Chalsa Skrevet 7. juni 2020 #21 Skrevet 7. juni 2020 Var 23 år når jeg ble gravid med første. Som student var ikke økonomien den aller beste, med vi klarte oss helt fint. Mannen hadde fast jobb da Hadde kanskje kommet oss tidligere inn på boligmarkedet om vi hadde ventet et par år med barn, men ting har løst seg helt fint både med jobb og bolig likevel. Det var veldig planlagt, og syns tidspunktet passet bra. Men ser fordelene med å ha fast jobb og bolig før man setter i gang med barn da.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #22 Skrevet 7. juni 2020 20 med første, 22 med andre 💙💜 Anonymkode: 694ec...c5e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #23 Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen planer om å bli gravid i nærmeste framtid, men har nå fylt 24 og skal kanskje ta en bachelorgrad til høsten. Skal jeg ha "alt" på plass, er jeg trolig ikke 29-30 før jeg blir gravid med førstemann, og det synes jeg egentlig er i seneste laget. Det er bare noe jeg har tenkt på i det siste, og da lurer jeg på; Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? Hvordan var jobbsituasjonen din? Hvordan var økonomien din? Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Også vil jeg gjerne høre fra dere som ble gravide og fikk barn under studietiden! Tror kanskje for min del at det kan bli litt utfordrende, men det kan jo også være et alternativ om andre ting faller på plass. Anonymkode: 4fe79...1ab Jeg var 31. Hadde da hatt fast jobb i 5,5 år og mellomleder stilling. Rakk akkurat å bli forfremmet. Veldig bra økonomi på både meg og samboer. Siviløkonomer begge to. Ja det var planlagt. Var ikke mulig å bli gravid noe tidligere siden jeg traff samboer da jeg var 29.:) Anonymkode: 48085...efe
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #24 Skrevet 7. juni 2020 37 år når jeg ble gravid men begynte å prøve når jeg var 31. Økonomisk sett var vel situasjonen ca lik når jeg begynte å prøve, eide bolig og hadde god lønn, men jobb situasjonen var mye bedre når jeg endelig ble gravid, hadde en mye mer fleksibel jobb og forståelsesfull arbeidsgiver. Men Coronaen har faktisk gjort den økonomiske situasjonen min verre mens jeg har vært i permisjon, men det er det jo vanskelig å planlegge for. Anonymkode: 21997...27c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #25 Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? Hvordan var jobbsituasjonen din? Hvordan var økonomien din? Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Jeg var 21. Gikk på aap. Økonomie var bra. Faren hadde fast jobb og aap var ikke så lite. Det var planlagt. Skulle jeg bli ferdog til 30, måtte jeg begynne (Vet jo aldri om det blir med en gang eller om det tar 5 år). Vurderte å vente til jeg fikk jobb, men det var veldig usikkert når det evt. ville blitt. Nå er eldste 10 år og jeg har fortsatt ikke jobb, og etter 4 år som vikar er jeg tilbake på aap.. Litt utenom det du spør om.. med nr to gikk jeg skole mens jeg var gravid. Og fortsatte etter ett år i permisjon. Eldste var da 3. Ikke det lureste jeg gjorde (Men fikk ferdig utdannelsen, og ble ikke for stor forkjell mellom barna). Hadde mye dårlig samvittighet siden jeg måtte prioritere skolearbeid på ettermiddag forran tid med barna. Anonymkode: 495b5...efb
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #26 Skrevet 7. juni 2020 - Jeg var 33. - Ansatt i prosjektstilling (som dessverre er normen i bransjen min) - Helt grei økonomi, til tross for at vi leide leilighet og mannen var arbeidsledig på det tidspunktet. Vi er vant til å leve med lave utgifter etter mange år som studenter, så vi klarer oss fint på én inntekt. Han fikk forsåvidt jobb noen måneder inn i graviditeten og vi kjøpte leilighet før baby ble født, så nå har vi lavere boutgifter og sparer ca en inntekt i måneden. - Det var veldig planlagt og føltes som rett tidspunkt for oss, selv om vi kanskje ikke hadde alt på stell sett utenfra. Vi hadde vært sammen i over 10 år men det var ikke noe reelt alternativ å bli gravid lenge (bodde og studerte i utlandet med ikke-eksisterende pensjonsordninger og barnepass). Det at vi hadde flyttet tilbake + at jeg fylte 33 ble litt sånn "vel det er sannsynligvis nå eller aldri". Jeg er takknemlig over at jeg ble raskt gravid, og håper vi får til et småsøsken etterhvert også. Anonymkode: b1583...e83
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #28 Skrevet 7. juni 2020 Jeg var 26 år. Akkurat ferdig med utdannelsen så jeg fikk fødselsstipend fra Lånekassen. Slipper å betale det tilbake. Mannen tjente godt. Vi hadde leilighet Anonymkode: 1ea85...681
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #29 Skrevet 7. juni 2020 Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 25 år Hvordan var jobbsituasjonen din? Jobbet i vikariat i 2 år, relativt trygt yrke med bacheloren jeg har så jeg så ingen behov med å ha fast stilling først. Hvordan var økonomien din? Stabil og trygg økonomi. Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Ja, tenkte å ta videreutdanning først men siden jeg ikke kunne søke i år så følte jeg at jeg kastet bort et år for så å bruke 1-2 år på videreutdanning etterpå. Da tar jeg heller ungene først også kommer videreutdanningen når det passer siden. Anonymkode: e9d3c...bd8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #30 Skrevet 7. juni 2020 Var 30 år når jeg ble gravid, var 31 når jeg fødte. Hadde grei jobb, var ferdig med studier året før. Hadde også grei økonomi med fast 100% jobb. Det var ikke helt planlagt men vi brukte heller ikke prevensjon. Tok det bare litt som det kom Anonymkode: 325b6...3f3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #31 Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var 26 år. Akkurat ferdig med utdannelsen så jeg fikk fødselsstipend fra Lånekassen. Slipper å betale det tilbake. Mannen tjente godt. Vi hadde leilighet Anonymkode: 1ea85...681 Kan jeg spørre hva du synes om tidspunktet du fikk barn på? 🙂 Virker jo egentlig ideelt å få rett etter man er ferdig utdannet så lenge man har økonomien til det Anonymkode: 4fe79...1ab
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #32 Skrevet 7. juni 2020 Jeg ble gravid med første når jeg var 24. Har ikke fullført noe utdanning, men tok fagene for påbygg til studiekompetanse. Mannen min har mastergrad og god fast jobb. Vi var gift og eide egen enebolig. Jeg hadde en 15% stilling pluss vikar, sluttet i jobben når permisjonen startet. Graviditeten var planlagt og passet veldig bra. Er 26 nå og fødsel til nr. 2 nærmer seg. Og har nå tatt opp alle fagene for studiekompetanse. Så når jeg har vært hjemme med nr. 2 ett + år, kan jeg komme inn på studie under 25/3 siden jeg trenger litt mer praksis/studietid for å komme inn under den regelen. Og omsorg for barn gjelder som praksis 🙂 Så for meg var det helt naturlig å få barn før jeg begynner på studie, for jeg ellers hadde jeg blitt for gammel stns jeg (alle er forskjellige og syns kanskje det høres dumt ut at jeg syns det). Ville egentlig være ferdig å få barn før fylte 25, men tok lang tid å bli gravid med første. Det er også noe jeg har hørt de som ventet til de var 30 - 40, at de skulle ønske de hadde prioritert å få barn tidligere, fordi de hadde vansker med å bli gravide. Ei jeg kjenner startet prøving da hun var 33, og de fikk sitt første barn når hun var 39. Anonymkode: 34333...365
snurk Skrevet 7. juni 2020 #33 Skrevet 7. juni 2020 Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 29 år. Hvordan var jobbsituasjonen din? Fulltidsjobb som markedsansvarlig. Ble gravid ca. 9 mnd etter fullført mastergrad. Hvordan var økonomien din? Mer enn god nok. Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Det var planlagt og kunne nok ikke passet særlig bedre, selv om jeg der og da følte meg usikker på om jeg hadde reist nok, jobbet nok, spart nok...etc. Vi hadde begge fullført utdannelse og fått fast jobb, kjøpt vår første leilighet og et stabilt langvarig forhold.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #34 Skrevet 7. juni 2020 Vi ventet til vi hadde absolutt alt på stell, og vel så det. Det vil si utdannelser (mastergrad for min del), 100% faste jobber og noen års jobberfaring innenfor yrket, god og stabil økonomi, stort og nytt hus, langt og stabilt forhold og giftemål i boks. Jeg var 28 og mannen 30 på det tidspunktet. Anonymkode: e8e6e...3c5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #35 Skrevet 7. juni 2020 19. Hadde fått generelt studiekompetanse, hadde fast jobb, samboer Eide bolig og hadde fast jobb. Begge hadde lappen og bil. Resten av dette «stellet» for min del kom etterhvert, bare litt saktere enn andre. Ville ikke byttet bort for alt i verden.. Anonymkode: 58c6c...0a3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #36 Skrevet 7. juni 2020 Jeg hadde akkurat fylt 19 da jeg ble gravid. Var student , og rakk akkurat å fullføre første året av bachelorgraden før fødsel. Økonomisk var det litt trangt. Mannen hadde 100%fast jobb. Min "inntekt" var fra lånekassen, og så fikk vi vel bostøtte. Men det gikk veldig fint å studere med barn. Tok de to siste årene etter 1år med permisjon. Nr 2 ble født et par måneder før jeg avsluttet bachelorgraden. Tok eksamen da han var 1-2.mnd. Dermed kunne jeg gå rett ut i jobb etter permisjon. Hadde kanskje vært mest ideelt å vente med barn til jeg hadde fast jobb mtp det økonomiske. Nå ble det ikke slik, og har nå gått bra allikevel. I ettertid har vi giftet oss, kjøpt oss hus, tatt videreutdanning, fått 2 barn til. Kanskje i en litt annen rekkefølge enn folk flest, men det kom på plass til slutt. Er nå 32 og ferdig med barn. Anonymkode: 996e0...391
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #37 Skrevet 7. juni 2020 Jeg var 43. Fast ansatt som ufaglært i barnehage. Ikke rik, ikke fattig. Hadde slått meg til ro med at jeg ikke ville få barn, så ikke helt planlagt. Anonymkode: d0754...c61
GammelKaktus Skrevet 7. juni 2020 #38 Skrevet 7. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 26 da jeg ble gravid med første og siste. Hvordan var jobbsituasjonen din? Var i fast jobb. Hvordan var økonomien din? Kunne vært bedre, men det kan den jo alltids vær. Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Ja, det var jo forsåvidt planlagt. Anonymkode: 4fe79...1ab
Million Skrevet 7. juni 2020 #39 Skrevet 7. juni 2020 (endret) 32 Både jeg og mannen hadde faste jobber. Ok økonomi. Akkurat kjøpt oss leilighet, ble gravid noen mnd etterpå (planlagt). Endret 7. juni 2020 av Million
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #40 Skrevet 7. juni 2020 Var 17 år da jeg ble gravid, men beholdt ikke. Her sitter jeg over et tiår senere og har prøvd å få barn i flere år uten å lykkes.. Jeg hadde det relativt greit økonomisk når jeg var 17, men helt klart mye bedre nå. Når jeg dog ser tilbake skulle jeg så ønsket at jeg beholdt barnet. Det finnes aldri noen «perfekt» tid å få barn på uansett alder. Anonymkode: 87ead...909 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå