Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen planer om å bli gravid i nærmeste framtid, men har nå fylt 24 og skal kanskje ta en bachelorgrad til høsten. Skal jeg ha "alt" på plass, er jeg trolig ikke 29-30 før jeg blir gravid med førstemann, og det synes jeg egentlig er i seneste laget. Det er bare noe jeg har tenkt på i det siste, og da lurer jeg på;

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første?

Hvordan var jobbsituasjonen din?

Hvordan var økonomien din?

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt?

Også vil jeg gjerne høre fra dere som ble gravide og fikk barn under studietiden! Tror kanskje for min del at det kan bli litt utfordrende, men det kan jo også være et alternativ om andre ting faller på plass. 

Anonymkode: 4fe79...1ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? Jeg var 24 år.

Hvordan var jobbsituasjonen din? Jeg hadde mastergrad og fast jobb. Hadde jobbet ca et år før jeg ble gravid. 

Hvordan var økonomien din? Min økonomi var god siden jeg hadde fast jobb og ganske god lønn, men mannen hadde ikke fast jobb enda og gikk på årsvikariater. Han tjente jo det han skulle, men sikkerheten var ikke optimal. 

Synes du at tidspunktet du ble gravid  passet/var det planlagt? Ja, men jeg skulle ønske mannen hadde fast jobb så vi hadde hatt bedre sikkerhet. Samtidig jobber han i en bransje hvor det er ekstremt vanskelig å få fast jobb, så jeg synes det var dumt å gå og vente på det. Eldste er snart 3 år og han har fremdeles ikke fast jobb, men vi har greid oss helt fint. Nå har vi to barn. 

Anonymkode: aee11...78d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 34 (35 når første barn ble født) og fikk en til veldig tett.

Hadde 100% fast og helt grei stilling i kommunal sektor.

Tidspunktet passet bra (hadde prøvd i 7-8 mnd).

Jeg startet på høyere utdanning da barna var 15 og 28 mnd. (finansiert med sparepenger, litt jobb og kontantstøtte). Dette fungerte veldig bra. Barna fikk kortere dager/ noen fridager fra barnehage, og dagene mine var mye mindre stressende enn om jeg skulle vært i full jobb :)  Ps. Er gift, og mannen min har en trygg stilling med en del fleksibilitet.

Anonymkode: 1a20f...51c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 28 år. Var tilkallingsvikar og student.  Ble gravid veldig tidlig i forholdet, men vi er sammen fortsatt, 8 år etter og et barn til. Var fortsatt tilkallingsvikar da vi fikk andremann, men har fast jobb nå. 

Synes det var sent å starte i slutten av tjueårene, men møtte ikke samboeren før da. 

Anonymkode: 1d449...b13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg 25. Og midt i studiene, det var vi begge to. 

Det var ikke planlagt, men gikk helt helt fint. Vi har i etterkant snakket om at vi hadde startet tidligere om vi hadde visst hvor enkelt det var å kombinere studier med barn. 

Anonymkode: b6625...5d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alder: 37 år (er gravid med første nå, og min plan er at hun blir et enebarn. Mannen ønsker seg to...)

Jobbsituasjon: både jeg og mannen er konsulenter, så med det følger jo en viss usikkerhet (men det er et bevisst valg)

Økonomi: svært god.

Tidspunkt: veldig planlagt, men med min høye alder trodde jeg det ville ta lang tid å bli gravid (der tok jeg feil;)). Så hadde akkurat startet i ny jobb, så ikke helt ideelt. Jobben har derimot vært super fleksibel, så alt ordnet seg:) begynner å forsteder der mange sier om at «det passer aldri». Melder ordner seg som regel for det tror jeg (gjorde ihvertfall det for meg).

Anonymkode: 9f36e...adf

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 33

Hvordan var jobbsituasjonen din? Mannen og jeg hadde faste fulltidsstillinger. Jeg hadde en plan om å bytte jobb pga. pendling som tok mye tid. 

Hvordan var økonomien din? Eide hus og syntes økonomien var god. 

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Jeg skulle gjerne hatt barn tidligere. Det økonomiske og praktiske er ikke så viktig for meg, så lenge vi ikke strevde veldig økonomisk. Mannen og jeg møttes i slutten av 20 årene. Jeg ble ikke gravid da vi begynte å prøve, og vi måtte ha hjelp. Men når ting ble som de ble, har vi det veldig fint med det også. Vi fikk nr. 2 da jeg var 35. Begge var planlagt. 

Anonymkode: 1c921...14f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg 25. Og midt i studiene, det var vi begge to. 

Det var ikke planlagt, men gikk helt helt fint. Vi har i etterkant snakket om at vi hadde startet tidligere om vi hadde visst hvor enkelt det var å kombinere studier med barn. 

Anonymkode: b6625...5d9

Hvordan gikk det for dere økonomisk? Har dere jobb, fått økonomisk støtte eller oppsparte midler? 🙂

Skrevet

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 19 med første og 29 med andre

Hvordan var jobbsituasjonen din? Med første, jeg jobbet ikke, gikk på nav. Med nr 2 så var og er jeg i full jobb med en ok inntekt. Mannen og. 

Hvordan var økonomien din? Med første, ikke noe å rope hurra for, men ble fort alenemor og fikk da en del stønader osv. Jeg er flink med penger så da levde jeg godt! Med nr 2 nå så har vi det romslig vil jeg si. Eier hus, kjøpt tomt og skal i gang med å bygge hus. 

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Definitivt ikke med nr 1. Skulle jeg gjort det på nytt så hadde jeg definitivt ventet 7-10 år og selvfølgelig hatt en jobb. Grunnen til at jeg legger med nr 2 i svarene er fordi hun kom på det tidspunktet hvor jeg kanskje skulle hatt mitt første sånn egentlig og i en situasjon hvor et barn passer perfekt. Økonomi er på plass, forholdet er stabilt, jeg er gammel nok mentalt og klar. Det var to totalt forskjellige opplevelser. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 22

Hvordan var jobbsituasjonen din? Var ferdig med bachelor og hadde et 80% vikariat da jeg ble gravid. Ble fast ansatt i denne stillingen før jeg fødte 

Hvordan var økonomien din? Helt ok

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Det var delvis planlagt, Men ble mye raskere gravid enn jeg hadde trodd....

Skrevet

Jeg er gravid nå, året jeg fyller 27. Har fagbrev og har hatt fast jobb i fem år. Økonomien min er grei, har noe sparepenger og full oversikt. Samboeren min er derimot student og har vesentlig mindre inntekt, men absolutt så vi har mer enn nok når vi slår lønningene våre sammen. Dessuten blir han ferdig med bacherloren før barnet fyller året og er sikret jobb etterpå. 

Barnet er planlagt og vi har ting på stell. 😊

Skrevet

30. Fast jobb. Planlagt graviditet og økonomien var god. Samboer var også i fast jobb. 33 år med andremann. 

Fornøyd med tidspunktet. Hadde kanskje hatt 3 unger om vi startet tidligere, men samtidig hadde jeg en fantastisk studietid, reiste mye og jobbet i utlandet, og det ville jeg aldri vært foruten. Hadde ikke vært mulig med barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 21 år når jeg ble gravid med første, og 25 med nr 2.

Begge var studenter med nr 1, når nr 2 kom var jeg fortsatt student, men mannen hadde fast jobb. Økonomien har vært litt trang, men det har gått veldig fint. Til og med etter at nr 2 kom. Nå er jeg i full jobb, og det er selvsagt deilig med mer økonomisk fleksibilitet, men studietid kombinert med småbarnsperioden ville jeg ikke byttet mot noe!

Jeg ble uplanlagt gravid veldig tidlig i forholdet, men tidspunktet var supert. Jeg elsker å være en (relativt) ung mor, og mammarollen har gitt meg mye livserfaring mange på samme alder som meg ikke har. Noe som igjen viste seg å være en styrke når jeg skulle søke jobb.

Anonymkode: 5b80b...074

Skrevet

28 år. Vært sammen i 3-4 år. Kjøpt hus og hadde på den tiden ett vikariat. Fikk fast jobb senere. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 21 år. 

Hvordan var jobbsituasjonen din? Jobbet ikke, var student. 

Hvordan var økonomien din? Helt ok, men hadde ikke mye å rutte med. 

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Det var planlagt, og tidspunktet passet fint. Er i 30 årene i dag, og glad og takknemlig for jeg turte å følge hjertet mitt. 

Jeg fikk to barn under et integrert masterstudie og det fungerte kjempe fint. Hadde mye mer tid til ungene i småbarnsfasen enn hva jeg hadde hatt nå i fulltidsjobb. Også mer energi og overskudd, siden jeg syns det er mindre krevende å studere enn å jobbe. 

Anonymkode: 8de6b...2a7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 40

Hvordan var jobbsituasjonen din? Sto midt i jobbytte mellom to fast jobber, begynte i ny jobb som gravid

Hvordan var økonomien din? God

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Ikke planlagt, passet dårlig mht jobb, men det ordnet seg fint på lang sikt 

Også vil jeg gjerne høre fra dere som ble gravide og fikk barn under studietiden! Tror kanskje for min del at det kan bli litt utfordrende, men det kan jo også være et alternativ om andre ting faller på plass. 

Anonymkode: 199bd...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første?

- 27. Var på slutten av en mastergrad 

Hvordan var jobbsituasjonen din?

- student

- god. Mannen hadde fast, godt betalt jobb, og vi hadde «studentvaner» så vi brukte ikke mer enn vi måtte.

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt?

- ja, vi var klare. Ønsket ikke å vente lengre i tilfelle det skulle bli utfordrende å lage barn. 

Anonymkode: 9483c...d0f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen planer om å bli gravid i nærmeste framtid, men har nå fylt 24 og skal kanskje ta en bachelorgrad til høsten. Skal jeg ha "alt" på plass, er jeg trolig ikke 29-30 før jeg blir gravid med førstemann, og det synes jeg egentlig er i seneste laget. Det er bare noe jeg har tenkt på i det siste, og da lurer jeg på;

Hvor gammel var du da du ble gravid med din første? 29 år

Hvordan var jobbsituasjonen din? Fast jobb, men dårlig betalt

Synes du at tidspunktet du ble gravid på passet/var det planlagt? Ja, skulle det skjedd på et annet tidspunkt hadde jeg heller ville gått for noe tidligere enn senere.

Anonymkode: 993d5...daf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var akkurat fylt 30 da jeg fant ut at jeg var gravid med eldste :) var selvstendig næringsdrivende med ikke all verdens inntekt, men med faste oppdrag. Mannen min hadde fast jobb. For oss var det helt riktig å vente til vi var 30. Vi hadde gjort så mye gøy i tjueårene, reist mye, studert ferdig og jobbet noen år. Dessuten var det en fordel å få barn rundt samme tid som vennene våre. Vi bodde da i Oslo, hvor det ikke er like vanlig å få barn tidlig. Vi fikk nr 2 da jeg var 34. 

Anonymkode: 88d83...368

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid nå med min første, er 26 og rekker å fylle 27 før babyen kommer. Vi er begge i fast jobb og har jobbet noen år så økonomien er god. Det er planlagt, trodde ikke den ville sitte på første forsøk da men det var jo en positiv overraskelse.

Anonymkode: b3f88...5b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...