AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Har det ganske trangt nå økonomisk, men har dere noen gode tips når det gjelder sparing? Har jobb, men delvis permittert. Jeg har sett over hva jeg bruker penger på, mat er jeg fæl på, men da vet jeg i allefall én ting jeg kan spare noen tusenlapper på i mnd.. Jeg kjøper bare mat til meg, men må ofte kaste. Må bli bedre her.. satt meg opp på spørreundersøkelser, men det blir sikkert bare lommerusk. Har ikke verdisaker jeg kan selge.. På Finn.no finner jeg ikke småjobber, er dette endret pga korona el.l? Anonymkode: 4e128...819
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Det enkleste er å kutte på utgifter. For å finne ut hva som er smart, er det lurt å føre regnskap over utgiftene, så du ser hvor pengene går. Da finner du ut hvor du kan ha noe å hente. Småjobber på finn.no var en saga blott lenge før korona. Det er visst Facebook som gjelder for det nå. Anonymkode: 61df0...8c6
Morpheus Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Det kan hende du må jobbe like hart med penger inn, som penger ut. Polakker får ikke komme til Norge nå. Så det er masse muligheter for strøjobber bla. i landbruket mm. Jordbær må plukkes og høstes inn, steinplukking, potetplukking osv. osv. Hvis du er permitert. Har du god tid til å lete, ringe rundt og oppsøke. Tenk slike jobber som tradisjonelt polakker osv. hadde. Ev plukk jordbær og selg de langs veien. Oppsøk alle vikarbyråene og si at du er ledig, flittig og tar hva som helst.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Det enkleste er selvsagt å kutte ned på utgiftene, og som du sier, matposten er hvor du kan gjøre mest innhugg. Jeg hadde det også litt trangt her for litt siden, så jeg tok ut det jeg planla og bruke på mat på en måned, la det i 4 konvolutter, en for hver uke. Var det tomt for penger, ja, så måtte jeg spise av det jeg hadde. Og selvsagt; dropp ferdigmat, kafe, kantine, fjordland osv. Absolutt beste tipset jeg kan gi er å se på kilosprisen. Sammenlign grøtrisen per kilo fra geisha med den blå fra toro f.eks:P I dare you. Alt for mange får bakoversveis når jeg peker ut dette med kilospris ass. Kjøp first price ol. der hvor det ikke påvirker kvaliteten for mye(smak og behag), bruk opp maten du kjøper. Kan du bytte til et billigere mobilabonnent? Gratis sporify om du bruker det? Må du ha flere strømmetjenester dersom du har det? Aviser/blader? Kan du senke lånevadraget om du har? Forsøk å bruk nettverket ditt for å finne strøjobber for ditt eller datt. Anonymkode: 4dee3...1fc 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det enkleste er å kutte på utgifter. For å finne ut hva som er smart, er det lurt å føre regnskap over utgiftene, så du ser hvor pengene går. Da finner du ut hvor du kan ha noe å hente. Småjobber på finn.no var en saga blott lenge før korona. Det er visst Facebook som gjelder for det nå. Anonymkode: 61df0...8c6 Bruker veldig mye på mat, så her kan jeg heldigvis spare inn mye. Men allikevel vil det ta tid før jeg kommer meg inn igjen. Jeg har ikke brukt Finn på lenge, så det forklarer jo ting Anonymkode: 4e128...819
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 3 minutter siden, Morpheus skrev: Det kan hende du må jobbe like hart med penger inn, som penger ut. Polakker får ikke komme til Norge nå. Så det er masse muligheter for strøjobber bla. i landbruket mm. Jordbær må plukkes og høstes inn, steinplukking, potetplukking osv. osv. Hvis du er permitert. Har du god tid til å lete, ringe rundt og oppsøke. Tenk slike jobber som tradisjonelt polakker osv. hadde. Ev plukk jordbær og selg de langs veien. Oppsøk alle vikarbyråene og si at du er ledig, flittig og tar hva som helst. Det her er gode tips! Har aldri plukket jordbær før, men kanskje nå har tiden kommet! Anonymkode: 4e128...819
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Kan du kutte på telefonabonnementet? Anonymkode: 834a4...8ef
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det enkleste er selvsagt å kutte ned på utgiftene, og som du sier, matposten er hvor du kan gjøre mest innhugg. Jeg hadde det også litt trangt her for litt siden, så jeg tok ut det jeg planla og bruke på mat på en måned, la det i 4 konvolutter, en for hver uke. Var det tomt for penger, ja, så måtte jeg spise av det jeg hadde. Og selvsagt; dropp ferdigmat, kafe, kantine, fjordland osv. Absolutt beste tipset jeg kan gi er å se på kilosprisen. Sammenlign grøtrisen per kilo fra geisha med den blå fra toro f.eks:P I dare you. Alt for mange får bakoversveis når jeg peker ut dette med kilospris ass. Kjøp first price ol. der hvor det ikke påvirker kvaliteten for mye(smak og behag), bruk opp maten du kjøper. Kan du bytte til et billigere mobilabonnent? Gratis sporify om du bruker det? Må du ha flere strømmetjenester dersom du har det? Aviser/blader? Kan du senke lånevadraget om du har? Forsøk å bruk nettverket ditt for å finne strøjobber for ditt eller datt. Anonymkode: 4dee3...1fc Takk for flere gode tips! Jeg har alltid hatt for meg at first price ikke er spesielt bra, men det kan hende jeg tar feil. Når det gjelder mat kan jeg kutte på mye, men jeg vil være sikker på at jeg får i meg nok næring hver dag! Men man gjør kanskje det med first price, også Kg pris etc er ikke noe jeg tenker mye på, men det er viktig! Har sagt opp alt av abonnementer unntatt Netflix. Har litt for mye tid om dagen og det utgir ikke så mye i mnd har ikke TV. Anonymkode: 4e128...819
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du kutte på telefonabonnementet? Anonymkode: 834a4...8ef Jeg kan ikke kutte det ut (ikke bare av private grunner men også jobb). Har generelt sett ikke mye utgifter derfra Anonymkode: 4e128...819
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Skrevet 7. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid hatt for meg at first price ikke er spesielt bra, men det kan hende jeg tar feil. Veldig mye First price (og andre «butikkmerker») er minst like bra som merkevarene. Du må prøve deg litt fram. Hvis du virkelig vil ha oversikt sett opp regnskap for de siste 6 månedene. Da ser du hvor pengene går og hvor mye du bruker. Da er det enklere å finne f.eks. rimeligere mobilabonnement eller forsikring når du har full oversikt over hva du betaler i dag. Anonymkode: 703a5...727
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 Hvis du har DnB (vet ikke hva andre banker har) så kan du se i nettbanken nøyaktig hva du bruker på mat, aktiviteter, reise, drivstoff, møbler osv. Veldig kjekt. Lag deg et budsjett og hold deg til det. I perioder hvor jeg har hatt det utrolig stramt samtidig som jeg vet at jeg kan impulsshoppe på nett ved stress så har jeg satt av penger til mat og da er det bare de pengene jeg har. Blir det noe til overs har jeg tatt det ut i cash, vanskeligere å bruke da. Evt sette over til en sparekonto. Ingen mat kastes her. Lager stor porsjon middag og fryser resten ned. Fikk sjokk da Adams Manasse ringte og skrøt av at middagene der til en person lå på rundt 200 kr (?) Her kan jeg lage middag til en voksen og et barn til 20 kr liksom. Kilopris, for eks store tomater vs plommetomater. Godteri og sånt er dyrt. Toalettartikler er billig i større flasker på normal. Har du et par middager i frysern så kan du stort sett bare handle nye middager som er satt ned i pris pga dato eller tilbud. Kjøper de grønnsakene som er billigst, handler på innvandrerbutikker. Kjøre minst mulig og kjøre så økonomisk som mulig. Kjøpe nye ting som er brukt. Finne på ting ute i nærmiljøet fremfor kino og andre ting som koster penger. Jeg har det utrolig stramt pga korona nå, dagpengene har vært rundt halvparten av lønna, men har heldigvis fått litt sosialstønad også. Gleder meg virkelig til å begynne å jobbe fulltid igjen! Anonymkode: f277f...f08
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #12 Skrevet 7. juni 2020 Gå gjennom kontoutskriftene dine (i nettbanken) fra de siste månedene og lag en oversikt over hva du bruker penger på. Tenk gjennom alle utgiftene og bli mer bevisst på hva du faktisk trenger å bruke penger på. Dropp "luksus" som frisørtimer osv Anonymkode: 267d2...8aa
Myrmica Skrevet 7. juni 2020 #13 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har satt opp et excel-ark hvor jeg fyller in ABSOLUTT alt av penger som går ut. Noe a la budsjettavla i Luksusfellen, men istedenfor å sette opp budsjett på forhånd, fyller jeg inn alt jeg bruker. En post for bolig, strøm, mat, bil, klær, gjeld, annet osv. Da har jeg full oversikt, og så går det sport i å prøve å bruke litt mindre enn forrige måned på de ulike postene. Nå ligger jeg på ca 3000 på matposten. Prøver å presse den enda litt ned, men synes det er vanskelig da jeg er glad i god mat... (og øl 😁). Hygieneartikler, tørkerull o.l. kjøper jeg i store kvanta på Europris og Normal. Blir en litt stor utgift der og da, men lønner seg i det lange løp. Har fått meg en dårlig betalt ekstrajobb en helg i måneden. Ikke så mye å hente, men det blir en del hundrelapper ekstra, og alt hjelper 😊
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #14 Skrevet 7. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har det ganske trangt nå økonomisk, men har dere noen gode tips når det gjelder sparing? Har jobb, men delvis permittert. Jeg har sett over hva jeg bruker penger på, mat er jeg fæl på, men da vet jeg i allefall én ting jeg kan spare noen tusenlapper på i mnd.. Jeg kjøper bare mat til meg, men må ofte kaste. Må bli bedre her.. satt meg opp på spørreundersøkelser, men det blir sikkert bare lommerusk. Har ikke verdisaker jeg kan selge.. På Finn.no finner jeg ikke småjobber, er dette endret pga korona el.l? Anonymkode: 4e128...819 Å kutte utgiftene på mat vil Du komme langt med ettersom du selv mener du bruker mye penger på dette. Jeg var og fæl på å kaste mat før. Nå sparer jeg et par tusen i måneden på å planlegge handling og og hva jeg skal spise. Noe er er også billigere å lage fra bunnen enn å kjøpe ferdig. Anonymkode: 79c11...cd4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #15 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, Myrmica skrev: Jeg har satt opp et excel-ark hvor jeg fyller in ABSOLUTT alt av penger som går ut. Noe a la budsjettavla i Luksusfellen, men istedenfor å sette opp budsjett på forhånd, fyller jeg inn alt jeg bruker. En post for bolig, strøm, mat, bil, klær, gjeld, annet osv. FYI. Dette kalles regnskap. Anonymkode: 703a5...727
Nattens rytter Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 Lag gode og næringsrike supper på rotfrukter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå