AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Del Skrevet 7. juni 2020 Fra å ha vært inaktiv i snart 40 år, har jeg plutselig oppdager gleden i å trene! Jogger 5 km hver dag, noe jeg regner med er ok, så lenge det gir meg noe? Men nå har jeg kastet meg på en squat challenge, og jeg blir SÅ støl! Dette skal jo gjøres hver dag, såogsi, vil stølheten gå over etter hvert? Eller MÅ jeg hvile så lenge at den går over, før jeg starter igjen? Anonymkode: 3ecc0...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Del Skrevet 7. juni 2020 Er du utrent, anbefales en til to dager restitusjon mellom øktene. Du trenger ikke hvile i sofaen, da. Gå en tur, eller gjør annen trening. Anonymkode: 72449...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Del Skrevet 7. juni 2020 Å gå rett på å jogge 5km daglig er ikke bra. Du risikerer en del belastningsskader. Har du nye gode sko tilpasset joggesteget ditt? Jogger du på mykt underlag, eller asfalt? Jogg heller 2-3 dager i uka, og varier tempo. Ha en eller to hviledager mellom. Du kan øke til daglig etter en god stund, men man skal ikke økte mer enn 10% i uka. Du har gått veldig fra 0 til 100 her. Fint det gir deg glede, men skader er ikke til å spøke med (runners knee, beinhinnebetennelse, etc). Anbefales også å vente 48 timer mellom styrke på samme muskelgruppe, så slike challenges er litt dumme for de som er nye på trening. Gå gjerne en rolig tur om du er støl for å løsne opp, men jeg ville ha gjort det maks annenhver dag Anonymkode: 0a9c2...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #4 Del Skrevet 7. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å gå rett på å jogge 5km daglig er ikke bra. Du risikerer en del belastningsskader. Har du nye gode sko tilpasset joggesteget ditt? Jogger du på mykt underlag, eller asfalt? Jogg heller 2-3 dager i uka, og varier tempo. Ha en eller to hviledager mellom. Du kan øke til daglig etter en god stund, men man skal ikke økte mer enn 10% i uka. Du har gått veldig fra 0 til 100 her. Fint det gir deg glede, men skader er ikke til å spøke med (runners knee, beinhinnebetennelse, etc). Anbefales også å vente 48 timer mellom styrke på samme muskelgruppe, så slike challenges er litt dumme for de som er nye på trening. Gå gjerne en rolig tur om du er støl for å løsne opp, men jeg ville ha gjort det maks annenhver dag Anonymkode: 0a9c2...9a4 Ja, har nye løpesko for asfalt. Jogger i skog/grus-sti. Men jeg har holdt på i 4 uker nå, og har ikke opplevd noe negativt. Tidligere haddde jeg vondt i hofte og knirkende knær, det har jeg ikke lenger. Og ikke minst; jeg har mye mer energi. Så jeg ser ikke helt hvorfor jeg ikke kan fortsette? Men kan kanskje ta annen hver dag jogging/power walk. Men ja, den challengen tar jeg litt roligere 😬👍 Anonymkode: 3ecc0...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Del Skrevet 7. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har nye løpesko for asfalt. Jogger i skog/grus-sti. Men jeg har holdt på i 4 uker nå, og har ikke opplevd noe negativt. Tidligere haddde jeg vondt i hofte og knirkende knær, det har jeg ikke lenger. Og ikke minst; jeg har mye mer energi. Så jeg ser ikke helt hvorfor jeg ikke kan fortsette? Men kan kanskje ta annen hver dag jogging/power walk. Men ja, den challengen tar jeg litt roligere 😬👍 Anonymkode: 3ecc0...30e Så bra du syns det går fint men les litt om det likevel, og er nok lurt å veksle med powerwalk ja. At du ikke har fått skader de første 4 ukene betyr ikke at du forblir skadefri dessverre. Jeg fikk beinhinnebetennelse etter 3-4 mnd, og det var med gradvis oppbygging men for mye asfalt jogging. Lær mer om det og hva du kan gjøre for å unngå det (styrketrening, hviledag, uttøyning etc). Bra du har gode sko og underlag Anonymkode: 0a9c2...9a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #6 Del Skrevet 7. juni 2020 Når du er støl, betyr det at kroppen restituerer seg. Litt bevegelse er bra, siden det får igang blodsirkulasjonen, så slaggstoffer blir ført bort fra musklene. Men du skal ta kroppens signaler på alvor, ellers kan den bli overbelastet. Anonymkode: dfc76...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå