Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja han er over 15 år og har vel lov til å bestemme dette selv.. Men det skremmer meg litt må jeg inrømme, hva innebærer egentlig dette??
Vi har aldri vært religiøse og heller ikke han, men tydligvis noe jeg har gått glipp av her ... 

Anonymkode: deea5...12f

Det innebærer at han ønsker å bevitne Guds eksistens og Guds veiledning. Han plikter å vise dere foreldre godhet, omsorg, kjærlighet og ta vare på dere.

Han plikter å adlyde dere men ikke hvis dere ber han om å begå synd, som å drikke, ha kjæreste, stjele, lyve og utføre andre kriminelle handlinger, spise svin osv. 

Det er bedre å støtte han, vise nysgjerrighet og vise respekt. Dere vil få utrolig mye for det og dere vil leve i fred og harmoni. Det er hans plikt å leve i fred med dere, men ikke på bekostning av å fornekte eller forkaste Gud.

Lykke til, hilsen en muslim

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fått endel muslimske venner det siste året.

Bor dere på Oslo øst? I så fall hadde jeg pakket sammen og flyttet fortere enn svint.

Anonymkode: 4bdcb...881

• Liker 3
Skrevet (endret)

vanskelig å si dette om sin egen sønn men han kan være skremmende til tider. har en frykt om at han en dag kan bli is-kriger. men sikkert bare meg som katastrofe-tenker. Fått endel muslimske venner det siste året. Han har mye sinne i seg og er veldig opptatt av krig og vold. når det er sagt har han ikke vært innblandet i noe særlig bråk utenfor hjemmet men det har vært mye konflikter og noe vold her i nære relasjoner. vondt å si om sin egen sønn men det er desverre noen ekle tanker jeg har sittet med lenge og ble ekstra bekymret nå når han vil gjøre dette. 

jeg har alltid prøvd å støtte han og hjelpe han med sinnet sitt i alle år. fått hjelp av barnepsykologer osv men ingenting som har forandret han noe særlig egentlig. 

Send meg pm hvis du vil. 

Det er veldig viktig at du ikke gjør samme feil som mange muslimer gjør. Søk kunnskap med han eller parallelt med han. Ok din kunnskap om islam med han av muslimer, vær en positiv motpol med kunnskap om islam. 

Den eneste måten å bedkjempe sånne som han om er med kunnskap.  Det har muslimsk historie vist. Det dreier seg om å finne riktig referanse, forstå og se islams tekster med riktig perspektiv. Det er viktig at dere utforsker islam med han, slik at dere kan diskutere og veilede han og han kan få respekt. Dette er alfa og omega for å forhindre han å følge andre sinte muslimer som ender med å være krigerske.

Følg shaikh Hamza Yousef på YouTube. Eks: emnet: responder med det som er bedre

Endret av omarel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja han er over 15 år og har vel lov til å bestemme dette selv.. Men det skremmer meg litt må jeg inrømme, hva innebærer egentlig dette??
Vi har aldri vært religiøse og heller ikke han, men tydligvis noe jeg har gått glipp av her ... 

Hallo :) jeg reverterte selv da jeg var 16, og det jeg skulle ønske foreldrene mine gjorde var å være åpne, snakke om det med meg og ikke være nedlatende.

Pass på hvor han får infoen sin fra. Jeg vet ikke om dere bor i Oslo? Men icc moskeen på Grønland har undervisning både på norsk og urdu. Rabita er også fint. Tawfiiq også, men såvidt jeg vet snakker de bare somalisk der... 

Det er helt greit at dere ikke er enige, men for all del, ikke steng ham ute, ikke vær frekk og nedlatende, ikke konfronter ham, han er bare 15 år og mest sannsynlig veldig sikker på valget sitt, og for å ikke virke usikker så kan han si mye dumme ting. Ikke sett hardt mot hardt, men vær en forelder han skal tørre å komme med ting til. 

:)

Anonymkode: 32ee7...bcb

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hallo :) jeg reverterte selv da jeg var 16, og det jeg skulle ønske foreldrene mine gjorde var å være åpne, snakke om det med meg og ikke være nedlatende.

Pass på hvor han får infoen sin fra. Jeg vet ikke om dere bor i Oslo? Men icc moskeen på Grønland har undervisning både på norsk og urdu. Rabita er også fint. Tawfiiq også, men såvidt jeg vet snakker de bare somalisk der... 

Det er helt greit at dere ikke er enige, men for all del, ikke steng ham ute, ikke vær frekk og nedlatende, ikke konfronter ham, han er bare 15 år og mest sannsynlig veldig sikker på valget sitt, og for å ikke virke usikker så kan han si mye dumme ting. Ikke sett hardt mot hardt, men vær en forelder han skal tørre å komme med ting til. 

:)

Anonymkode: 32ee7...bcb

Helt enig.

Skrevet

Jeg tenker kanskje du må snakke med fastlegen så han får litt hjelp ikke fordi han vil konvertere men fordi du syns han kan være skremmende til tider. Det er bekymring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt hvor mange som har fordommer mot islam. Det er bare en religion. Vis støtte og gjerne gjør litt research selv. 

Anonymkode: b54c7...43e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når guttens egen mor sier at han har mye sinne i seg og er veldig opptatt av krig og vold, bør han definitivt ikke oppmuntres og støttes til å konvertere til en religion som av mange utøves på en særdeles (kvinne)undertrykkende, hevngjerrig og voldelig måte. Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å få ham på andre tanker, og helst flyttet til et sted der dette ikke var så tilgjengelig.

Anonymkode: 4bdcb...881

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du bør snakke med politiet om din bekymring.

Anonymkode: f796f...6c4

• Liker 6
Skrevet

vanskelig å si dette om sin egen sønn men han kan være skremmende til tider. har en frykt om at han en dag kan bli is-kriger. men sikkert bare meg som katastrofe-tenker. Fått endel muslimske venner det siste året. Han har mye sinne i seg og er veldig opptatt av krig og vold. når det er sagt har han ikke vært innblandet i noe særlig bråk utenfor hjemmet men det har vært mye konflikter og noe vold her i nære relasjoner. vondt å si om sin egen sønn men det er desverre noen ekle tanker jeg har sittet med lenge og ble ekstra bekymret nå når han vil gjøre dette. 

jeg har alltid prøvd å støtte han og hjelpe han med sinnet sitt i alle år. fått hjelp av barnepsykologer osv men ingenting som har forandret han noe særlig egentlig. 

Dette høres jo ikke ut som ett bra utgangspunkt for å konvertere. Hvorfor er han så sint? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså mener ikke ringe politiet for å være dramatisk men i tilfelle du skulle trenge øyeblikkelig bistad en annen gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså mener ikke ringe politiet for å være dramatisk men i tilfelle du skulle trenge øyeblikkelig bistad en annen gang. 

Politiet jobber med forebyggende arbeid hos ungdom, så det er ikke så dumt å ringe dem. 

Anonymkode: 165dc...116

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har trosfrihet, men det høres ut som at han er i ferd med å bli radikalisert. Da må mor forhindre dette, ikke støtte ham. Hvorfor er det vanskelig å forstå?

Anonymkode: a6e41...4e2

Klart at hvis moren føler på at det er noe med sønnen som ikke helt stemmer, at intensjonene hans for å bli medlem av islam er merkelige, så må hun ta en prat med ham! Hvis hensikten med å konvertere er å radikalisere og på noen måte påvirke andre negativt, så er det klart at hun skal fraråde ham eller forhindre dette, men dersom han enkelt og greit kjenner seg mer igjen i denne religionen og ønsker på fredfull måte å delta religiøst så er det ingenting hun kan gjøre med det - annet enn å ha dialog.

Anonymkode: 5831d...dbe

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, omarel skrev:

Det innebærer at han ønsker å bevitne Guds eksistens og Guds veiledning. Han plikter å vise dere foreldre godhet, omsorg, kjærlighet og ta vare på dere.

Han plikter å adlyde dere men ikke hvis dere ber han om å begå synd, som å drikke, ha kjæreste, stjele, lyve og utføre andre kriminelle handlinger, spise svin osv. 

Det er bedre å støtte han, vise nysgjerrighet og vise respekt. Dere vil få utrolig mye for det og dere vil leve i fred og harmoni. Det er hans plikt å leve i fred med dere, men ikke på bekostning av å fornekte eller forkaste Gud.

Lykke til, hilsen en muslim

Det at du sier dette til en mor som har en sønn som er opptatt av krig og vold, heller enn å oppfordre henne til å skaffe sønnen hjelp sier alt om deg og dine verdier.

Anonymkode: ec8bd...10e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/a/6197482/

Pass på hva slags venner han har. Jeg mener at vanlige 15-åringer er opptatt av helt andre ting enn å konvertere "venner". Så de vennene han har fått er på ingen måte vanlige.

Anonymkode: 70c0a...738

• Liker 3
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at du sier dette til en mor som har en sønn som er opptatt av krig og vold, heller enn å oppfordre henne til å skaffe sønnen hjelp sier alt om deg og dine verdier.

Anonymkode: ec8bd...10e

Mitt svar var på hennes første innlegg. Så da jeg leste hennes andre innlegg så svarte jeg deretter. På samme måte som du ikke har lest mine andre innlegg som kommer  etter den du referer til.😉

Jeg skriver blant annet:"Den eneste måten å bedkjempe sånne som han om er med kunnskap"

Endret av omarel
AnonymBruker
Skrevet

Du har to valg. Ta han med og flytte langt vekk. Til et sted det er minst mulig muslimer. Eller snakke med politi og barnevern om mulig radikalisering. 

Anonymkode: f8b3c...cf0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo ikke religiøs interesse og konvertering som er problemet i seg selv, men at han har mye i sinne i seg og er fascinert av krig og vold. Da er det sannsynligvis islamisme han er interessert i og ikke fredsreligionen Islam. Dette er helt klart dypt bekymringsfullt.

Jeg er selv religiøs og ville ikke hatt noe i mot om mitt barn ble muslim, men hvis det startet med nye venner, aggresjon og vold-/krigsinteresse stiller saken seg helt annerledes. Jeg er enig med de som ville ha flyttet. Og så ville jeg ha funnet ut hvorfor han er så sint og hvordan han mener han kan få det bedre (uten å bli islamist). Eventuelt ville jeg ha kontaktet politiet. De har samtaler med ungdommer som står i fare for å bli radikalisert.

Anonymkode: 26acb...3b8

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for hatefulle utsagn, brukerdebatt og svar til dette.

Edie, adm.

AnonymBruker
Skrevet
On 6/7/2020 at 7:18 PM, AnonymBruker said:

Snu spørsmålet, hvis en muslim vil konvertere til ateismen så hadde pipa fått en annen lyd her, og hvis de muslimske foreldrene nektet dette så hadde dere kalt dem for undertrykkende, onde, hjernevasket, kontrollerende osv. Dobbeltmoralen lenge leve. 

Anonymkode: e3138...664

Det kan ikke sammenlignes. Ateisme er kun fravær av gudstro, intet mer. Religion er et sammensurium av spinnville, udokumenterte og ikke-falsifiserbare påstander samt regler som begrenser ens frihet.

22 hours ago, AnonymBruker said:

Helt sykt hvor mange som har fordommer mot islam. Det er bare en religion. Vis støtte og gjerne gjør litt research selv. 

Anonymkode: b54c7...43e

Skepsisen mot islam som (politisk) religion har økt i takt med at folk har blitt mer opplyste, ikke som følge av fordommer. At enkelte har fordommer mot hva det skal være spiller liten rolle.

46 minutter siden, omarel said:

For bare 60 år siden så var det normalt i arabisk kultur at 12 åringer kunne gifte seg. Det er ugreit i vesten etter våre standarder, det betyr at Mohammad må forstås med samtiden, den tiden han levde. Det betyr på ingen måte at han var pedofil, da det var akseptert som en norm også i vesten på den tiden.

For noe tøv. Bare fordi man ikke hadde lover og regler mot slikt tidligere betyr ikke at han ikke var en gris. Det er ikke sånn at jeg som er over 30 går etter 16-åringer fordi det ikke finnes lover mot det. Jeg er nokså moden mentalt, og finner derfor kvinner under 25 lite tiltrekkende. At nesten to milliarder mennesker mener at en krigsforherligende mann som la seg etter småjenter er noe å se opp til er en skam.

Anonymkode: d9e08...df9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...