AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Har lett etter leilighet lenge, bydd på noen, men ikke endt opp med noe enda. Begynte med en tanke om at jeg helst ikke ville ordne noe som helst. Så har det blitt til at jeg har lekt litt med tanken på å gjøre litt mer selv, rett og slett fordi jeg ikke får napp på de leilighetene der det meste ser bra ut. Er vant med å leve trangt, har ikke noe imot at ting tar litt tid, er litt nevenyttig av meg. Er heller ikke ute etter noe som er perfekt. Litt tankeløs rundt hva alt koster. Vil ha ca. 350 000 igjen etter et kjøp, og da har jeg fremdeles en buffer på 50k. Dette regnestykket er med en konkret leilighet i tankene. Trenger nytt kjøkken, nytt gulv, gjøre noe med strietapeten. Omtrent 75m2. Selve flyttingen dekkes av depositumet mitt, så det kan vi se bort ifra. Har noen møbler, men kommer til å trenge både sofa, spisebord/stoler. Men dette kan ordnes etter hvert, kjøpe på tilbud eller brukt. Nytt gulv, det kan jeg legge selv. Trenger transporthjelp, det får jeg gratis. Ordne noe til 200 kr m2 (tilbud) , så ca. 15 000. Verktøy som trengs kan jeg få lånt av familie eller bekjente. Ordne veggene - hva koster helsparkling av rom med en gulvflate på 70m2? Dette får jeg nok ikke til selv? 50 000? ...så kommer kanskje listverk og maling i tillegg? 10 000? (??) Badet er helt ok. Trenger en vask,og et smalt dusjkabinett. Dusjkabinett kan monteres selv har jeg forstått, og så må en rørlegger innom? Så 5000,- + rørlegger? Baderomsmøblene og vasken er gamle, men alt fungerer og ser greit ut. Vaskemaskin og tørketrommel, 6000 + 7000? Tørketrommel kan jeg evt. leve helt fint uten en god stund. Toalettet bør nok ordnes etter hvert, men der brukes det så lite tid at det er lang nede på listen. Alt skal, ser bare slitent ut. Innvendige dører er helt ok, kan evt. byttes ut på sikt. Hovedutfordringen er kjøkkenet. Det er fra 1970, må byttes. Er på 10m2. Trenger alt av hvitevarer. Hvor mye må jeg forvente å legge ut for selve kjøkkenet, med alt av hvitevarer, og oppmåling, f.eks. hos IKEA? Kan vel både fjerne nåværende kjøkken, og montere nytt selv? Må jeg opp i 100k, eller er det mer snakk om 50k? I tillegg kommer elektrikerarbeidet. Må trekkes nye kurser. I sikringsskapet er det automatsikringer, 9 kurser. Induksjonstopp, kjøleskap/frys (har veldig lyst på dobbelvarianten), oppvaskmaskin, stekeovn. Komfyrvakt, nye uttak. Hvor mye bør jeg være forberedt på her? 50k? Kan jeg få til dette innenfor 300 000 (helst), evt. innenfor 350 000? Eller er jeg for optimistisk? Anonymkode: 68860...a74 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Du bør få det for 300.000 ja😊 Anonymkode: 11878...4db 1
altflyter Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 (endret) Hvis du kjøper kjøkken på ikea og gjør alt selv (skjære til benkeplate, sette sammen og montere kjøkkenet) du må ha rørlegger til å legge opp rør og vask. Regner med rørene må byttes under kjøkkenvasken siden kjøkkenet er gammelt. Det må du regne med noen tusen til hvis du skal ha det gjort skikkelig. Men med 350 000 og de planene du beskriver så tenker jeg at det skal gå helt fint. Kjenner noen som nylig kjøpte et fint stort kjøkken på ikea til 60 000,men da gjorde de absolutt alt selv. Et lurt tips er å ta sikte på å bruke maks 300, fordi de ekstra 50 kommer du til å trenge når noe plutselig viser seg å bli dyrere enn planlagt. Det dukker alltid opp noe uforutsett! F. Eks at toalettet må byttes akutt. Kjipt å blåse hele bufferen på 50 000 på det. Jeg er rar og har to buffere. En til uforutsette ting og en til uforutsett oppussing. Har ca 60 000 på hver av dem. Endret 6. juni 2020 av altflyter 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Du må nok nesten doble elektrikerregningen din, og i tillegg bør du beregne rundt 15.000 til rørlegger på kjøkkenet. Ikea kjøkken får du nok til 50 k, avhengig av størrelse og type benkeplate, og valg av vask og blandebatteri. I tillegg bør du beregne rundt 30.000 på hvitevarer, mer hvis du vil ha side by side kjøleskap. Gulv til 200 kroner kvm høres ut som noe skikkelig billig ræl, men hver sin smak. 70k på sparkling og maling høres reelt ut, jeg betalte det sist med maling inkludert i prisen for 65 kvm. Alt i alt ville jeg satt av 350k, men da må det en del egeninnsats til. Jeg ville definitivt oppgradert gulvet mtp videresalg og verdi. Bedre med 3 stavs parkett enn skikkelig billig plastlaminat. Anonymkode: e4ff8...045 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 Mye av det du trenger kan du sikkert få tak i billig eller gratis på finn om du ønsker...sånn som kjøkkeninnredning, hvitevarer osv. Mye penger å spare der og så kan du sikkert bytte ut disse om noen år Anonymkode: 8fc69...188 2
Trolltunge Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nok nesten doble elektrikerregningen din, og i tillegg bør du beregne rundt 15.000 til rørlegger på kjøkkenet. Ikea kjøkken får du nok til 50 k, avhengig av størrelse og type benkeplate, og valg av vask og blandebatteri. I tillegg bør du beregne rundt 30.000 på hvitevarer, mer hvis du vil ha side by side kjøleskap. Gulv til 200 kroner kvm høres ut som noe skikkelig billig ræl, men hver sin smak. 70k på sparkling og maling høres reelt ut, jeg betalte det sist med maling inkludert i prisen for 65 kvm. Alt i alt ville jeg satt av 350k, men da må det en del egeninnsats til. Jeg ville definitivt oppgradert gulvet mtp videresalg og verdi. Bedre med 3 stavs parkett enn skikkelig billig plastlaminat. Anonymkode: e4ff8...045 Bedre med flott laminat enn kjip 3stavs parkett vil jeg si. Jeg hadde nok antagelig satt plater på vegger istedenfor å helsparkle. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, Trolltunge skrev: Bedre med flott laminat enn kjip 3stavs parkett vil jeg si. Jeg hadde nok antagelig satt plater på vegger istedenfor å helsparkle. Flott laminat til 200 kroner kvm? Anonymkode: e4ff8...045
Trolltunge Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott laminat til 200 kroner kvm? Anonymkode: e4ff8...045 Ja det er mye å velge mellom i den prisklasse. Laminat er ikke lenger hva det engang var, et dårligere billig-alternativ. Nå skrev jeg ingenting om pris, men kjip trestavsparkett til maks 200 kr m2 hadde jeg iallefall styrt unna. Finnes knapt kjedeligere gulv. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 Jeg ville nok spart til å få et litt bedre kjøkken enn ett til 50-60k... Samme med gulv, det er verdt å legge littegrann mer penger i gulv. Vaskemaskin og tørketrommel får du billigere enn det Og enig i at man kan vente med tørketrommel. Men det er jo små utgifter da i det store bildet, men da kan du heller kjøpe bedre hvitevarer til kjøkkenet for de pengene. Anonymkode: b6239...c77
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 Og selv om man får noen til å helsparkle kan du sikkert male selv og spare litt der? Det er jo ikke supervanskelig å male slette vegger, man får som regel helt fint resultat selv om man kjøper ok maling og maleutstyr. Anonymkode: b6239...c77 1
Thea82 Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og selv om man får noen til å helsparkle kan du sikkert male selv og spare litt der? Det er jo ikke supervanskelig å male slette vegger, man får som regel helt fint resultat selv om man kjøper ok maling og maleutstyr. Anonymkode: b6239...c77 Støtter denne. Jeg finnes ikke handy, men male det kan jeg få til. Og en sparer masse penger på å gjøre det selv. Mener ikea har tegneprogram for kjøkken, hvor du får total pris på det hele. Pene kjøkken, men jeg har dårlig erfaring med deres vasker (men kan være jeg bare har vært uheldig). Ellers skrev du ikke noe om garderobeskap, det får du også på ikea til en god pris. Og husk å regn inn lamper også. Vi kjøpte med oppussingsbehov, mye jobb, men absolutt verdt det. Så får man også satt sitt eget preg på det:) 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2020 #12 Skrevet 7. juni 2020 11 timer siden, Trolltunge skrev: Bedre med flott laminat enn kjip 3stavs parkett vil jeg si. Jeg hadde nok antagelig satt plater på vegger istedenfor å helsparkle. Jeg har enda tilgode å se en laminat jeg liker. Trestavs eikeparkett er i samme prisklasse som laminat. Jeg liker det, det kan være det er dette du kaller kjipt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #13 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har nettopp pusset opp alle deler av det du TS har gjort. Noe er gjort selv, og jeg brukte bare 35000 kr på dette. Men så sjekker jeg prisene grundig, og velger noe som er billig og greit. Men skal du innom spesialforretninger så kommer det nok på over 200000kr ja. Anonymkode: 76299...c86
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #14 Skrevet 7. juni 2020 Husk å sette av 10-20% til uforutsette ting. Disse dukker garantert opp. Må du helsparkle? Det kan være det blir billigere å sette opp gipsplater (f.eks. 6mm). Da trenger du kun sparkle skruehull og skjøter. Dette tar mye mindre tid og er mye enklere. Du klarer det kanskje selv til og med. Anonymkode: 69164...94b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #15 Skrevet 7. juni 2020 For 5 år siden pusset vi opp kjøkken på 9 kvm. Nest billigste modell fra Ikea. Vi rev og kjørte vekk det gamle selv, la nytt gulv, forberedte vegger. Ellers brukte vi 45.000 på Ikea (kun 1 ny hvitevare), rørlegger 10.000, elektriker 15.000, montering 20.000. Både rørlegger og elektriker var faktisk veldig billige, av ulike årsaker. Pengene på montering er de beste pengene vi har brukt, Vårt kjøkken var da ansett som veldig billig. Med mindre du har håndverkere i familien som hjelper deg nær gratis, bør du nok sette av minst 100.000. Anonymkode: cf5dd...f96
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Skrevet 7. juni 2020 Jeg ville droppet å pusse opp nå. Du skal vel bo i leiligheten i noen år, og vil jo da sannsynligvis ha mulighet til å spare opp en del penger. Så ville jeg heller pusset opp leiligheten før jeg selger den videre. På det viset slipper du også slitasjen som du vil påføre dersom du pusser opp nå og bor der i noen år. Det er helt OK å leve med 70-tallsinnredning, og så lenge det ikke er noen vannlekkasjer eller andre store problemer som MÅ ordnes opp i nå, går det helt fint å vente med oppussingen til du skal selge leiligheten. Når det er sagt, så vil jeg bare kort nevne at 70-tallet er på vei inn i motebildet, og en del av dagens unge ønsker seg faktisk original 70-talls innredning. Så hvis du bestemmer deg for at du skal pusse opp kjøkkenet, kan det faktisk være lurt å prøve å beholde så mye som mulig. Jobbe med det du har, heller enn å bytte ut alt sammen. Det er jo også langt mer miljøvennlig. Anonymkode: 779eb...022 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #17 Skrevet 7. juni 2020 19 hours ago, altflyter said: Regner med rørene må byttes under kjøkkenvasken siden kjøkkenet er gammelt. Det må du regne med noen tusen til hvis du skal ha det gjort skikkelig. Men med 350 000 og de planene du beskriver så tenker jeg at det skal gå helt fint. Kjenner noen som nylig kjøpte et fint stort kjøkken på ikea til 60 000,men da gjorde de absolutt alt selv. Rørlegger hadde jeg helt glemt, er nok garantert noen rør som må byttes der ja. 17 hours ago, AnonymBruker said: Du må nok nesten doble elektrikerregningen din, og i tillegg bør du beregne rundt 15.000 til rørlegger på kjøkkenet. Ikea kjøkken får du nok til 50 k, avhengig av størrelse og type benkeplate, og valg av vask og blandebatteri. I tillegg bør du beregne rundt 30.000 på hvitevarer, mer hvis du vil ha side by side kjøleskap. Gulv til 200 kroner kvm høres ut som noe skikkelig billig ræl, men hver sin smak. Anonymkode: e4ff8...045 På IKEA sin planlegger får jeg opp ca. 75 000,- med alle hvitevarer, så det høres ganske riktig ut. Tenker du virkelig at jeg bør være forberedt på en elektrikerregning på 100 000, på kjøkkenet alene? Er det såpass mye altså? Når det gjelder gulvet så var tanken min å være tålmodig, og vente på et godt tilbud. Men gulvet er nok ikke den største utfordringen her, om jeg heller kjøper et til 400m2 på tilbud så blir det "bare" 15 000 mer. Laminat eller parkett har jeg helt ærlig ikke tenkt så mye på, men uansett, hadde nok klart å finne et godt tilbud. 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville nok spart til å få et litt bedre kjøkken enn ett til 50-60k... Anonymkode: b6239...c77 Litt enig kanskje, men samtidig, man får et helt greit og enkelt Voxtorp kjøkken hos IKEA til den prisen. Er et enkelt kjøkken som de fleste liker, men ikke noe ekstravagant selvsagt. 14 hours ago, AnonymBruker said: Og selv om man får noen til å helsparkle kan du sikkert male selv og spare litt der? Anonymkode: b6239...c77 Malingen hadde jeg enkelt fått til selv, det er helt sant. 9 hours ago, Thea82 said: Ellers skrev du ikke noe om garderobeskap, det får du også på ikea til en god pris. Og husk å regn inn lamper også. Garderobeskap hadde jeg også glemt, men ser som du sier at det er greie priser på IKEA. Leiligheten har noen skap som er bygget inn, så om tilstanden der er ok er det mulig de bare kan få stå. Ting som lamper osv. hadde jeg tenkt å ta litt mer etter hvert, det er vel ikke så ille priser på det? Begrenset med lys som trengs. 4 hours ago, AnonymBruker said: Må du helsparkle? Det kan være det blir billigere å sette opp gipsplater (f.eks. 6mm). Da trenger du kun sparkle skruehull og skjøter. Dette tar mye mindre tid og er mye enklere. Du klarer det kanskje selv til og med. Anonymkode: 69164...94b Vet helt ærlig ikke om hva som er best her, du har helt rett i at jeg ikke må helsparkle. Å sette opp gipsplater hadde jeg fått til selv, med noen hjelpende hender. Skal tenke på det, alt dette er jo enda ganske hypotetisk. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville droppet å pusse opp nå. Du skal vel bo i leiligheten i noen år, og vil jo da sannsynligvis ha mulighet til å spare opp en del penger. Så ville jeg heller pusset opp leiligheten før jeg selger den videre. På det viset slipper du også slitasjen som du vil påføre dersom du pusser opp nå og bor der i noen år. Når det er sagt, så vil jeg bare kort nevne at 70-tallet er på vei inn i motebildet, og en del av dagens unge ønsker seg faktisk original 70-talls innredning. Så hvis du bestemmer deg for at du skal pusse opp kjøkkenet, kan det faktisk være lurt å prøve å beholde så mye som mulig. Jobbe med det du har, heller enn å bytte ut alt sammen. Det er jo også langt mer miljøvennlig. Anonymkode: 779eb...022 Tenker at litt av gleden er jo også å oppleve oppussingen selv, og ikke bare pusse opp rett før man flytter. Er vel også lettere å få til å pusse opp når leiligheten ikke er full av ting, men det er jo en god tanke. Når det gjelder kjøkkenet så har jeg ikke sett hvordan det ser ut enda. Det har deler som ser ganske slitt ut, men det er helt mulig at jeg heller kan bytte ut litt ting. Selve stilen er ikke ille, sett mange nyere kjøkken som ser mye verre ut. Mulig det hadde gått med en litt mer retro-look. Anonymkode: 68860...a74
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #18 Skrevet 7. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du virkelig at jeg bør være forberedt på en elektrikerregning på 100 000, på kjøkkenet alene? Greit nok at elektrikere er dyre, men så dyrt er det ikke. Anonymkode: 69164...94b 1
Brunello Skrevet 7. juni 2020 #19 Skrevet 7. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk å sette av 10-20% til uforutsette ting. Disse dukker garantert opp. Må du helsparkle? Det kan være det blir billigere å sette opp gipsplater (f.eks. 6mm). Da trenger du kun sparkle skruehull og skjøter. Dette tar mye mindre tid og er mye enklere. Du klarer det kanskje selv til og med. Anonymkode: 69164...94b Sparkle gipsplater er et helvete.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #20 Skrevet 7. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok at elektrikere er dyre, men så dyrt er det ikke. Anonymkode: 69164...94b Jo, det blir fort nærmere det for å trekke opp kurset til et 2020 kjøkken med induksjonstopp og komfyrvakt. Hvis kjøkkenet er fra 70-tallet og resten av leiligheten ikke er tatt i nyere tid kan det også hende sikringsskapet må oppgraderes ytterligere, litt avhengig av hovessikring. Jeg har renovert tre leiligheter og elektriker har kommet på mellom 70 og 90 hver gang. Sist var for 2 år siden. Anonymkode: e4ff8...045 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå