Gå til innhold

Hvordan lage stekt ris?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

RASIST!!! Du burde ha lært etter alt som har skjedd i det siste.

Anonymkode: 69d5f...c11

Riskoker er da ikke noe skjellsord nå lenger? Min putrer og går fremdeles utmerket inne i sitt 22. år.

Anonymkode: cfcac...745

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at man kan bli veldig syk eller i verste fall dø av å spise ris som har stått og kjølnet på kjøkkenbenken. Så vær forsiktig. Det hjelper ikke å varme risen opp igjen. 

Anonymkode: 6cf5d...f4d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

RASIST!!! Du burde ha lært etter alt som har skjedd i det siste.

Anonymkode: 69d5f...c11

Jada, jeg er rasist 🙄 har også jødekaker liggende i brødskuffen.

Anonymkode: 47e98...9c5

• Liker 2
Skrevet

- kok opp ris

- stek løk, grønnssker etc, stek egg

- ha kokt ris oppi , 1-2 ss soyasaus, 1ss sesamolje

- stek alt sammen

Server med ristede sesamfrø over

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke riktig at det er farlig å spise ris (eller pasta) som er nedkjølt og varmet opp igjen. Men det skal kjøles raskt ned. Man gjør det ved å sette bollen i kaldt vannbad mens man rører rundt. Deretter kjøleskap. Da er det så trygt som det kan bli. 

Min oppskrift på stekt ris:

Stek kyllingfilet som er delt i biter i smør og olje. Ha i hvitløk på slutten. Legg i en skål og hell over sweet chili saus og østerssaus. Legg en tallerken over. (Ettermarinering- blir veldig saftig og godt). 

Stek løk og grønnsaker. Jeg bruker ofte frossen amerikansk blanding. Ellers varierer jeg litt. Bruker gjerne rester fra andre middager. Ta ut. Stek ris fra i går (basmatiris). 

Ha grønnsaker og kylling tilbake i panna. 

Det blir alltid veldig godt  😊

Pleier vanligvis ikke å bruke egg, men gjør det av og til når jeg ikke har kylling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min go-to på travle dager er å kjøpe fryst fullkornris med grønnsaker på Rema, kutter opp det jeg måtte ha av grønnsaker hjemme (gulrot, paprika, løk, fryste erter etc.) og steker mykt før jeg har i risen. Jeg liker bacon i, så kjøper en pakke kuttet bacon og har oppi (steker den først). Til sist skyver jeg ris/grønnsaker til en side og har i to piskede egg med litt salt. rører rundt og drar inn litt og litt ris til alt er blandet (vil ha litt eggebiter, men mest blandet). Jeg liker mye grønnsaker i, og ungene elsker det.

Jeg mener å huske at min kinesiske kollega brukte grønnsaksbuljong i risvannet når hun skulle lage stekt ris (hun brukte forøvrig også bacon).

Anonymkode: 98ad1...b15

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at man kan bli veldig syk eller i verste fall dø av å spise ris som har stått og kjølnet på kjøkkenbenken. Så vær forsiktig. Det hjelper ikke å varme risen opp igjen. 

Anonymkode: 6cf5d...f4d

Den kan fint stå og kjølne på kjøkkenbenken, men bør settes i kjøleskapet etter maksimum et par timer.

Anonymkode: cfcac...745

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruker stekt ris som typisk restemat. Lagde jeg for mye ris dagen før, går resten i panna dagen etterpå med litt amerikansk grønnsaksblanding og et egg. Synes det er godt til lunsj eller kvelds.

Anonymkode: 32af2...ed0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

MSG/glutamat er unami og det som gir smaken av stekt kinesisk ris.

Anonymkode: fb66f...260

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Kald pasta for eksempel er jo helt vanlig i både salater og annet. Ser de skriver at det kan være farlig hvis ikke gjort riktig, men gjelder egentlig ikke det så godt som alt?

"Bacillus cereus kan begynne å produsere giftstoffer i kokt ris og pasta allerede etter to timer i romtemperatur."

Så nei, ikke la den stå ute i romtemp i flere timer, det blir fort teit (med veldig mange matvarer for øvrig).

Anonymkode: d68c4...dc1

• Liker 4
Skrevet

Det jeg har hørt er at det tilsvarer vår lapskaus og det finnes sikkert mange måter å lage det på. Her er en til. :spise: 

Skrevet

Koker ris dagen før/bruker rester fra dagen før, setter i kjøleskap. 

Steker løk + hvitløk, setter til siden. 

Steker kylling og skinke, setter til siden 

Steker gulrot, mais, setter til siden.

Bacon, til siden. 

Ris stekes. Mikser alt i wokpanna, lager hull i midten hvor egget blir stekt. Salt og pepper

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg som på restaurant.

De koker den jo i hvert fall ikke først, så kjøler den ned, så steker den. Da hadde jeg ikke fått det servert på 15 min.

Har hørt noe rykter om at man må steke risen i olje og løk i 2 minutter i kjelen først, for så å fylle på med vann etterpå; kantinedama på jobben gjør det slik, og får den beste stekte risen jeg har smakt. Men jeg selv får det ikke til å fungere!

Anonymkode: a0d42...e8d

Jo de koker selvsagt risen på forhånd og kjøler den ned.. de har selvsagt ferdigkokt ris. De koker ikke opp en og en porsjon ved bestilling.

Anonymkode: 65e8c...365

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker stekt ris som typisk restemat. Lagde jeg for mye ris dagen før, går resten i panna dagen etterpå med litt amerikansk grønnsaksblanding og et egg. Synes det er godt til lunsj eller kvelds.

Anonymkode: 32af2...ed0

Uten noe annen smak? Alt for smakløst etter min smak

Anonymkode: 65e8c...365

Skrevet

Jeg har lært å lage stekt risk av en kollega fra Thailand. Hun gjør det sånn ;

Kok opp jasminris dagen før og sett i kjøleskapet. Det gir best resultat og risen blir ikke grøtete.

stek først kjøttet du skal bruke. Hun bruker svinekjøtteig eller kyllingkjøttdeig

finhakk hvitløk, chili og ingefær og stek med litt olje, når det har stekt seg mørt tilsetter du et egg for hver som skal spise og steker de til «eggerøre» i woken.

tilsett revet gulrot og kål, gjerne andre grønnsaker også og wok til det er mørt og klapper sammen. Bruk en sånn river du får på asiatiske butikker. Ser ut som en ruglete grønnsaksskreller. 
når alt er stekt, tilsetter du ris og kjøtt og steker videre med to-fire ss soyasaus. Litt pepper kan også tilsettes hvis du liker det. Når alt er godt blanda og fått stekt i fem min til er det ferdig. 

Dette funker veldig greit hjemme her. Synes den smaker som take away ☺️ Og hvis man har revet grønnsakene på forhånd tar det veldig kort tid å fikse.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type ris bruker dere?

Er ikke så god på stekt ris, men sist jeg prøvde så surret jeg hvitløk og løk og deretter klekket i egg. Lagde så eggerøre og tok oppi amerikansk blanding og biffstrimler. Til slutt ris. Synes ikke tiden ble så slapp da. Synes risen blir grøtete når eggene skal i sist. 

Anonymkode: ea7ce...3e4

AnonymBruker
Skrevet

Tar å steker egg før ris, bruker soyasaus , sesamolje!(magisk) og litt hoisin om jeg har. Eventuelt asiatisk buljongpulver. På asiatiske butikker har de også egen «soyasaus» for stelt ris og eget stekt ris krydder.

amerikansk blanding, ingefær , hvitløk ,løk.

steker i smør etter tips fra nett, gir en Gylden og god Smak.

Jeg lager aldri risen dagen før, min bli aldri grøtete heller, må bare koke den i riskoker med litt mindre vann en vanlig

Anonymkode: b6f30...6e4

Skrevet
På 6.6.2020 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg er rasist 🙄 har også jødekaker liggende i brødskuffen.

Anonymkode: 47e98...9c5

:fnise: Har du negerboller også? 

Skrevet
54 minutter siden, jukkapalme skrev:

:fnise: Har du negerboller også? 

Jødekaker til forrett, Joikakaker til middag og negerboller til dessert. 

Rasistens treretters

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Jødekaker til forrett, Joikakaker til middag og negerboller til dessert. 

Rasistens treretters

:hoho: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...