Gå til innhold

Hva koster det å sjekke (fremmed) katt hos veterinær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

En liten pusejente har funnet ut at hun virkelig liker leiligheten vår. Jeg er fryktelig glad i både katter og hunder og det er egentlig litt vondt for meg at jeg og samboer ikke har noen av delene. Samtidig har jeg tenkt at et dyr kan være såpass dyrt at jeg ikke tør å skaffe meg et før jeg har en mer stabil jobb.

Nå har altså denne skvetne, men utrolig flotte, kosete lille pusen praktisk talt flyttet inn hos oss. Hun har blitt trygg på samboer også, hun ligger i sengen med oss og sover... Jeg prøver å holde meg selv fra å falle helt, men jeg er jo egentlig en slags forelsket i denne lille katten :ninuskapus:

Så er det jo etterhvert mitt ansvar å få henne til veterinær, føler jeg. Finne ut om hun har en chip og i så fall om eieren bryr seg om hvor hun plutselig sover hver natt, hvor gammel hun er (hun er ganske sped), om hun er sterilisert, har hun noen ormer eller lopper eller noe annet hun trenger hjelp for.. Hva koster en sånn time hos veterinær?

Brukskontoen er nemlig litt stakkarslig akkurat nå før neste lønning, men jeg kan alltids grave frem et par tusen fra en annen konto. Jeg vet bare ikke hva det koster, for selv om jeg gjerne koser litt på villige fremmede og kjente katter har jeg aldri... ved uhell stjålet/adoptert en.

Og til den som gidder å lese alt dette; hvordan få pus til veterinær uten at det blir for traumatisk? 😖 Hun er både veldig intelligent og veldig tolerant, så tror det skulle gått rimelig greit å lære henne å gå i bånd. Bor sentralt i Oslo, så kan fint gå en kort tur til veterinær.

Eller burtrene? Har sittet i bil med en røykskadet pus (i bur i bagasjerom), og gud for noen vonde og desperate mjau. Er jo nødvendig innimellom, men vil ikke påføre pus det stresset. 😥

Har bodd med en katt før, men den var i hovedsak ikke mitt ansvar, så fikk nesten bare fordelene. Har liksom ikke så mye kunnskap eller erfaring med spesifikt kattetrening, men skal vel få til noe om hun bare fortsetter å komme hit.

Anonymkode: a34bb...38f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På facebook der jeg bor, i Rogaland, er det flere privatpersoner som har chipleser, du kan se om noen i området rundt deg har det.

Vetrinær utfører sjekk av chip gratis, men vet ikke med en evt. helsesjekk. Da må du kanskje legge ut fra egen lomme. Eller se om du får levert henne fra deg til dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: 0965b...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

På facebook der jeg bor, i Rogaland, er det flere privatpersoner som har chipleser, du kan se om noen i området rundt deg har det.

Vetrinær utfører sjekk av chip gratis, men vet ikke med en evt. helsesjekk. Da må du kanskje legge ut fra egen lomme. Eller se om du får levert henne fra deg til dyrebeskyttelsen. 

Vet du, om hun ikke har en eier som har chippet henne/jeg kan lete etter på andre måter er hun mer enn velkommen til å bo her :rodmer: Etter å ha undersøkt det skjønner jeg nemlig at vi har jo mer enn god nok råd til mat katte-/hundemat,  forsikring, "godis" o.l., eventuelt kattesand, utstyr og litt leker, årlig veterinærbesøk, en liten egen buffer for eventuelle dyrere veterinærbesøk osv., om vi så skulle ha mange måneder på rad hvor jeg tjener mindre, kloremøbler, mer eller mindre alt jeg kan finne på å skaffe en liten pus ellers vofs. Jeg har rett og slett bare innbilt meg at dyr er mye dyrere å ha enn de egentlig er (tross at vi egentlig kjenner til flere ansvarlige og gode dyreeiere som tjener mindre enn meg, eller lever på en enkelt litt lav inntekt o.l. :klaske:)

Problemet er egentlig heller at jeg i det aller minste etterhvert må ta ansvar og sjekke om hun har en chip, og også kanskje om hun egentlig er voksen, eventuelt er steril eller egentlig gravid og hvordan det nå er med helsen generelt og i det hele tatt. Sånn om hun velger å fortsette å stadig komme hit, noe hun nå har gjort flere dager i strekk.

Så chip-sjekken i seg selv er gratis! Det er godt å vite. Da kan jeg eventuelt ta utgangspunkt i andre priser og ca. estimere hva det kan koste på det aller dyreste ellers, ellerså, tusen takk! Eller i det minste slippe å forespørre akkurat det når jeg forsøker å få skaffet oss en time. (Eeeeller vente på lønn i noen dager til.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, om hun ikke har en eier som har chippet henne/jeg kan lete etter på andre måter er hun mer enn velkommen til å bo her :rodmer: Etter å ha undersøkt det skjønner jeg nemlig at vi har jo mer enn god nok råd til mat katte-/hundemat,  forsikring, "godis" o.l., eventuelt kattesand, utstyr og litt leker, årlig veterinærbesøk, en liten egen buffer for eventuelle dyrere veterinærbesøk osv., om vi så skulle ha mange måneder på rad hvor jeg tjener mindre, kloremøbler, mer eller mindre alt jeg kan finne på å skaffe en liten pus ellers vofs. Jeg har rett og slett bare innbilt meg at dyr er mye dyrere å ha enn de egentlig er (tross at vi egentlig kjenner til flere ansvarlige og gode dyreeiere som tjener mindre enn meg, eller lever på en enkelt litt lav inntekt o.l. :klaske:)

Problemet er egentlig heller at jeg i det aller minste etterhvert må ta ansvar og sjekke om hun har en chip, og også kanskje om hun egentlig er voksen, eventuelt er steril eller egentlig gravid og hvordan det nå er med helsen generelt og i det hele tatt. Sånn om hun velger å fortsette å stadig komme hit, noe hun nå har gjort flere dager i strekk.

Så chip-sjekken i seg selv er gratis! Det er godt å vite. Da kan jeg eventuelt ta utgangspunkt i andre priser og ca. estimere hva det kan koste på det aller dyreste ellers, ellerså, tusen takk! Eller i det minste slippe å forespørre akkurat det når jeg forsøker å få skaffet oss en time. (Eeeeller vente på lønn i noen dager til.)

Jeg skal ikke direkte 100% si at alle sjekker chip gratis, om det finnes noen som er vanskelige på det 😅 men her i området jeg bor er det gratis. Om du bestemmer deg for å ta katten med, gjerne ta en telefon in først for å spørre om det koster noe, for å være sikker. Og da vil du kunne spørre om evt. pris på hva alt annet også vil koste av undersøkelser :) da vil du kunne være forberedt på en evt. større utgift. Men om det kun blir en vanlig helsesjekk, så pleier det ikke være grusomt dyrt, men det er store variasjoner. Vil råde det til å undersøke litt priser rundt deg, for du kan spare mye på valg av riktig klinikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med Dyrebeskyttelsen siden dette er en hjemløs katt dere er villige til å hjelpe. De kan ofte sponse kastrering og behandlinger. Moten min hadde en sky hannkatt i hagen som trengte et par sting i tillegg til kastrering, og Dyrebeskyttelsen påkostet alt siden moren min gjerne ville ta ham til seg. 

Han insisterte forøvrig på å bo der, og selv om han var minst fem og så ut som han alltid hadde bodd ute så har hatt oppført seg eksemplarisk og aldri ødelagt en eneste ring i huset. Nå lever han som en greve og gjør som han vil. Katter er fantastisk dyr, så takk til TS som vil hjelpe denne pusekatten. 😻

Anonymkode: 8e575...576

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Start med chipsjekk og vær sikker på at du ikke styrer med en annens katt, før du gjør noe mer. Det virker som du legger veldig mye i dette, men det kan jo være en annens katt. Så det anbefaler jeg å avklare, til det beste for alle parter egentlig.

Anonymkode: 8b706...ec8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Snakk med Dyrebeskyttelsen siden dette er en hjemløs katt dere er villige til å hjelpe. De kan ofte sponse kastrering og behandlinger. Moten min hadde en sky hannkatt i hagen som trengte et par sting i tillegg til kastrering, og Dyrebeskyttelsen påkostet alt siden moren min gjerne ville ta ham til seg. 

Han insisterte forøvrig på å bo der, og selv om han var minst fem og så ut som han alltid hadde bodd ute så har hatt oppført seg eksemplarisk og aldri ødelagt en eneste ring i huset. Nå lever han som en greve og gjør som han vil. Katter er fantastisk dyr, så takk til TS som vil hjelpe denne pusekatten. 😻

Anonymkode: 8e575...576

Vet du, hun klorer litt på sofaen, men akkurat den kjøpte vi for 200 kroner (via FINN) og den har egentlig et par hull i trekket jeg har dekket med et teppe jeg har har sydd fast med store, raske sting... Så det går egentlig bra, vi har ikke ennå rotet oss til å finne ut hva det koster å få den omtrukket eller om vi eventuelt tør/gidder å prøve selv. 😂 Har et lite kloremøbel jeg egentlig kjøpte til katten jeg tidligere bodde med, siden har brukt som puff og som hun også bruker og klorer litt, men akkurat det sofatrekket er nå sikkert 60 år gammelt ellerså.

Og ellers er hun så smart, kjærlig, kosete, så høflig og søt og nysgjerrig og pen og så tilknyttet og trygg på meg og etterhvert oss at hun prøvde å følge stemmen min ut i regnet da vi gikk tur med hunden som besøker, men hun liker vel ikke regn så godt og den fordømte småskumle hunden var jo også med, så da gikk hun etterhvert inn til samboer igjen. 😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Start med chipsjekk og vær sikker på at du ikke styrer med en annens katt, før du gjør noe mer. Det virker som du legger veldig mye i dette, men det kan jo være en annens katt. Så det anbefaler jeg å avklare, til det beste for alle parter egentlig.

Anonymkode: 8b706...ec8

Jeg er egentlig helt enig, men jeg vet hvor fælt det kan føles å måtte tvinge en katt inn i et bur og til veterinær. Dermed også spørsmål om hvordan man eventuelt får en katt til å synes det er OK å bli båret i et bur eller gå i bånd, sånn utover en del godbiter og en del tid, forsiktighet og tålmodighet. Jeg vil verken stjele denne katten eller traumatisere den (eller meg selv). Selv om jeg forelsker meg litt i nesten enhver nydelig liten pus som liker meg.

• Liker 1
Skrevet

Ser du nevner det med å gå i bånd med pus. Vi gjør det med våre katter og det er veldig enkelt. Vi bruker sele i fr Biltema (katteselen til ca 30kr) fordi det er den som kattene våre kar likt best. Vi har startet med at kattene har fått på selen inne, og gått med den til de ikke brydde seg mer, før vi tok de med ut i bånd. Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere virkelig tatt inn en katt uten å sjekke om noen eier den? 

Anonymkode: 357ae...a86

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du har mest sannsynlig kidnappet en nabos katt. Gratulerer med det. 🙄

Anonymkode: 7ea9c...cd0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere virkelig tatt inn en katt uten å sjekke om noen eier den? 

Anonymkode: 357ae...a86

18 hours ago, AnonymBruker said:

Du har mest sannsynlig kidnappet en nabos katt. Gratulerer med det. 🙄

Anonymkode: 7ea9c...cd0

Hun tok seg selv inn! Vi har generelt vinduet åpent på natta og dør åpen om vi er hjemme på kveld/dag, og pus hopper inn og ut og styrer. Har lett etter noen som leter etter henne, men utseendet er unikt/har blitt kjent nok til at jeg ikke har sett noen lete etter akkurat henne ennå. Skal som sagt få henne med til veterinær for sjekk etter ID-chip, men orker ikke traumatisere oss begge mer enn nødvendig.

Så følger hun etter meg og oss ut og inn og etterhvert rundt i nærområdet også, basert på stemmene våre og sikkert også observasjon, så om noen leter etter henne rundt i nabolaget e.l. må hun jo nesten komme til dem, så tilknyttet hun ser ut til å være oss. Tenker jeg. Vi bor tett på en masse andre, så om hun for eksempel egentlig bor i etasjen over eller i bygningen over gata må vel eier etterhvert prøve å rope på henne? Og i så fall er hun utestengt når vi ikke er hjemme, og løper ut når hun vil om hun er inne.

18 hours ago, Diamant20 said:

Ser du nevner det med å gå i bånd med pus. Vi gjør det med våre katter og det er veldig enkelt. Vi bruker sele i fr Biltema (katteselen til ca 30kr) fordi det er den som kattene våre kar likt best. Vi har startet med at kattene har fått på selen inne, og gått med den til de ikke brydde seg mer, før vi tok de med ut i bånd. Lykke til!

Takk for tips! Tenkte å gjøre det cirka sånn, kanskje med litt hjelp av godbiter eller kattemynte e.l. så hun iallfall ikke fyker ut med selen på. Skal få i hus litt utstyr og litt kattemynte eller sånn beroligende spray og se hva som kan gå greiest.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det var så dyrt med katt. Trodde bare det var noen hundrelapper i mat av og til. Nå så jeg aldri hva mamma og pappa beukte penger på, men jeg hadde alltid inntrykk av at så lenge de ble klappe og fikk mat, så var det nok. Pluss noen ormekurer av og til.

Anonymkode: f23a3...a50

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde ikke det var så dyrt med katt. Trodde bare det var noen hundrelapper i mat av og til. Nå så jeg aldri hva mamma og pappa beukte penger på, men jeg hadde alltid inntrykk av at så lenge de ble klappe og fikk mat, så var det nok. Pluss noen ormekurer av og til.

Anonymkode: f23a3...a50

Nei, jeg legger liksom mentalt på en startkostnad på opp til en del tusenlapper til eventuell sterilisering, vaksinering, ID-chipping, diverse kurer en katt kan trenge, eventuell tannrens og hva enn annet som nå kan trengs å rettes opp i, pluss litt penger til utstyr. Så fant jeg ut at det blir noen hundrelapper per måned i forsikring og noen hundrelapper i for. Sleng på litt godis og litt penger til sparing til eventuelle dyre veterinærbesøk, så fant jeg vel ut at "i verste fall" kan vel denne lille pusejenta, eventuelt en annen katt, få bo hos oss. :rodmer:

Sånn ellers, til de som mener jeg har kidnappet/stjålet katten: hva er det egentlig meningen en skal gjøre med potensielt hjemløse katter som dukker opp? Bør alle katter skremmes bort fra vår uteplass? Jeg har liksom for vane å sette meg ned og hilse på de kattene som vil det, og de fleste kommer jo bort og koser litt, om det så tar et minutt eller to før de helt "tør." Et par andre katter har også vært "innom" området vårt utenfor leiligheten, de har jeg hilst på, og så har jeg sett dem litt her og der i gatene rundt. De har likevel ikke prøvd å bosette seg verken ute eller inne hos oss.

Hvordan skulle jeg eventuelt fått henne til dyrlegen mens hun fortsatt skvatt bare jeg reiste meg opp fra gulv/bakke? Vi har en del hundemat etc. satt igjen av eiere som besøker innimellom med hundene sine, men vi har liksom ikke bur, sele osv. ment for katter eller for hunder - at en besøkende hund skulle blitt satt i bur hjemme hos oss tror jeg faktisk ikke jeg ville akseptert (i mitt eget hjem).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kontakter FOD vil de nok sende noen bort til deg formål sjekke chip. Du bør også gå inn på katt savnet på dyrebar og se om noen desperat savner denne katten.

en ung katt i løpetid kan ta seg langt avgårde og har ikke tilstrekkelig utviklet stedsans til å finne hjem igjen. 

Få sjekket chip raskt. Det kan være noen som er skikkelig bekymret for henne. Langt unna der du bor.

og husk; man mater ikke katter som kommer på døra.

Anonymkode: b40c9...fb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du kontakter FOD vil de nok sende noen bort til deg formål sjekke chip. Du bør også gå inn på katt savnet på dyrebar og se om noen desperat savner denne katten.

en ung katt i løpetid kan ta seg langt avgårde og har ikke tilstrekkelig utviklet stedsans til å finne hjem igjen. 

Få sjekket chip raskt. Det kan være noen som er skikkelig bekymret for henne. Langt unna der du bor.

og husk; man mater ikke katter som kommer på døra.

Anonymkode: b40c9...fb5

Har lett gjennom frem til en gang i fjor høst, flere som liknet og definitivt ingen som var like :) Jøss, visste ikke at FOD gjorde det som ambulerende tjeneste, takk for tips! Jeg vet det, og er veldig nysgjerrig på hvor gammel hun eventuelt er, altså om hun faktisk er en for ung katt som har blitt sluppet ut eller rømt hjemmefra "for tidlig." Skal få sjekket etter chip i løpet av de neste par dagene, nesten mest redd for at hun skal ende opp gravid "on my watch".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig at du sjekker opp om katten virkelig er hjemløs før du blir alt for knyttet til den...

Anonymkode: 8f61e...abd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...