Gå til innhold

Venninne med alkoholproblem..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun snakker om dette til meg når hun er full.. at det er et problem. Men når jeg forsøker å ta «the talk» når hun er edru, blir jeg avvist. Hvordan kan jeg hjelpe? Er litt bekymret... vi er single, relativt unge og urbane, så det er ganske vanlig i vår gjeng å ta seg et glass eller to, flere dager i uka. Men for henne blir det fort hele uka.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 1d229...aa7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei hun er det ikke håp for dessverre. Beklager.

Anonymkode: 75f0f...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send henne linken. Snakkomrus.no

Anonymkode: 612a2...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er lettere å snakke om det når hun har drikke litt da? Kanskje gjengen også skulle gjort noen edru ting i blant så dere kan være sosiale selv om dere ikke drikker? 

Anonymkode: 211c7...5a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er litt uklart hvor stort problemet er ut fra det du skriver. Mye har jo med mengdene å gjøre. Å ta seg et par glass noen dager i uka om sommeren trenger ikke være noe alvorlig problem. Å drikke seg full mange ganger i uka er et problem, for da går det også gjerne ut over andre ting i livet, pluss at så mye alkohol kan skade kroppen. I tillegg er jo adferden i fylla viktig, om hun gjør ting som kan være skadelig for henne (sex med feil mennesker, krangling/utagering, etc)

Det første hun bør gjøre er å objektivt sjekke om dette er et behandlingskrevende problem eller ikke. Det finnes en test man kan ta selv som heter Audit.

https://rop.no/snakkomrus/rammeverk/index.html?formname=AUDIT&formname=AUDIT

Hvis hun på denne testen havner i «rød» sone har hun et helseskadelig alkoholkonsum og bør søke hjelp, gjerne hos fastlegen. Havner hun lavere enn det, kan det være lurt å snakke med henne om kanskje å gjøre noe sammen på kveldene iblant som ikke involverer alkohol? Det finnes jo mye man kan gjøre, hvor man ikke trenger å drikke. En annen ting som kan bety noe er hvorfor man drikker. Fordi man har abstinenser? Fordi man sliter med noe? Eller for å ha det gøy? Eller fordi man kjeder seg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...