AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #21 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, Brunello skrev: Sparkle gipsplater er et helvete. Ja, og gips med riktig feste koster både tid, penger og kompetanse. Så helsparkle er lurere så lenge underlaget kan sparkles. Å gipse veggene gir også masse ekstra elektrikerarbeid. Anonymkode: e4ff8...045
altflyter Skrevet 7. juni 2020 #22 Skrevet 7. juni 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, det blir fort nærmere det for å trekke opp kurset til et 2020 kjøkken med induksjonstopp og komfyrvakt. Hvis kjøkkenet er fra 70-tallet og resten av leiligheten ikke er tatt i nyere tid kan det også hende sikringsskapet må oppgraderes ytterligere, litt avhengig av hovessikring. Jeg har renovert tre leiligheter og elektriker har kommet på mellom 70 og 90 hver gang. Sist var for 2 år siden. Anonymkode: e4ff8...045 Jeg byttet ut alt elektrisk på kjøkkenet for et halvt år siden. Det kom på 25 tusen og da la han opp nye stikkontakter og byttet alt. Edit: leiligheten hadde originalkjøkken fra 1975 før dette. Endret 7. juni 2020 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #23 Skrevet 7. juni 2020 Ville økt litt på kjøkkenbudskjettet ditt. Vi pusset nettopp opp et hus fra 70-tallet med like gammelt kjøkken. Kjøkkenet er ca. 16kvm og vi tok det ikea-kjøkkenet som vi ville ha (grått voxtorp). Pengene flyr fort hvis man først skal lage seg et ordentlig kjøkken! Hvitevarer er veldig dyrt og vi brukte nærmere 20k på elektriker (ikke brukt rørlegger pga kunne gjøre selv). Så vi endte på ca. 150 000 - da koster selve "kjøkkenet" fra ikea med hvitevarer rundt 110000. Alt av vegger måtte åpnes hos oss og plates på nytt (veldig praktisk for elektriker! for da fikk vi alt der vi ville ha det), heldigvis hadde vi fagkyndige i familien så vi slapp prisen på håndtverker i tillegg. Ps, kjøp blandt de dyreste hvitevarene på IKEA, betydelig bedre kvalitet enn de billigere. Vi behøvde ikke å skifte gulv. Anonymkode: 6f99e...e66
Petra Justine Skrevet 30. juni 2020 #24 Skrevet 30. juni 2020 Kjøpte et billig dusjkabinett fra https://dusjkabinett.no/dusjkabinett/. Det er veldig enkelt og montere kabinettet selv, så lenge du ser en istruksjonsvideo
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #25 Skrevet 2. juli 2020 På 7.6.2020 den 17.49, altflyter skrev: Jeg byttet ut alt elektrisk på kjøkkenet for et halvt år siden. Det kom på 25 tusen og da la han opp nye stikkontakter og byttet alt. Edit: leiligheten hadde originalkjøkken fra 1975 før dette. Vi bytter ut alt elektrisk på kjøkkenet under renovering nå. Nye kurser til to ovner, koketopp, ventilator og komfyrvakt, kjøleskap, oppvaskmaskin, og lys i ett skap, 10 downlights, tre nye stikkontakter i vegg og tre nye stikkontakter i tak. Dette alene kommer på 45 000, legg på riving av det gamle elektriskanlegget så er vi oppe i ca 52 000. Så jeg syns du slapp veldig billig unna 😛 Og vi har ikke veldig stort kjøkken heller 😳 Anonymkode: f2c7e...ccd
altflyter Skrevet 2. juli 2020 #26 Skrevet 2. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bytter ut alt elektrisk på kjøkkenet under renovering nå. Nye kurser til to ovner, koketopp, ventilator og komfyrvakt, kjøleskap, oppvaskmaskin, og lys i ett skap, 10 downlights, tre nye stikkontakter i vegg og tre nye stikkontakter i tak. Dette alene kommer på 45 000, legg på riving av det gamle elektriskanlegget så er vi oppe i ca 52 000. Så jeg syns du slapp veldig billig unna 😛 Og vi har ikke veldig stort kjøkken heller 😳 Anonymkode: f2c7e...ccd Hvis du har plass til to ovner, så har du drastisk større kjøkken enn meg. Kjenner flere som har pusset opp kjøkken nylig og prisen du snakker om var veldig høy. Jeg tror heller du har betalt for mye enn at jeg slapp billig unna 😊
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #27 Skrevet 2. juli 2020 20 minutter siden, altflyter skrev: Hvis du har plass til to ovner, så har du drastisk større kjøkken enn meg. Kjenner flere som har pusset opp kjøkken nylig og prisen du snakker om var veldig høy. Jeg tror heller du har betalt for mye enn at jeg slapp billig unna 😊 Det kommer nok i stor grad an på hvilken standard man legger seg på. Når jeg har pusset opp kjøkken har jeg fulgt dagens regler for dimensjonering av elektrisk anlegg for kjøkken som betyr 5 kurser inn til kjøkkenet. 25 amp til induksjonstopp, 16 amp til oppvaskmaskin, 16 amp til kjøleskapet, 16 amp til stekeovn, 16 amp til mikro og 16 amp til generelt forbruk på kjøkken. Dette koster, men gir også et stabilt anlegg som tåler absolutt alt av selskaper og kokkelering. Anonymkode: e4ff8...045
Traktor Skrevet 2. juli 2020 #28 Skrevet 2. juli 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer nok i stor grad an på hvilken standard man legger seg på. Når jeg har pusset opp kjøkken har jeg fulgt dagens regler for dimensjonering av elektrisk anlegg for kjøkken som betyr 5 kurser inn til kjøkkenet. 25 amp til induksjonstopp, 16 amp til oppvaskmaskin, 16 amp til kjøleskapet, 16 amp til stekeovn, 16 amp til mikro og 16 amp til generelt forbruk på kjøkken. Dette koster, men gir også et stabilt anlegg som tåler absolutt alt av selskaper og kokkelering. Anonymkode: e4ff8...045 16 amp til kjøleskap? Hvor stort er dette kjøleskapet?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #29 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, altflyter skrev: Hvis du har plass til to ovner, så har du drastisk større kjøkken enn meg. Kjenner flere som har pusset opp kjøkken nylig og prisen du snakker om var veldig høy. Jeg tror heller du har betalt for mye enn at jeg slapp billig unna 😊 De står over hverandre i samme skap, mister pittelitt skapplass men ikke all verden. Godt mulig jeg har betalt for mye, men prisen stemmer greit overens med det jeg har betalt for tilsvarende hos andre elektrikere i samme by, så helt galskap kan det vel ikke være 🤔 Anonymkode: f2c7e...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #30 Skrevet 2. juli 2020 Vi oppdaterte det elektriske i vår gamle leilighet fra 1960-tallet med blant annet nye kretser på kjøkkenet. Regningen kom på 70 000 kr. Vi pusset opp kjøkkenet, og kjøpte blant annet kjøkkeninnredningen brukt. Tror totalprisen kom på 50 000 kr for selvmontert, brukt kjøkken. Vi kjøpte nye hvitevarer, benkeplater og vask. Anonymkode: 97cca...0ce
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #31 Skrevet 3. juli 2020 Obs, obs, 70 talls kjøkken er in nå. Ikke smart å bytte ut ekte vare med Ikea. Anonymkode: ee9b3...c30 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #32 Skrevet 3. juli 2020 11 timer siden, Traktor skrev: 16 amp til kjøleskap? Hvor stort er dette kjøleskapet? Det er da helt normalt å sette kjøleskap på egen kurs og 16 amp er standard når man legger opp nye kurser. Har møtt svært få elektrikere som anbefaler færre enn 5 kurser inn til et kjøkken etter dagens standard, men man kan selvfølgelig klare seg med 4. Anonymkode: e4ff8...045
newman01 Skrevet 3. juli 2020 #33 Skrevet 3. juli 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er da helt normalt å sette kjøleskap på egen kurs og 16 amp Hehe, høres veldig unødvendig ut. Vil tro kjøleskap går på samme kurs som resten av stikkene på kjøkkenet. Et kjøleskap av normalt størrelse trekker 160W Endret 3. juli 2020 av newman01
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #34 Skrevet 3. juli 2020 Du trenger ikke ta alt med en gang. Sett opp en prioritert liste over hva du vil gjøre, og begynn på toppen. Følg med på tilbud, feks har Coop obs bygg relativt ofte tilbud på både gulv og listverk. Anonymkode: add4c...4a9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #35 Skrevet 18. juli 2020 På 3.7.2020 den 10.56, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke ta alt med en gang. Sett opp en prioritert liste over hva du vil gjøre, og begynn på toppen. Følg med på tilbud, feks har Coop obs bygg relativt ofte tilbud på både gulv og listverk. Anonymkode: add4c...4a9 Dette. Jeg sparer til oppussing nå, men har en liste som er satt opp i rekkefølge ut fra hvor viktig det er for meg. F.eks. står nye gulv på førsteplass, deretter kjøkken, så nye lister. Oppussing tar tid, men det er jo halve moroa, spør du meg. Den som venter på noe godt.... Anonymkode: faca5...2a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå