Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å kjøpe meg en sekundær bolig og leie ut denne. Har nedbetalt lån på huset jeg bor i nå. Er det mulig å tegne mer lån i det huset jeg bor i, men at det egentlig er for den andre leiligheten? Mener å ha lest at boliglån er høyere om det er for sekundærbolig? Er 28 år forresten(to barn), om det har noe å si. 

Anonymkode: ffce7...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du. Men du trenger egenkapitalen som skal til.

Anonymkode: 834ee...df9

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du. Men du trenger egenkapitalen som skal til.

Ja har det. Men løsningen virker for enkel. Hvorfor gjør ikke alle dette? Jeg tenker om jeg kjøper en leilighet så betaler leietaker mitt boliglån. Og etter flere år vil jeg være gjeldfri og eie en leilighet og kan til og med fortsette å få inntekt på denne. Hva er det jeg ikke tenker på, siden ikke alle gjør dette? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja har det. Men løsningen virker for enkel. Hvorfor gjør ikke alle dette? Jeg tenker om jeg kjøper en leilighet så betaler leietaker mitt boliglån. Og etter flere år vil jeg være gjeldfri og eie en leilighet og kan til og med fortsette å få inntekt på denne. Hva er det jeg ikke tenker på, siden ikke alle gjør dette? 

Folk prioriterer forskjellig når boligen er nedbetalt og de begynner å få penger på kontoen. Jeg valgte hytte, andre vil ha en dyr bil eller båt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør ikke alle dette?

Ikke alle har nedbetalt bolig? Du kan få lik eller bedre avkastning i f.eks. aksjemarkedet med tilsvarende risiko? Ekstra jobb med utleie? 

Anonymkode: 151d5...55c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk prioriterer forskjellig når boligen er nedbetalt og de begynner å få penger på kontoen. Jeg valgte hytte, andre vil ha en dyr bil eller båt.

Andre setter det inn i fond og aksjer :)

TS - du burde vurdere å høre denne - 
https://blogg.nordnet.no/pengepodden-aksjer-vs-bolig-hva-er-mest-lonnsomt/

Er boliginvesteringer mer lønnsomt enn aksjeinvesteringer? Det får du høre mer om i denne #pengepodden-episoden.

Det er ikke en selvfølge at du får leieinntekter som dekker lånet/renter/avgifter/vedlikehold etc. Det vil sannsynligvis komme flere økonomiske kriser. Du må være forberedt på tider der leieinntektene ikke dekker hele utgiften med lånet. Vil du fremdeles ha råd til å sitte med begge? Hvis ikke risikerer du å måtte selge på et veldig ugunstig tidspunkt og tape penger. 

Anonymkode: 4ca5c...72a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre setter det inn i fond og aksjer :)

TS - du burde vurdere å høre denne - 
https://blogg.nordnet.no/pengepodden-aksjer-vs-bolig-hva-er-mest-lonnsomt/

Er boliginvesteringer mer lønnsomt enn aksjeinvesteringer? Det får du høre mer om i denne #pengepodden-episoden.

Det er ikke en selvfølge at du får leieinntekter som dekker lånet/renter/avgifter/vedlikehold etc. Det vil sannsynligvis komme flere økonomiske kriser. Du må være forberedt på tider der leieinntektene ikke dekker hele utgiften med lånet. Vil du fremdeles ha råd til å sitte med begge? Hvis ikke risikerer du å måtte selge på et veldig ugunstig tidspunkt og tape penger. 

Anonymkode: 4ca5c...72a

enig. myyye mindre styr. jeg leier selv for tiden, og det er ikke sjelden jeg må kontakte husverten pga mangler/vedlikehold som ikke er mitt ansvar...vet ikke om jeg selv hadde giddet styr med folk inn og ut, tlf osv. mer spennende er det og med aksjer og fond☺️

Anonymkode: 4f9a8...977

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk skatt.

Anonymkode: 2393c...3ce

Skrevet

Jeg leier ut, og synes det er en god måte å investere på. Ikke noe problem med lån. Men, som flere poengterer, det er litt arbeid med det og man kan få bedre avkastning i aksjer og fond (men også opplevd høyere risiko). Så tenk litt gjennom hva som passer for deg. Anbefaler revisorhjelp til det skattemessige, ihvertfall i starten. 

Hvorfor ikke alle gjør det: de vil heller kjøpe en større bolig, eller øke forbruket. Eller de synes det er for mye styr. Økonomi løses veldig forskjellig fra person til person. 

• Liker 1
Skrevet

Det er flere forhold som må tas med i beregningen. Først og fremst er det skatt på leieinntekter. Og så er det som regel felleskostnader på leiligheter. På toppen av det hele er det vedlikeholdskostnader. Bad og kjøkken må oppgraderes med jevne mellomrom, parkett/laminat byttes, vegger males. I ny og ne må hele bygården rehabiliteres med nye vinduer, vask av fasade, bytte av tak og drenering. Kanskje må soilrør rehabiliteres. Det er mange kostnader før man har begynt å regne på kapitalkostnadene. Leiligheten kan stå tom en måned eller to også. 

Og hvis man en gang i fremtiden har lyst til å kvitte seg med leiligheten kommer meglerkostnader på 50-90k som en avskjedsgave.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2020 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Du må ha litt høyere egenkapital på sekundærbolig, så må du også skatte 25% av leieinntekter når du ikke bor i boligen selv. Bare så du har det med i regnestykket :) vi leier ut tre steder, går helt fint så lenge du har greie folk og depositumskonto 👍🏻😝

Anonymkode: e4ba5...434

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha litt høyere egenkapital på sekundærbolig, så må du også skatte 25% av leieinntekter når du ikke bor i boligen selv. Bare så du har det med i regnestykket :) vi leier ut tre steder, går helt fint så lenge du har greie folk og depositumskonto 👍🏻😝

Siden dere leier ut 3 steder, så skulle en tro at dere visste at det er 22% skatt og ikke 25% (Det var i 2016), siden leieinntekter skattlegges som kapitalinntekt. 

Anonymkode: bf732...edd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2020 den 1.02, AnonymBruker skrev:

Sjekk skatt.

Anonymkode: 2393c...3ce

Jeg tror at mange av utleierne ikke betaler skatt, og dermed er dette svarte penger. Derfor er det lønnsomt for dem, og derfor er dette markedet ganske stort. Dette gjelder særlig selveier-leiligheter.

Anonymkode: 8f28f...a56

AnonymBruker
Skrevet
På 10.6.2020 den 10.57, AnonymBruker skrev:

Siden dere leier ut 3 steder, så skulle en tro at dere visste at det er 22% skatt og ikke 25% (Det var i 2016), siden leieinntekter skattlegges som kapitalinntekt. 

Anonymkode: bf732...edd

Det har du rett i, jeg pleier bare å regne med 25% når jeg setter av penger til skatten året etter, da er jeg alltid sikker på at det er nok :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...