)

Takk for lurt tips :blomst:

Anonymkode: 9eb78...976

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...