Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lama_Drama
Skrevet
11 timer siden, omarel skrev:

Mitt svar var på hennes første innlegg. Så da jeg leste hennes andre innlegg så svarte jeg deretter. På samme måte som du ikke har lest mine andre innlegg som kommer  etter den du referer til.😉

Jeg skriver blant annet:"Den eneste måten å bedkjempe sånne som han om er med kunnskap"

Jeg tror ikke på noen gud, men jeg er enig. Når han nå vil konvertere ville jeg overøst han med positiv kunnskap om religionen, fått han til å se en ikke-radikal, uvoldelig side av saken. Slik at han forstår at religionen ikke er en inngangsport til vold, men noe man faktisk lever og tror etter. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, omarel skrev:

Mitt svar var på hennes første innlegg. Så da jeg leste hennes andre innlegg så svarte jeg deretter. På samme måte som du ikke har lest mine andre innlegg som kommer  etter den du referer til.😉

Jeg skriver blant annet:"Den eneste måten å bedkjempe sånne som han om er med kunnskap"

Nå ser jeg at det opprinnelige innlegget ditt ble slettet, men du skrev: "For bare 60 år siden så var det normalt i arabisk kultur at 12 åringer kunne gifte seg. Det er ugreit i vesten etter våre standarder, det betyr at Mohammad må forstås med samtiden, den tiden han levde. Det betyr på ingen måte at han var pedofil, da det var akseptert som en norm også i vesten på den tiden."

For det første - at dette en gang i tiden var normalt i din kultur gjør det ikke rett. 

Jeg synes det er helt sykt at du prøver å forsvare dette. Hvis du ikke klarer å se hva som er galt med barneekteskap, eier du faktisk ikke et moralskt kompass. I følge din logikk er da også drap på homofile helt greit siden det i dag er normalt i de landene som praktiserer dette. Sykt.

Anonymkode: 30b1c...298

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke sammenlignes. Ateisme er kun fravær av gudstro, intet mer. Religion er et sammensurium av spinnville, udokumenterte og ikke-falsifiserbare påstander samt regler som begrenser ens frihet.

Nei, ateisme er en tro på linje med andre tros og livssyn. Religion er hva man velger å tro og begrenser ikke ens frihet, det er en del av vår frihet å kunne velge hva vi vil eller ikke vil tro på. Mens i ateistiske land som Kina får man ikke velge, der blir troende forfulgt og drept. Er det dette dere ateister ønsker hit også?

Anonymkode: 446bd...00b

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
På 7.6.2020 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Snu spørsmålet, hvis en muslim vil konvertere til ateismen så hadde pipa fått en annen lyd her, og hvis de muslimske foreldrene nektet dette så hadde dere kalt dem for undertrykkende, onde, hjernevasket, kontrollerende osv. Dobbeltmoralen lenge leve. 

Anonymkode: e3138...664

Man kan ikke konvertere til ateismen, ateisme er ingen religion, det er fravær av religion.

Jeg forstår både at religiøse foreldre blir bekymra om barnet deres blir ateist, og at ateistiske foreldre blir bekymra om barnet deres blir religiøs. Men en viktig forskjell er jo at en god del folk har blitt klin gærne pga. religion, ingen pga. fravær av det... 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ateisme er en tro på linje med andre tros og livssyn. Religion er hva man velger å tro og begrenser ikke ens frihet, det er en del av vår frihet å kunne velge hva vi vil eller ikke vil tro på. Mens i ateistiske land som Kina får man ikke velge, der blir troende forfulgt og drept. Er det dette dere ateister ønsker hit også?

Det kalles fravær av religionsfrihet. Det har ingenting med ateisme i seg selv å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det kalles fravær av religionsfrihet. Det har ingenting med ateisme i seg selv å gjøre.

Jo, statsateisme er deres statsreligion. Alle som tror på noe annet blir forfulgt og drept i ateismens navn.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, statsateisme er deres statsreligion. Alle som tror på noe annet blir forfulgt og drept i ateismens navn.

Da har du misforstått kraftig (antar at du misforstår med vilje, ingen er vel så dumme?). I land uten religionsfrihet kan folk som tilhører "feil" religion risikere forfølgelse. Det gjelder uansett hva som er statsreligionen, eller om staten er religionsfri. Forskjellen er bare at i det siste tilfellet kan alle religiøse bli forfulgt. Det har ingenting med ateisme å gjøre, men med statens ønske om å kontrollere borgerne. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Da har du misforstått kraftig (antar at du misforstår med vilje, ingen er vel så dumme?). I land uten religionsfrihet kan folk som tilhører "feil" religion risikere forfølgelse. Det gjelder uansett hva som er statsreligionen, eller om staten er religionsfri. Forskjellen er bare at i det siste tilfellet kan alle religiøse bli forfulgt. Det har ingenting med ateisme å gjøre, men med statens ønske om å kontrollere borgerne. 

Det handler om statens ønske om å tvangskonvertere folk vekk fra religion til ateismen. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det handler om statens ønske om å tvangskonvertere folk vekk fra religion til ateismen. 

Ja, du får fortsette å tro det...

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til et sted det er minst mulig muslimer.

Anonymkode: f8b3c...cf0

Da skal du lete lenge... finnes snart ikke et eneste sted hvor de ikke har etablert seg.

Anonymkode: d99d0...60c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vis han at han er elsket og hold kommunikasjonslinjene åpne.

Anonymkode: 22834...5b1

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser jeg at det opprinnelige innlegget ditt ble slettet, men du skrev: "For bare 60 år siden så var det normalt i arabisk kultur at 12 åringer kunne gifte seg. Det er ugreit i vesten etter våre standarder, det betyr at Mohammad må forstås med samtiden, den tiden han levde. Det betyr på ingen måte at han var pedofil, da det var akseptert som en norm også i vesten på den tiden."

For det første - at dette en gang i tiden var normalt i din kultur gjør det ikke rett. 

Jeg synes det er helt sykt at du prøver å forsvare dette. Hvis du ikke klarer å se hva som er galt med barneekteskap, eier du faktisk ikke et moralskt kompass. I følge din logikk er da også drap på homofile helt greit siden det i dag er normalt i de landene som praktiserer dette. Sykt.

Anonymkode: 30b1c...298

Ting er alltid relativt og må ses i sammenheng. Hva som rett er alltid relativt og ihht. 

Endret av omarel
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første - at dette en gang i tiden var normalt i din kultur gjør det ikke rett

Dette var også vanlig praksis i datidens vestlige land. Kan være greit å lese historie.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, omarel skrev:

Ting er alltid relativt og må ses i sammenheng. Hva som rett er alltid relativt og ihht. 

Rett og galt er ikke relativt.

Anonymkode: 648e6...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, omarel skrev:

Dette var også vanlig praksis i datidens vestlige land. Kan være greit å lese historie.

Men det betyr ikke at det var rett. Før brant vi også «hekser», var det rett? 

Anonymkode: 3e84f...246

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil at islam er terror religion. Kan hende ungdommen er påvirket av media og bare vil konvertere på grunn av medias vinkling. Media har makt. 

Anonymkode: 169f6...ea2

AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2020 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Snu spørsmålet, hvis en muslim vil konvertere til ateismen så hadde pipa fått en annen lyd her, og hvis de muslimske foreldrene nektet dette så hadde dere kalt dem for undertrykkende, onde, hjernevasket, kontrollerende osv. Dobbeltmoralen lenge leve. 

Anonymkode: e3138...664

Det går da ikke ann å sammenligne det å slutte å tro på en religion med det å bli religiøs. Å være ateist betyr jo rett og slett bare at man ikke tror på Gud. Du kan ikke sammenligne det med en religion

Anonymkode: 349b9...0e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, du får fortsette å tro det...

Jepp, det er slik det er. Det er en del av det kinesiske regimets politikk, og helt i tråd med ateismen og dens ondskap.

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det betyr ikke at det var rett. Før brant vi også «hekser», var det rett? 

Anonymkode: 3e84f...246

Per i dag så er det feil, men i datidens var det rett. Saken er at det blir feil å dømme noens etter dagens standard når datidens standarder tilsa noe annet. Det er som å forkaste Europas største tenkere bare fordi de gjorde noe som var normativt i sin tid, men feil i vår tid. Det er feil. Det kukturelt akseptert å gifte seg når man var mindreårig i arabiske verden og i Europa. Å gifte deg som mindreårig var aksepter over alt før i tiden, selv om vi ikke liker det i dag.

Endret av omarel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer. 

Anonymkode: 0d1a3...44f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...