AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 I min familie har vi aldri brukt smør, kun Melange og vanligvis Soft Flora eller Vita hjertego til å ha på skiva. Er en «pedant» av en svoger som var med på hytta nylig, og som reagerer når folk sier «sender du meg smøret» med «det er ikke noe smør her», osv. Synes det er unødvendig, og det er vel helt vanlig å bare si smør selv om det er en teknisk forskjell? Det er jo nesten det samme, har samme funksjon osv. Ta feks pepperkakebake-sangen i Hakkebakke-skogen, det heter det: [..]og en kilo margarin! Og når smør og sukker skummer tar man[..]». Dvs margarin blir til smør i neste setning, så Thorbjørn Egner tenkte tydeligvis at det er ett fett (bokstavelig talt). Hva tenker dere? Vanlig å si «smør» om begge deler og at det ikke er så nøye hva man har? Anonymkode: f02ea...dd7 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Det er vanlig å si smør om begge, men etter "smør-krisa" for noen år siden ble det klart dokumentert at det er stor forskjell på smør og margarin. Foretrekker margarin selv (mildere smak), og har aldri brydd meg nevneverdig men spesielt om jeg er sammen med folk på lavkarbo o.l. må jeg være obs på forskjellen. Anonymkode: a0a84...ead 3
Husfruen89 Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Blir litt som at jeg sier at jeg skal fylle bensin, men bruker diesel 😅 bare noe jeg sier 🤪 men det er kanskje bare meg.. 17
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dvs margarin blir til smør i neste setning, så Thorbjørn Egner tenkte tydeligvis at det er ett fett (bokstavelig talt). Anonymkode: f02ea...dd7 Du vet at Torbjørn Egner var en forfatter, og tok antageligvis språklige grep for å få riktig flyt i teksten? Det er ikke slik at det han skrev nødvendigvis er korrekt av den grunn.. Hos oss skiller vi mellom smør, margarin og bremykt (som vi bruker på skiva) Anonymkode: 65f7d...70b 13
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 Det er stor forskjell på margarin og smør. Derfor er det litt trist at ordet "smør" i Norge har blitt brukt til å omtale diverse andre produkter som ikke er smør. Anonymkode: 74138...d06 22
Meadow Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 Jeg sier smør uansett om det egentlig er margarin. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Det er stor forskjell. Smør er det ekte gode, fullfett smøret. Margarin er noe planteoljeblandingsdritt. Anonymkode: a694d...90f 18
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig å si smør om begge, men etter "smør-krisa" for noen år siden ble det klart dokumentert at det er stor forskjell på smør og margarin. Foretrekker margarin selv (mildere smak), og har aldri brydd meg nevneverdig men spesielt om jeg er sammen med folk på lavkarbo o.l. må jeg være obs på forskjellen. Anonymkode: a0a84...ead Er det ikke minimalt med karbo i begge deler? Anonymkode: f02ea...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 Heia svogeren din! Det er sånn jeg også gjør og jeg syns det blir feil om det f.eks. er barn tilstede som kanskje hører på disse som kaller margarin smør og tror på det. Det er jo feil! Hva annet er det de juger om da, liksom? Hehe Det blir nesten som de som kaller all mørk brus for cola. Det være seg pepsi, pepsi-max, tab osv... Det er klare forskjeller på de forskjellige produktene. Og klart det er stor forskjell på smør og margarin. Det ene er laget av fløte og det andre er laget av planter. For ikke å snakke om smaken, da Anonymkode: 32a1a...72f 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 Kun smør er smør for meg. Synes margarin er ekkelt, og ikke et skikkelig matprodukt. Og det er irriterende når folk ikke skiller på det. Anonymkode: bd019...f86 14
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 15 minutter siden, Husfruen89 skrev: Blir litt som at jeg sier at jeg skal fylle bensin, men bruker diesel 😅 bare noe jeg sier 🤪 men det er kanskje bare meg.. Det er verre, for ille om man fyller feil drivstoff. Men har hørt om det også. Aldri hatt dieselbil da Anonymkode: f02ea...dd7 1
Husfruen89 Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er verre, for ille om man fyller feil drivstoff. Men har hørt om det også. Aldri hatt dieselbil da Anonymkode: f02ea...dd7 Aldri fylt feil, hadde bensinbil de første 3 årene før jeg gikk over til diesel. Brukt diesel i 9 år men sier fortsatt bensin.. 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 18 minutter siden, Husfruen89 skrev: Blir litt som at jeg sier at jeg skal fylle bensin, men bruker diesel 😅 bare noe jeg sier 🤪 men det er kanskje bare meg.. Gjør d samme sjøl 😂 hadde akkurat blitt gift og jeg ringte mannen og sa "fikk fylt bensin også.." han fikk panikk for vi hadde jo diesel 😛 var jo det jeg mente 😂 Anonymkode: f029a...ab1 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heia svogeren din! Det er sånn jeg også gjør og jeg syns det blir feil om det f.eks. er barn tilstede som kanskje hører på disse som kaller margarin smør og tror på det. Det er jo feil! Hva annet er det de juger om da, liksom? Hehe Det blir nesten som de som kaller all mørk brus for cola. Det være seg pepsi, pepsi-max, tab osv... Det er klare forskjeller på de forskjellige produktene. Og klart det er stor forskjell på smør og margarin. Det ene er laget av fløte og det andre er laget av planter. For ikke å snakke om smaken, da Anonymkode: 32a1a...72f Det heter Pepsi Cola. Anonymkode: f02ea...dd7 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at Torbjørn Egner var en forfatter, og tok antageligvis språklige grep for å få riktig flyt i teksten? Det er ikke slik at det han skrev nødvendigvis er korrekt av den grunn.. Hos oss skiller vi mellom smør, margarin og bremykt (som vi bruker på skiva) Anonymkode: 65f7d...70b Nei, blir visst ikke så gode pepperkaker av den oppskriften.. men det er en annen sak. Tydelig at han anser margarin og smør for å være synonymer, på samme måte som sukker og farin. Anonymkode: f02ea...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #16 Skrevet 6. juni 2020 For meg er smør og margarin to helt totalt forskjellige produkter. Og bruker selv kun smør, klarer ikke å se et eneste sted margarin vil være bedre (eller godt i det hele tatt). Det sagt, hadde ikke pirket om dette rundt et frokostbord med andre mennesker. Hadde ergret meg inni meg om at jeg ville hatt smør på skiva da 😅 Anonymkode: 79eb0...134 17
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #17 Skrevet 6. juni 2020 To vidt forskjellige produkter. Smør lages ved at fløte piskes stivt, mens margarin går gjennom en industriell prosess som kalles hydrogenering, hvor fettsyrene modifiseres slik at oljen får en fast konsistens. Hydrogenering betyr at de umettede fettsyrene som finnes i plantefett får tilført hydrogen, noe som er mulig å få til under et sterkt trykk. Margarin ble laget som en erstatning for smør. For min del vil det aldri bli noen fullgod erstatning. Enten bruker jeg ekte smør, eller så bruker jeg flytende olje. Jeg bruker aldri margarin. Anonymkode: 5f72f...a43 10
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #18 Skrevet 6. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter Pepsi Cola. Anonymkode: f02ea...dd7 Ja, det skiftet til Pepsi-Cola i 1898, men forkortet det til bare "Pepsi" i 1961. Og det nok ikke mye av den gamle pepsi-colaen i omløp nå, tenker jeg... Anonymkode: 32a1a...72f 4
Husfruen89 Skrevet 6. juni 2020 #19 Skrevet 6. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør d samme sjøl 😂 hadde akkurat blitt gift og jeg ringte mannen og sa "fikk fylt bensin også.." han fikk panikk for vi hadde jo diesel 😛 var jo det jeg mente 😂 Anonymkode: f029a...ab1 Så bra det ikke bare er meg 😅👏 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skiftet til Pepsi-Cola i 1898, men forkortet det til bare "Pepsi" i 1961. Og det nok ikke mye av den gamle pepsi-colaen i omløp nå, tenker jeg... Anonymkode: 32a1a...72f Jøss.. Jeg ser faktisk at det i Norge kalles Pepsi Cola og at dette kom til Norge i 1965, så da får jeg bare beklage. Men offisielt, skiftet Pepsi altså fra Pepsi-Cola til Pepsi i 1961.. Det var uansett ikke det som var poenget, men men Anonymkode: 32a1a...72f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå