Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Vi har nå fått beskjed om at vi blir overtallig til høsten, og noen av de ansatte må gå/ omplasseres i kommunen. Fagforbundet og kommunenes administrasjon jobber nå med saken.

hvem er overtallige? 
går det på ansinitet? Utdannelse? Hva med ufaglærte? Hvem går først? 
noen med erfaring og kunnskap om dette? 

Anonymkode: 91a45...feb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjetting basert på erfaring her; ansinitet om det er snakk om like arbeidsoppgaver/stillinger er i hvert fall normalen, men jeg vet det kan vikes fra det i noen tilfeller. Sist inn, først ut - ikke lovpålagt, men mange tariffavtaler har det som regel. 

Anonymkode: 74d16...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Standarden er ansiennitet, men det kan avvikes fra ved god begrunnelse. Der jeg har jobbet tidligere pleide de ringe til de som er sykmeldt og de som leverer dårlig og oppfordre de til å ta sluttpakke (tror ikke det er helt lov... ).

Der jeg jobber nå er det hovedsakelig konsulenter, så når det nettopp ble kuttet valgte ledelsen fritt hvem som skulle beholdes, og ansiennitet spilte ikke inn. Men antar det er hovedsakelig fastansatte der du er, så da blir det ikke relevant. 

Anonymkode: 73844...2bd

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Standarden er ansiennitet, men det kan avvikes fra ved god begrunnelse. Der jeg har jobbet tidligere pleide de ringe til de som er sykmeldt og de som leverer dårlig og oppfordre de til å ta sluttpakke (tror ikke det er helt lov... ).

Der jeg jobber nå er det hovedsakelig konsulenter, så når det nettopp ble kuttet valgte ledelsen fritt hvem som skulle beholdes, og ansiennitet spilte ikke inn. Men antar det er hovedsakelig fastansatte der du er, så da blir det ikke relevant. 

Alle er fast ansatt. 
vi har en del assistenter, og en del barne og ungdomsarbeidere med fagbrev. 
hvem ryker først da? Vi med fagbrev er jo best kvalifisert for jobben? Men mange av assistentene har lang ansinitet 

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er i kommunal, men i det private må både ansiennitet og kompetanse være beviselig vurdert, her kan man bruke forskjellige vektinger som bestemmes tildels av ledelsen og så skal sosiale hensyn tas med der de er tungtveiende. Vi permitterer ikke han med kreftsyk kone og tre unger hvis den unge mannen med null forsørgeransvar stiller likt. Du skal i alle fall ha drøftingsmøter og få sjansen til å justere deres vekting av din kompetanse og informere  om eventuelle sosiale hensyn du ønsker de skal vite om.

• Liker 2
Skrevet

I min kommune ser de på disse punktene for å ikke bli oppsagt.

Fagbrev/ bestått utdanning. Faglig dyktighet.

Tilstedeværelse(lite sykefravær)

Ansiennitet

Villighet til omplassering.

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om hvilken type stilling som er i overtallighet. Er det «for mange» pedagoger utover pedagognormen,er det pedagoger som er overtallige. Er det «for mange» fagarbeider/assistenter så er det de som er overtallige. Setter det i «» fordi det sjelden er for mange ansatte i praksis i bhg,selv om det ser sånn ut på papiret. Hvem som blir flyttet/permitert skal drøftes med tillitsvalgt i den yrkesgruppen som er overtallige (Udf/fagforbundet f eks). Men regner med at det er noen kriterier man skal følge,slik at det ikke blir tatt avgjørelser basert på personlige kriterier. 

Anonymkode: 7e0b7...984

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I praksis trynefaktor, selv om andre forsøker å innbille deg noe annet. 

Anonymkode: a9223...fe2

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Mr&Ro skrev:

I min kommune ser de på disse punktene for å ikke bli oppsagt.

Fagbrev/ bestått utdanning. Faglig dyktighet.

Tilstedeværelse(lite sykefravær)

Ansiennitet

Villighet til omplassering.

Er det lov å telle sykefravær? I det private ville vi vært i deep shit hvis en fagforenings advokat fant ut at det hadde blitt brukt i vekting😳 kan nok spille inn på hvor nyttig avdelingsleder finner deg, men det kan virkelig ikke skrives...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage nedbemannet med to i fjor. En pedagog sa opp frivillig og den fagarbeidere som hadde vært der kortest (10 år) ble oppsagt. De fleste pedagogene hadde vært der kortere enn denne fagarbeideren, men de trengte pedagogene. Det var ufaglærte som hadde vært der lenger, men de var ansatt i samme type stilling og hadde samme arbeidsoppgaver, derfor måtte fagarbeideren gå.

Anonymkode: cb602...580

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, pautina skrev:

Er det lov å telle sykefravær? I det private ville vi vært i deep shit hvis en fagforenings advokat fant ut at det hadde blitt brukt i vekting😳 kan nok spille inn på hvor nyttig avdelingsleder finner deg, men det kan virkelig ikke skrives...

I praksis teller sykefravær og trynefaktor mye ja. Det sies selvsagt ikke høyt, men de fleste ledere i dagens arbeidsliv gjør dette. Man kan alltids finne på en vikarierende grunn til å sparke noen basert på andre kriterier. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I praksis teller sykefravær og trynefaktor mye ja. Det sies selvsagt ikke høyt, men de fleste ledere i dagens arbeidsliv gjør dette. Man kan alltids finne på en vikarierende grunn til å sparke noen basert på andre kriterier. 

Jeg vet så var bare overrasket hvis kommunen har lov til å vekte det helt åpenlyst 😳

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, pautina skrev:

Jeg vet så var bare overrasket hvis kommunen har lov til å vekte det helt åpenlyst 😳

Er vel neppe skrevet ned, men kan jo være en av lederne har fortalt det. Uansett ikke noe man kan bevise i etterkant med mindre man har spilt inn samtalen, så er ikke akkurat noe leder risikerer ved å fortelle det. 

Arbeidslivet i dag er pill råttent, det er kun den sterkestes rett som gjelder. er du bølle og trykker andre ned, men greier å manipulere deg frem og fremstår som ordentlig i de rette sammenhengene, så har man en god fremtid. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel neppe skrevet ned, men kan jo være en av lederne har fortalt det. Uansett ikke noe man kan bevise i etterkant med mindre man har spilt inn samtalen, så er ikke akkurat noe leder risikerer ved å fortelle det. 

Arbeidslivet i dag er pill råttent, det er kun den sterkestes rett som gjelder. er du bølle og trykker andre ned, men greier å manipulere deg frem og fremstår som ordentlig i de rette sammenhengene, så har man en god fremtid. 

Det er krav til å dokumentere, men tråden her får meg faktisk til å tro at kommunal sektor er råtnere på dette enn privat... og det overrasker meg...

AnonymBruker
Skrevet

Hvem som blir sagt opp kommer an på hvilken gruppe hos dere som er overtallige. Hvis det er for mange pedagoger vil selvsagt en av pedagogene bli sagt opp. Ellers vil jeg tro at utdanning vektes høyest etterfulgt av ansiennitet

Anonymkode: 1bed0...cc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i det private, men en veldig stor virksomhet. Under nedbemanning er der blitt gjort en grundig jobb med kompetansekartlegging, og så er der sett på ansiennitet, familiesituasjon (tror jeg), og ikke minst de ansattes egne ønsker (sluttpakke, omplassering, mulighet for lønn frem til pensjon mm). Kan ikke utelukke at noen prøver å bli kvitt de som ikke leverer, er vanskelige og dårlig likt, men har ikke inntrykk av at det var regelen iaf. Det er har vært veldig ryddig. Men da var det snakk om nedbemanning, ikke omfordeling altså, så folk fikk sparken.

Anonymkode: 0ec68...10c

• Liker 1
Skrevet

Husker ikke helt grensa for å bli sagt opp pga sykefravær, men mener den er når du er syk mer en 35 dager i året de siste 4 årene. Fritt etter hukommelsen er dette som en følge av hva rettssystemet godtar som saklig oppsigelse fra arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, pautina skrev:

Det er krav til å dokumentere, men tråden her får meg faktisk til å tro at kommunal sektor er råtnere på dette enn privat... og det overrasker meg...

Vel, jeg jobber i det offentlige selv, og uten å være mer spesifikk med tanke på å bli gjenkjent så er det en del stygt som foregår der for å si det sånn. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg jobber i det offentlige selv, og uten å være mer spesifikk med tanke på å bli gjenkjent så er det en del stygt som foregår der for å si det sånn. 

Mulig jeg er heldig i det private også, både daglig leder og økonomisjef der jeg jobber er belemret med samvittighet og etiske prinsipper... hvilket er sjelden i deres stillinger etter egen erfaring fra det private og..

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er fast ansatt. 
vi har en del assistenter, og en del barne og ungdomsarbeidere med fagbrev. 
hvem ryker først da? Vi med fagbrev er jo best kvalifisert for jobben? Men mange av assistentene har lang ansinitet 

Har assistentene og de med fagbrev samme stilling? Hvis ja, vil jeg tro det går etter ansiennitet. Men en kan jo håpe at fagligheten og kompetanse også blir lagt til grunn. Har ikke ledelsen informert noe om det? Kanskje din fagforening vil vite noe mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...