Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 2 måneder som krever ekstremt mye. Sover kun i bæresele på dagtid og har generelt vansker med å sove. Blir fort overtrøtt, og sover svært lett og våkner fort. Svært aktiv og urolig. Gråter/sutrer mye når han er våken. Har vært til barnelege og han er frisk og rask. Lege sier at han bare er en aktiv og utålmodig liten sjel. Han er veldig sterk fysisk, og svært våken og med til å være så liten. Verdens skjønneste lille gutt, men krever som sagt mye. Føler jeg må være på 24/7. Er det noen som kjenner seg igjen og vil dele erfaringer? Når blir det enklere??Hilsen fra sliten mamma.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ble det enklere fra ca 3 mnd. Nå ved 6 mnd er det kjempelett i forhold til ved 2 mnd! Det kjennes lenge ut når du står midt oppi det, men når babyen tåler å være våken lengre og får til å leke litt mer selv, har du nesten glemt hvordan det var 🥰 Føler med deg!

Anonymkode: aed19...f2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 1 år og 2 mnd og forsatt krevende. :P

Anonymkode: ee12b...ef0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres akkurat ut som min! Her ble det litt lettere ved 6 måneder da han begynte å krabbe og kunne utforske verden litt selv. Etter det ble det bare bedre og bedre. Da ble han så blid! Da han lærte seg å gå ved 11 måneder ble han enda mer fornøyd. Men han er 16 måneder nå og virkelig aktiv. Han sitter ikke i ro i ett sekund. Sover godt om natta da, men ikke på dagen. Og er verdens blideste gutt 😊

Anonymkode: 25381...e02

AnonymBruker
Skrevet

6mnd her også, da er babygym, leker, vippestol, rulling på gulv, se på dusjing og husarbeid moro. Min kan ikke krabbe eller åle seg enda.

Anonymkode: 44695...42c

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som å lese om mine to søte små 🙂 Yngste er 5 måneder nå og har nylig sluttet å ville sove i bæresele - nå sover hun bare i vogn, men kun i bevegelse og kun 40 min av gangen. Så hun trenger 4 eller 5 lurer om dagen for å få nok søvn. Blir overtrøtt og umulig å legge hvis det går mer enn halvannen time fra forrige lur. Eldste sluttet også å sove i sele rundt 5 måneder, men dagsoving var trøblete frem til han fylte 2 år. Først da kunne vi trille i søvn også sov han 1-2 timer i stillestående vogn. Det var egentlig først ved nærmere 2 år at ting roet seg. Han sov kronisk for lite og var trøtt og grinete hele dagen, samtidig som han var ekstremt nysgjerrig, våken og aktiv. Han hadde refluks, så det påvirket også søvnen hans. Begge mine har blitt bemerket av helsepersonell, barnehageansatte og andre for å være ekstremt våkne og "på", så jeg har tenkt at det er grunnen til at de blir fort overstimulerte og sliter med å koble av. Jeg er også veldig sensitiv for inntrykk, har slitt med søvn hele livet og var i følge mine foreldre helt lik som barn.

(Hvis det er noen trøst har jeg lest at det gjerne er en sammenheng mellom høysensitivitet og skoleflinkhet. Min eldste går ikke på skolen enda, men har vært veldig tidlig ute med språket, imponerende god på problemløsning og det å se sammenhenger. Ekstremt oppvakt for alderen. Jeg lå langt foran klassen gjennom hele barneskolen omtrent)

Anonymkode: 9064a...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver en normal, velfungerende baby. Min siste sov i selen frem til 6 mnd ca, etter det sovnet han i vogna. Det ER slitsomt med små barn.

Anonymkode: 011b5...eb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som gutten vår. Folk sa; det blir så mye lettere når de er 3 mnd. 9 mnd. 1 år. Bare vent til han er 18 mnd! Alt ble myyyye lettere når han blir 2 år!

Og nå venter vi på at alt skal bli så mye lettere når han er 3 år 😜

Litt lettere har det gradvis blitt men ikke mye mer enn at jeg fremdeles må gråte litt enkelte kvelder.

Anonymkode: 3ec82...f19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det ble en helt annen verden fra barna endelig begynte å sove i vogn ved 6 mnd alder. Mye enklere enn å bære dagen lang. Fikk også litt mer forutsigbarhet i den alderen.

Eldste er nå 4,5 og minste er snart 1 år. 

Anonymkode: 93ca2...d63

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg googlet «når blir det lettere» hver dag de første 10 ukene, min var helt lik. Kunne være blid i 10 minutter før det var sutring, ekstremt korte blunder og måtte bæres i søvn. Nå har jeg bare kommet til 12 uker men det er allerede bedre, våkentiden blir lengre og lengre og hun må ikke konstant underholdes for å holde seg blid. Får gjort veldig mye mer nå men må fortsatt bæres i søvn og hun har begynt å tulle litt med nattesøvnen i stedet for. Det beste svaret jeg fant på alle Google søkene mine var vel egentlig at det ikke blir lettere men det blir bedre. Du blir mer vant til situasjonen og babyen, etterhvert blir dagene mer forutsigbare, du håndterer alle følelsene bedre. Det holder jeg litt fast i. For fire uker siden virket babytiden veldig lang og seig, nå tenker jeg allerede litt mer i de baner at disse fasene går over ganske fort og at tiden egentlig raser forbi. Dagene er lange men årene er korte. 

Anonymkode: a46f9...7d4

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som gutten vår. Folk sa; det blir så mye lettere når de er 3 mnd. 9 mnd. 1 år. Bare vent til han er 18 mnd! Alt ble myyyye lettere når han blir 2 år!

Og nå venter vi på at alt skal bli så mye lettere når han er 3 år 😜

Litt lettere har det gradvis blitt men ikke mye mer enn at jeg fremdeles må gråte litt enkelte kvelder.

Anonymkode: 3ec82...f19

Skriver under denne. 

Anonymkode: 76a11...110

AnonymBruker
Skrevet

Venter fremdeles☺ 1  år og 5 mnd. Hvis noen spør én gang til åssen natta har vært,tror jeg at jeg spyr. Eller hvis noen spør om kaffebesøk. Nei,jeg kan ikke føre en samtale,drikke kaffe,og sitte som en normal person med denne ungen🤪

Flaks han er så søt😍

Anonymkode: 55ca0...298

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har baby på 4 mnd nå som var slik som din de første månedene. Det ble lettere da hun var rundt 3 mnd og begynte å interessere seg for babygym og leker. Da kunne jeg ta en dusj/spise/ta en kaffekopp mens hun lekte, og hente meg inn litt.

Vi har investert i sleepytroll. Hun sovner av og til i vogna med den på + white noise/støvsugerlyd, og kan av og til sove i 1-2t om vi skrur den på hver gang den skrur seg selv av etter 30 min. Om jeg ammer i søvn kan babyen sove videre i vogna med sleepytroll på. Prøver å trille i søvn ute av og til, for å få luftet meg litt, men det er fremdeles ikke populært. Regner med det blir bedre når sportsdelen kan tas i bruk 🙂

Ting blir lettere jo større de blir er min erfaring, men da kan jo andre problemer dukke opp da 🤪 Søvn slet vi med i mange år med storesøsteren, men tilværelsen var likevel lettere da enn med  baby på 2 mnd som krever nærhet 24/7.

Anonymkode: 0b878...3a4

Skrevet

Høres helt ut som du beskriver min! Det ble gradvis lettere fra 4-5 mnd, men da han lærte å gå ble det mye bedre. Mindre utålmodig fordi han klarte ting selv og fikk utforske masse. Nå er han snart halvannet og han er fremdeles intens, men veldig artig, sjarmerende og gir mange gode susser. 

AnonymBruker
Skrevet

Google «high need baby». Det var også min datter, og bæresjal var virkelig redningen de første månedene. Hun fortsatte imidlertid å kreve mye, søvn var vanskelig og temperamentet stort, helt til hun rundet 1,5 - 2 år og språket kom mer og mer på plass. Tidlig ute med både språk og motorikk, veldig våken, viljesterk og «med» fra første stund. Nå er hun 10 år, og en skoleflink, pliktoppfyllende flott jente, som også gjør det godt i flere idretter. Så det er håp i enden av tunnelen😃

Anonymkode: c7846...75d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2020 den 8.54, AnonymBruker skrev:

Tror jeg googlet «når blir det lettere» hver dag de første 10 ukene, min var helt lik. Kunne være blid i 10 minutter før det var sutring, ekstremt korte blunder og måtte bæres i søvn. Nå har jeg bare kommet til 12 uker men det er allerede bedre, våkentiden blir lengre og lengre og hun må ikke konstant underholdes for å holde seg blid. Får gjort veldig mye mer nå men må fortsatt bæres i søvn og hun har begynt å tulle litt med nattesøvnen i stedet for. Det beste svaret jeg fant på alle Google søkene mine var vel egentlig at det ikke blir lettere men det blir bedre. Du blir mer vant til situasjonen og babyen, etterhvert blir dagene mer forutsigbare, du håndterer alle følelsene bedre. Det holder jeg litt fast i. For fire uker siden virket babytiden veldig lang og seig, nå tenker jeg allerede litt mer i de baner at disse fasene går over ganske fort og at tiden egentlig raser forbi. Dagene er lange men årene er korte. 

Anonymkode: a46f9...7d4

Dette syns jeg var et veldig fint innlegg!

Anonymkode: bc511...0d9

AnonymBruker
Skrevet
På 6.6.2020 den 21.05, Elleven skrev:

Jeg har en sønn på 2 måneder som krever ekstremt mye. Sover kun i bæresele på dagtid og har generelt vansker med å sove. Blir fort overtrøtt, og sover svært lett og våkner fort. Svært aktiv og urolig. Gråter/sutrer mye når han er våken. Har vært til barnelege og han er frisk og rask. Lege sier at han bare er en aktiv og utålmodig liten sjel. Han er veldig sterk fysisk, og svært våken og med til å være så liten. Verdens skjønneste lille gutt, men krever som sagt mye. Føler jeg må være på 24/7. Er det noen som kjenner seg igjen og vil dele erfaringer? Når blir det enklere??Hilsen fra sliten mamma.

Min har rukket å bli over 2 år og krever fortsatt like mye. Vi har øvd lenge på å leke alene, men det er ikke så lett. Høyt energi nivå, sterk motorisk, langt fremme i språk. Vansker med å sovne og fremdeles ofte våken et par ganger hver natt. En skikkelig mammagutt, så det er ikke et sted jeg får gått alene. Han er veldig nysgjerrig, men også utålmodig. Jeg kunne f.eks aldri ha han i vogn for han skulle bare opp å se. Vogn ble kun litt spennende når han kunne sitte oppreist å se alt. Han var tidlig ute og satt oppreist alene fra 5 mnd, så da begynte vi med trilleturer. 

Anonymkode: ee98a...bda

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...