AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 https://www.vg.no/spesial/c/stories/BRO7aG?utm_source=vgfront&utm_content=row-20 Det er alt fra spørsmål som «hvor er du egentlig fra», til at man blir utsatt for identitetsbasert mobbing på skolen fordi man har melaninrik hud eller krusete hår, uten at læreren tar tak i det. Det kan være lærebøker som presenterer stoffet med et «oss og de»-perspektiv, lærere som undervurderer ungdoms forutsetning for å lykkes, eller at politiet bruker etnisk profilering. Anonymkode: 1630b...cab 2
Populært innlegg Mrs Robinson Skrevet 7. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 7. juni 2020 Rasismebegrepet er blitt kraftig utvannet. 62
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 7. juni 2020 Nei, det er ikke rasistisk. Er drittlei av folk som klager over at de blir spurt hvor de kommer fra. Jeg er utenlandsk selv og blir spurt om det med jevne mellomrom. Folk mener ikke noe vondt med det, og jeg benytter gjerne sjansen til å fortelle om mitt hjemland. Folk må slutte å misbruke ordet rasisme! Anonymkode: 150e2...eb2 154
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 7. juni 2020 Har aldri tenkt over at dette oppfattes som rasisme? Jeg spør også hvite folk som kommer fra andre land, f.eks østeuropere, hvor de opprinnelig kommer fra. Spør også nye mennesker jeg møter hvor de kommer fra, altså landsdel. Handler ikke om rasisme når jeg spør disse spørsmålene, bare at jeg er nysgjerrig på folk jeg møter. Anonymkode: e28cf...45d 71
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 Det er like lite rasistisk å spør hvor noen kommer fra, som å spør hvilken film de så sist.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #6 Skrevet 7. juni 2020 Hvis du er født i Norge, av foreldre som reiste fra et annet land på 70-tallet, og får dette spørsmålet gang på gang på gang. Og må forklare deg om et land du aldri har vært i. Så blir du lei, ja. Anonymkode: bfc51...94e 48
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 7. juni 2020 Rasistisk, nei. Men det er veldig kleint å spørre noen som snakker perfekt norsk og som sannsynligvis har vokst opp i Norge hvor de kommer fra. Det gir også en "du er ikke en av oss nordmenn" følelse, tipper jeg. Noe som kan føles ekskluderende og man blir mint om at man er annerledes. Anonymkode: fcf4b...35f 57
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er født i Norge, av foreldre som reiste fra et annet land på 70-tallet, og får dette spørsmålet gang på gang på gang. Og må forklare deg om et land du aldri har vært i. Så blir du lei, ja. Anonymkode: bfc51...94e Det er stor forskjell på å bli lei et spørsmål og om det er rasistisk ment Anonymkode: eaecd...90b 89
Jdz Skrevet 7. juni 2020 #9 Skrevet 7. juni 2020 Jeg kan være enig i at det ikke er noe å henge seg opp i, men jeg kan også forstå at kan være irriterende å få denne typen spørsmål. Kommer du fra Bodø kommer du også egentlig fra Bodø, selv om du ser annerledes ut og besteforeldrene dine er født i Pakistan. Det ropes høyt om integrering, samtidig som vi ikke aksepterer 3. og 4. generasjons innvandrere som "ekte" nordmenn. 29
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Skrevet 7. juni 2020 Melaninrik hud! Nå har jeg pinadø hørt alt 🤣🤣🤣 Anonymkode: 95e96...196 42
youcancallmejune Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 Jeg får det spørsmålet hele tiden fordi folk hører at jeg ikke er født og oppvokst i Norge. Det handler jo bare om at de er nysgjerrige på meg og viser interesse. Er ikke det en god ting? Rasisme for meg er hvis de lar være å spørre og viser null interesse fordi de bare bryr seg om folk som er nøyaktig som dem. 37
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #12 Skrevet 7. juni 2020 Det beste er bare å god avstand til folk med mørk hud. Snakker man til de er man rasist før man vet ordet av det. Er jeg i nærheten av mørke i jobbsammenheng, så nikker jeg bare og finner en utvei så fort som mulig. Anonymkode: 53a64...ead 37
Mrs Robinson Skrevet 7. juni 2020 #13 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, youcancallmejune skrev: Rasisme for meg er hvis de lar være å spørre og viser null interesse fordi de bare bryr seg om folk som er nøyaktig som dem. Altså.. Vi etniske nordmenn kan ikke vinne. Det er faen meg rasisme alt vi sier eller gjør 38
Gjest Sitronmelisse Skrevet 7. juni 2020 #14 Skrevet 7. juni 2020 Det var DET du hengte deg opp i fra hele det lange innlegget om rasismen de opplever, TS. Ja, du har det hardt. #White privileges#
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #15 Skrevet 7. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du er født i Norge, av foreldre som reiste fra et annet land på 70-tallet, og får dette spørsmålet gang på gang på gang. Og må forklare deg om et land du aldri har vært i. Så blir du lei, ja. Anonymkode: bfc51...94e Jeg forstår at det kan bli irriterende dersom dette til stadighet er noe du opplever, men går det ikke an å bare svare som sant er, at du er født i Oslo (for eksempel), men at foreldrene dine kommer fra x-land? Som en annen skriver, spørsmålet bunner sannsynligvis i nysgjerrighet, som i utgangspunktet er positivt, fordi folk gjerne vil vite litt mer om deg. Anonymkode: af610...abb 22
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Skrevet 7. juni 2020 4 minutter siden, youcancallmejune skrev: Jeg får det spørsmålet hele tiden fordi folk hører at jeg ikke er født og oppvokst i Norge. Det handler jo bare om at de er nysgjerrige på meg og viser interesse. Er ikke det en god ting? Rasisme for meg er hvis de lar være å spørre og viser null interesse fordi de bare bryr seg om folk som er nøyaktig som dem. Da er det jo ikke rasisme, når det er språket som gjør det. Rasisme er å se en person som ikke er hvit og så automatisk gå ut fra at vedkommende ikke er norsk. Det stemmer ikke nødvendigvis. Og man bør ihvertfall gi seg med mas når vedkommende svarer «Bodø». Anonymkode: 02252...cd3 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #17 Skrevet 7. juni 2020 Jeg er fra Jorda!! Anonymkode: 6e63e...fd6 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #18 Skrevet 7. juni 2020 7 minutter siden, Jdz skrev: Jeg kan være enig i at det ikke er noe å henge seg opp i, men jeg kan også forstå at kan være irriterende å få denne typen spørsmål. Kommer du fra Bodø kommer du også egentlig fra Bodø, selv om du ser annerledes ut og besteforeldrene dine er født i Pakistan. Det ropes høyt om integrering, samtidig som vi ikke aksepterer 3. og 4. generasjons innvandrere som "ekte" nordmenn. Joda, men så kommer det også an på hvordan man tolker spørsmålet. Jeg har noen ganger spurt hvor folk kommer fra, og fått lange avhandlinger til svar om foreldre som har innvandret, om at de er adoptert og aldri har vært i landet de var født i osv. "Jo, men jeg tenkte hvor i Oslo er du fra.....?" Jeg skjønner at det kanskje er det de opplever oftest, men man må slutte å tolke alt i verste mening, og kanskje fokusere på at folk er genuint interessert i deg som person? Er det så unaturlig å være nysgjerrig på andre? Anonymkode: d1dd5...bba 36
youcancallmejune Skrevet 7. juni 2020 #19 Skrevet 7. juni 2020 2 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Altså.. Vi etniske nordmenn kan ikke vinne. Det er faen meg rasisme alt vi sier eller gjør Ja, man balanserer på knivsegger for tida. 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #20 Skrevet 7. juni 2020 Det er jo ikke det som står i artikkelen. Utsatt for diskriminering, står det, ikke at dette er rasistisk . Anonymkode: 53232...df0 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå