Gå til innhold

overvektig og prøver og gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Gjest MrTeddy29
Skrevet (endret)

sada

Endret av MrTeddy29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du har mer enn nok med å gå akkurat nå. Du må nesten kjenne etter selv hvor mye du klarer å presse deg. Men 5 minutter er bedre enn 0 minutter. Ta det rolig i starten, så vil det bli bedre rimelig raskt vil jeg tro. Øk på med aktivitet hver uke. Med den fysiske formen du har nå, pluss vekta, vil du nok pådra deg skader og/eller betennelse om du presser for hardt i starten. Kjøp gode sko med demping. 

Har du mulighet til å være i basseng? Det er god trening pluss at det tar bort mye av belastningen i starten. 

Det høres egentlig ut som du kunne hatt nytte av PT eller lignende som kan hjelpe deg med å lage en plan.

Anonymkode: e2161...4b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at det er veldig bra at du vil ta tak i egen helse. Jeg heier på deg! Lykke til 😊

Anonymkode: e2161...4b0

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Ville også fokusert på å gradvis øke hvor langt du går først. Ta deg en runde i nabolaget og øk gradvis. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør alt på en gang, og ikke ta i for mye med en gang. Det gjelder både mat og aktivitet. 

Vedrørende aktivitet vil jeg anbefale å fokusere på den gode vanen og ikke på intensiteten. Løping er for deg noen uker frem i tid. Foreløpig skal du bare få på deg joggeskoa, og gå en liten tur, som du etterhvert utvider til en lengre tur. Gjerne til et fast tidspunkt, faste dager, slik at det blir en rutine. 

Anonymkode: e7212...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen og hør om du kan bli henvist til frisklivsentralen. Og begynn forsiktig med korte turer ofte, så øker du lengden på turen etterhvert. Ikke tenk på jogging ennå. 

Lykke til 😀

Anonymkode: 6aa99...8e3

AnonymBruker
Skrevet

Og tenk på at kostholdet er like viktig

Anonymkode: 8827c...6fc

AnonymBruker
Skrevet

Trening er bare tull når du er såpass overvektig. Legg om maten, gå ned 20kg, så kan du forsiktig begynne å trene. For øyeblikket er du såpass tung at du kan få slitasjeskader og annet. Har erfaring fra dette selv. Var 106kg på mitt meste. La om kosten, uten trening og gikk lett ned 23kg på 2-3 måneder. Trenger kun å spise ren mat fra dyreriket, og ikke oksilatrik og antinæringsrik plantebasert.

Anonymkode: f1245...367

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå tur bare fordi det er godt for kropp og sjel, og mange spiser sunnere om de mosjonerer. Ikke jogg med så mye overvekt du kan få så mye skader og det setter stopper for all mosjon. Det haster ikke. Med så mye overvekt kan du gå ned endel ganske raskt til og med. Kanskje du kan veie og føre logg over alt du spiser? Da ser man lettere hva som bør begrenses. 

Anonymkode: 74324...749

Skrevet (endret)

Ser flere her råder deg til å ta det helt med ro i starten. Jeg er ikke helsepersonell, snakker kun av egen erfaring.

For 4 uker siden veide jeg 110 kg. Nå veier jeg 105. Teller kalorier OG jogger/powerwalk 1 time hver dag, ca 6 km.

Jeg har kjøpt gode løpesko for asfalt, selv om jeg kun er i skog - har ikke vondt ett eneste sted. Heller tvert om; har fått mindre vondt, knærne har sluttet og knirke og jeg er ikke lenger trøtt og slapp på ettermiddagen, men full av energi! Om det er kosthold eller trening, eller en kombinasjon vet jeg ikke ...

Første uka var det tungt og bevege seg, men det å se hvor fort formen kommer seg er motivasjon i seg selv. Også må jeg si at de første 2-3 km ofte er litt vonde, mye melkesyre i leggene, blant annet. Men så løsner det og jeg blir varm og det føles bare godt.

Avslutter hver økt med bakkeintervall i 20 minutter 👍

Endret av Bayley
Skrevet

Jeg heier på deg og sender en privat melding

Skrevet

Før du fokuserer på å øke aktiviteter må du finne ut av hva du kan endre på i kostholdet. Kostholdet er det mest viktigste når det gjelder det å gå ned i vekt. Det hjelper ikke å fortsette som før, da vil også trening/aktivitet være bortkastet.

Cluet for å gå ned i vekt er å finne en livstilsendring som du kan ha resten av livet. Å gå på protein shakes, slanke kurer etc, vil ikke fungere om du begynner å spise det du gjorde før du begynte å gå ned i vekt etter du er ferdig med dietten. Da vil kiloene fort komme tilbake igjen.

Så det du heller bør finne ut av er hva du spiser i hverdagen. Er det mye usunn mat? Kutt ut sjokoade, kaker og sukkerholdig brus i ukedagene. La den usunne Maten være begrenset til en dag i helgen og i spesielle anledninger , og tenk mengde. Junk food bør kun spises en sjelden gang, og ikke mange ganger per mnd. Bruker du også mye ferdig produkter hvis du feks lager mat?  Prøv heller å lage mesteparten av maten fra bunnen osv..Se på innholdsfortegnelse på det du kjøper av mat..det er mye skjult sukker der ute.  Er du sulten mellom måltidene spis litt frukt, men helst en form for grønnsak.

Ved å spise riktig og i rett mengde for å gå ned i vekt, vil enn kunne gå ned en del kg i begynnelsen selv om man ikke trener når det er en del kg som må bort.  Etter maten er ordnet kan du heller prøve å finne en aktivitet som du liker. Begynn gjerne i det små, med feks 2 dager i uka, og øk gradvis antall dager etterhvert..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette blir for voldsomt og du risikerer å droppe alt om kort tid. Jeg anbefaler å gjøre litt og litt, slik at vanene endres. Det første kan feks være å slutte å spise mellom måltidene. Ingen endring i hva du spiser til måltidene, bare ingen småspising mellom. Når dette går greit, kan du feks kutte ut all drikke som har kalorier. Dvs holde deg til vann, lettbrus eller zero-saft. Neste steg kan være å minske måltidsstørrelse, og feks holde seg til 4måltider om dagen. Når dette er blitt en del av hverdagen, kan du se litt på maten du spiser. Kan man gjøre den sunnere eller mer kalorifattig? Feks redusere pasta, oljer, farseprodukter osv, og få inn mer rent kjøtt/kylling/fisk og grønnsaker. 

Mtp fysisk aktivitet er jo tiden på året nå perfekt til å få inn en liten gåtur om dagen. Ikke stress med noe mer ennå. Lengden på turen kan evt økes etterhvert. 

Lykke til:)

Anonymkode: 62780...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS:)

Jeg er 170 og jeg har vært 88kg, så ikke så tung som du, men ganske tung. Da jeg først begynte å løpe løp jeg 200 meter og jeg trodde jeg skulle få hjerteinfarkt :fnise: Så at du ikke klarer mange sekundene er nok ikke hårreisende mtp. aktivitetsnivå og vekt. Jeg vil anbefale deg å være forsiktig med løping mtp. knærne dine. Da er det bedre at du går i starten. Bruk gode sko!! (klok av skade... bokstavelig talt). Gå heller for sykling og svømming. Vet mange som er tung kvier seg for å ta på badedrakt men det er genial trim. Dra når det er lite folk. Og så er det mange som gir bort sånne stasjonære inne-sykler på finn eller facebook:) Tråkk på den mens du ser favorittserien:P

Ellers gjør man selvsagt aller mest med diett. Rådet her er å ikke starte for hardt, da faller man bare av igjen. Ta det gradvis, å endre vaner tar mye tid! Ta i bruk den berømte tallerkenmodellen og reserver snop til en dag i uka. Da er jo mye gjort allerede. Når dette sitter kan du begynne med litt mer detaljer som mer fisk og sjømat, magrere kjøtt, masse salat og grønnsaker, mindre dipper, sauser osv.

Jeg har gått ned 28 kg og veier 60 kg nå. Jeg har egentlig bare slått meg til ro med at jeg må veie meg jevnlig, for jeg vil alltid krype opp, så når jeg har lagt på meg 1-2kg, så veier jeg maten og teller kalorier igjen til jeg når 60kg. Bare som et tips til når du når vektmålet ditt. Det er blitt en vane og jeg tenker ikke på det som noe rart lengre, før jeg får besøk :fnise:

Vil også anbefale deg to ting til: Finn din BMR(du finner bmr kalulator på nettet), og bruk målebånd til å ta mål. Noen ganger er ikke tallet på vekta helt riktig, og da er det fint å ha noe annet å støtte seg på. Jeg holder på med chloe ting sin 2 week shred, har ifølge vekta lagt på meg over et kg, men har gått ned i cm både her og der. Når du dog skal veie deg, ha EN fast veiedag så du ikke veier deg for ofte. Jeg bruker fredag som veiedag, på morgenen, før frokost, etter toalettbesøk:P Føler jeg får mest nøyaktig måling da.

Se om du finner deg et community for andre i samme situasjon, lettere når man har noen å dele ting med:) Er litt her på KG men vet også at Narwals har noe om det er ok med engelsk.

Lykke til TS!

Anonymkode: 730ac...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...