Gå til innhold

Hvordan lage stekt ris?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg som på restaurant.

De koker den jo i hvert fall ikke først, så kjøler den ned, så steker den. Da hadde jeg ikke fått det servert på 15 min.

Har hørt noe rykter om at man må steke risen i olje og løk i 2 minutter i kjelen først, for så å fylle på med vann etterpå; kantinedama på jobben gjør det slik, og får den beste stekte risen jeg har smakt. Men jeg selv får det ikke til å fungere!

Anonymkode: a0d42...e8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De koker jo risen på forhånd så de har det klart. 

Anonymkode: 5e673...5da

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg lurt på selv, sist bare for noen dager siden etter jeg røsket med meg et beger fra varmdisken på Meny. Det må jo være rimelig enkel mat, som også er god, og kan ha litt variasjoner i seg. 

Håper noen har erfaring å dele :) 

Anonymkode: d68c4...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Min mor og min samboer har prøvd 4 ganger tilsammen uten hell, dette lurer jeg også på

Anonymkode: 9abd1...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Du koker risen i stekepanne med lokk eller en vid kjele. Varm olje, ha i og mykne løk, ha i ris og rør den inn med olje og løk, ha i vann. Kok under lokk til nesten ferdig, ta av lokket siste tiden så risen ikke blir fuktig og klebelig

Anonymkode: 3c0fd...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Risen kokes før den stekes men den trenger ikke kjøles ned (tvert i mot, man skal ikke spise ris som har stått, da kan man bli matforgiftet selv om risen blir varmet opp igjen)

Anonymkode: 6cf5d...f4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å steke løk/hvitløk/paprika i litt olje og deretter fylle på med kokt ris. Lar det surre litt, har på valgfritt krydder (liker salt/pepper og karri, eller paprika). Knekker et par egg over og rører inn, steker til egget har satt seg. Kjører gjerne inn litt vårløk til slutt.

Du kan sikkert ha på ukokt ris og så la det koke mørt med vann, men da får du vel mer risotto-konsistens enn det jeg tenker på som stekt ris :)

Anonymkode: 49248...a3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å steke løk/hvitløk/paprika i litt olje og deretter fylle på med kokt ris. Lar det surre litt, har på valgfritt krydder (liker salt/pepper og karri, eller paprika). Knekker et par egg over og rører inn, steker til egget har satt seg. Kjører gjerne inn litt vårløk til slutt.

Du kan sikkert ha på ukokt ris og så la det koke mørt med vann, men da får du vel mer risotto-konsistens enn det jeg tenker på som stekt ris :)

Vet det er ulike meninger om det med egg i stekt ris. Her i huset liker vi det, og det gir litt mer næring til maten, men kan fint sløyfe egget.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn gjør jeg også, veldig enkelt og greit. Pleier også å ha i stekt kylling. 

Viktig å ikke bruke klebrig ris, da blir det bare en klissete masse.

Anonymkode: 90dc6...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risen skal avkjøles etter koking (til romtemperatur), før den stekes.

Anonymkode: cfcac...745

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg som på restaurant.

De koker den jo i hvert fall ikke først, så kjøler den ned, så steker den. Da hadde jeg ikke fått det servert på 15 min.

Har hørt noe rykter om at man må steke risen i olje og løk i 2 minutter i kjelen først, for så å fylle på med vann etterpå; kantinedama på jobben gjør det slik, og får den beste stekte risen jeg har smakt. Men jeg selv får det ikke til å fungere!

Anonymkode: a0d42...e8d

Risen er kokt på forhånd. På travle steder står den i riskokeren, og holder seg varm, klar til steking.

De steker i olje. Risen er ofte det siste som tilsettes. Litt usikker på ekstakt metode for rekkefølgen. Men vet at mange tilsette E621 - natriumglutamat - som er bakgrunnen for det såkalte «kinamatsyndromet» 😅

Men er relativt enkelt å lage 😊

Anonymkode: 47e98...9c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn gjør jeg også, veldig enkelt og greit. Pleier også å ha i stekt kylling. 

Anonymkode: 90dc6...cbe

Jepp, godt poeng! Kan jo variere proteinet i det uendelige her. Både skinke, kylling, stekt kjøtt etc. funker fint. Super restemat!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, der sparte du meg for den smellen 😄

Anonymkode: d68c4...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er å bruke 1 dag gammel ris. 

Hvis du bruker varm nykokt ris, så vil det bare bli "mushy" og du vil ikke få en god stekt ris...

har du tidsklemma så avkjøl risen i kjøleskapet i 3-4 timer og la den tørke litt ut :) deretter steker du den.

Anonymkode: 78953...58f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt mindre enn dobbel mengde vann (2 dl ris, 3.5 dl vann), og lokket av siste minutter av kloking så vann fordamper. Skru gjerne opp varmen for stekeskorpe på risen, ingen risotto. La lokket ligge på hele kokingen og det bli risotto-aktig

Anonymkode: 3c0fd...6c6

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det viktigste er å bruke 1 dag gammel ris. 

Hvis du bruker varm nykokt ris, så vil det bare bli "mushy" og du vil ikke få en god stekt ris...

har du tidsklemma så avkjøl risen i kjøleskapet i 3-4 timer og la den tørke litt ut :) deretter steker du den.

Anonymkode: 78953...58f

Nettopp!

Jeg har prøvd med å bruke nykokt ris, siden jeg tenkte at det umulig kunne spille noen rolle. Men det gjør det.

Anonymkode: cfcac...745

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

riskoker

RASIST!!! Du burde ha lært etter alt som har skjedd i det siste.

Anonymkode: 69d5f...c11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik pleier i alle fall jeg å lage stekt ris 

-Om jeg føler meg litt fancy så tar jeg olje og finhakket hvitløk (eventuelt noe krydder) i en kjele sammen med ris, steker til risen har blitt blank, tar oppi riktig mengde vann (avhenger av ristypen du bruker (jeg liker jasminris) og litt salt. Koker til risen er ferdig, fluffer den opp med en gaffel, og lar den stå uten lokk slik at den for dampet av seg enda mer væske.

-Venter til risen er helt kald, tar den oppi en boks med lokk, og inn i kjøleskapet over natten. Dagen etter lager jeg stekt ris, da er risen ekstra fin slik at den ikke blir grøtete når den stekes.

-Steker opp grønnsaker i en wokpanne med olje på høy varme, legger dem oppi en skål. Så steker jeg risen på høy varme (før du steker risen så bruk hendene til å få vekk eventuelle klumper), steker til den har fått litt farge, legger den sammen med grønnsakene. Pisker 1-2 egg, heller i pannen, og rører godt rundt. Så tilsetter jeg grønnsakene og ris igjen, pluss litt soyasaus, lar det blande og steke litt. Ferdig! :) 

Anonymkode: 235a3...293

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...