Gå til innhold

Camping med telt - hvilket utstyr må man ha

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I år blir det mest sannsynlig Norgesferie på meg og tenåringsdatter. Vi har tenkt å kjøre og bo litt på hotell, litt hos familie og så tenkte vi å telte. 

Det har jeg ikke gjort siden jeg var barn og jeg trenger noen tips til hva vi bør ha med oss. I utgangspunktet tenker jeg at vi camper på campingplass, men at vi kan fricampe om vi vil. 

Vi har stor bil og har plass til utstyr. Det jeg har er soveposer, hengekøyer, campingstoler- og bord, kjølebag. 

Jeg må skaffe telt, liggeunderlag og noe ift matlaging (stormkjøkken?). Ønsker tips til hvor kjøpe dette, helst til en overkommelig pris. 

Er det andre ting jeg må ha med?

Anonymkode: d1595...c8e

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler varmt type Exped liggeunderlag, de er fantastiske å sove på. Og søvn er viktig når man telter, og varm nok sovepose. Husk det er bedre med en for varm,(da åpner man bare glidelåsen), enn en kald og bli liggende og fryse. Det er pyton!

Anonymkode: ebfa3...04c

• Liker 1
AnonymBruker
2 minutter siden, Sinte-my skrev:

Vanndunk, til å fylle med vann. Godt liggeunderlag! Lett primus og kokekar. 

Takk for tips 😊 Vet du om det finnes noen «pakker» med primus, kokekar etc? Mener heg har sett det, men vet ikke hva det heter. 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler varmt type Exped liggeunderlag, de er fantastiske å sove på. Og søvn er viktig når man telter, og varm nok sovepose. Husk det er bedre med en for varm,(da åpner man bare glidelåsen), enn en kald og bli liggende og fryse. Det er pyton!

Takk for tips 😊 Vi har gode soveposer. Har blitt «bitt» av trenden med å sove ute i hengekøye og har fått testet soveposene. 

ts

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler varmt type Exped liggeunderlag, de er fantastiske å sove på.

Oi, sjekket pris og de var dyre.... Får sjekke litt mer

AnonymBruker
  • Servise, glass og bestikk. Enten engangs som man får kjøpt på Rema, Europris, Nille, Ikea osv. Eller du kan kjøpe pikniksett. Dette får du også på Europris, Nille, Ikea osv.
  • Balje til oppvask.
  • Vanndunk, gjerne med kran: Det tror jeg vi kjøpte på Biltema.
  • Hvis dere er på campingplass med tilgang til strøm så er elektrisk stekepanne kjekt. 
  • Presenning til gulv under teltet, gjerne noen lette filleryer som kan isolere litt hvis det blir kaldt.
  • Kjølebag og fryseelementer. Eller elektrisk kjølebag som kan lades i bilen og kobles på strømnettet på campingplassen.
  • Bord og stoler
  • Oppblåsbare madrasser er gode og ligge på. De får man kjøpt på bl.a Jysk.
  • Soveposer, eller dere som har bil kan ta med sengetøyet deres. Blir litt mer komfortabelt.
  • Pledd

Anonymkode: b418a...859

• Liker 2
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, sjekket pris og de var dyre.... Får sjekke litt mer

Vet ikke hvilken prisklasse du kunne tenke deg, og om du og datteren kan sove sammen, så er de madrassene fra Jysk fine. De har elektrisk pumpe, og er gode og ligge på.

https://jysk.no/hage/luftmadrasser/luftmadrasser/gjesteseng-velour-mid-rise-b152xl203xh30

• Liker 1
AnonymBruker

Ta noen testturer i nærmiljøet en helg eller to. Da finner du ut litt om hva som dere trenger. Har dere glemt noe viktig er det bare å kjøre hjem og hente det.

Man får helt sikkert kjøpt sånne "campingkofferter" med alt av utstyr til måtider og slikt, husker vi hadde en slik da jeg var liten...

Anonymkode: 3a955...c8f

• Liker 1
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta noen testturer i nærmiljøet en helg eller to. Da finner du ut litt om hva som dere trenger. Har dere glemt noe viktig er det bare å kjøre hjem og hente det.

Man får helt sikkert kjøpt sånne "campingkofferter" med alt av utstyr til måtider og slikt, husker vi hadde en slik da jeg var liten...

De koffertene er picknikk koffert og finnes enda har alt utenom stormkjøkken.

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvilken prisklasse du kunne tenke deg, og om du og datteren kan sove sammen, så er de madrassene fra Jysk fine. De har elektrisk pumpe, og er gode og ligge på.

https://jysk.no/hage/luftmadrasser/luftmadrasser/gjesteseng-velour-mid-rise-b152xl203xh30

Store oppblåsbare madrasser på telttur? Ta vanlig liggeunderlag i stedet, evt noen tynne skummadrasser hvis dere har det. Sjekk bruktmarkedet hvis budsjettet er begrenset.

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Store oppblåsbare madrasser på telttur? Ta vanlig liggeunderlag i stedet, evt noen tynne skummadrasser hvis dere har det. Sjekk bruktmarkedet hvis budsjettet er begrenset.

Hva er galt med å ha litt comfort på camping? Ts har bil og har plass til disse madrassene hvis hun og datteren foretrekker disse fremfor de tynne som man kjenner bakken igjennom. 

Jeg legger bare ved forslag, så kan ts velge ut de forslagene hun finner aktuelle, så da slipper du og komme og kritisere andres forslag. Vi er forskjellige skjønner du. 

• Liker 2
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I år blir det mest sannsynlig Norgesferie på meg og tenåringsdatter. Vi har tenkt å kjøre og bo litt på hotell, litt hos familie og så tenkte vi å telte. 

Det har jeg ikke gjort siden jeg var barn og jeg trenger noen tips til hva vi bør ha med oss. I utgangspunktet tenker jeg at vi camper på campingplass, men at vi kan fricampe om vi vil. 

Vi har stor bil og har plass til utstyr. Det jeg har er soveposer, hengekøyer, campingstoler- og bord, kjølebag. 

Jeg må skaffe telt, liggeunderlag og noe ift matlaging (stormkjøkken?). Ønsker tips til hvor kjøpe dette, helst til en overkommelig pris. 

Er det andre ting jeg må ha med?

Stormkjøkken, gå for rødsprit det er tryggest å starte med

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/turutstyr/turutstyr-f58f80b4/easy-camp-stormkjokken?variantCode=263309&gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw_ez2BRCyARIsAJfg-ksEwifjUMjvIO8dRljNIWxOx36eH1VDXM62_YDQVI83EgCr2LD0q9QaApAbEALw_wcB

Underlag

https://jysk.no/hage/luftmadrasser/luftmadrasser/luftmadrass-velour-b76xl191xh22

Telt

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/telt/popup-telt-2000039917

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er gull om en har el pumpe som kan kobles til sigarettenneren i bilen, eller enda bedre om en slik som vi har vanlig stikk i bilen

• Liker 1
Annonse
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips 😊 Vet du om det finnes noen «pakker» med primus, kokekar etc? Mener heg har sett det, men vet ikke hva det heter. 

Stormkjøkken

Ellers er vannkoker til bil kjekt å ha

Endret av Fru Uperfekt
AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  • Servise, glass og bestikk. Enten engangs som man får kjøpt på Rema, Europris, Nille, Ikea osv. Eller du kan kjøpe pikniksett. Dette får du også på Europris, Nille, Ikea osv.
  • Balje til oppvask.
  • Vanndunk, gjerne med kran: Det tror jeg vi kjøpte på Biltema.
  • Hvis dere er på campingplass med tilgang til strøm så er elektrisk stekepanne kjekt. 
  • Presenning til gulv under teltet, gjerne noen lette filleryer som kan isolere litt hvis det blir kaldt.
  • Kjølebag og fryseelementer. Eller elektrisk kjølebag som kan lades i bilen og kobles på strømnettet på campingplassen.
  • Bord og stoler
  • Oppblåsbare madrasser er gode og ligge på. De får man kjøpt på bl.a Jysk.
  • Soveposer, eller dere som har bil kan ta med sengetøyet deres. Blir litt mer komfortabelt.
  • Pledd

Takk for mange gode tips 👍🏻
ts

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har slike, men tror mine trenger strøm for å fylles/tømmes...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...