Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke ny jobb. Fant en meget interessant stilling i offentlig sektor  som krever sikkerhetsklarering  i kategorien hemmelig. 

Så har jeg en lei historie med et stygt samlivsbrudd og en eks som påførte meg masse gjeld. Noe av denne har dessverre gått til namsmannen og jeg har lønnstrekk på dette. Vil det føre til at jeg ikke kan sikkerhetsklareres på dette nivået?  Noen som vet? 

Anonymkode: e6dfb...ba4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De spør iallefall under intervjuet (for sikkerhetsklarering) om man har et ryddig forhold til økonomi. Jeg tror det ikke sjekkes i praksis. Jeg er selv sikkerhetsklarert, og har gjeld (boliglån, billån, studielån).

Anonymkode: f6a1f...be2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lønnstrekk og ble klarert. Måtte forklare litt rundt gjelden. De gjør en helhetsvurdering hvor gjeld bare er en del av bildet.

Kommer også an på hvor høyt klareringsnivå du må ha. På den nedre halvdelen så er nok ikke litt gjeld et så stort ptoblem, men skal du ha topp hemmelig så kan gjeld veie tyngre.

Anonymkode: 2baf2...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at du skulle ha hemmelig. Det er vel nest nederste nivå. Lønnstrekk bør ikke være noe problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

De spør iallefall under intervjuet (for sikkerhetsklarering) om man har et ryddig forhold til økonomi. Jeg tror det ikke sjekkes i praksis. Jeg er selv sikkerhetsklarert, og har gjeld (boliglån, billån, studielån).

Såklart sjekker de det i praksis, de gjør jo kredittsjekk på deg når du skal sikkerhetsklareres. Man får jo brev når man kredittsjekkes. Det er også noe du må fylle ut når du søker, og som de spør om på samtale som du sier. Den gjelden du nevner er normal gjeld som de fleste har.

Som en annen sier så er det ikke sånn at du ikke kan klareres pga gjeld, det er et helhetsbilde der dårlig eller uryddig økonomi er en av tingene de ser på. Skjemaet man må fylle ut for å søke sikkerhetsklarering ligger åpent på nett med en del info om alle feltene så du kan søke det opp og se hva slags informasjon de er interessert i og hvorfor :)

Tenker du sikkert kan søke jobben :) 

Anonymkode: 29545...45f

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar. Da legger jeg inn søknad og håper det beste. Tusen takk alle sammen :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at du skulle ha hemmelig. Det er vel nest nederste nivå. Lønnstrekk bør ikke være noe problem.

Nei, det er det ikke. Konfidensielt er det laveste graderingsnivået man kan klareres for. Begrenset trenger man ingen klarering for, der trenger man bare en autorisasjon. Som flere her sier, så er det en totalvurdering, men hvis man ser at gjelden din er av en slik størrelse eller karakter at det kan brukes som et pressmiddel, vil du nok måtte regne med å få negativ avgjørelse. Imidlertid er det jo ikke slik at man ikke kan ha gjeld for å være sikkerhetsklarert. Det hadde vært et krav som var umulig for de aller fleste å oppfylle.

Anonymkode: cd04c...8f9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer bra, men nest nederst er også nest øverst.

Anonymkode: 91e88...a1e

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal søke ny jobb. Fant en meget interessant stilling i offentlig sektor  som krever sikkerhetsklarering  i kategorien hemmelig. 

Så har jeg en lei historie med et stygt samlivsbrudd og en eks som påførte meg masse gjeld. Noe av denne har dessverre gått til namsmannen og jeg har lønnstrekk på dette. Vil det føre til at jeg ikke kan sikkerhetsklareres på dette nivået?  Noen som vet? 

Ja, har du betalingsanmerkninger (som du får ved lønnstrekk) kan du dessverre risikere å ikke bli sikkerhetsklarert til de høyeste nivåene (hemmelig og strengt hemmelig).

Årsaken til dette er at du anses å være i en sårbar situasjon for korrupsjon/bestikkelser.

Endret av isw
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at økonomi spiller en rolle, er selvsagt at en som har veldig dårlig råd kan være mer sårbar for å bli forsøkt vervet som informant av diverse etterretningstjenester. Men lønnstrekk bør ikke være et hinder om økonomien i det store og hele er ryddig. Vær forberedt på at du kan bli spurt om hvorfor du har fått denne gjelden.

Anonymkode: 5042a...e26

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer bra, men nest nederst er også nest øverst.

Anonymkode: 91e88...a1e

Har du hørt sånn tull? 

Anonymkode: af07e...757

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du hørt sånn tull? 

Konfidensielt - hemmelig - Strengt Hemmelig, hvilke flere nivå kjenner du til som brukes?  

Anonymkode: 7278c...89b

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med søknaden. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan helt fint ha gjeld og orden på økonomien.

Anonymkode: 5fb42...9be

Skrevet

Jeg var klarert "rimelig høyt" når jeg var aktiv i de kretser,. Og en kollega av meg som selvfølgelig hadde samme klarering hadde en mildt sagt kaotisk privatøkonomi, og han jobber idag i en meget selektert stilling. Det viktigste er nok at du ikke prøver å skjule noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...