Gå til innhold

Bør man nevne på jobbintervju at man ikke skal ha flere barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller vurderes det negativt hvis man som kvinne innledningsvis forteller at man er gift/ singel/ samboer og har barn fra før, men ikke skal ha flere. Eller er det helt koko å si noe om? 

Tenkte kanskje at noen arbeidsgivere ser positivt på at man er ferdig med barn når man er mellom 30-40 år og kvinne. 

Anonymkode: 7ff81...2d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt ja, det er uansett noe arbeidsgiver forsøker å få vite litt om. De spør ikke direkte siden det ikke er lovlig, men de prøver seg mellom linjene likevel. 

Anonymkode: ac1a2...899

• Liker 5
Skrevet

Veldig smart, de har ikke lov til å spørre, men de har veldig lyst🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å spørre om fremtidsplaner, type "hvor ser du deg selv om 5 år"eller noe sånt. Der er det greit å flette inn "iallefall ikke flere barn, haha! Det holder med 2!" 

Men om du planla flere barn så ville ikke det telt negativt hos oss, vi ansetter stort sett folk i alderen 25-40, oppfordrer alle menn til å ta lang permisjon, og ser på tilknytning til byen som et av de viktigste argumentene for å ansette noen. Vi har ikke lyst til å bruke 6 måneder på å lære opp noen som umiddelbart shopper etter "bedre betalt jobb i Oslo". Og i den sammenheng er folk med små barn gull verdt. Minst mulig mobilitet.

Anonymkode: f9168...8eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å spørre om fremtidsplaner, type "hvor ser du deg selv om 5 år"eller noe sånt. Der er det greit å flette inn "iallefall ikke flere barn, haha! Det holder med 2!" 

Men om du planla flere barn så ville ikke det telt negativt hos oss, vi ansetter stort sett folk i alderen 25-40, oppfordrer alle menn til å ta lang permisjon, og ser på tilknytning til byen som et av de viktigste argumentene for å ansette noen. Vi har ikke lyst til å bruke 6 måneder på å lære opp noen som umiddelbart shopper etter "bedre betalt jobb i Oslo". Og i den sammenheng er folk med små barn gull verdt. Minst mulig mobilitet.

Anonymkode: f9168...8eb

Yeah, right. Det sier "alle" arbeidsgivere. I praksis er det likevel det som gjerne ikke skjer når alt kommer til alt ved ansettelser. 

• Liker 1
Skrevet

Du nevner ikke barna dine innledningsvis. Da er du mer opptatt av dem enn jobb og signaliserer at du tar alle sykedager mm. Du kan heller flette inn et sted at du ønsker en jobb å være i lenge nå som du er ferdig med permisjoner og kun skal jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti mange arbeidsgivere som hinter. "Du har ikke barn enda?"  Da svarer jeg bare at nei, har ikke barn. De ser ofte på deg og vil ha et utfyllende svar, mer som "nei det stemmer, men vi prøver nå så bare å vente på at jeg starter og går ut i permisjon" eller "nei det stemmer, og ikke skal vi ha det heller". 

Irriterende at det skal være slik for kvinner. Forventer det problemet blir verre når jeg er ferdig student på over 30 år og skal ut i heltidsjobb.

Så føler du deg komfortabel med det, kan du jo si det, men jeg mener prinsipielt at man ikke bør gjøre det.  For å gjøre det standard at det er en privatsak.

Anonymkode: ff686...2e2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så føler du deg komfortabel med det, kan du jo si det, men jeg mener prinsipielt at man ikke bør gjøre det.  For å gjøre det standard at det er en privatsak.

Anonymkode: ff686...2e2

Det kommer nok aldri til å skje at de slutter å grave etter info om det. Ja, det er irriterende, men se det fra arbeidsgivers ståsted også. Arbeidslivet er pill råttent, men hvis man med et par barn samlet sett får flere år med permisjon fremover, så vil man jo ikka akkurat være mye på jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Noe er rapple galt dersom man ikke er ønsket i en jobb fordi en kanskje skal ha unger. Da er jobb blitt viktigere en livet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg pleier alltid flette det inn i forbindelse med «hvor ser du deg selv om 5 år spørsmålet». Jeg tror det teller positivt. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kikkana skrev:

Noe er rapple galt dersom man ikke er ønsket i en jobb fordi en kanskje skal ha unger. Da er jobb blitt viktigere en livet.

For arbeidsgiver er naturligvis jobb viktigere enn arbeidstakers privatliv ja, det burde virkelig ikke komme som noe sjokk. Men ettersom det ikke er lov å diskriminere løser mange det med en policy om å ikke ansette noen i alderen 25-35 i fast stilling.

Anonymkode: 6e77f...94f

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For arbeidsgiver er naturligvis jobb viktigere enn arbeidstakers privatliv ja, det burde virkelig ikke komme som noe sjokk. Men ettersom det ikke er lov å diskriminere løser mange det med en policy om å ikke ansette noen i alderen 25-35 i fast stilling.

Sist jeg så etter trenger nasjonen folk i fremtiden også.

Mulig jeg begynner å dra på alderen, men den tiden jeg jobbet i privat sektor var ikke dette et tema ved hyring av folk. Har arbeidsgivere blitt blottet for moral i løpet av 20 år? De i snitt 5 dagene ekstra fravær pr år pg av syke barn, burde da ikke stenge ut en hel gruppe folk fra å få seg jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, kikkana said:

Nja, jeg vet ikke. Synes det et ganske kynisk at mange planlegger å gå ut i permisjon før man har rukket å jobbe i et år engang. Ikke rart kvinner i stor grad bare får vikariat og deltidsstillinger. Vi er ikke til å stole på.

Anonymkode: 3070e...f1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, kikkana skrev:

Det driter vel arbeidsgiver i. Med mindre man jobber for Erna Solberg.

Har arbeidsgivere blitt blottet for moral i løpet av 20 år?

Ja. Arbeidsmarkedet i dag kan overhodet ikke sammenlignes med hvordan det var for 20 år siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg begynner å dra på alderen, men den tiden jeg jobbet i privat sektor var ikke dette et tema ved hyring av folk. Har arbeidsgivere blitt blottet for moral i løpet av 20 år? De i snitt 5 dagene ekstra fravær pr år pg av syke barn, burde da ikke stenge ut en hel gruppe folk fra å få seg jobb.

At nasjonen trenger folk er jo riktig nok i et makroperspektiv, men en bedrift har kun ansvar ovenfor aksjonærene. Det gjør at de ansetter folk som faktisk er på jobb uten for mye fravær. 

Ja, jeg syntes arbeidslivet har blitt mer kynisk de siste 20 årene. Men akkurat dette med barn kan jeg faktisk forstå litt, for det er ofte snakk om langt flere dager enn 5 per år per forelder, og det er gjerne langt flere en en ansatt som har barn på samme tid. Det samlede antall fraværsdager i en bedrift kan derfor bli ganske betydelig, noe som er vanskelig siden det er små marginer i flere bransjer. 

På godt og vondt går vi mot et arbeidsliv der valget vil stå mellom stor familie eller god karriere. Vi vil ikke kunne velge begge deler slik det var på nittitallet. Dette vil også understøttes av en stadig mer liberalisering av AML/arbeidslivsreglement slik vi har sett det borgerlige myke opp de siste årene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det bør du ikke si!

Anonymkode: 23624...6ec

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det driter vel arbeidsgiver i. Med mindre man jobber for Erna Solberg.

Ja. Arbeidsmarkedet i dag kan overhodet ikke sammenlignes med hvordan det var for 20 år siden.

Vel da funker ikke systemet vi har lengre og kan ikke bare skylde på damer som vil ha barn.

Hvis markedet er så trangt at det ikke går å ansette folk i en alder av 25-35 fordi dem kanskje får barn. Er det påtide med radikale forvandlinger. Jeg tipper det mest handler om utbyttet til styret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 27 da jeg ble intervjuet for jobben jeg er i nå. De spurte ikke eller hintet til spørsmål om graviditet. Men jeg valgte selv å være ærlig og si at jeg har to barn og er ferdig med å få barn. Dette sa jeg frivillig fordi jeg ville så gjerne ha jobben, og hvis det hjalp meg å få stillingen så skulle jeg i det minste prøve. Jobber i en jobb med nesten bare kvinner, og på snart tre år har fire gått ut i permisjoner. Da er de sikkert glade de ikke trenger å tenke på meg. 

Anonymkode: 7102b...33b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Yeah, right. Det sier "alle" arbeidsgivere. I praksis er det likevel det som gjerne ikke skjer når alt kommer til alt ved ansettelser. 

Vi ansetter til og med folk som er gravide, og skal nesten rett ut i permisjon. Og nygifte kvinner på 30 som ikke har barn ennå. 

Vi trenger flinke folk. Og har et langsiktig perspektiv. Folk blir også hos oss veldig lenge da de trives godt. 

Nå er vi mange nok som kan det sammen til å kompensere for hverandre, da. Ville jo vært en helt annen situasjon om man må inn med vikarer hele tiden. 

Anonymkode: 15bb9...5b6

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At nasjonen trenger folk er jo riktig nok i et makroperspektiv, men en bedrift har kun ansvar ovenfor aksjonærene. Det gjør at de ansetter folk som faktisk er på jobb uten for mye fravær. 

Ja, jeg syntes arbeidslivet har blitt mer kynisk de siste 20 årene. Men akkurat dette med barn kan jeg faktisk forstå litt, for det er ofte snakk om langt flere dager enn 5 per år per forelder, og det er gjerne langt flere en en ansatt som har barn på samme tid. Det samlede antall fraværsdager i en bedrift kan derfor bli ganske betydelig, noe som er vanskelig siden det er små marginer i flere bransjer. 

På godt og vondt går vi mot et arbeidsliv der valget vil stå mellom stor familie eller god karriere. Vi vil ikke kunne velge begge deler slik det var på nittitallet. Dette vil også understøttes av en stadig mer liberalisering av AML/arbeidslivsreglement slik vi har sett det borgerlige myke opp de siste årene. 

Wow og dette er befolkningen legitimt underforstått med?

Kan godt forstå frustrasjon dersom det fører til røde tall. Men tror vi burde åpne øynene snart, for kapital blant de aller rikeste har økt eksepsjonelt siden 90 tallet og dette er ikke bare fordi det invisteres i utlandet. Det samsvarer uansett ikke helt med at det er trangt for bedrifter å eksportere varer.

Er så langt i fra ekspert, men tror vi må gjøre noe for å hindre at fremtiden blir som du spår. Lar vi skuta bare seile så går den nok dit ja. Valget er jo folket sitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...