AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Jeg har alltid vært skoleflink og har et snitt på 5,3. Men jeg får helt fnatt av å studere. Hater alle arbeidskrav, innleveringer, gruppearbeid og eksamener. Ikke brenner jeg ekstremt mye for det jeg studerer heller (tro meg, jeg har vært hos karriereveileder og snakket om dette mange ganger, vi kom ingen vei). Endte med at jeg valgte det jeg hadde mest hadde lyst til. egentlig så vet jeg ikke hvorfor jeg studerer en gang. Gjør det bare fordi «jeg må». Når jeg er ferdig med å studere ender jeg opp i en jobb med helt grei lønn (gj.snitt) og innen noe som er helt ok. Pådratt meg høyt studielån. Mistenker at jeg er så demotivert fordi jeg ikke lever det livet jeg faktisk vil. Hadde jeg kunnet gjøre hva jeg ville hadde det vært å drive gård, jobbe ute i naturen eller reise til utlandet. «Neimen huff og huff, du må jo ta deg en utdannelse». Ja da, men for meg så er ikke livet verdt å leve om jeg skal løpe i et hamsterhjul til jeg dauer. flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: aaf86...38f 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Hvor mye hater du det? Husk at det er mye lettere å gå fra en jobb med utdannelse til noe helt annet, enn å ikke ta en utdannelse og angre senere. De fleste er drittlei studiene iblant. Studielånet går det også an å sette på frys i perioder med lav inntekt, så du er ikke helt låst av det. Anonymkode: 56995...414
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Ja, det gjør jeg egentlig. Av og til lurer jeg på om hvordan livet mitt hadde vært om jeg hadde valgt en annen retning, men jeg turte ikke da og tatt i betraktning at det å bli kunstner er ganske risikabelt så angrer jeg ikke helt. Kunstner får jeg være på fritida og det er også helt ok. Har du vurdert å skifte studieretning slik at du faktisk kan drive med noe nærmere det du drømmer om? Landbruksutdanninger eller utdanninger innen bio og friluftsliv? Det finnes muligheter, selv om man kanskje ikke alltid ser dem. Anonymkode: 053b2...027
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Det spørs om du f.eks er på 1.året av en mastergrad, men hvis ikke så er det bedre å fullføre det man har startet på. Tror det er svært få jobber som er så kjekke at man kunne gjort det gratis liksom. Men noe er man nødt å gjør for å tjene penger. Anonymkode: f2f6c...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 Hvis du kunne gjøre det du ville? Du kan det! Finnes utdanninger som gjør at du kan jobbe på gård og/eller i naturen, og jobbe i utlandet eller reise til utlandet? F.eks. agronom. Eller en jobb der du kan være ute, bo på småbruk og spare penger til ferier? Anonymkode: b2c21...188
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: «Neimen huff og huff, du må jo ta deg en utdannelse». Ja da, men for meg så er ikke livet verdt å leve om jeg skal løpe i et hamsterhjul til jeg dauer. Flertallet har jo ikke høyere utdanning, det går bra med de fleste av dem. Men det er klart, utdanning fører som regel til at du står bedre i jobbmarkedet, som igjen ofte fører til at du i løpet av livet tjener noe mer, eller i hvert fall mer stabil inntekt. For å realisere en drøm om en gård for eksempel, trengs det en del kapital. Fullfør dette semesteret (det er vel omme alt), og ta deg en grundig vurdering på om det er realistisk for deg å både oppnå noen mål, samtidig som du tjener penger nok til å kunne leve. Anonymkode: 0923c...41b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Flertallet har jo ikke høyere utdanning, det går bra med de fleste av dem. Men det er klart, utdanning fører som regel til at du står bedre i jobbmarkedet, som igjen ofte fører til at du i løpet av livet tjener noe mer, eller i hvert fall mer stabil inntekt. For å realisere en drøm om en gård for eksempel, trengs det en del kapital. Fullfør dette semesteret (det er vel omme alt), og ta deg en grundig vurdering på om det er realistisk for deg å både oppnå noen mål, samtidig som du tjener penger nok til å kunne leve. Anonymkode: 0923c...41b Men flertallet har vel noe, i hvert fall et fagbrev. Anonymkode: 4c662...b39 1
Gjest supernova_87 Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 Hvorfor lever du ANDRES liv? Det er en kjensgjerning at når man er mest opptatt av å tilfredsstille andres krav og forventninger så blir man ulykkelig. Livet kjennest tomt og meningsløst. Det er DITT liv. Alle de som sier "du må ta utdanning", de får vel leve SITT liv. Stol på deg selv. Følg dine egne ønsker! Hva har du lyst til! Jeg vedder tusenvis av kroner på at du vil føle at livet er bedre om du legger andres forventninger på hylla.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 31 minutter siden, Rainstorm skrev: Hvorfor lever du ANDRES liv? Det er en kjensgjerning at når man er mest opptatt av å tilfredsstille andres krav og forventninger så blir man ulykkelig. Livet kjennest tomt og meningsløst. Det er DITT liv. Alle de som sier "du må ta utdanning", de får vel leve SITT liv. Stol på deg selv. Følg dine egne ønsker! Hva har du lyst til! Jeg vedder tusenvis av kroner på at du vil føle at livet er bedre om du legger andres forventninger på hylla. Helt enig. Jeg kom meg av karusellen i tide og er nå lykkeligere enn noensinne;-) Anonymkode: 8cf06...62e
Fragaria Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 Hvorfor ikke følge drømmen din? Hvorfor la andre bestemme over hvordan resten av livet ditt skal se ut? Finnes agronom-utdanning, og mange gårder som trenger avløser/ansatte! De vokser ikke på trær lenger. 😉
jabx Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Pådratt meg høyt studielån. Med mindre du er ganske velstående så blir vel det omgjort til stipend?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #12 Skrevet 7. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid vært skoleflink og har et snitt på 5,3. Men jeg får helt fnatt av å studere. Hater alle arbeidskrav, innleveringer, gruppearbeid og eksamener. Ikke brenner jeg ekstremt mye for det jeg studerer heller (tro meg, jeg har vært hos karriereveileder og snakket om dette mange ganger, vi kom ingen vei). Endte med at jeg valgte det jeg hadde mest hadde lyst til. egentlig så vet jeg ikke hvorfor jeg studerer en gang. Gjør det bare fordi «jeg må». Når jeg er ferdig med å studere ender jeg opp i en jobb med helt grei lønn (gj.snitt) og innen noe som er helt ok. Pådratt meg høyt studielån. Mistenker at jeg er så demotivert fordi jeg ikke lever det livet jeg faktisk vil. Hadde jeg kunnet gjøre hva jeg ville hadde det vært å drive gård, jobbe ute i naturen eller reise til utlandet. «Neimen huff og huff, du må jo ta deg en utdannelse». Ja da, men for meg så er ikke livet verdt å leve om jeg skal løpe i et hamsterhjul til jeg dauer. flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: aaf86...38f Da regner jeg med du tar agronomutdanning eller lignende? 😉 Eller har tatt et annet studie som gjør at du kan jobbe i naturen eller reise til utlandet? Naturforvaltning, noe innen fiskeindustri,..? Hvis du har et til en karriereveileder som ikke har tatt hensyn til hvilket liv du vil leve, har du vært til en dårlig veileder. Anonymkode: 4a67f...7a5
Myrmica Skrevet 7. juni 2020 #13 Skrevet 7. juni 2020 Jeg skjønner godt hva du mener! Jeg trivdes ikke særlig som student (med det sosiale, men ikke med skolen). Kom meg så vidt igjennom, og er glad for det nå. Det er nyttig å ha en grad å vise til. For at jeg fremdelse skulle føle at jeg var meg selv, tok jeg et halvt års pause fra studiene og back-packet i Sør-Amerika, og jobbet på somrene som budeie på seter/hestesentre/avløser o.l. Jeg har nå en litt traust 8-4-jobb, men den gir meg økonomisk trygghet så jeg kan drive med de natur-aktivitetene jeg liker best på fritida. En trygg jobb og stabil økonomi er ganske mye verdt, hvertfall for min del. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #14 Skrevet 7. juni 2020 16 timer siden, jabx skrev: Med mindre du er ganske velstående så blir vel det omgjort til stipend? Ja, det hadde vært noe 🤣 Nei. Anonymkode: e8135...908
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #15 Skrevet 7. juni 2020 16 hours ago, jabx said: Med mindre du er ganske velstående så blir vel det omgjort til stipend? Nei. Det spørs litt på hva du legger i "velstående", men det er ikke mer enn at hvis man går på en relativt lav AAP for eksempel, så er det nok til at alt blir lån, ikke noe stipend. Husker ikke grensa, men det er overhodet ikke snakk om å være "ganske velstående". Anonymkode: 0923c...41b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Skrevet 7. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det spørs litt på hva du legger i "velstående", men det er ikke mer enn at hvis man går på en relativt lav AAP for eksempel, så er det nok til at alt blir lån, ikke noe stipend. Husker ikke grensa, men det er overhodet ikke snakk om å være "ganske velstående". Jeg tror grensa er lavere hvis man går på AAP, så hvis du jobber kan du tjene litt mer enn laveste AAP før alt blir lån. Men det er jo uansett milevis fra noe som kan ligne på velstående i dagens samfunn. Anonymkode: e8135...908
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå