AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Del Skrevet 6. juni 2020 For litt over en måned siden fikk jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk, på et Renault-verksted. Noen dager senere begynte jeg å få dekktrykk-advarsler på displayet. Men de gikk bort etter litt kjøring. I dag fikk jeg imidlertid etter ca. 0.5 km kjøring opp rødt stopp-signal med "puncture" skrevet på displayet. Stoppet og trykket på dekktrykksjekk, og da gikk det bort. Kjørte videre, men fikk opp dekktrykk-advarsel igjen, og like etterpå punkteringsvarselet igjen. Sjekket alle dekkene, ingen av dem er punktert. Mitt dilemma er at jeg har en avtale 30 km unna i kveld, men nå vet jeg ikke om det er trygt å kjøre bilen engang. Hva skal jeg gjøre? Er dette et vanlig problem på Renault Zoe? Anonymkode: 2ade3...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Del Skrevet 6. juni 2020 Utrygt er det ikke. Er nok en sensor som har fått hikke. Anonymkode: 31f87...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #3 Del Skrevet 6. juni 2020 Etter hvert bytte av dekk så må du "kalibrere" trykket etter at du har manuelt fylt på luft og vet det er korrekt mengde. I min bil så har jeg en knapp for det i konsollen, "sett dekktrykk" eller lignende. Hvis ikke vet ikke bilen hva trykket skal være, og tar utgangspunkt i trykket dekkene som sto på ved forrige kalibrering hadde. Hvis dekkene ser fine ut, ville jeg kjørt til bensinstasjon/fyllested, fylt luft til det nivået som du skal ha (se bensinlokket/manual eller lignende), også sett om jeg fant rette knappen i dashen. Og uansett hva, så lenge du har fylt og kontrollert dekkene selv, så har du langt bedre kontroll på det enn bilen sine sensorer, bare ta en sjekk etter noen km etter du har fylt. Punktering er sjeldent veldig farlig, selv om akkurat den første mila eller to ville jeg kanskje droppet 110 på motorveien bare for sikkerhetsskyld. Anonymkode: 7af56...67c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Del Skrevet 6. juni 2020 Takk for svar. Skal prøve å fylle luft før jeg kjører ut på motorveien. Men, risikerer jeg at bilen etter en stund, for eksempel 15-20 km simpelthen skrur seg av og blir umulig å starte igjen fordi sensorene gir beskjed om at bilen er punktert og da stopper den helt til slutt? Anonymkode: 2ade3...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Del Skrevet 6. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Skal prøve å fylle luft før jeg kjører ut på motorveien. Men, risikerer jeg at bilen etter en stund, for eksempel 15-20 km simpelthen skrur seg av og blir umulig å starte igjen fordi sensorene gir beskjed om at bilen er punktert og da stopper den helt til slutt? Anonymkode: 2ade3...88d Nei, det går fint å overstyre, du må bare leve med meldingen/varselet. Men det skal ikke være nødvendig altså, hvis du gjør alt ordentlig/etter boka. Sjekk manualen og få gjort det her så du slipper å tenke på det før neste dekkskift. Med mindre du faktisk har punktert da, da riskerer du jo selvfølgelig flatt dekk, noe som jo selvfølgelig gjør at du må stoppe så fort som mulig. Anonymkode: 7af56...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #6 Del Skrevet 10. juni 2020 På 6.6.2020 den 19.45, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Skal prøve å fylle luft før jeg kjører ut på motorveien. Men, risikerer jeg at bilen etter en stund, for eksempel 15-20 km simpelthen skrur seg av og blir umulig å starte igjen fordi sensorene gir beskjed om at bilen er punktert og da stopper den helt til slutt? Anonymkode: 2ade3...88d Nei den stopper ikke av seg selv. Jeg punkterte min zoe for en tid tilbake(på ring 3🙈) og varselet høylytt men jeg kunne fortsatt kjøre. Jeg har også opplevd dette varselet ved dekkskifte. Anonymkode: 80c20...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 10. juni 2020 #7 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) Feil dekktrykk kan være farlig. https://www.dinside.no/motor/her-endte-tesla-testen/72140032 Sjekk dekktrykket manuelt. Hvis det er korrekt kan du tilbakestille sensoren. Hvis dekktrykket er feil fyller du mer luft. Hvis dekket er ødelagt skifter du dekk. Endret 10. juni 2020 av prt90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå