AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Jeg skal ta MR av ryggen og jeg er kjemperedd. Jeg gruer meg skikkelig. Fikk påminnelse på sms at pårørende ikke får bli med inn, så det gjør det enda skumlere. Vet egentlig ikke hva jeg er redd for, men har angst så det gjør ikke saken noe enklere. Tror jeg hadde klart det om det varte i ett minutt men fikk beskjed at det skal ta 15min. Jeg ligger inne der, det bråker og jeg er låst liksom. Er det noen som har det slik som meg men som gjennomførte det og har noen gode tips til meg? Anonymkode: e8f6c...c59
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har tatt MR av hodet og jeg synes ikke det bråkte mye. Hadde forventa utrolig mye støy, men det gikk veldig bra. Det er ikke skummelt og det går fort. Holdte nesten på å sovne med de hodetelefonene på. Du får også en knapp i hånda som du kan trykke på hvis det blir ubehagelig å være inne. Selve tunnelen er ikke så lang som du kanskje tror. Med andre ord har du ingenting å være redd for Anonymkode: ebcfa...e08 6
GammelKaktus Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 Du for hodetelefoner med musikk, så teller du ned sangene og vipps så er du ferdig... Alle for et snev av klaustroforbi av tanken men det går som regel bra. 3
Rumle Skrevet 7. juni 2020 #4 Skrevet 7. juni 2020 (endret) Enig med ts over her, jeg har tatt MR et par ganger og har vært veldig nervøs i forkant, men det går bedre enn man frykter, bare ta det rolig og fokuserer på musikken og stemmen som snakker til deg. Fortell gjerne at du er urolig på forhånd. Du kan også høre med fastlegen om du kan få beroligende som du kan ta på forhånd hvis angsten er veldig ille. Endret 7. juni 2020 av Rumle 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 1 time siden, FrøkenMånestråle skrev: Du for hodetelefoner med musikk, så teller du ned sangene og vipps så er du ferdig... Alle for et snev av klaustroforbi av tanken men det går som regel bra. Jeg har tatt MR før men det er mange år siden og den angsten jeg har nå hadde jeg ikke da. Fikk hodetelefoner med musikk, men hørte jo mest banking, musikken hørte jeg så vidt. Får håpe jeg klarer meg, så jeg slipper å trykke på knappen, gjør jeg det så er det bortkastet. Men varer det virkelig 15 min? Anonymkode: e8f6c...c59
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #6 Skrevet 7. juni 2020 Takk for svar og gode ord dere 🌸 Anonymkode: e8f6c...c59
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #7 Skrevet 7. juni 2020 Tar MR av rygg og hode to ganger i året ligger der i 70 min ca (har MS) Sovner hver gang jeg.. føler meg trygg og "innpakka" som i et solarium. Radiologen sitter utenfor rommet og passer på hele tiden Du får bestemme musikken selv på øretelefonene. Anonymkode: ef549...424 2
GammelKaktus Skrevet 7. juni 2020 #8 Skrevet 7. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt MR før men det er mange år siden og den angsten jeg har nå hadde jeg ikke da. Fikk hodetelefoner med musikk, men hørte jo mest banking, musikken hørte jeg så vidt. Får håpe jeg klarer meg, så jeg slipper å trykke på knappen, gjør jeg det så er det bortkastet. Men varer det virkelig 15 min? Anonymkode: e8f6c...c59 Det spørs vel hvordan de gjør det. Når jeg har tatt av hode og kne så har det vært 40 minutter med kontrast. Uten har det vært 20 min. Men alt er relativt det kan jo gå raskere med ryggen, den har jeg ikke tatt MR av ennå.. Hvor er det du skal ta MR? Vet at i Bergen på Haukeland så har de en tv som du kan ligge å glo på, den gjør ting mye lettere.. Tror de har den i 5 av 6 "MR rom".
Akay Skrevet 7. juni 2020 #9 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har tatt MR 7x siste året.. ingenting å bekymre seg over i det hele tatt. Du er ikke låst men du ligger inne i mr røret. Får et headset med musikk og en ballong å klemme på hvis du får panikk, så drar de deg rett ut isåfall. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Skrevet 7. juni 2020 Lukk øynene før du blir kjørt inn i MR maskinen og ligg med de lukket til du er ferdig. Hør på musikk og tenk på at du ligger ute under åpen himmel😊 Lykke til! Anonymkode: de9b0...b47 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 Forbered deg selv på at det bråker og at det tar minst 15 minutter. Jeg ble redd da jeg tok av hodet fordi jeg ikke var forberedt på hvor mye det skulle bråke.. Men har tatt et par ganger av ryggen og det gikk helt fint. MR-maskinen er ikke så lukket som man kanskje tror, man er ikke låst inne Det skal gå an å snakke med de som tar bildene mens du er inni der, det kunne iallfall jeg. Forsøk å ikke grue deg og gjør dte skumlere enn det er! Da blir du til slutt mest redd for å bli redd. Har det låst seg helt kan du ringe på forhånd og spørre om muligheten for beroligende. Jeg har fått det hos tannlegen, da møtte jeg opp litt før timen og så fikk jeg 1 pille av dem, trengte ikke noe resept eller noe. Mulig de som tar MR osv har liknende muligheter, jeg vet ikke, men går jo ann å spørre Anonymkode: 3e17e...4f3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #12 Skrevet 7. juni 2020 Radiografene er veldig vandt med klaustrofobiske og angstpregede mennesker. Si bare fra til dem da du kommer. 15 min er minimum det tar å avbilde, avhengig av hvor mange sekvenser som skal tas. Hver sekvens tar 15 sekunder til 3-4 minutter. Du får hodetelefoner og musikk om du ønsker, og du kan snakke til radiografene hele veien. Husk; hvis du avbryter midt i en sekvens eller beveger deg må du ta det på nytt og det tar enda lenger tid. Anonymkode: 8f538...10f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #13 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har tatt MR av ryggen flere ganger. Du er ikke låst fast, men ligger på et brett i et åpent rør. Jeg også grudde meg veldig, men det gikk helt fint. Mine tips: Legg merke til hvor åpent det er når du kommer inn og hvor lett du kommer deg ut. Du får en knapp du kan trykke inn om du vil snakke eller avbryte. Femten minutter går veldig fort. Lukk øynene og pust rolig. Øv deg på meditasjon på forhånd. Anonymkode: 76dc7...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #14 Skrevet 7. juni 2020 Kan legen be om stående ? En venninne tok stående MR av nakken på Aleris, da er du ikke inne i et rør. Kanskje det hjelper? Anonymkode: 94517...cdf
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #15 Skrevet 7. juni 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Kan legen be om stående ? En venninne tok stående MR av nakken på Aleris, da er du ikke inne i et rør. Kanskje det hjelper? Anonymkode: 94517...cdf Du kan ikke ta stående, nei. Anonymkode: 8f538...10f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Skrevet 7. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ta stående, nei. Anonymkode: 8f538...10f I mange tilfeller kan du det. Jeg kjenner flere som har gjort det, derfor jeg foreslo å undersøke mulighetene for det. Anonymkode: 94517...cdf
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #17 Skrevet 7. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I mange tilfeller kan du det. Jeg kjenner flere som har gjort det, derfor jeg foreslo å undersøke mulighetene for det. Anonymkode: 94517...cdf Stående MR er vel ikke så vanlig i Norge, er ikke så mange steder som har det. Men virker gull verdt hvis man har klaustrofobi. Anonymkode: 8da2c...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #18 Skrevet 7. juni 2020 Jeg er en av de som har fått fullstendig «panikk» i MR maskinen og fikk da kun kjørt ferdig en sekvens etter en del om og men... dvs gjennomførte 5 min av de 15 min... Så da jeg skulle inn i 40 min ved en senere anledning så sørget jeg for beroligende, musikk, bevisst pusting og at sambo var med inn og strøk meg på beinet underveis + at radiograf regelmessig sjekket at jeg var ok. Jeg ville tatt kontakt med de som skal utføre det, kanskje får du komme en time før og får beroligende (evt må du få det av fastlegen), kanskje du kan ha med deg noen allikevel og uansett vil de da ta mer hensyn og tilrettelegge så godt de kan. Ellers fokuser på å puste rolig underveis i undersøkelsen. Og så må jeg bare si at de som sovner underveis i MRen neppe kan sette seg inn i situasjonen til oss som får klaus og hvor kroppen går i fluktmodus... Anonymkode: 8da2c...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #19 Skrevet 7. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: I mange tilfeller kan du det. Jeg kjenner flere som har gjort det, derfor jeg foreslo å undersøke mulighetene for det. Anonymkode: 94517...cdf Det finnes ikke stående MR i Norge i det offentlige. Tror det finnes èn på Aleris i Stavanger (?) Anonymkode: 8f538...10f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #20 Skrevet 7. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke stående MR i Norge i det offentlige. Tror det finnes èn på Aleris i Stavanger (?) Anonymkode: 8f538...10f Om den som henviser bestiller stående får du stående og betaler kun vanlig egenandel. Det er flere Aleris enn i Stavanger som tilbyr stående, men tilbudet er ikke så godt kjent. Spesielt nakke er viktig å ta stående i mange tilfeller. Anonymkode: 94517...cdf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå