Gå til innhold

Alkoholiker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente i midten av 20 årene. Jeg bor ikke i samme by som foreldrene mine, men er av og til hjemme på besøk i helger og ferier. Foreldrene mine er ressurssterke og "vanlige" folk.

Så til problemet. De siste gangene jeg har vært hjemme så har jeg fått en ubehagelig mistanke om at faren min drikker. Mor legger seg alltid først, mens jeg og far sitter i stuen og ser på TV. Med jevne mellomrom går han ut litt, sier han skal ta en røyk. Jeg syns ofte han virker litt "sløv" når han kommer tilbake. I tillegg sitter han ofte med en termoskopp, som han sier han har kaffe i. En gang etter han hadde lagt seg luktet jeg på koppen, og det var tydelig at han hadde hatt øl i koppen.

Hadde han sittet og helt åpenlyst tatt en øl så hadde jeg selvsagt ikke brydd med, vi er jo voksne mennesker. Men det skremmer meg at han skjuler det, føler det er et tegn på at ting ikke er som det skal. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Burde jeg drøfte det med mor? Kanskje hun allerede har en mistanke? Vet at jeg kanskje burde ta det opp med far, men klarer ikke det. Eller burde jeg bare la det ligge?

Vær så snill å ikke kritisere meg, dette er så utrolig vanskelig, får tårer i øynene bare av å tenke på det. 

Anonymkode: 532c5...3a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er ei jente i midten av 20 årene. Jeg bor ikke i samme by som foreldrene mine, men er av og til hjemme på besøk i helger og ferier. Foreldrene mine er ressurssterke og "vanlige" folk.

Så til problemet. De siste gangene jeg har vært hjemme så har jeg fått en ubehagelig mistanke om at faren min drikker. Mor legger seg alltid først, mens jeg og far sitter i stuen og ser på TV. Med jevne mellomrom går han ut litt, sier han skal ta en røyk. Jeg syns ofte han virker litt "sløv" når han kommer tilbake. I tillegg sitter han ofte med en termoskopp, som han sier han har kaffe i. En gang etter han hadde lagt seg luktet jeg på koppen, og det var tydelig at han hadde hatt øl i koppen.

Hadde han sittet og helt åpenlyst tatt en øl så hadde jeg selvsagt ikke brydd med, vi er jo voksne mennesker. Men det skremmer meg at han skjuler det, føler det er et tegn på at ting ikke er som det skal. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Burde jeg drøfte det med mor? Kanskje hun allerede har en mistanke? Vet at jeg kanskje burde ta det opp med far, men klarer ikke det. Eller burde jeg bare la det ligge?

Vær så snill å ikke kritisere meg, dette er så utrolig vanskelig, får tårer i øynene bare av å tenke på det. 

Neida, la han kose seg vel. Alkoholiker er så mye annet enn å ta seg ei øl eller to hver kveld. De drikker gjerne på dagtid og blir gang på gang dritings. Han vil ikke bry dattera med alkohol? Ikke drøft dette med mor nei. Han er en voksen mann. 

Anonymkode: d5204...475

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, la han kose seg vel. Alkoholiker er så mye annet enn å ta seg ei øl eller to hver kveld. De drikker gjerne på dagtid og blir gang på gang dritings. Han vil ikke bry dattera med alkohol? Ikke drøft dette med mor nei. Han er en voksen mann. 

Endret av Lisaaaaa
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker bare at hvis man drikker hver kveld, og tydeligvis har et behov for å skjule det, så er det kanskje noe som ikke stemmer?

Og han vet at jeg tar meg ei øl rett som det er, så ser liksom ikke hvorfor han føler han må skjule det før meg? Det som gjør at det skurrer litt.

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hm...Det er litt rart det han gjør. Har foreldrene dine drukket alkohol med deg tilstede før? Noen foreldre gjør ikke det..

Jeg ville kanskje sagt i fra til faren din først?

Anonymkode: 8b754...7be

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er tilfelle, hva skal du gjøre? Om du konfronterer kommer han sannsynligvis til å bli sint på deg og det vil i de fleste tilfeller kke føre til noe godt. 

Anonymkode: 30204...f71

AnonymBruker
Skrevet

Min definisjon er at folk er alkoholikere hvis de drikker alene.

Anonymkode: 069af...c39

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er singel, og drikker et glass vin alene ca. 2 ganger i året. Alkohol drikker jeg bare 3-4 ganger per år uansett. Jeg regner med at jeg ikke er alkoholiker til tross for et vinglass alene 2 ganger per år.

Anonymkode: b3a7f...42d

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også det er merkelig at han skjuler det.

Men har drikkinga noen konsekvens? Er han ubehagelig, avlyser han ting han har avtalt, blir han liggende i bakrus neste dag?

Som en person over skriver tror jeg det har lite hensikt å snakke med han om alkoholbruket i seg selv, hvis han har et alkoholproblem kommer han neppe til å innrømme det uansett. Hvis atferden hans går utover familielivet så tror jeg du har en sterkere sak med å poengtere hva du synes er leit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er ikke det å kose seg med ei øl eller et glass når man et alene? Da har du misforstått alkoholisme. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok begynnelsen på alkoholisme. Er slik det begynte hos min far. Hele tiden «ærend» som gjorde at han måtte ned i kjelleren, hadde vin eller øl i en kopp/glass som ikke var gjennomsiktig så ingen skulle se. Fant tomme ølbokser rundt i huset når jeg leita. 
det er forferdelig trist, og veldig vanskelig p snakke om, både med mamma og han. Jeg og han har aldri snakket om det. Nå er han gått over på sprit, det lukter jeg, men han er sjelden veldig åpenbart beruset hvis ikke man vet om det og ser etter tegn. 

Anonymkode: 1548a...c76

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke alkoholiker om man drikker alene. Det er litt mer som skal til der altså... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm...Det er litt rart det han gjør. Har foreldrene dine drukket alkohol med deg tilstede før? Noen foreldre gjør ikke det..

Jeg ville kanskje sagt i fra til faren din først?

Anonymkode: 8b754...7be

Hei.

Mor har aldri drukket noe, far har av og til tatt ei øl til maten. Så har drukket minimalt tidligere. Ja, burde nok det, men er så vanskelig 😥

Ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Jeg synes også det er merkelig at han skjuler det.

Men har drikkinga noen konsekvens? Er han ubehagelig, avlyser han ting han har avtalt, blir han liggende i bakrus neste dag?

Som en person over skriver tror jeg det har lite hensikt å snakke med han om alkoholbruket i seg selv, hvis han har et alkoholproblem kommer han neppe til å innrømme det uansett. Hvis atferden hans går utover familielivet så tror jeg du har en sterkere sak med å poengtere hva du synes er leit.

Har aldri merket noen negative konsekvenser, annet enn at han virker litt "sløv" de kveldene jeg merker at han drikker. Tenker mest at det er trist for han sin del, og kanskje det er noe han sliter med, som gjør at han drikker. Også lurer jeg på om mor vet om det.

Takk for svar ❤

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok begynnelsen på alkoholisme. Er slik det begynte hos min far. Hele tiden «ærend» som gjorde at han måtte ned i kjelleren, hadde vin eller øl i en kopp/glass som ikke var gjennomsiktig så ingen skulle se. Fant tomme ølbokser rundt i huset når jeg leita. 
det er forferdelig trist, og veldig vanskelig p snakke om, både med mamma og han. Jeg og han har aldri snakket om det. Nå er han gått over på sprit, det lukter jeg, men han er sjelden veldig åpenbart beruset hvis ikke man vet om det og ser etter tegn. 

Anonymkode: 1548a...c76

Ja, det jeg er veldig redd for. Mor og far har opplevd noen vanskelige ting tidligere (vil ikke gå inn på det, pga anonymitet), så tenker kanskje det kan komme av det. 

Har du snakket med moren din om det? Hva sier hun i såfall? ❤

Skrevet

Jeg tenker at han oppnår det han ønsker ved å skjule innholdet i koppen. Altså, at det ikke skal stilles spørsmål om mengden alkohol som inntas. Det er rødt flagg! Jeg hadde tatt det opp med ham nå.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kontormus skrev:

Jeg tenker at han oppnår det han ønsker ved å skjule innholdet i koppen. Altså, at det ikke skal stilles spørsmål om mengden alkohol som inntas. Det er rødt flagg! Jeg hadde tatt det opp med ham nå.

Ja, er bare så vanskelig 😥 Tror han hadde gått rett i forsvar, og da hadde ting bare blitt vanskelig! Men burde nok gjøre det ja.

Vurderer å prate med mor om det, men hvis ikke hun allerede vet det, så vil jeg ikke avsløre det tror jeg. Er alltid etter hun har lagt seg. 

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er bare så vanskelig 😥 Tror han hadde gått rett i forsvar, og da hadde ting bare blitt vanskelig! Men burde nok gjøre det ja.

Vurderer å prate med mor om det, men hvis ikke hun allerede vet det, så vil jeg ikke avsløre det tror jeg. Er alltid etter hun har lagt seg. 

Ts

Han vil nok benekte, tror jeg også. Men da har du gjort det klart at du reagerer på dette, og kanskje det setter i gang en prosess hos han. Ville ventet med å fortelle mor til du ser reaksjonen hans.

AnonymBruker
Skrevet

Min far er alkoholiker. Han drikker f.eks. vodka blandet med appelsinjuice, rødvin fra melkeglass, og drikker mer etter alle andre har lagt seg. Det begynte smått, men vokste seg i løpet av et tiår til et enormt forbruk og skilsmisse.

Problemet er at det er umulig å endre deres atferd, med mindre de selv er motiverte for det. Likevel har det for meg vært godt å påpeke at jeg ikke synes det er greit. At han vet jeg er bevisst på det og synes det er ubehagelig. At du blir bekymra når han føler et behov for å skjule at han drikker. 

Anonymkode: cb499...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg sitter sammen med far i stua nå, han sitter med termoskoppen sin, og jeg vet han har øl i. Jeg må snu meg bort for at han ikke skal se at jeg har tårer i øynene. 

Jeg vet det kanskje er en sterk reaksjon, men det er vondt og skummelt å se faren min sånn. Han er en helt fantastisk mann, og har vært en trygg pappa for meg hele oppveksten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...